skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

oj

Inlägg av Mian71 »

Tror min kurare sover.. så jag vill inte störa henne..

Men jag gick ut till henne och då ser jag hon hostar till och kräks MASSOR..
Okej.. här vet inte jag riktigt hur jag ska bete mig... Men inpräntat i hjärnan " ta inte upp! ta inte upp!" så jag torkar av det värsta med hennes snutteduk och filt och vagnar om henne. ( hon ligger på rygg i vagnen..alltid gjort) Klart hon gråter men blir tyst efter 5 min. ( glömde ramsa.. för jag kände mig lite stressad över det där)
Men det kom säkert upp en halvburk katrinplommon puré...

Jag ska inte vara orolig va?? Kan bli så här va?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Ingen fara, det är bara överskott som kommer ut. Endera änden så att säga :wink: Så torka av, ny filt om det behövs och söv om. Precis som du gjorde!

Kanonbra attityd!!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Tack för snabbt svar..

Blev lite nojjig faktiskt... då jag aldrig sett henne kräkas så där.
Och snabbt börjar tankarna snurra.. och jag får prata med mig själv..
Vel Mia börjar... " åh.. hon kanske börjar bli sjuk?? hon har ju sett lite bleek ut idag.. "
och ATTETYD MIA svarar " MEN HÄRREGUD.. ungen är ju trött efter natten och kräks GÖR barn!"
" men tänk om..." fortätter vel mia
" TYST NU OCH KURA VIDARE!!!" säger den Attetyd Mia..

Så jag lyssnar på henne...
En liten född 00
En "lill liten" född 09
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vill bara skicka lite peppning, jag tycker du gör ett fantastiskt jobb. Följer din tråd med spänning.

Du har en fantastisk tur som fått tag på din kurare. Hon gör underverk.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Mian71 skrev:" TYST NU OCH KURA VIDARE!!!" säger den Attetyd Mia..

Så jag lyssnar på henne...
Det gör du rätt i :wink:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Kort rapport från Kurnatt 2.
Lilla prinssesan slocknade 19.02
( alltid även innan kuren duktig på att somna på kvällen). Mamman dock enormt fachinerad då det inte var med ngn napp. ( ja.. den ÄR verkligen glömd), När jag kom hem i morse vid 6.30 stod tvättmaskinen på och jag föreställde mig att "SHIIIIIIT .. nu har natten varit ett "hell" för Kuris.."
Men absolut inte.. Lite husljud i vargtimmen bara.
Prinsesso hade om man ser på allt 2 rejäla uppvak.
Det ena på 20 min vid midnatt
Det andra på 35 .. vargis
( nattmåls tiderna.. )
Där det i huvudsak användes ramsa!
Sen har hon under natten dock gjort ljud och "krisat lite" men klarat upp det själv.

Jag är mäkta impad!!

Nu kommer jag vara själv natt 3. Kuris kommer och är med vid läggning och stannar bara kort.
Jag har dock bestämt att under natt 3 kommer jag inte på några som helst villkor gå in!! göra som Anna skriver i boken " när du känner att du vill gå in - DÅ ska du ramsa"..

Återkommer!
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vilken underbar rapport!! \:D/ :sleep:

Ladda gärnet nu under dagen så du är helt säker på hur du ska handla under natten. Du kommer att fixa det galant!! Ser fram emot rapport :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

.. ja.. ska ladda mentalt...

Lurarna dagtid sitter som en smäck! ( tvi tvi..peppar peppar)
Jag la henne i vagn och hon bara slocknar.. idag med 10 seks "gnöl" men det räknar jag som nada. Vagnade i 30 sek sen gick jag.
:D
En liten född 00
En "lill liten" född 09
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup: :heart:
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Härligt \:D/ :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ok. laddar på lite under hennes långlur..
Så här ser min strategi ut under natt 3!

:arrow: SLUTBUFF. Inget buffande över huvudtaget!!
:arrow: LYSSNA.. behövs ramsa? reder hon det själv? ingen ramsa om hon inte blir konstant lessen utan kanske tystnar eller kvittrar .. eller blir arg igen.. och tystnar.. gör ljud. snackar.. blir lite ledsen.. HÄR: kanske en bestämd ramsa?
Alltså- ramsa när hon FRÅGAR! Right? (inte fråga med ramsa som Kuris sa.. skit bra sagt, förövrigt!) OM hon nu trasslar lite. ( är ju ite säkert heller)
:arrow: Intala mig själv att allt är okej och att det inte behövs någon som helst trafik i hennes rum! Hon är säker där hon är och om jag kollar så kanske det slinker in en liten vargunge....Och jag är enormt säker där jag är.
:arrow: Lite musik kring vargtimmen OM den trasslar.
:arrow: Inte glömma att Prinsessan också VILL sova. OM hon inte gör det redan.
:arrow: Om jag sabbar natt 3 så sviker jag min son lite som med spänning följer detta från sin pappa. ( Jag har lovat att när hon sovit sin 1:a natt så ska vi gå på restaurang och bio.. vi båda behöver tid med varandra.. verkligen och jag längtar till den dagen också)

Så.. det här är min mentala laddning.
( ja.. jag är ( var....) lite nojjig för att jag ska goofa mig big time.
Kände att jag om jag satte ord på hur jag tänker så känns det lättare.

Det här blir en bra natt! Jag klarar det galant! :-)( goda affirmationer kommer man långt med)
One Love!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Du har satt upp en toppenbra strategi inför natten!!

Så här beskriver Anna den tredje natten i Lathunden som du hittar under "Sova hela natten"-fliken ovan:
annawahlgren skrev:Tredje natten: Fortsätt som under andra. Nu är det slutbuffat. Vid själva läggningen kan du - eller pappa, rättare sagt - buffa lite fint som markering, men han kan också tillämpa solfjädern enbart, efter det distinkta tillrättaläggandet, och hålla barnet på plats så några sekunder. Sedan går han direkt ut med ramsan utan att dröja på tröskeln.
Denna tredje natt ska påminnelseramsan fungera ensam (följd, efter nogsamt avlyssnande, av bekräftelseramsan). Du eller pappa ska inte behöva gå in alls. Nu ska "dialogen" märkas. Reaktionerna, protesterna blir kortare eller uteblir helt. Barnet frågar - får svar - och nöjer sig. Nu ska ni kunna sova en stund mellan varven (nära, så att ni genast hör lille Gustav om och när han vaknar och kan störta till dörren med ramsan).

Tredje dagen: Nu har Gustav sovit mer och längre i stöten, förmodligen, än någonsin förr. Ofta har han inte vaknat till ordentligt ens, utan somnat om på egen hand. Strålande!
Idag är han piggare. Det är mindre gnäll men fortfarande sömnigt. Antagligen äter han mer än någonsin (och blir lätt hård i magen). Skuggorna under ögonen börjar försvinna. Det lilla vackra ansiktet blir rosigt.
Håll tiderna skrupulöst! Under sova-hela-natten-kurens fyra dygn och uppföljningsveckans sju är det inte rätt tid för några förändringar, och definitivt inte i schemat. Lugn, enkelhet och en stadigt etablerad förutsebarhet är vad som ska odlas nu.
Har de tre nätterna skötts som de ska, märks nu en sann metamorfos. Barnet börjar äntligen få sina krafter - tillbaka säger jag inte, eftersom Gustav i hela sitt lilla liv har sovit på tok för lite. På tredje dagen kan du inhösta din belöning. Barnet slår ut som en blomma inför dina ögon.
Pepp, pepp, pepp! Du fixar detta!!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mian!

Ville bara skicka dig pepp och en liten tankeställare.
:arrow: Mian, vad är alternativet?

Jag minns när jag satt där utanför Klimps rum och ramsade och hade mig. Några gånger var jag nära att gå in, av ren rädsla för att sabba (fråga mig inte vad jag skulle sabba för vår situation var som er). Men vad var mitt alternativ? Att ta upp, isf. sabba mina föregående nätters framsteg och återgå till sömnlösa träsket?

Så ett råd, ha datorn på, var inloggad här och läs läs läs, klistrade favorittrådar, andra pågående trådar inne på Kurforumet för 4 månader.
Jag fann jätte mycket hjälp och inspiration då det begav sig för mig.

Du grejar detta, snart ligger ni och snarkar ikapp :D
STRONGT jobbat av er alla!!!

:heart::heart::heart:

Och sist men inte minst; du gör detta för er skull ;)
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Tack för pepp!
Klart jag kirrar det här.
Sen kommer ju underbara kuris vara med vid läggningen och jag kan även lyfta några frågor till henne innan hon går.

Och preciiiiiis, Vad har jag för alternativ?!

:heart: :heart:

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

hihi,,,

Inlägg av Mian71 »

Kurr natt 3- över. och jag är MÄKTA NÖJD!!!
19- godnattis
går här igenom en mindre livskris.. som var bra att jag fick höra ( Kuris var ju med vid läggning).. hon berättade att det kunde låta VÄRRE än vad det gjorde och att ingen åtgärd behövs.
19.12 det blir tyst och skruttan har somnat
20:19 Vaknar och jag Ramsar x4 GLATT och högt ( och markerar att även fast det är mamma nu och inte kuris så gäller allt som 2 tidigare nätter..)
Dck gråter hons, krisar, arg, förbannad, tar i från fötter,
HELA TIDEN JÄTTE LESSEN så jag slänger i väg ett Mess till Kuris.
20:40 BESTÄMD RAMSA x8 och hon gråter ÄNNU MER. Jag får en intuitiv känsla att hon ligger åt skogen i sängen och ber om hjälp. Kuris ringer och lyssnar.. och hör att hon är hysterisk.. ( verkligen),
21.00 går jag IN ( ja jag vet jag inte skulle men jag förstod det var ngt)
Jajjamen .. hon ligger i tvärläge och liksom lite fast.
Lägger tillrätta - buff i 20 sek. ramsar UT.
21.02 TYST _ bekräftelse x2.
HOn sover .. PHuuuuu

01.57_ Mamma vaknar... och häe skulle JAG behövt en ramsa... då jag blir så förvånad att hon är tyst!!! Hon sover ff...?? Mamma somnar om...
03.16 - här börjar vargtimmen!! Hon vaknar och krisar rejält!!!
Jag upp och bereder mig på fighten.. Mozart på! Rmsar x4. 3.20 tyst, vågar inte bekräfta.... smågåter och krsiar runt... ingen åtgärd.. ser omhon ska lösa detta själv...
3:37 blir JAG irriterad ch hon får en Mycket bestämd ramsa x6..
hon minskar..
3:50 Tyst - vågar inte.. ( varför??) bekräfta..
4.09 - igång igen.. BESTÄMD ramsa igen.. x4 Tyst -4.11 bekräftar x 2
4,23 HYYYSTERISK flicka.. Ramsa x4 bestämd. Ännu mer hysterisk..GÅR IN!!! HON ber om hjälp här!! Jag HÖR det.
Jajjamen.. hon ligger i fotänden nästan som fast i tvärläge. Snabbt tillrätta läggande.. kort kort buff. Ramsar ut x4. Bekräftelse x2.
SOVER

MAMMA VÄCKER 6.55 MED TJOOO OCH TJIIIIM !!
8)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"