skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Hahaha.. Ja.. jag vet jag är lite otålig. Mitt stjärntecken säger detsamma.
Men nu vet jag DET i alla fall. Att jag kan åka bort! :lol:

Ja.. nu har ju jag försökt att lugna henne innan jag tar upp henne från tex golvet, babysittern eller likande. men i bland det liksom inte funkat :oops: utan tagit upp henne för att bara lugna och hitta på annat.

Hon hänger dock med på allt utan att jag koncentrerar mig på henne. Damsuger, vattnar blommor.. you name it..
Och det är väl tydligen så himla spännande så hon ska vara med.
Hela tiden.
Men det kanske får vara liiiite så nu .. Var sak, sin tid.
Och jag ska varken vara otålig eller ha brottom!
Prommise!
Nåväl.. bara mamman och dottern börjar sova så ska vi minnsan fixa till det där också. Har ju varit dålig på det då jag varit så stört trött på dagarna.
Men .. känns som sagt bättre nu.

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

MEN.. jag stavar som en kråka i alla inlägg!
Ber om URSÄKT för det.

:oops:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är så bäst :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

( tack världens bästa Anna!! :heart: )
HON SOV i ett svep till 3:45 men sen..... :shock:

Jag väntar på att " kuris" ska ringa här ... för vargtimmen var gräslig.
Råd gärna här, tack
Så här blev det
3.45 - Vaknar och är ledsen. Får GLAD ramsa x4
3:54 Blir tyst och jag bekräftar
Jag smyger in 4:10 och hon är vaken.. ( shiiit) men hon verkar tycka skönt att komma till rätta och protesterar inte. Ramsar en låg ramsa ut. Och hon förblir tyst
4:33 Vaknar JÄTTELEDSEN!!! Jag ramsar glatt x4 hon lyssnar inte. På med Radio utan för rummet.
4:40 ger en påminellse x6 - Lyssnar INTE. Utan är LEDSENLEDSEN så jag går in ( misstag 1 ?) och buffar henne i 20 sek och tänker bara UT UT UT.. så hon kankske inte heller blev riktigt sovtung ( misstag2.. nu när jag ändå var där inne??)
4:55 TYST dock och bekräftar.... Och går igång igen!Samma LEDSEN LEDSEN
5:02 Går in - ( ja.. jag veeet :oops: men hon var ju så jäkla omöjlight ledsen.. ) solfjäder kort. 10 sek. Ramsar ut. Sätter igång igen!!
5:06 Tvättmaskinen på !! Gråååååååter Jag går ut och röker för jag håller på att tappa mig här känner jag..
5:15 hör jag hon blir tyst och utmattad gråt och hulkar sig till tystnad 5:20

Jag kanske kan se mina misstag. Men det är verkligen inte lätt där och då.
När hon blir SÅ DÄR ledsen!!!! Ser i boken att Trafik är förbjuden i vargtimmen. Men vad GÖR man då??
:(
Nåväl .. jag fick gå och göra GLAD HAPPY morgon 7.00 i alla fall.

kram kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vilken toppenbra natt! Strålande att hon sov så länge i ett svep :sleep: !! Dessutom somnade hon om och du fick väcka, kanon =D>

Vet du, misstaget man lätt gör är att börja trafikera för mycket under vargtimmen och då signalerar man ju att det är morgon för det är full fart på mamma. Det jag tycker att du ska jobba ännu mer med är ramsan. Ta i ordentligt så att du når fram och överröstar henne. Låt henne reagera klart mellan. Om det blir KRIS KRIS så gå in en gång och solfjädra henne till hon blir sömntung, alltså stå en stund. Ha inte för bråttom här, sedan ut med en betryggande ramsa.

Alltså inget ut och in, utan jobba med ramsan och musik/husljud. Låt henne reagera klart. HUR låter hon?

Det är vanligt att vargtimmen strular ett tag efter kuren. Det är ju det här uppföljningsveckan är till för, att de sista pusselbitarna ska falla på plats. Men vet du, om du kollar igenom natten så var den ju toppenbra! Så lugn nu och fokusera!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Tack Elle :heart:

Ja, jag ska ta det " coolare" kommande natt om den blir liknande.
Men jag förstår inte riktigt.
Jag ska inte signalera det är morgon , vilket jag gör om jag går in - det köper jag. Men att dra på musik och tvättmaskin?
Signalerar man inte då att .. det är vaket där ute och hon då kanske blir ledsen för att hon inte får vara med?? Och vill UPP?
Jag vet inte?
Jag kommer aldrig på några som helts villkor ta upp denna donna före utsatt morgon tid, men jäklars vad själen gjorde ont i natt. :-(
Och klart man tvivlar lite , där och då, på allt. Hämskt.. men så är det.
Men jag stålsatte mig ändå.

Natten som kommer nu blir nog lugnare. Jag ska inte in och visspa runt nån vargdoft med att ens kolla till henne. Blir hon tyst får hon förbli tyst och jag tänker inte kolla till om hur hon ligger. ( för jag ville ju det för att förkomma just sånt här KRIS läge).. nåväl..

He löser sig...
En liten född 00
En "lill liten" född 09
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tycker ni jobbar på jättefint! =D> Snart sitter ramsan som en smäck. :thumbsup:

Lägg lite extra krut på dagarna nu. MASSOR med mat och ännu mer! Var ute i den FRISKA (brrrr :D ) luften massor! Ner på marken och känn på löven! Utforska! :!:

:heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

ja, vi försöker vara ute mycket. Alla sovpass ligger där bland annat.
Proppar mat men nu verkar hon rata mat.. och vill njuta av ersättningen och gröt.
Ska lägga till ett grötmål efter erstättningen kl 7 på morgonen för hon är skithungrig upplever jag det vid lunch tid som ska vara 11. Men jag får starta nästan 10.20 och äntå ratar hon MAT och god frukt efter.. liksom. Men jag stressar inte över det.

Försöker i alla fall :wink:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ett tillägg : i morgon tänker jag gå till öppna försökolan mellan 10-12 för jag håller på att bli tokig av ensamheten hemma. Har ju lixom ingen pappa som kommer hem från jobbet kl, 17. Jag vet man ska ta det lungt under uppföljnigsveckan. Men ... jag måste få träffa andra och det kan väl inte rubba henne, Måste väl vara bra med intryck??

Idag är jag lite låg faktiskt. Jag vet inte varför..:-(
Tror jag känner mig så ensam i allt. ( tack gode Kosmos för att ni finns här bakom skärmarna runt om) Jag veeeet det kommer bli bättre.Men jag bara längtar till njutningen. Jag ska inte ha bråttom eller sabba ngt . Prommise!

Och längtar längtar efter min underbara son , var tvungen att gå till hans skola idag och krama om honom. Men sen kommer han till mig i eftermiddag. ( han fick vara längre hos pappa när kuren skulle börja.. ville ha lite space där.)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Du gör det kanonbra Mian71! :thumbsup:

Upp med hakan, det här kommer att bli toppenbra när allt har satt sig. Ta till dig det Elle skrev, jag tror det ligger mycket i det.

Kram och pepp inför kvällen/natten! :heart: Jannika
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Puss till dig Jannica!! Du är underbar!

Natten som varit har varit den bästa hitintils kan jag tycka!!! :-)
Kolla :
GodNight 18.58 och brorsan körde skrattet till godnattet och hon bara älskar honom så när jag la henne blev gråtet när till hysteriskt. i 10 MIN.
( förmodligen för att han var med.. och hon ville kanske mer)
23:17 - vaknar Ramsar Glatt och Högt tyst 23.21 och bekräftar detta
00:05 gråter i variationer.. men reder upp det själv tyst 00.07
3:50 vaknar och jag på DIREKT med Ramsa x4 och hon jollrar, pratar.. och olika små sorgliga små gråt.. jag sitter bara och väntar på tystnad.. och ddet blir det 4.01 och jag bekräftar detta mycket tyst, kan jag säga- av rädsla att dra igång henne.
4.30 gör ljud i gen.. pratar och jollrar och nä rhon börjar gråta påminner jag glatt och sätter på radion. Hon gråter upp sig och jag tänker ( Fan fan fan!!) men .. tystnar 4.47 och viskar en bekräftelse nästan...
Här drar jag igen min dörr lite.. så den är på glänt och tänker att " om hon vaknar och jag inte HÖR henne då är det inget viktigt.. om hon skriker hysteriskt för jag inte HÖR och hon behöver nån hjälp så går jag IN då i stället om så behövs." Det kändes tryggt att tänka så. för jag kände jag måste koppla av på nå vis...

6:40 ringer min klocka och jag hör hon är vaken och snackar. Jag går in 6:45 för att förekomma gråt. Glad morgon!!!!

:D
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

=D>
Bra jobbat, Mia! :thumbsup: Grattis till en bra natt! :D

Det är helt rätt tänkt att backa nu, tycker jag - hon vet vad som gäller nu och det räcker ju jättebra att du påminner med ramsa och husljud, precis som du gjorde. 8)

:idea: Nästa steg är att inte "sitta och vänta på tystnad" - bebisarna känner av överkoncentration med nån sorts osynliga känslerspröt.... kanske läsa något? Eller tänka på något trevligt?

Du jobbar jättebra! Bara fortsätt! :D
:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Tack! :heart:

Nä, men det sitter lite skrot kvar i kroppen från förr.. som jag försöker jobba bort hos mig själv. Och försöker INSE att jag aldrig mer kommer få tillbaka mitt gamla nattrodd.. Jag väntar hela tiden på att få bekräfta i rädsla av att hon ska dra igång. Men jag la mig i min säng med ipod lite lågt i ena örat.

Sen att jag faktiskt drog i igen min dörr lite... för att inte vakna för minsta lilla piiip. Nu måste även jag finna MITT lugn! Min SÄKERHET ut mot njutning..

Jag kommer använda marginalkvartarna på långluren i mitten av nästa vecka för att korrigera lite vintertid.. så det blir läggis 18.30 den dagen. Hon sköter schemat som en smäck på dagarna och allt sitter. Så det borde ju faktiskt funka att smyga i det utan hon märker det??

( jag veeeeet Jannica :heart:... men jag vill försöka trixa in det ändå ;-) )
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:lol: På med attityden bara. Kram!
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Hej. En kort rapport från natt 7

Nattis 19 och hon skriker.. så jag påminner 19.20 och då TYST vilket bekräfas.
21:46 vaknar till somnar om nästan direkt.
2:16 vaknar gråter Ramsa ..lugnar sig bekräftar.. tyst
2.37 vaknar och jag väntar ut henne för att se om hon reder upp själv vilket hon inter gör .
2.44 Ramsar hon går igång högre .. 2:47 går in och ger en buff hon tystnar oh ramsa ut.
3:00 börjar igen...
3.11 BESTÄMD ramsa och hon ökar ökar ökar sin gråt
( jag går ut och röker!) kommer in och hon är så hysterisk så jag tror hon kräks.
3.20 Går in SURT och buffar BESTÄMT till tystnad och lugn i 5 minuter!
Ramsar ut TYST 3.28

Lägger mig. drar igen dörren, radio på utanför hennes rum. Vet inte om hon vaknar till något mer.
Glad morgon kl 7.00

Jag ser det går bättre och blivit bättre. Men där och då mitt i natten så börjar jag alltid tvivla om en hel natts sömn för oss båda. Och det gör ont att höra henne så ledsen ( ingen fara, jag tar inte upp henne no matter what.. men ändå!!)

Nu vet inte jag om jag tänker rapportera varje morgon mer. Det verkar sitta i detta nattrodd och jag tror jag berättar i stället när det verkligen blivit en hel natt.
Lite nojjig över vintertiden men ska försöka få ordning på det i veckan med att utnyttja en kvart vid varje lur. Tror ni hon märker det?
( önskar svar på det.. )

Kram :heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"