Matkladd

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
malaisia

Matkladd

Inlägg av malaisia »

Hej!
Jag har en liten kille som snart är 13 månader. Han har aldrig varit riktigt intresserad av att äta så emellanåt har det varit lite motvind.
Försöker att få honom att äta lite själv och det går några små bitar men sedan blir det mest bankad mat, mat som kastas, gnids in i håret, kläder, bordet och katten som matas. Jag får absolut inte hjälpa till när han har fått mat som han ska försöka peta i sig själv, det går inte ens att smyga in någon sked då och då Hur kommer vi runt detta? Eller är det något som måste få göras och ett steg som vi måste igenom för att han ska lära sig. Någon som har lite tips eller funderingar kring detta? :D

Malin
O född 080918 Kurstart 090316
J född 110822
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej malaisia :!:

Här är mattips som jag gav en pappa som hade liknande problem för ett tag sen, kanske kan de hjälpa er också?

Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:

:idea: Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!

:idea: Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!

:idea: Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.

:idea: Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!

:idea: Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.

:idea: Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!

:idea: Inga leksaker!

:idea: Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!

:idea: Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.

:idea: Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:idea: Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det

:idea: Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!

:idea: Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!

Kram Mia

Lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cillus

Inlägg av cillus »

Kalasbra Miar70 :D
Bekräftelseramsar lite...
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
malaisia

Inlägg av malaisia »

Tack för tipsen!
mvh
Malin