skrik och oro
-
chokladkaninen
Jag upplevde det som där och då.. att hon inte lyssnade på mina ramsor.. men när jag tittar på vad jag skrivit så gjorde hon kanske det...
I min värld, att om inte hon hade legat så illa och faktiskt bett om hjälp som hon gjorde då jag var in så hade vaken tiden varit mycket mycket mindre.
men jag är HELNÖJD!!!!
Hon har ALDRIG sovit 6h i sträck- någonsin!!!!

I min värld, att om inte hon hade legat så illa och faktiskt bett om hjälp som hon gjorde då jag var in så hade vaken tiden varit mycket mycket mindre.
men jag är HELNÖJD!!!!
Hon har ALDRIG sovit 6h i sträck- någonsin!!!!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
Vad härligt att det går så bra för er! Att gå in och ge en liten hjälpande hand till en liten är ju inte förbjudet men det gäller ju att lyssna ordentligt med sina öron och inte bara låta mammahjärtat se till att man rusar in i tid och otid.
Bekräftelseramsan är viktig, det är den som säger till lilla barnet att allt är som det ska, att man ska sova så gott. Så var inte rädd för att använda den, om lillan drar igång igen av den så ramsar man som vanligt igen och sticker in en bekräftelseramsa när lillan lugnat sig igen. Gör det redigt nu så kommer ramsan att fungera för all framtid och det är verkligen ett jättebra verktyg.
Kram Susan
Bekräftelseramsan är viktig, det är den som säger till lilla barnet att allt är som det ska, att man ska sova så gott. Så var inte rädd för att använda den, om lillan drar igång igen av den så ramsar man som vanligt igen och sticker in en bekräftelseramsa när lillan lugnat sig igen. Gör det redigt nu så kommer ramsan att fungera för all framtid och det är verkligen ett jättebra verktyg.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Susan D
Hur gör du sen när det blir vintertid?
För du har samma tider som mig? 19-7
Jag kan ju flytta en kvart om dagen eller en halvtimme på 2 dagar..
Samtidigt som jag bara vill - sen när jag gör det- ge henne en 5min kl "gamla läggistiden" för att sen hålla henne uppe till " nya" läggisen.
Åh,förstod jag det där själv???
( inte nått jag laborerar med i första taget eftersom jag vill att natten ska sätta sig.. men om några veckor.. så hon får vara kvar i sommarens tid ett tag)
Hur gör du sen när det blir vintertid?
För du har samma tider som mig? 19-7
Jag kan ju flytta en kvart om dagen eller en halvtimme på 2 dagar..
Samtidigt som jag bara vill - sen när jag gör det- ge henne en 5min kl "gamla läggistiden" för att sen hålla henne uppe till " nya" läggisen.
Åh,förstod jag det där själv???
( inte nått jag laborerar med i första taget eftersom jag vill att natten ska sätta sig.. men om några veckor.. så hon får vara kvar i sommarens tid ett tag)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vilket fantastiskt jobb ni har gjort, GRATTIS!!!
Jag har sen Tor var pyttis förkjutit med 30 min över 2 dagar. FUnkar kanon för oss. Så gör vi. VI har också natt 19-07.
Jag har sen Tor var pyttis förkjutit med 30 min över 2 dagar. FUnkar kanon för oss. Så gör vi. VI har också natt 19-07.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
KURNATT 4
19- LÄGGIS roddar till 19.10 somnar. ( satt på en tvättmaskin 5 över)
21.46 vaknar och roddar lite gråter, pratar, gråter.. surar.. gnyr
21.51. Ramsa glad x4 tystnar och får bekräftelse ... sover
21.52 Mamma gör segerdans av lycka i sitt sovrum för att hon svarade på ramsan..
00.26 GRÅT.. Ramsa x4. Tyst. Bekräftar.
00.33 snyftar
00.36 kollar hur hon ligger. Ligger i tvärläge. Lägger tillrätta. Ej vaken.
00.53.. kort kort gråt- ingen åtgärd
3.29 GRÅT. Ramsa x4, Tyst, Bekräftar
4.40: GRåååt Ramsar x4, TYST 4.45 - bekräftar
4.48 Drar igång som fasiken.. BER om hjälp. Ligger illa och läggs tillrätta. Snabb snabb buff och ramsa ut och bekräftelse
6.08 Gråter , låter henne vara.. pratar.. gråter.. tyst 6.15
Katten jamar.... skruttis vaknar.. pratar och pratar .. sjunger lite.. gråter.. gråter..
6.24 Krisar rejält. Ramsa x4 tyst 6.24.. ( ingen bek... suck)
6.37 Drar igång rejält!!!Ramsa x4 Lyssnar inte utan stegrar i gråt..
Går IN.. ligger som ett UFO och trasslat in sig i både täcke underlakan och kudde.. Lägger tillrätta, Kort buff till sömntung och ut med ramsa. TYST 6.42
Precis när jag ska gå och väcka 7.00 så startar hon gråta. Jag väntar på Paus och tjoar in med mitt gladaste jag!!
En bra natt, med korta uppvak.. GLAD över att ramsan verkar funka faktiskt! häftigt!!!
8)
Snart..snart..är vi i hamn med en hel natt!!
Dock roddar hon runt väldigt i sängen under nätterna.
Men jag är SUPER nöjd!!
( mamman börjar bli förkyld...) Attjooo...
21.46 vaknar och roddar lite gråter, pratar, gråter.. surar.. gnyr
21.51. Ramsa glad x4 tystnar och får bekräftelse ... sover
21.52 Mamma gör segerdans av lycka i sitt sovrum för att hon svarade på ramsan..
00.26 GRÅT.. Ramsa x4. Tyst. Bekräftar.
00.33 snyftar
00.36 kollar hur hon ligger. Ligger i tvärläge. Lägger tillrätta. Ej vaken.
00.53.. kort kort gråt- ingen åtgärd
3.29 GRÅT. Ramsa x4, Tyst, Bekräftar
4.40: GRåååt Ramsar x4, TYST 4.45 - bekräftar
4.48 Drar igång som fasiken.. BER om hjälp. Ligger illa och läggs tillrätta. Snabb snabb buff och ramsa ut och bekräftelse
6.08 Gråter , låter henne vara.. pratar.. gråter.. tyst 6.15
Katten jamar.... skruttis vaknar.. pratar och pratar .. sjunger lite.. gråter.. gråter..
6.24 Krisar rejält. Ramsa x4 tyst 6.24.. ( ingen bek... suck)
6.37 Drar igång rejält!!!Ramsa x4 Lyssnar inte utan stegrar i gråt..
Går IN.. ligger som ett UFO och trasslat in sig i både täcke underlakan och kudde.. Lägger tillrätta, Kort buff till sömntung och ut med ramsa. TYST 6.42
Precis när jag ska gå och väcka 7.00 så startar hon gråta. Jag väntar på Paus och tjoar in med mitt gladaste jag!!
En bra natt, med korta uppvak.. GLAD över att ramsan verkar funka faktiskt! häftigt!!!
8)
Snart..snart..är vi i hamn med en hel natt!!
Dock roddar hon runt väldigt i sängen under nätterna.
Men jag är SUPER nöjd!!
( mamman börjar bli förkyld...) Attjooo...
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
-
chokladkaninen
Tack för beröm!!! 
Choklad: ja.. alltså.. det är väl inte egentligen täcket som är problemet.
Hon SNOR runt i sängen och hamnar obekävmt. När jag kollade henne vid midnatt där, så låg hon tex med ena foten ut genom spjälis i tvärläge och har liksom fastnat med kroppen i tvärläget.
Hon har bara en body när hon sover.
jag förekommer henne lite med att lägga tillrätta efter 10 min tyst. ( 1 gång i natt).
Choklad: ja.. alltså.. det är väl inte egentligen täcket som är problemet.
Hon SNOR runt i sängen och hamnar obekävmt. När jag kollade henne vid midnatt där, så låg hon tex med ena foten ut genom spjälis i tvärläge och har liksom fastnat med kroppen i tvärläget.
Hon har bara en body när hon sover.
jag förekommer henne lite med att lägga tillrätta efter 10 min tyst. ( 1 gång i natt).
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
-
ElinN
Toppen! :thumbsup:
Vi har också en liten "visp" här hemma.
Vi har aldrig kunnat ha täcke på henne. Det funkar inte med en sån rörlig liten en!
Istället har vi velourpyjamas med fötter (ellos). OCH ändå svalt i rummet. Det går utmärkt och hon fryser inte. Kudde har vi aldrig haft. Hon snor runt och väljer sovställning själv -byter ofta!- men jag tycker inte kudde behövs.
Sen har vi gjort liknande som Elle -bonat in sängen ordentligt och minskat snurr-utrymmet! Alla spjälsängens sidor har vi haft inklädda med täcken som liksom hängt över kanten, och nere vid madrassen har vi rullat ihop resten av täcket så det blir som en rulle längs med båda långsidorna, så sängen blir lite trängre. Fattar du nått av mitt svammel!?
8)
På så sätt kan man aldrig fastna i spjälor eller trassla in sig i täcken etc och det underlättar när man har en liten visp!
Fortsatt lycka till! Det går ju toppen!
KRAM
Vi har också en liten "visp" här hemma.
Sen har vi gjort liknande som Elle -bonat in sängen ordentligt och minskat snurr-utrymmet! Alla spjälsängens sidor har vi haft inklädda med täcken som liksom hängt över kanten, och nere vid madrassen har vi rullat ihop resten av täcket så det blir som en rulle längs med båda långsidorna, så sängen blir lite trängre. Fattar du nått av mitt svammel!?
På så sätt kan man aldrig fastna i spjälor eller trassla in sig i täcken etc och det underlättar när man har en liten visp!
Fortsatt lycka till! Det går ju toppen!
KRAM
Jag har rullat två stora dusch handdukar och lagt under madrassen på sidorna så att det är som en liten grop. typ Ska re se ut så??
Blir backe upp liksom... Ska lägga vid fotändan också.
Då kan hon ju i varje fall inte lägga sig i tvärläget, förhoppningsvis.
Tack för all beröm igen!!
Och ja- det är skithäftigt när ramsan funkar för min uppenbarelse i natt var " DET FUUUUNKAR!! "
Blir så GLAD av all peppning!!! Och stöttning!!!
Men hon är lite trött och klängig faktiskt....
Men det löser sig..
Det med!
Blir backe upp liksom... Ska lägga vid fotändan också.
Då kan hon ju i varje fall inte lägga sig i tvärläget, förhoppningsvis.
Tack för all beröm igen!!
Och ja- det är skithäftigt när ramsan funkar för min uppenbarelse i natt var " DET FUUUUNKAR!! "
Blir så GLAD av all peppning!!! Och stöttning!!!
Men hon är lite trött och klängig faktiskt....
Men det löser sig..
Det med!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09