Ny här

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Alice! :D

Enkelt svar: Mer mat! :shock: :lol: Många är de barn som beställer mer mat vid 3 mån. Hur ställer du dig till några skedar gröt, eller banan, t ex?

Sovtiden räknas från att man ger förutsättningarna för att sova. Undantaget är 20 resp 5-minlurar som räknas i faktisk sovitd. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Tack chokladkaninen för svar!

OK mer mat. "Problemet" är väl att det är svårare att få i honom nu. Ibland slukar han hela flaskan men allt som oftast blir det gnäll och krångel. Framför allt till kvällsslurken. Provar med lite gröt och puré men vet inte hur mycket av ersättningen som detta kompenserar (om du förstår vad jag menar). I natt vaknade han kl 2:30 (!) och var VRÅLHUNGRIG! Inte hänt på mycket länge. Han hade ätit ok på dagen men mindre vid sänggående. Mysko. Så nu blir jag ju osäker på hur det blir idag. Så klart vill han ju inte äta lika mycket nu på morgonen då eftersom jag slukade en flarra i natt. Åh suck.

Ok vad bra då vet jag hur jag gör med lurarna.

Hej svejs!
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hello Alice!
Det där känner jag igen allt för väl. Varför vill de inte äta, är de helt GALNA? Mat är ju livets största njutning!

Men: kvällsslurken har jag slutat stressa kring, han är helt enkelt inte hungrig så snart efter gröten. Ammar lite på min höjd. Annars blir läggningen bara gnäll och tandagnisslan, bättre att släppa det. En del barn vill bara äta fyra gånger om dagen. Det lär ändra sig med tiden. Jag brukar ju också ibland slänga in en försenad nattslurk runt elva, men det är kanske inte för er, eftersom Jalle brukar sova hela natten ändå.

Se till att han verkligen är hungrig när det är matdags. Jag brukar tolka gnäll vid vakenhet som hunger och sätter igång en måltid "för tidigt". Sen äter han inte så mycket. Fyra timmar mellan varje start kanske vore något? Och inget småsnaskande däremellan.

Det skulle i fall fall vara mitt tips till mig själv, eftersom jag upplever samma "strul". Och många många många forummammor med oss.

Må vi fortsätta kriga för våra barns väl och ve! Amen!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ett hett tips!
Ge nattslurken till en upprätt bebis, om ni inte redan gör det. Vi har alltid tagit Charlie i famnen eller lagt honom ner i halvmörkt rum - BOOORING. Idag och igår hade jag honom i babysittern i köket och jäklar i min låda vad han drack välling! Detta kan ju även tänkas på under dagens alla måltider. Värt ett försök!

I och för sig drack han så mycket välling att han både idag och igår störtkräktes upp i princip allt kort efter avslutad måltid. Så det blir plus minus noll där ändå. Men det kanske inte Jalle gör, tänker jag. Rätt skönt om han inte gör det, kan jag meddela. Men det är rätt kul att se den förvånande minen på lillen när det sprutar ut kräk ur munnen på honom. Lite Excorcisten-feeling över det hela.
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Kära ni!

På tok för lång tid ifrån The forum har gått och jag kände nu när jag satt och läste massa trådar att gud vad detta är guld! Guld guld guld. Vilka kloka päron man hittar här och vad kul det är att läsa allt. Och jag vill så gärna ge tips och råd också men gud man känner sig ju fortfarande som en total gröngöling, första dag i skolbänken, typ! Får för mig att jag kan ge råd som total havererar något. :oops: Men bättre tider stundar, ska inta attityden av att alla kan bidra med någonting. Självförtoende upp!

Tack Fanny för tipsen om slurk, vi har i dagsläget börja ge godnattslurken gående för att sedan övergå till upprätt ställning, funkar oftast! :) Ruggans kul att följa din tråd för övrigt!

Angående SCHEMA
I nuläget har vi i princip (borde nu övergå till "helt" ist för "i princip" för att stärka attityden) spikat ett schema och köttis blir numera trött som efter ett rejält gympass (som om jag skulle komma ihåg hur detta känns, stort HAHA) på samma tider varje dag. Somnar för natten utan gnissel för det mesta och sover sina lurar (dock med mer eller mindre långa inslag av vagning och gungning) enligt schemat. Slutat vakna på okristliga tider nu efter snuvan (alltså köttis). Så allt är fine and dandy. Men gnället vid mat återstår. Visserligen går det upp och ner. Oftast funkar lunch- och mellisflaskan fint men frullen och kvällsslurken är knepigare. Funderar på om han helt enkelt är jävligt uttråkad av flaskan. Han får ju lite gröt ibland och lite puré här och var men vi har varit sjukt inkonsekventa med det. Han gillar det och kanske borde man helt byta ut några flaskmål mot annat käk? Idéer någon?

Kan också vara så att jag blir så överfokuserad på att sötnosen ska ha i sig viss mängd varje dag att jag skapar ett problem av typ ingenting :!: Man är ju för tusan olika hungrig varje dag.

Nu kom jag på en fråga jag vill slänga ut :!:

Tror vi vill byta till sittinsatsen i vagnen eftersom Jalle KRÄVER att bättre kunna se sin omgivning när vi är ute på våra äventyr. Provat buffa upp med kuddar och grunkor men nej nej. Men för tusan om jag byter till sittinsats kan han ju inte sova på mage (som jag ju kan tacka AW och alla kloka forumister för att jag insåg leder till så mycket bättre sömn :heart: :sleep:)

Alltså vad gör man? Ibland känner man sig så korkad.

Hejsvejs på er och tack för att ni finns! :heart: :heart: :heart:
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Välkommen tillbaka Alice, som jag saknat dig!

Ja, det går inte en dag utan att jag känner bottenlös tacksamhet över detta forums existens.

Angående mat: Sedan vi gick över till 4-timmarsintervaller äter Charlie bra igen, nästan inget gnäll. Extremt logiskt, men ack vad svårt det var att fatta det. Helt obegripligt faktiskt, att jag inte insåg att han helt enkelt inte var hungrig. Men ni kanske redan har det?

Angående vagn: Man köper en ny billig på Blocket. Alltså en sittvagn som kan fällas till fullt liggläge. Eller så lär man honom sova sina korta lurar på rygg om man vill vara ute. Långa luren får väl i så fall intas i spjälis i hemmet.

Fridens liljor
/Fanny
ElinN

Inlägg av ElinN »

HEJ! :D

:idea: Jag skulle konsekvent byta ut ett av flaskmålen mot ett grötmål! =P~ Jag skulle börja med sista huvudmålet (innan kvällsslurken), om inte något i Litens rytm talar emot det. Sen skulle jag gå över till att även bjuda grönsakspuré till lunch (och toppa med flaska vid behov).

:idea: Angående vagn, så tvista de lärde därom! :D Vi använde faktiskt liggdelen till ca 9 månader med lillan, men med äldsta dottern bytte vi till sittdel vid 3 månader! :shock: Men lillan som är magsovare sov bäst i liggdelen. Vi hade sittdelen ståendes i vardagsrummet och bytte mellan sitt och liggdel beroende på vad som skulle göras. Så här i efterhand så önskar jag att vi vant lillan att sova i sittdelen tidigare. Vi kämpar med det nu och det är svårt. :? Men visst kan man sova på mage i de flesta sittdelar, bara dom har fullt liggläge!

:thumbsup: :heart:
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hello!

Tack Fanny och ElinN för finfina tipsen!

Angående maten ska jag fr o m idag helt konsekvent byta ut ett mål mot gröt och inte hålla på och dutta runt som jag gjort hittills, till Jalles förvirring. Hoppas på glatt mottagande och stor aptit :P Lesson one: morotspuré.

Angående byta eller ej byta till sittdel så har vi ju dessvärre ingen sittdel som går att ha fullt liggläge i. Så antingen blir det till att vänja vid att sova på rygg eller helt enkelt skita i sittdelen ett tag till. Eller så köper man, som du sa Fanny, helt sonika en billig vagn med fullt liggläge. Tål att tänkas på. Blocket nästa.

Idag har schemat brutit ihop totalt pga av påhälsning hos svärföräldrar igår. De ville bestämt umgås med sitt barnbarn trots extrem övertrötthet (alltså Jalle) och trots mina hintar om att: psssst sova säng kl 12! Prick! Men mes som man är så lät jag Jalle vara vaken för länge vilket naturligtvis resulterade i trötthet, inte ork att käka ordentligt och ett ordentligt kvällstrassel. Nästa gång annan strategi.

God måndag!
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ni är Föräldrarna, ni bestämmer!

"Oj, nu är det dags för Jalle att sova, tänk vad tiden går fort när man har kul."

I sådana här lägen ska det inte finnas utrymme för protester. Lika självklart som att nu måste Jalle äta.

Men som det brukar sägas här inne: en gång ingen gång!
I morgon är ni back on track.

Kram!
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Nej nu har det gått för lång tid från forumet igen känner jag.. Jag förstår inte hur det går till med tanke på att jag ärr beroende av det.

Tack Fanny för pepp angående senaste inlägget! Nu jävlar.

Här i huset jobbar vi vidare med schemat och det går som smort för det mesta. Senaste dagarna dock ur spel efter vaccination efterföljt av mycket ledsen Hjalmar! Men nu är vi tillbaka på banan. I fredags kom den nya vagnen. Jippi och hipp hurra vad glad Jalle ska bli nu när han kan få se världen från ett mer upprätt perspektiv, tänkte den nöjda mamman och la Jalle på mage för förmiddagsluren - och totalt fiasko. VA FAN ÄR DET HÄR?? gastar Jalle och vill inte alls sova i den nya fina vagnen. Men gått lite bättre idag, lagt ett gammalt örngott vid huvudändan och vagnen är nu lite mer ingeggad med dreggel och diverse, så hemmakänslan har väl kanske börjat infinna sig. Hoppas vi.

Nu är jag väldigt taggad på att låta ramsan ta över mer och mer vid daglurarna. Har arbetat in ramsan och bekräftar alltid men vagnar för länge helt i onödan. Om jag väntar mer än jag brukar med att gå tillbaka och vagna märker jag ju att grabben fixar att somna själv även här! Han bökar och gruffar runt men efter ett litet tag sover han faktiskt helt utan mina onödiga inryckningar. Ska jobba på attityden nu :!:

Och så tänkte jag slänga ut några frågor om nån av er kloka medmänniskor har tid att kika på dem:

:arrow: Ska jag från och med nu bara lägga tillrätta och gå? Och bara ramsa vid eventuella skrik? Eller bör man lite långsamt backa från vagnandet? Här känner jag mig fortfarande osäker msået jag säga.
:arrow: Vad tror ni är bäst taktik för att få Jalle att sova på mage även på natten? Han somnar utan problem och sover bra på rygg men jag vill införa magläge där, iaf pröva. Men buffning har jag aldrig lyckats med ännu.
:arrow: Kan man ge 6 månaders-välling till 4,5 månader? Min bvc-sköterska såg oerhört skeptisk ut men skepsis har jag tyvärr vant mig vid från deras sida..

Nu: till flyttkartongerna :!:
Lille Jalle 090603
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Ska ju tillägga att angående mitt överdrivna vagnande så är det ju så att Jalle inte ALLTID kan somna själv utan hjälp, isf hade ju min fråga om backandet varit totalt överflödig. Jag ville nog mest poängtera att han ofta har förutsättningarna att somna själv utan vagnande men att jag antagligen brakar in för tidigt.
Lille Jalle 090603
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Alice! :D

Grattis till nya vagnen! På 3 dagar köper han den, garanterat, och mycket snabbare ifall Attityden är på. :wink:

Till dina frågor:
:arrow: Lägg till rätta och ramsa medan du går iväg. Ramsa igen om han frågar. Vagna endast vid totalpanik. (Och se till att du avvaktar innan du vagnar så att inte ramsan börjar betyda: mamma kommer strax och vagnar.)
:arrow: Börja sluta vagna vid ETT bestämt pass om dagen om det känns tufft med backandet.
:arrow: Och LYSSNA. Arg får man vara. Och böka får man göra. Det är bara ledsen som ska åtgärdas! 8)

:arrow: Välling: yes yes, du kan blanda ut den med lite ersättning/BM så den blir lite tunnare om du vill.

:arrow: Rygg- vs magsov: antingen kopplar du bara på Attityden - Så här ÄR det, man sover på mage! (Buffningsfilm http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -solfjader) eller så myglar du och vänder på honom när han har somnat... O:)

Hälsa flyttkartongerna! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hallå hallå hallå!

Tack chokladkaninen för svaret! :) Vagnen funkar bättre nu men jag tycker mig se en gnutta skepsis fortfarande i Jalles ögon när vagnen har både ny färg, lukt och form. Men det tar sig. Och vällingen slukades med stor aptit.

Så här: börjar fundera på kurning nu så smått. Alltså nätterna kunde inte vara bättre, läggningen är harmonisk och happy joy och han vaknar aldrig förutom lite smågruffande vid 5 men han somnar alltid om efter en liten stund (om han öht är vaken då). Men dagsömnen. Alltså han sover sina timmar i sina 3 pass och det funkar ok. Men det gick bättre för npgra veckor sedan faktiskt. Jag vagnar som aldrig förr och bryter säkert alla AW-regler man kan bryta känns det som. orken har liksom sinat, kanske beroende på att det är sånt ståhej med flytt och allt. Men NU just NU känner jag mig peppad på att låta ramsan ta över. Tips var toppen angående backningen men nu behöver jag uppstolpade tips som om de vore skräddarsytt ämnade en neandertalare (jag känner mig nu redo för att övergå till homo sapiens). Så ni goda män och kvinnor som rott er upp ur vagningsträsket och numera regerar med ramsan: pliiis ge mig tips!

Jag försöker lyssna av ledsen/arg men ärlig talat tycker jag det är svårt att avgöra ibland. Om man ska kura (för det är väl det man gör här?) bort vagnende, bör jag hålla mig hemma i dagarna för att få minimal negativ störning utifrån?

God natt med er momms and popps!
Lille Jalle 090603
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Puffar lite här..

Läggningarna på dagen har blivit längre och längre senaste dagarna. Förutom nu på förmiddagen. Tutade i lite mer välling innan läggning men inom timmen. Så det kan ju vara maten. Att han har blivit hungrigare nu. Så mer mat idag. :D

Kan man ge 6 månaders käl till 4,5 månader?

Nu får han ersättning 8, 11.30 och 15, gröt 18 och välling 19.30. Puré brukar infalla ibland ist för gröten, ibland som förrätt vid eftermiddagskäket. Synunkter här? När bör/kan jag plana ut på ersättning?

Fridens. :heart:
Lille Jalle 090603
Alice82

Inlägg av Alice82 »

6 månaders käk, inte käl. :lol:
Lille Jalle 090603
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"