L 7 mån, kurstart 091002: fryser han? vargtimmestrassel m.m.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellege

L 7 mån, kurstart 091002: fryser han? vargtimmestrassel m.m.

Inlägg av ellege »

Hej hej!

För knappt 3 veckor sedan kurades min minsting Leonard. Jag har väntat tills nu eftersom jag tycker att nattamningen är väldigt viktig för att hålla uppe min mjölkproduktion, och därför ville jag att han skulle komma igång ordentligt med puréer etc. innan vi avskaffade mat på natten. Allt går överlag bra, men ville stämma av några småsaker:

Schemat ser ut så här:

19-7 natt
7 frukost
8.15 amning ett bröst (spyr om han får mer än ett i taget)
9-10 sova (bygger på hans tidigare naturliga rytm, 45 min var för kort)
10 amning andra bröstet
12 lunch
13-14.30 (eller 14.45 om förmiddagsluren blev lite kort) sova
14.40 amning
16 amning
17 middag
18.45 välling
19 sova

Leonard sover i vårt rum med mörkt stort tyg över hela spjälsängen. Planen är att flytta in honom till storebror, snart 4 år, när han slutar med vargtimmestrasslet. Eller beror detta på att han blir störd i vårt rum? Ska vi flytta in honom till brorsan ändå??? Och ta några strulnätter där säkert storebror kommer bli väckt??? Vad säger ni??

Han håller nu på att få tand nr 5 och är snorig, så det kan vara en bov i dramat, men han vaknar ofta en sväng runt 23 och sedan någon gång under vargtimman. Vargtimman är han ofta vaken 1 h. Skriker inte så mycket, smågnäller mest och jag försöker verkligen begränsa återkopplingen. Jag går oftast ut och lägger mig på soffan när han vaknar och ger honom ramsan vid behov. Ibland bajsar han, så ökar gnället går jag in och luktar. Detta stör honom mycket om han nu faktiskt inte har bajsat..., annars byter jag. Dock verkar nattbajsningarna avta. Enstaka ggr solfjädras han vid behov.

Kan det vara så att han vaknar för att han fryser?? Han är mycket rörlig och kryper sedan han var 6 mån och ställer sig upp mot möbler (dock ej i sängen än). Detta gör att han nästan aldrig har täcket på. Ska man köpa en sån där sovdräkt ni vet från Ikea, som liksom är täcke och pyjamas i ett? Har ni några tips ang detta?

Dagslurarna funkar fint, även om det kan ta en kvart innan han somnar.

Mycket tacksam för hjälp!

/Ellinor
Mamma till Theodor 051222(kurad vid 11 månader) och Leonard 090317 (kurad vid 6,5 månader)
ellege

ingen som hr något tips??

Inlägg av ellege »

Hej hej igen!

Väntar ivrigt på svar, men det är tyssssssst :? :(
Kanske hade jag för svamliga frågor? Nu ska jag göra dem mer koncisa:

1) Det ska vara svalt i sovrummet, men min 7-månaders kryper runt och sparkar av sig täcket direkt. Han är iskall på morgonen när jag tar upp honom. Funderar på om han vaknar för att han fryser? Vad göra? Tjockare pyjamas? Sovpåse från Ikea?

2) Tips för hur man gör när man flyttar in bebisen med storebror?
Måste han först ha blivit helt stabil i nattsömnen innan det görs eller ska man räkna med att storebrorssovandet gör honom stabil efter några nätter? Nu sover han som sagt i vårt rum med mörkt tyg över sin spjälsäng och vaknar till några ggr, även om han somnar om allt fortare. Tips kring detta?

3) L är alltid missnöjd på kvällarna (har alltid varit, men det är hittills ingen skillnad nu när han sover bättre). Funderingar kring detta utifrån hans schema?

Blir jätteglad :lol: om någon vill svara!!
Mamma till Theodor 051222(kurad vid 11 månader) och Leonard 090317 (kurad vid 6,5 månader)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad bra att du tycker att det mesta går bra! När jag tittar på schemat så ser det ut som att du ger mat väldigt tätt och många gånger. Det är bra om aptiten får byggas upp och magen vila mellan varje mål. Tänk frukost, lunch, mellis, middag och nattslurk, med 3-4 timmars mellanrum. Amningen kan du ta som en efterätt tex. :wink:

Finns det någonstans han kan sova själv, någon liten vrå? Annars kan ni ju vänta med att flytta in till storebror om ni tror att han störs av det. Där måste ni nog känna själv vad som passar, kanske är en inflytt till storebror lösningen?

Om ni tror att han fryser så klä på honom sockor och långärmad pyjamas, eller ett täcke som lättare ligger kvar. Sovpåse tror jag inte så mycket på, begränsar rörelsefriheten anser jag. Vet ju hur det känns att sova i sovsäck och jag gillar det inte så mycket. :wink:

Hur/på vilket sätt är han missnöjd? Vi hade en period där hon var grinig på kvällen men det gick över.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"