skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag har lagt täcket längst långsidorna, uppe på madrassen, och böjt täcket som ett U vid fötterna. Då blir det trängre på sidorna och kortare. Är du med?

Tänk vilken skillnad det har blivit för er bara på de här dagarna som ni genomfört kuren! Wow \:D/ ! Pris och beröm, som Anna brukar säga :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ett vanligt stort vuxen täcke lixom??
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Ja precis, och stoppa ner ändarna under madrassen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|=

Jag är stolt över att ha fått vara med på ett indirekt litet hörn, men allra mest stolt är jag över dig :lol: :heart: :lol:

Och "Kuris" peståss, den fantastiska =D>

Och lilla barnet, ska ju verligen tilläggas - vilken lycka för henne att få sin goda, sköna, obrutna, trygga sömn O:) :heart: :sleep:

Lite försiktig skulle jag dock vara med förändringar av yttre slag under kuren (och uppföljningsveckan). Inklusive alltså förändringar av säng och sovklädsel - nu [-X

Det är inte alls säkert att det är en liten bestående "visp" du har. Tvärtom är det så vanligt, så vanligt, att de små kurbarnen vispar runt energiskt i början av kuren men slutar med det när de väl får sova som folk och sover hela natten. Så jag slänger in min gamla vanliga varning: den för otålighet :!:

Sval nattklädsel med ben och fötter bara rekommenderar jag alltid, för rörelsefrihetens skull, och får sedan de små barnen sova i ett svalt, för att inte säga kallt rum, kommer de heller inte att sparka av sig (framöver). Till dess kan man tillämpa tiominutersprincipen och svischa in lite diskret när barnet sovit i tio min - inte tjugo - och lägga rätt och lägga över. Då kan man t o m lyfta hela lilla ungen rätt utan att barnet störs.

Tanken med att boa in barnet och göra grop i sängen (fast just DET har jag nog inte hört talas om förut :oops: ) är nog bra - i alla fall när det gäller riktigt små i spjälsäng; man kan ”klä in" med ett par hoprullade barnfiltar på sidorna eller ett täcke, så som Elle :heart: beskriver (ovanpå madrassen). Men det är trots allt själva kuren - RAMSAN, med vilken du besvarar alla eventuella frågor betryggande nog för barnet att våga sova lugnt och skönt och fortsätta med det - som ska leda / lära / visa / hjälpa lilla barnet till den goda sömnen - inte någon strypt rörelsefrihet. Om du förstår :!:

Barnet ska, menar jag, självt sluta leka visp i takt med att lugnet sänker sig. Och skulle lilla barnet INTE sluta med det utan bestämma sig för att fortsätta vispa runt livet igenom, höll jag på att säga, ja, DÅ kan det vara dags för åtgärder sådana du fått förslag om - men då ska den goda sömnen först sitta där. Så till den grad att lilla ungen skulle kunna sova ståendes på huvudet i garderoben, om så vore :wink: :lol:

Fortsätt nu arbetet stolt, vackert och FRAMÅT - vi är många som följer dig \:D/

Och tack för citatet i din vackra profil :oops: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Tack ANNA och ni andra för förslag.
:heart:
Då gör jag inga förändringar i hennes säng! Kör 10 minuters regeln i stället.
Det känns även skönare för mig. Hon sover i body , för den här lilla fröken lyckas liksom dra upp benen i pyamasen och trassla in sig även i den..
Men.. hm.. kanske jag ska köra strumbyxor på.. som är lite taita? Äh.. näe... vi kör body och urkallt rum vid läggning.

Fråga till Anna her self..
Hur tänker du kring vintertiden då? ( en hangup för mig.. just nu)
Ska hon få "leva " i sommartid då blir sovtiden 18-6 eller kan jag smyga på en halvtimme per dag , typ nästa vecka?

Åker bort 7-8 november och hoppas jag är i mål då och att barnvakt ( som ska vara hemma med henne hos mig) får det enkelt och lätt.

I am ready to go for night 5!! 8) ( och ytterligare segerdanser i sovrummet.. förhoppningsvis Bara EN kl 7 i morgon bitti...) :thumbsup:

Kramar kramar .. ni stärker mig som sjutton! Ni kan inte ANA!!!!
One LOVE!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Vill tillägga att min " kuris" har varit HELT suverän och är fortfarande det!!
Underbart att ha haft henne här.

Och vet ni.. jag känner en slags lyckorus.. sakta krypa mig på..
och glädjen börjar pyra.. och enerigin.. och.. ja.. :-)



:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Mian71 skrev:Äh.. näe... vi kör body och urkallt rum vid läggning.
:D Jag tycker det :wink: :lol: (Om du inte själv brukar sova i tajta strumpbyxor, peståss :?: Men då skulle väl lilla barnet också ha gjort det från kurstart :mrgreen: )
Mian71 skrev:Hur tänker du kring vintertiden då? ( en hangup för mig.. just nu). Ska hon få "leva " i sommartid då blir sovtiden 18-6 eller kan jag smyga på en halvtimme per dag , typ nästa vecka?
First things first :!: (Otålighetsvarning igen, ja...) Låt henne få sin goda sömn först med dina stenhårt spikade tider (pris och beröm också för dessa fina dagar som inte sätts i fråga någonstans!). Det hela borde falla på plats så stabilt som man kan önska under uppföljningsveckan. Efter den kan du elegant korrigera den där timmen :idea:
Mian71 skrev:Och vet ni.. jag känner en slags lyckorus.. sakta krypa mig på.. och glädjen börjar pyra.. och energin.. och.. ja..
THAT'S OUR GIRL :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Dagarna sitter som en smäck!
Hon är sin egen klocka- verkligen. Så jag vet inte om vi kanske kan ta oss ut på stan nån dag. Känner mig lite i klaustrofobi efter som uppföljningsveckann ska vara så lugn..

:D

Och näe.. jag sover inte med strumpbyxor.hahah.. så Skruttan ska inte behöva göra det heller!!

Kanske en korkad fråga nu... Men uppföljningsveckan,.. börjar den räknas från dag 3 i kuren och en vecka från den? Typ nästa måndag så är den slut??
Eller?? :roll:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Natt 5
19.04 läggning ( hon segade så med välling så vi kom efter..)
19.05 tyst bekräftar men börjar prata lite igen och blir tyst igen 19.10
19.20 går in och läggar till rätta och märker att hon inte sover riktigt.. och ramsar mig fort fort ut och svär åt mig själv tyst ... Hon reagerar inte.
21.55 Kollar läget innan jag går och lägger mig. Ligger tvärt igen och lägger tillrätta - hon vaknar inte

23.02 vaknar och gråter och pratar - somnar om själv.
01.40 LEDSEN - Glad ramsa x4 och hon blir tyst direkt
3.06 LEDSEN men preciiis när jag ska ramsa så blir hon tyst, så hon klarade detta själv också
5.04 LEDSEN .får glad ramsa x4 och somnar om 5.14
6.19 Här går hon igång rejält .. BER om hjälp och jag ramsar först.. men hon lyssnar inte alls Går in och hon ligger nere vid fötterna som en boll och är iskall. Lägger tillrätta och buffar lite kort , ramsar ut och hon gråter och gråter. FAN. Skulle ha buffat lite längre kanske??? Men jag bara tänkte UT UT UT..
6.29 BETÄMD ramsa x4 ingen effekt och jag börjar fundera hur jag ska göra här... för hon är riktigt ledsen..Jag väntar till paus täker jag.. men hon somnar om 6.40 och jag får gå in och väcka 7.00!!

Tror mig hört lite annat smågnöl under natten men för trött för att notera. så det var nog inget särskilt stort.

.. väntar på att hon ska sova längre perioder.. eller är jag otålig nu??
Kan det dröja lite??

Kram
Maria

PS. Sitter det så pass bra så jag kan lämna henne med barnvakt efter 3 veckor?? Om jjag visar läggning och klistrar schema på näsan på vaktis?? Ds
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag tycker att det går alldeles strålande för er! Bra att du backar under natten, avvaktar och ser om hon löser det själv. Det gör hon ju, toppen :thumbsup:

Om hon vaknar upp i vargtimmen så skulle jag ge en glad, hög, upplysnade ramsa som talar om att det fortfarande är natt. Sedan sätta på musik alt husljud. Om hon fastnar i sitt "klagande" så kan du ge en bestämd, hög ramsa som sätter punkt! Därefter storma in och gör GLAD morgon på utsatt tid :D

Ja, du är lite otålig :wink: Ni har ju precis inlett uppföljningsveckan och det är nu allt det nya ska falla på plats. Titta i backspegeln och se allt som ni uppnått på den här korta tiden!! Så ha tålamod och fokus på målet!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ja.. jag kanske är lite otålig.... :oops:

Jag tycker det är en enorm skillnad och det känns som allt börjar sätta sig.
Hon är dock oerhört påfrestande dagtid. Ska vara i famnen hela tiden och blir urförbannad när jag sätter ner henne.
Som innan kuren.
Är det för att hon är trött?? För att hon börjar sova nu? Eller. ?
Vad trors?

Sen undrar jag det här , igen, om att ha barnvakt som ska göra två läggningar när jag är borta. Borde väl fungera va? Efter 3 veckor... ?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Vad bra det går för er, grattis! :thumbsup: =D>

Som du vet är Attityden allt, så sluta oroa dig över barnvaktandet - det funkar om du tror att det funkar. :wink:

Ett tips: ta inte upp ett gnälligt barn, utan sätt dig ned hos henne istället och försök se vad hon vill. 8) Kanske vill hon bara bli satt i arbete? :D

Fortsätt lika bra, du klarar detta! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Jo.. jag försker ta reda på....
Men hon ska till mig! Försöker lägga mig brevid på golvet, roa henne,lämna henne ifed (kaaan ju inte bära henne heller hela tiden, " korna måste mjölkas " anyway liksom )
Hon kan ligga på mage på golvet i 3 min sen blir hon rasande... kanske också em frustration från hennes sida att kanske inte nå det man vill åt, inte kan ta sig fram... no idea.
Sitter i lilla köksstolem, bli arg efter en stund fast jag ger henne "uppgifter" att pill med, ligger brevid när jag hänger tvätt, osv.. men icke. hon ska vara ifamnen och hänga med hela tiden.

Och... som sagt trött, kanske för att sömnem börjar sätta sig?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

åh.. reeekord 4 min innan hon somnade i kväll!
Seger dans!! \:D/
En liten född 00
En "lill liten" född 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Mian71 skrev:åh.. reeekord 4 min innan hon somnade i kväll!
Segerdans!! ?
:D Bra, bra :lol: Pris och beröm :-({|= Det kallar jag Attityd =D>
Mian71 skrev: Hon är dock oerhört påfrestande dagtid. Ska vara i famnen hela tiden och blir urförbannad när jag sätter ner henne.
Ska och ska :?: Hm, vem är det som tar henne "i famnen hela tiden" :?: Sluta med det :!: Bryter hon absolut samman, så lägg henne på mage över knäna och gunga henne lite fram och tillbaka medan du håller henne stadigt med ena handen och "bankar" mjukt med den andra över lilla ryggen, modell hjärtslag. Låt henne helt enkelt vila så mellan varven. Sedan på't igen - magläge med intressanta saker att titta på och även höra på, gärna på HÖJD (där du är). Och korta stunder på golvet också mellan varven - då kan du sitta framför och prassla med något hörbart intressant, och även ha en spegel stående som hon kan upptäcka sig själv i, etc. Men härja inte för mycket med henne - låt varje sak landa så gott det går och bryt aldrig när hon skriker utan när hon faktiskt är tyst :wink: :lol:
Mian71 skrev:Sen undrar jag det här, igen, om att ha barnvakt som ska göra två läggningar när jag är borta. Borde väl fungera va? Efter 3 veckor... ?
Ja då, otåliga människa :shock: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"