Syskonens väg från bra till bättre sömn!

Trebarn

Syskonens väg från bra till bättre sömn!

Inlägg av Trebarn »

Nu lägger jag in lite frågor här om våra tre små fina ungar.

Brorsan (4 år) och syrran (2,5 år) sover i samma rum. Lillasyrran (10 mån) sover i eget rum.

Det är lite skrikigt här på nätterna nu. Brorsan pratar ofta vid läggningarna om att han inte vågar sova själv, vill att vi ska ligga bredvid och så där... han har inte sagt konkret vad han är rädd för, och jag har inte frågat heller. Jag har vacklat lite med mörkret, han har ibland fått somna med dörren öppen, och pratar om att han vill ha lampan tänd och så.

1. Ska man prata om vad han är rädd för? Eller gör man det värre då? En del på forumet har ju nattlampa, jag tvekar om att införa en sån... för då bekräftar man väl att mörkret är farligt?

Om han, eller båda, vaknar och skriker på natten brukar jag gå in, prata lite lugnande (men inte så många ord), typ "såja, nu ska vi sova") och så helst gå ut igen. Här stannar jag och tvekar ibland måste jag erkänna. Ibland blir de nog så att jag stannar tills de somnar om. Men det blir inte alltid bra, särskilt syrran vaknar så lätt om det knarrar när jag går ut, och då måste jag börja om.

2. Ska man alltid gå ut direkt? Och säga ramsan utanför? Även om de inte känns helt lugna? Ska man bara tala om att det är dags att sova och så lämna dem att lugna síg själva?
Eller...
Ska man rent av försöka med ramsan direkt när man hör skrik? Det kan ju "skada" ramsan lite om jag säger den, men sen måste gå in i alla fall...

Jag har egentligen länge varit på väg att flytta in lillasyrran till de andra barnen. HON sover som en dröm... hörs inte av på hela natten. Hur reagerar hon på en massa spring fram och tillbaka på natten? Och VAD ska jag göra åt det? Börja buffa igen och så?

Jag är helt med på tanken att barn som vaknar ofta på nätterna och "stör" sina föräldrar egentligen blir mest störda själva.... Många barn sover ju bättre hos mormor eller annan (nära känd) vuxen, helt enkelt för att de kommer ur mönstren, känner undermedvetet att de kan slappna av och inte riskera spring ut och in för minsta lilla pip...
Så långt teorin, men hur är det i praktiken med lite större barn? Stör jag mina större barn med att komma in när de skriker på natten? Hur mycket av skriken är egentligen "Typiskt också, nu blev det så här och nu kommer dom snart och pratar och lägger händerna på mig och kramas och STÖR, jag vill ju SOVA"

Jaja, jag har många fler tankar, men vi börjar så här.

Mvh Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Syskonens väg från bra till bättre sömn!

Inlägg av annawahlgren »

Trebarn skrev: Brorsan pratar ofta vid läggningarna om att han inte vågar sova själv, vill att vi ska ligga bredvid och så där...
:D Världen blir stor i rasande fart när man är fyra år. Han förstår en hel del nu om hur livet lever för andra små barn. Metafysiska frågor dyker upp i lilla skallen för allra första gången. Fyraåringen speciella talang är att ställa frågor om allt mellan himmel och jord. Och inte sällan ställer han sina frågor i påståendets form. Så vänd bara på steken: "Vågar jag sova själv :?: " (JA.) "Ska ni ligga bredvid mig och så där :?: " (NEJ, verkligen inte :lol: )
Trebarn skrev:Ska man prata om vad han är rädd för? Eller gör man det värre då?
Nej, det ska inte pratas. Så länge han frågar - "Är jag rädd :?: Behöver jag vara rädd :?: Finns här någonting att vara rädd för:?: " - så är ju det rätta svaret handlingens betryggande NEJ. Attityden av självklarhet, Skrattet-till-go'nattet (lätt att glömma, eller hur :oops: ) ger svaren, som du ska få se är fullkomligt nöjaktiga för BARNET, om du bara helt och fullt står bakom dem.

Skulle han verkligen bli rädd - rädd på riktigt - kommer du att veta det direkt och då också ta itu med det. Då både kan och ska det både tröstas och pratas och övertygas om att vargen hålls i schack. Men då ska också det inre larmet gå först :!: Och det är något helt annat än allmän liten osäkerhet, den du vinglar omkring i nu :shock:
Trebarn skrev:En del på forumet har ju nattlampa, jag tvekar om att införa en sån... för då bekräftar man väl att mörkret är farligt?
Nattlampa inne i själva rummet där barnet sover (ska sova :roll: ) är något jag avråder från. Mörkret är gott, när man är i säkerhet, och ska få vara det.

Däremot kan man gott bjuda på dörr på glänt och ljus utanför rummet - där överlevnadsgaranterna ju 1) sysslar med kampen för tillvaron, 2) håller bössan laddad och rör sig UTÅT i beredskap att mota undan vargen innan den ens hinner visa sig. Det är skönt för små barn att höra. När den goda sömnen väl infunnit sig kan man gott stänga dörren om friden, t ex när man själv går och lägger sig eller när man går upp på morgonen (före barnet) för att inte störa.
Trebarn skrev:Ibland blir det nog så att jag stannar tills de somnar om. Men det blir inte alltid bra ---
Där handlar du ju mot bättre vetande :roll: Inte bara för att golvet knarrar när du går och möjligen väcker lillasyster utan för att du bekräftar att vargen är därinne och ger dem din närvaros fysiska beskydd, som ju naturligtvis bara "gäller" så länge du är där. Alltså skriks det igen när det vaknas och upptäcks att du har smitit och lämnat dem åt sitt öde (=livsfara). Vilket ofelbart för med sig allt fler och allt tätare uppvaknanden dvs stegrad oro. Så det är missriktad välvilja.
Trebarn skrev: Ska man rent av försöka med ramsan direkt när man hör skrik? Det kan ju "skada" ramsan lite om jag säger den, men sen måste gå in i alla fall...
Måste och måste :?: :!: Det måste du inte alls och ska du inte. Ramsa direkt utanför dörren, utan att synas, glatt och trevligt och säkert och med betryggande punkt på slutet, x4 eller x6 eller x femtioelva, om det behövs (båda barnen ska tystna under ramsan), men gå INTE in :!:
Trebarn skrev:Jag har egentligen länge varit på väg att flytta in lillasyrran till de andra barnen. HON sover som en dröm... hörs inte av på hela natten. Hur reagerar hon på en massa spring fram och tillbaka på natten?
Det slipper hon ju nu, eller hur :wink: :lol: Tycker absolut du ska flytta in henne, och meddela det som något alldeles kolossalt trevligt för de andra två, och då kan man "vädja" (pakta) till de stooora barnens beskyddarinstinkt: "OM det skulle hända att lillasyster vaknar på natten och är orolig eller ledsen eller inte kan sova... Ja, ni vet, om hon är rädd eller så... Ropa på mig då, så tar jag hand om det, så att alla kan sova så gott :wink: :lol: "

Om du läser Internationella Sova hela natten så förstår du hur det här fungerar, och ATT det fungerar 8) Klart befriande =D>
Trebarn skrev:Många barn sover ju bättre hos mormor eller annan (nära känd) vuxen, helt enkelt för att de kommer ur mönstren, känner undermedvetet att de kan slappna av och inte riskera spring ut och in för minsta lilla pip...
Kloka människa :heart: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :oops: :lol:
Trebarn skrev:Stör jag mina större barn med att komma in när de skriker på natten?
Ja.

För att dämpa din egen oro kan du tassa in när de sovit i tio minuter (inte tjugo) eller innan du själv går och lägger dig och njuta den underbara anblicken av skönt sovande barn. Ostört sovande barn :lol:

O:) O:) O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Trebarn

Nu sover dom ihop!

Inlägg av Trebarn »

Hej Anna och tack för svar!

Vi har gäster här hela veckan och lite svårt att komma åt datorn, men jag läser och begrundar dina ord...
Ikväll la jag ihop dom. Helt abrupt! Och det gick väl.... sådär. Det är lite kulturkrock kan man väl kalla det, mellan två olika läggningar. Lillasysters "skrattet till gonattet" och brorsans och syrrans mera traditionella läsning och sång vid sängkanten (som vi självklart införde långt innan AW fanns för oss).

Jag skriver bara för att säga att jag återkommer med flera frågor och rapporter om syskonens väg från bra till bättre sömn.

Hej på er och god helg!

Trebarn
brorsan 0507
Trebarn

Rapport

Inlägg av Trebarn »

Lägesrapport efter natten:

c:a 03.00:
Brorsan kom upp gallskrikande, jag la honom och gick TVÄRSÄKERT ut ur rummet med en glad och tydlig ramsa utanför utanför. Och rakt in till mig och la mig. Och sen var det...... helt tyst.

c:a 04.00
En timme senare vaknade han igen, skrek och kom upp igen. Jag gick in, hjälpte honom upp i sängen. Den här gången väckte han syrran som också började gallskrika, och så skrek dom i kapp ett tag, och jag försökte lugna dem, men märkte efter ett tag att dom inte lyssnade. Så jag sa i normal, lugn, glad ton att dom skulle ligga stilla i sängen och sova, godnatt! Och så gick jag ut ur rummet, ramsade glatt och övertygande, nya gallskrik, som jag överröstade glatt och vänligt, liksom på väg in i mitt rum och ner i min säng, och sen var det........ helt tyst.

c:a 05.30
Nya skrik, jag ramsar bara rakt ut från sängen en gång... dom halvbråkar lite, jag hör att dom skriker åt varandra ett tag, typ att den andra ska vara tyst. Jag avvaktar, det tar ett tag, sen är det tyst igen.......???????????????????????????????

Under hela denna tid har lillasyster varit helt tyst och inte vaknat, trots en minst sagt HÖG ljudvolym både från dem och mig.

c:a 06.00
Lillasyster vaknar och pratar lite obekymrat, men nu har brorsan plötsligt fått nog och blir arg på henne(!). Som har varit tyst och beskedlig hela natten! Och skriker "DADADADADA!!!!!!!!!!" varje gång hon pratar. Argt och HÖGT. Och hon börjar gråta. Under timmen som går fram till väckning ramsar jag bara en gång (eller var det två?) och låter dem annars vara ifred. Det är aldrig riktigt ledset, många stunder pratar hon bara. ibland lite halvgnälligt, ibland lite mer klagande. Men HAN skriker alltså tillbaka varje gång. Kl. 7.00 somnar hon och han om. (Jag TROR att mellansyrran sov under hela den här timmen.)

Jag har ju egentligen väckning kl. 7, men bedömde att de skulle få sova ett tag till. (Eller, jag orkade helt enkelt inte väcka.) Sen blev sovmorgonen aaaaaaalldeles för lång... väckte dem inte förrän kl. 08.30, en och en halv timme senare. Så jag vet att jag "bäddat dåligt" för en säker och lugn läggning ikväll, eftersom de kommer vara för pigga.

Jag är hur som helst nöjd med att jag kände mig så säker under natten och lyckades förmedla det.

Dagens fråga:
Vad ska jag säga till brorsan att han får göra om lillasyster vaknar? Får han ramsa? Ska han bara ligga och lyssna och försöka somna om? OM han skriker så här nån mer gång, ska jag gå in och säga åt honom (nej, va?). Här var enda stunden på natten som jag inte visste vad jag skulle göra.

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Trebarn! :D Ledsen att du inte fått svar :( Hur har det gått nu?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Trebarn

Arg morgon

Inlägg av Trebarn »

På det stora hela går det riktigt bra! Sedan i lördags har det varit väldigt lugnt. Just nu ligger jag och lyssnar på en arg liten lillasyster som tyckerdet var morgon redan 5.45... Ramsade direkt och sedan en gång till efter 20 min. Nu TROR jag hon håller på att lugna ner sig, men hinner hon väcka de andra så blir det förstås jobbigt... Jag kan inte göra så mycket åt saken va? Det är frustrerande att veta att de två andra verkligen hade behövt (och skulle ha) sovit till 7, och så sabbar man det för dem... Ska jag verkligen bara ligga här och låta det hända (låta dem väcka varandra)?
brorsan 0507
Trebarn

Jaha så var alla vakna...

Inlägg av Trebarn »

Nu har hon lyckats väcka dem. Dom kom nyss upp till vårt rum, jag gick tillbaka och la dem och ramsade utanför och på väg till
mitt rum.
Har jag hanterat det bär rätt? det känns som att det är mitt fel att ingen sover nu... Men om jag hade tagit upp henne hade hon kanske trott att det går att skrika sig till en morgon.
Måste tillägga att hon låter inte hjärtskärande ledsen, mest arg. Ibland låter det som hon liksom ropar på mig, en hög ton rakt ut, sen väntar hon etttag och lyssnar. Usch att det ska vara så svårt med attityden! Varannan sekund vill jag störta upp och rädda (AW "för mig får inga barn gråta alls") jag får för mig att nåt shn-proffs hade bedömt situationen annorlunda än mig och gjort nåt annat. Nästa sekund tror jag det är helt rätt att låta morgonen komma när den kommer, och låta henne vara arg över DET (att den inte kommit än),inte över mig.

Nr det tyst. 6.40, en timme sedan hon vaknade. Dom andra är också tysta. Väcka kl 7 då, eller ge en marginalkvart? (vet att ingen hinner svara nu, men vill gärna höra vad ni skulle gjort).

Gud, det här är ju jordens terapi, jag skulle aldrig klarat att bara ligga kvar här om jag inte kunnat skriva samtidigt! Bort med överkoncentrationen alltså...
brorsan 0507
Trebarn

Inlägg av Trebarn »

Det blev glad morgon 7.10.

Hej hej!
Trebarn
brorsan 0507
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D

Jag tycker du verkar sköta det hela kanonbra! Det viktiga är ju att ingen är ledsen eller rädd. Arg kan man få vara.

Vad gäller morgnarna så finns det olika tillvägagångssätt ifall de vaknat tidigt och sedan somnat om strax innan det är dags att gå upp. En del använder ju sig av väckarklocka och då är det morgon när det är tänkt att vara morgon, punkt slut. Andra vill inte väcka om barnet inte sovit ett naturligt pass, det vill säga 5, 20 eller 45 minuter. I ditt fall hade det varit bra på alla sätt att väcka 7.00, det hade givit dem 20 minuter och ett korrekt schema. Men att väcka 7.10 var ju lika bra det - eftersom barnen var glada. Hade de varit ledsna hade du nästa gång kunnat försöka väcka enligt ovan. Vissa barn är känsliga, andra inte!

Kram till dig som är så klok och tapper :D Snart sover alla som små lammungar :wink:
Trebarn

Nattugglan

Inlägg av Trebarn »

Lillasyster håller låda. Sen 50 min tillbaka. Blir galen! Började med att ramsa några gånger, men hon skrek upp sig väldigt mycket, ihållande gallskrik som bara steg och steg. Gick in och buffade ett tag, hon tystnade men började om när jag gick ut med ramsan.

Nu har jag i stället svarat med ramsanxfemtioelva à la grammofonskiva i några omgångar. Alltså jag ramsar och överröstar henne tills hon lyssnar helt enkelt. Tills hon tystnar. Och några gånger till. Och sen slut med eftertryck. Sen tar det ett tag innan hon skikigt upp sig igen. Och då börjar jag om.

Puh, nu tror jag hon somnat. En timme tog det. De andra verkar inte ha vaknat och DET är ju helt amazing...

Jaha, låååååååånga ramsor blev det den här natten. Godnatt!

Trebarn
brorsan 0507
miar70
Kontakt:

Re: Nattugglan

Inlägg av miar70 »

Trebarn skrev:Nu har jag i stället svarat med ramsanxfemtioelva à la grammofonskiva i några omgångar. Alltså jag ramsar och överröstar henne tills hon lyssnar helt enkelt. Tills hon tystnar. Och några gånger till. Och sen slut med eftertryck. Sen tar det ett tag innan hon skikigt upp sig igen. Och då börjar jag om.
:thumbsup: Bra! Precis så ska ramsan användas, och om jag får tro så tror jag du har nått fram ordentligt ikväll och frågorna kommer inte att vara såhär ihärdiga mer. Hoppas natten varit bra!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trebarn

Allt går bra

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Du fick rätt, Miar. Det är ingen som har hört av sig mer på nätterna här. Det är därför jag inte skrivit.

Jag lägger ner tråden här nu, och tackar för råd och support. Det är verkligen en aha-upplevelse för mig att JAG stör mina barn med att gå in. Den här känslan av att ligga på helspänn och lyssna på ljud från barnrummet och inte kunna sova.... det känns som att dom (telepatiskt??) har gjort ungefär samma sak. Legat på helspänn för att jag kommer in och stör så fort dom piper...

Tack för all hjälp! Återkommer vid behov, men troligtvis inte på ett tag!

Trebarn (som sover gott nu...:-))
brorsan 0507
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Härliga nyheter! Jo, visst är det lite märkligt när man upptäcker att man faktiskt stör barnen med sin blotta närvaro :? en aha-upplevelse, precis som du beskriver!

:thumbsup: Bra jobbat, mamsen, och fortsatt sov gott till hela familjen :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trebarn

Värdelös läggning av lillasyster

Inlägg av Trebarn »

Usch, återkommer fortare än jag trodde...exakt en månad sedan trådstarten.

De sover verkligen mycket bättre nu. Men i morse och i kväll blev det en helt oförklarlig svacka. Lillasyster vaknade 6 (en timma innan väckning) och var ledsen trots hurtig ramsning av mig. Kanske tre gånger i glada tonarter.

Sen gick dagen ganska bra, inga problem vid lurarna.

Läggningen...

Hon skrek faktiskt i en timme. Från 7 till 8. Det har ALDRIG(!) hänt. Känns riktigt upprivet faktiskt. Storebror och storasyster lät sig inte bekomma konstigt nog. Buffade i två omgångar, ramsade många gånger.... Till slut gick jag in och stod över spjälsängen och ANDADES lugnt. Och DÅ somnade hon. Och då gick jag INTE ut med ramsan.

Hoppas detta var tillfälligt. Jag vet inte vad jag ska göra när hon inte tystnar på ramsan? Jag har inte buffat sen....i maj. Och det funkar inte, hon blir lugn medan jag håller på men rycker till när jag slutar och gallskriker, och slutar inte med det.

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D

Snurror och fnurror är inga egentliga sådana förrän man konstaterat ett upprepat problem :wink: Så ta ingen stress kära du - detta är säkert övergående. Fortsätt som om inget hänt, en gång ingen gång. Ramsan måste ta, ska ta, och som du märker hjälper inte buffningen nu. Använd ramsan vid behov, men behåll framför allt lugnet. Det är ju du som styr båten :D

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"