Glupsk 5-månaders men vill inte ha vatten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Guldfisken

Glupsk 5-månaders men vill inte ha vatten

Inlägg av Guldfisken »

Hej!
Har kört Standardmodellen från det att vi fick Barnaboken i present (den bästa presenten jag någonsin fått!) när vår Ines var några veckor. Vid 4 månader började vi med smakportioner och bara efter ett par veckor åt hon ca 2 dl puré/måltid. Började även ge gröt till kvällen och av det äter hon lika mycket. Känns som det inte är något stopp i henne, hon äter tills inget är kvar och då brukar jag erbjuda bröstet som hon tar ibland, men hon är mindre och mindre intresserad av bröstmjölk. Det har gjort att hon fått mos till mellanmål så nu vid 5 månaders ålder ammar hon egentligen bara ordentligt på morgnarna. Jag har erbjudit vatten i pipmugg eller flaska men det ratar hon.

Så här ser hennes dag ut:
Frukost 07: bröstmjölk
Lunch 11: grönsakspuré + bröstmjölk ibland
Mellanmål 14.30: fruktpuré
Middag 18: gröt + fruktpuré
Nattslurk: 19.30 bröstmjölk

Min fråga är, äter hon för mycket? Hur ska jag få i henne mer vätska? Har funderat på välling men BVC + förpackningen säger 6 månader..

/Guldfisken
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Välkommen hit :D
Så små kan knappast äta för mycket. Hon ska äta till hon är mätt. Extra smör i det mesta brukar mätta lite längre.
Det är vätska i all mat, så vill hon inte ha vatten, så tror inte jag att hon behöver det.
Välling kan du säkert börja ge om du vill det. Jag har valt att hoppa över välling helt, men det är en annan historia.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Guldfisken

Inlägg av Guldfisken »

Tack!
Har köpt majsvälling och ska prova det ikväll tänkte jag. Hoppas hon gillar!
/Guldfisken
Mamma till Ines född 090515
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

/LO skrev:Välkommen hit :D
Jag har valt att hoppa över välling helt, men det är en annan historia.

/LO
Nu blir jag genast nyfiken. Vaaafö? Och vad ges istället?
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Guldfisken

Inlägg av Guldfisken »

Provade med välling och det gick ok. Hon drack ca 100ml efter lite gnäll och fick sedan bröstmjölk efter det. Hoppas hon sover llika bra som hon brukar på det!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt Guldfisken. Tänk på att det ska läras ny teknik, det är inte alltid det är smaken som gör att de inte gillar i början.

Nu kapar vi tråden lite, men jag svarar lite kort.
Fanny83 skrev:
/LO skrev:Välkommen hit :D
Jag har valt att hoppa över välling helt, men det är en annan historia.

/LO
Nu blir jag genast nyfiken. Vaaafö? Och vad ges istället?
Välling är industriproducerat pulver med diverse innehåll som jag inte tror att barn har behov av. Till Vera gav jag en blandning av mjölk, grädde och äggula (hon fick välling i början). Ivar får havremjölk och äggula blandat med ersättning (som också är industriproducerat pulver...), han tål inte mjölk. Men man behöver inte ge välling alls. I många andra länder ger man grönsakspuréer i mer flytande form.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

/LO skrev:Men man behöver inte ge välling alls. I många andra länder ger man grönsakspuréer i mer flytande form.

/LO
Jag håller absolut med om att välling inte är ett måste, men man bör minnas att i de flesta länder som inte använder berikade produkter alls så får barnen järntillskott i form av droppar. Har man som jag en liten unge som inte är nån carnivore direkt är det bra att hålla lite koll om man helt ratar järnberikning.
Guldfisken

Inlägg av Guldfisken »

Har försökt flera kvällar i rad med välling nu och det fungerar sådär. Jag tror inte det är flaskan hon inte gillar eftersom hon har druckit både ersättning och bröstmjölk på flaska. Istället har hon fått gröt + bröstmjölk på kvällen precis som innan och så blandar jag gröten (och puréerna tidigare på dagen) lite lösare så hon får den vätska hon behöver.

Jag kollade förövrigt på innehållet i Sempers Mild havregröt och Sempers Majsvälling och den är i princip identisk, ja förrutom att den ena baseras på havremjöl och den andra på majsmjöl. Lustigt att vällingen är från 6 mån och gröten från 4 mån!

/Guldfisken
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det har med amningskoden (den heliga) att göra. Man får inte marknadsföra flaskprodukter till barn under sex månader.

Vi introducerade välling genom att blanda den med ersättningen. Först en mått välling och resten ersättning, sedan hälften-hälften osv. Jag lät det gå ganska många dagar innan jag "bytte upp mig".
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"