Svininfluensa

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

miar70 skrev:Jag tycker helt enkelt att "de" (läkare, forskare - vad vet jag?) vet för lite om det här vaccinet för att jag skulle välja att spruta in det i mina barn eller mig själv.
Då måste jag ju fråga vad du tror att de vet och inte vet.
Vilka kunskaper anser du att de saknar?
Jag är helt säker på att neurosedynet också var "helt säkert" enligt expertisen när det kom, så jag tror på att man ska lyssna till sin egen övertygelse. För mig är det helt grejt att de som vill vaccinera gör det, men jag tycker också att vi som väljer bort vaccinet ska kunna göra det utan att skuldbeläggas. För mig uppväger fördelarna med att inte vaccinera mot att vaccinera!
Å andra sidan lärde sig ju läkemedlsforskningen ett och annat av den skandalen. Idag släpps inget till gravida, oavsett hur säkert det kan vara, om man inte har gjort oerhört omfattade studier. Jag tycker personligen att försiktighetsprincipen från läkemedelsföretagen är på tok för långtgående idag, men det är en annan diskusion.
Ptja, jag kommer alltid att tycka att det är osolidariskt att låta bli att vaccinera om man riskerar att föra smitta vidare. Om man inte gör det spelar det ju ingen roll. Jag vet inte om det är att skuldbelägga, men det var kanske inte mig du tänkte på... :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev:
miar70 skrev:Jag tycker helt enkelt att "de" (läkare, forskare - vad vet jag?) vet för lite om det här vaccinet för att jag skulle välja att spruta in det i mina barn eller mig själv.
Då måste jag ju fråga vad du tror att de vet och inte vet.
Vilka kunskaper anser du att de saknar?
Det finns mig veterligen inga garantier för att vaccinet är helt ofarligt. Biverkingarna är rätt otäcka, och betänker man att flera miljoner människor ska vaccineras är risken stor att tusentals drabbas av biverkningar:

Mindre vanliga (kan inträffa vid upp till 1 av 100 vaccindoser):

- generella hudreaktioner inklusive nässelfeber.

Sällsynta (kan inträffa vid upp till 1 av 1 000 vaccindoser):

- svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor

- kramper

- minskat antal blodplättar som kan orsaka blödning eller blåmärken

- allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte behandlas, kan leda till kollaps, koma och död.

Mycket sällsynta (kan inträffa vid upp till 1 av 10 000 vaccindoser):

- förträngning eller blockad av blodkärl med njurpåverkan som följd

- övergående inflammation i hjärnan och nerverna, vilket kan orsaka smärta, svaghet och förlamning och som eventuellt kan sprida sig till andra kroppsdelar.

Källa:
Läkemedelsverket

Jag menade inte just precis dig, Torpan, men jag tycker ändå det är trist att vi som väljer att inte vaccineras ska anses som osolidariska. Det är ett frivilligt alternativ och att skuldbelägga funkar sällan :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nu har vi har bestämt oss för att vaccinera.
Väninnans ord nedan per mail övertygade mig:

Ang svininfluensan så är det viktigt att skilja på att just denna är en pandemi. Kommer smittan igång kommer det att gå väldigt fort och många bli sjuka. Du och jag och många med
oss skulle klara av och insjukna utan att vaccinera, men i och med att man inte vet varför en del blir så himla sjuka och t o m dör så har Sverige valt att vaccinera. Väljer vi att vaccinera
oss så hjälper vi de som inte kan t e x äggallergiker, även små barn under sex månader kan inte vaccinera sig.
Men det är ju valfritt. Men så som diskussionerna gick på föräldramötet tycker jag är idiotiskt. Man kan bygga upp sitt immunförsvar andra år då om det är så viktigt, "vanlig" influensa kommer varje år och det är inte nåt som jag tycker att man ska vaccinera sig emot om man är en vanligt frisk människa. Jag tycker att man ska vara solidarisk i just detta, varför riskera ett visst antal människor när det finns vaccin, då har man i alla fall gjort vad man kunnat.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Fast då bör ju herr Doktor läsa på.
Nu var det frugan jag pratade med, jag vet inte vad herr doktorn själv skulle ha sagt. :lol:

Ibland har man en magkänsla. Känslor är ju inte styrda av argument som är rationella. Jag säger inte att det är rätt att alltid lyssna på sin föraning eller intuition eller vad man vill kalla det men folk gör ju det ändå. :wink:

Det är möjligt att vissa människor följer sitt dåliga samvete men min erfarenhet är att det sällan får folk att göra aktiva val, möjligen passiva. Att inte. Så det är enligt min mening inget framgångsrikt sätt att få folk att göra som man vill.

Jag tror ju inte att de som inte vill vaccinera är mer osolidariska än andra. Och är de det lär ju inte argument om solidaritet bita särskilt hårt, haha!

Jag kan tycka att det är rätt sunt med alla dessa anti-vaccinatörer ur en demokratiskt synvinkel. Som fenomen. Fast en massa myndigheter och experter slår på stora trumman gör folk som de finner bäst själva. Sedan kanske det kommer att visa sig att det just i det här fallet är ett uselt val men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är intressant hela det här.

Jannika
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Några funderingar kring vaccineringen fick jag när jag en morgon lästa vår lokala tidning. Där fanns stora annonser från de olika kommunerna om hur och när man då skulle kunna få bli vaccinerad. Det skumma var att gravida fick vaccination from 36:e grav veckan i ena kommunen och from den 30:e grav veckan i en annan kommun! Finns det inga riktlinjer att följa och varför så sent i graviditeten? Är det månne för att man är rädd om det lilla fostret?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jannika skrev:Det är möjligt att vissa människor följer sitt dåliga samvete men min erfarenhet är att det sällan får folk att göra aktiva val, möjligen passiva. Att inte. Så det är enligt min mening inget framgångsrikt sätt att få folk att göra som man vill.
Jag tror att du har en klar poäng här, Jannika. Tyvärr har hela individsamhället gjort att var och en anser att man fattar sina egna beslut bäst utifrån den kunskap man har själv. Och det är ju absolut på gott och ont.

Jag vill bara säga att jag la in mitt inlägg om scenariot på Vägverket för att det är helt sannolikt, för att ge ett vardagsperspektiv som skulle kunna inträffa. Inte för att få folk att få dåligt samvete.
Sedan kryddade jag med mig själv och min sjukdom, men det är ju min egotripp som talar ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vill bara poängtera att jag verkligen menar att det ofta har gott med sig att man fattar sina egna beslut. Men inte i alla fall, för alla. Och i detta med influensan har jag ingen aning, jag bara tror och tycker, som de flesta andra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Bibban

Inlägg av Bibban »

Miar: Dina argument överenstämmer med mina. Helt!
Torp-Sara: du är övertygad om din sak, men jag har inget förtroende för ett vaccin som ingen verkar veta så mycket om. Tack internet för all information! Tidigare lyssnade vi bara till "överheten" och gjorde som vi blev tillsagda. Nu har vi MYCKET större möjlighet att ta egna beslut.
Jannika: Magkänsla! Något jag med åren lärt mig lita mer o mer på!
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag följer den här diskussionen med intresse, måste jag bara säga. (en parantes är att vi brukar beskyllas för att tycka lika i allt på detta forum, men nu är det ju oerhört tydligt att så inte är fallet) 8)

Jag har inte bestämt mig än. Och så utöver mig själv ska jag också fatta beslut över 4 personer till. Oerhört svårt. Det är också därför som jag så ivrigt vill läsa allas argument. För jag kan verkligen inte bestämma mig.

I grund och botten så ser jag sjukdomar som något postitivt. Kanske låter knasigt. Men sjukdomar har ju en uppgift att rensa kroppen och skapa immunförsvar.
Men å andra sidan så vill jag absolut inte vara orsaken till att någon drabbas så svårt att denne kanske dör.
Tänk om det tillråga på allt skulle vara en närstående :?: Min mamma är under behandling för cancer, blir hon svagare :?: och får sämre immunförsvar :?:

Är man potentiell smittbärare trots att man vaccinerat sig :?:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Liten_med_Mindre

Inlägg av Liten_med_Mindre »

SusanD skrev: Det skumma var att gravida fick vaccination from 36:e grav veckan i ena kommunen och from den 30:e grav veckan i en annan kommun! Finns det inga riktlinjer att följa och varför så sent i graviditeten? Är det månne för att man är rädd om det lilla fostret?
Intressant - i Stockholm verkar man vaccinera alla gravida rakt av... löpande band principen hos barnmorskan. Avvaktar några dagar och ser så att det inte kommer braskande rubriker om akut sjuka gravida som vaccinerat sig...
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Liten_med_Mindre

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Alltså - menar gravida som vaccinerat sig och blivit akut sjuka...
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag har faktiskt varit och vaccinerat mig med sambon idag. Jag har varit väldigt velig men hela tiden känt att jag nog inte ska.

Det som fick mig att ändra på det är att eftersom jag är höggravid och ska föda nästa vecka ( hoppas jag) insåg att enda chansen för min bebis i magen att få antikroppar är om jag vaccinerar mig nu. Den tanken har hela tiden poppat upp i min hjärna. Det har aldrig varit så att jag oroat mig för mig själv. De antikroppar hon får från mig nu känns det jätteskönt att kunna ge henne. Det kommer ju även andra sjukdomar nu till vintern som Rs-virus och annat skräp. Känns bra att kunna skydda henne på ngt sätt.

Så igår bara vände allt inom mig från att jag inte skulle till att jag ville göra det så fort som möjligt så att hon inte skulle hinna födas. :lol:
Så nu sitter jag här med ett plåster på armen. Om jag gjort rätt det vet jag inte. Det kanske jag aldrig får veta heller. Men just nu känns det bra.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha! Och helt OT - Lycka till nu med allt! Din lyllos! :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Såg lite snabbt på TV igår i ett nyhetsinslag om en manlig barnläkare som avrådde från att vaccinera friska barn mellan 3-15 år. Inte för att han egentligen trodde att det var någon fara utan för att vaccinet var så lite prövat att han tyckte försiktighetsprincipen skulle råda, speciellt med barn. Någon som vet vem han är eller var man kan läsa mer om det?

Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Barnläkare Håkan Westerlund, baserad i Malmö, skulle jag tro. Han skrev en debattartikel i Sydsvenskan för någon vecka sedan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"