Hur det går att kura Emil, 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tycker ni att jag gjorde rätt eller?

Förstår jag rätt att man är mer generous med verktygen på dagslurarna än på natten, eftersom de är krångliga? Alltså man ska sluta buffa på natten redan natt 2, men dagslurarna får vi buffa? Jag har inte problem med att buffa lite på dagarna, men kommer det att påverka nattsömnen? Kommer han att vilja ha buffning under natten då? Jag vill inte förstöra det fina resultatet vi har åstadkommit på natten.
Jag tycker inte att du ska söva honom annat än möjligen i skarven på långluren, fortsättningsvis. Han börjar så smått få korn på det här. Däremot kan du vara generös, och stå lite längre om han har svårt att komma till ro den första tiden och sedan backa stegvis.

Graze1: Välkommen! Läs boken ordentligt så klarnar det mesta! Följdfrågor tar vi sedan! Men inte behöver du sluta amma helt inte, om du inte vill! Man byter helt enkelt till att amma på dagen istället! :D Trevligare för alla!
bejbe

Inlägg av bejbe »

Däremot kan du vara generös, och stå lite längre om han har svårt att komma till ro den första tiden och sedan backa stegvis.
TorpSara, med "stå lite längre" menar du att buffa, men inte till sömn utan till lugn? :?:
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, och riktigt lugn och sömntung. Det är en hårfin skillnad, men ack så viktig. :D
Graze1

Inlägg av Graze1 »

Hur gick det i natt :lol: Jätte nyfiken
Emely 30/5 1994
kelly 21/5 1996
Ricky 13/4 2003
Wendy 6/11 2008
bejbe

Inlägg av bejbe »

Inatt , natt 5, gick nattningen om några minuter :sleep: . Emil vaknade några gånger under natten, men jag har slutat anteckna.. Jag var tillbaka i sängkammaren, och gick upp när jag hörde bebisen och ramsade och så var han tyst direkt.

Förmiddagens lur gick jätte fint, Emil lekte i sängen, sedan mumlade lite protesterande och somnade själv. Jag lät bara honom i fred :-$ .

Eftermiddagens lur var han mer orolig så jag fick stå lite längre och buffade tills han kom till ro. Han övergick 30-minuters skarvar fint båda gånger utan att vakna:-({|= . Men jag hade några snickare hemma som fixade och grejade och bankade och lyckades väcka Emil efter 45 minuter :x. Men han vaknade glad :thumbsup:

Innan kuren ammade jag honom hela natten, nu ammar jag dagstid: direkt på morgonen, efter måltider och nattslurk :) :)

Det här är vårt schema:
7.00 glad god morgon + amma
8.00 frukost
>>lek hemma
9.15-10.00 sova hemma
>>utepromenad eller öppna förskolan
11.00 lunch ute eller inne + amma
13.00-14.30 sova hemma
14.30 mellanmål + amma
>>utepromenad
>>lek hemma
17.45 middag
18.15-19.00 kvällsrutiner + amma
19.00 skratt och god natt

sammanlagt 14 timmar & 15 minuter sömn :-({|=

Jag valde att ha dagslurar hemma, och gå ut när han är vaken. Sedan, när rutinerna sitter som de ska, kommer vi att testa någon av dagslurarna ute.

Nu kommer vi bara följa schemat och ta det lungt...
:sleep: :sleep: :sleep: :-$ [-( :sleep:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Å vad glad jag blir, så himla bra jobbat!! Grattis till ert nya liv!

:heart:
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Graze1

Inlägg av Graze1 »

Måste fråga om inte andningslarmet går när din son vaknar och ställer sig upp?? :?
Emely 30/5 1994
kelly 21/5 1996
Ricky 13/4 2003
Wendy 6/11 2008
bejbe

Inlägg av bejbe »

Måste fråga om inte andningslarmet går när din son vaknar och ställer sig upp?
Det gör inte det, larmet kontrolerar både andning och rörelser, och det finns två sensorplattor som täcker större ytan av spjälsängen. Du kan läsa mer på http://www.babysense.se/andningslarm_bs2.php
:thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! Vad bra du jobbar! :D
bejbe

Inlägg av bejbe »

Vi befinner oss nu i mitten av uppföljningsveckan... Nattningarna går om 2 minuter (utöver igår kväll när han blev orolig så pappa fick buffa lite - hoppas det var tillfälligt bara :roll: )

Förmiddagenslur har gått ungefär såhär: jag lägger Emil, markerar och ramsar ut, han leker i sängen och pratar med sig själv, sedan börjar han bli trött och gnäller lite, jag är tyst, gnällande avtar och han somnar. Jag säger inte någon bekräftande ramsa innan han somnar :oops: har jag gjort fel :?: :?: :?: Det hela går inom 10-15 minuter.

Eftermiddagenslur är han mer orolig när jag lägger honom så jag oftast står och buffar tills han är lugn, går ut med ramsan medan han protesterar men sedan lugnar han, gnäller lite och somnar. Ibland blir han ledsen igen och jag måste gå in flera gånger och buffa. Men jag tror att jag glömmer bekräfta här också :oops: :oops: :oops: Gör jag fel hela tiden :?: :?: :?:

Jag kom på det just nu när jag läste lite på forumet... Idag tog det nästan en halv timmer tills han lugnade, till slut buffade jag honom tills han sömnade, hjälp :!: :!:

Annars nätterna går superbra. Sambon och jag turas om att sova på madrassen framför Emils rum (femte natt sov vi båda i sängkammare så jag fick springa genom hela lägenheten varje gång han vaknade). Han vaknar en eller ingen gång under natten, men sedan vaknar han en, två eller tre gånger mellan 6 och 6.45, då ramsar vi, han somnar om, sedan när han vaknar ca 6.45-6.50 gör vi glaaaaaaaad go'moron.

Igår kväll var det första kväll (efter de allra första två) som vi fick buffa. Är det på grund av att jag buffar på dagen att han vill ha buffande på natten också 8-[ :-s :-s

Tack för hjälpen [-o<
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej igen!

Nu behöver jag verkligen hjälp. Något är fel :cry: :cry: :cry:

Emil somnar antingen i tårar eller i buffningen. FM-luren var han riktigt ledsen redan när jag lagt honom, så jag buffade direkt tills han blev lugn, ramsade ut men han började gråta direkt. Och sådär i flera omgångar, till slut tröttande han och somnade i tårar :( :( :( :cry: :cry: :cry:

Jag har tänkt att inte buffa till somn utan till lugn, men det funkar inte, han blir ledsen så snart jag slutar buffa. Då väntar jag lite och går in igen. Vad gör jag fel? :?: Kan någon erfaren läsa även föregående inlagg och se vad det är jag gör för fel [-o<

Igår kväll gick nattningen om 2 minuter och han sov i sträck till kl. 4.00. Då började han vakna varje när som helst och jag fick ramsa, vända honom två gånger på mage då han låg på ryggen och viftade med armarna och benen, och så fick jag buffa två gånger också... Har jag fastnat i buffningen? :?:

Jag läser att många har problem med dagslurarna och tidiga morgnar, snälla ni som är erfarna SHN-kurare - kan ni berätta hur man ska göra rätt [-o<

Hälsar,
Anita
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om jag räknar rätt är ni på nionde dygnet i kuren, alltså i uppföljningsveckan. Pris och beröm för vackert arbete hittills :-({|=

Du har bara förbisett den där lilla detaljen som heter att man måste gå VIDARE. Ni är inte framme än :!:
bejbe skrev:Jag har tänkt att inte buffa till sömns utan till lugn, men det funkar inte, han blir ledsen så snart jag slutar buffa. Då väntar jag lite och går in igen. Vad gör jag fel? :?:
Du skulle slutat buffa överhuvudtaget för länge sedan - närmare bestämt andra natten på kuren :cry: Och här ger du svaret själv:
bejbe skrev: Har jag fastnat i buffningen? :?:
Ja - välkommen till buffningsträsket! Ska jag egentligen inte säga, för där träffar du ingen som inte vill UT därifrån så fort som möjligt :shock: :!: :lol:

Sova hela natten-kuren är en process. Du har inte bara stannat av den :cry: utan också vridit processen tillbaka :cry: :cry: så att du alldeles strax är tillbaka på ruta ett :cry: :cry: :cry:

Så åter till ordningen nu :wink: Lösenorden är två:

:arrow: ramsan
:arrow: säkerheten

O:) :heart: :sleep:

Ur Internationella Sova hela natten:

*Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, blir det tre delmål, som du arbetar dig fram emot.

Det första är att ge ditt lilla barn lugn.

Det andra är ge ditt lilla barn säkerhet.

Det tredje och sista är att ge ditt lilla barn den njutning över den goda sömnen, som hon eller han förhoppningsvis kommer att bära med sig hela livet.

Det första delmålet, lugnet, kommer du att uppnå inom fyra dygn från det du startar kuren.

Det andra delmålet, säkerheten, uppnår du under uppföljningsveckan.

Och när du lyckats förmedla både lugnet och säkerheten till ditt barn, så att ingen av er någonsin ifrågasätter vare sig det ena eller det andra, kommer njutningen som ett brev på posten under den eller de följande veckorna. Då är du i mål. Då har du genomfört Sova hela natten-kuren.

Och då får hela familjen ett nytt liv. Då, om inte förr, kommer du att förstå – och helhjärtat instämma i! – det jag ständigt förespråkar: Små barn ska njutas, och njuta själva!

:arrow: Det lilla barnet ska lugnas där det ligger. I verktygslådan finner du noggrant beskrivet hur man gör för att lugna ett litet barn som skriker.

Ord räcker inte, som du säkert redan har konstaterat. Det ska handgripligheter till. Verktygen är fysiska. Vi har redan berört dem en smula: vagning, buffning, solfjäder… De syftar alla till att a) få skrikandet att upphöra, b) få lilla barnet mjukt och avslappnat i kroppen.

Det är inte lätt att somna om man skriker eller gråter. Det är närmast omöjligt. Inte heller är det lätt att somna om man är spänd som en stålfjäder i kroppen. Lugnet, såväl det psykiska som det fysiska, är förutsättningen för varje människa, stor som liten, att kunna somna skönt - och också för att kunna somna om, när man vaknat till under natten, vilket alla människor gör då och då (även om man inte alltid minns det efteråt).

:arrow: Motsatsen till lugn är oro.

Barnets grundtillstånd, kan man säga, är oro för livhanken. Alla små barn, som drivits ut ur livmodern sedan såväl närings- som syretillförsel strypts, föds ur dödens käftar med överlevnadsångest i bagaget. Denna överlevnadsångest måste lindras, ögonblickligen och fortlöpande. Instinktivt vet alla människor att små barn som skriker behöver mat först och främst. Det är först på mätt mage övrigt välbefinnande är möjligt. Vilket ju också brukar gälla oss vuxna.

Man kan aldrig ge en nyfödd för mycket mat. Det kommer ut i endera änden.

En mätt mage lindrar överlevnadsångesten i högsta grad, men den utplånar den inte. Hur mätt lilla magen än är, förblir man som litet spädbarn hjälplös och utsatt, ur stånd att överleva på egen hand. Faller man till marken, kan man inte ens gå därifrån. Svälter man inte ihjäl på sin mätta mage så fryser man ihjäl – eller också kommer de vilda djuren och tar en.

Om detta är alla små barn instinktivt medvetna från första stund, och det är därför de omedelbart blir nervösa av ett alltför varligt handlag. Trots att de bevisligen aldrig har fallit, är de livrädda – bokstavligen – för att falla, som de ”tror”, till marken, där det är ute med dem.

Verktygen i Sova hela natten-kuren är rejält handfasta. När du tillämpar dem, kommer du inte att smeka barnet över huvudet, magen eller ryggen, klappa tröstande på lilla kinden eller försiktigt plocka upp barnet för att mer eller mindre uppgivet bära omkring på henne eller honom i din oroliga famn. Du kommer att handskas med ditt lilla barn med mycket stadiga tag. Du kommer att kunna lugna barnet, i stället för att ytterligare oroa det, och du kommer att förbluffas över hur effektiva verktygen är.

Nu förstår du varför.

Detta lugn måste emellertid förmedlas omedelbart. Därför kan du inte räkna med att sova själv de första två nätterna av Sova hela natten-kuren. Du måste vara oförtrutet beredd att ingripa genast.

Under de tredje och fjärde nätterna kommer du att kunna slumra till då och då, kanske flera timmar i sträck – men du måste fortfarande hålla full beredskap med öronen på skaft.

:arrow: Som du kommer att se i Verktygslådan har den såkallade ramsan en stor, närmast magisk betydelse. Den består av en rytmisk godnattramsa som upprepas fyra gånger i sträck, ungefär som ett (lite mer utarbetat) fyrfaldigt leve. Det är med denna ramsa du kommer att runda av och avsluta alla dina fysiska ingripanden under kuren.

:arrow: Under andra natten kommer ramsan att ta över mer och mer, det vill säga du börjar någon gång med att ge den först, när barnet vaknar, i stället för att genast störta in. Du ger - när du börjar kunna höra att det är läge - ditt lilla barn chansen att somna om själv, utan ditt fysiska ingripande.

:arrow: Sannolikt får du uppleva redan mot slutet av andra natten hur barnet ”svarar” på din ramsa och inte behöver mer. Då har du uppnått en kontakt med barnet som du kanske aldrig upplevt förut. Kommunikation pågår – dialog! Då fylls du av en omvittnat euforisk känsla. Och den är skön för ett sargat föräldrahjärta.*

Fortsätt gärna själv att läsa om SÄKERHETEN nu :!: Det är där du är - borde vara.

O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack så mycket för svaret. Den här texten har jag läst i boken - mer än en gång :( . Jag hade slutat med buffandet den andra natten, de gjorde jag.

Men eftersom dagslurar brukar krångla fick jag råd att buffa på dagen för att lugna barnet, som vid nattningen är helt säker och lugn och somnar inom 2 minuter. Verktyget har jag förstått skall man använda i kris. När lillen gråter och ramsan har ingen effekt, upplever jag det som en kris.

Jag är inte den enda som har problem med dagslurarna och tidiga morgnar. Jag vill inte buffa i onödan, inte heller vill jag höra barnet skrika. Vilket verktyg använder jag då? (Attityden har jag) Är det möjligt att min ramsa inte är effektiv? Ska jag ändra den?

Har inte alls tänkt att processen var slut. Vill bara jobba vidare på rätt sätt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, ingen vill såra dig här :cry: Bara hjälpa, förklara, leda lite rätt när du nu har fastnat i - eller riskerar att fastna i - en återvändsgränd.

Att "buffa lugn" är ju vad du tydligen gjort till rutin. Det är inte KRIS. Ersätt med "ramsa lugn" :!:

Ramsan kan behöva övas upp - den ska ju nå fram till barnet och ge svar respektive (vid behov) påminnelse.

Den lever inte sitt eget liv utan du "gör" den ju, så man kan inte bara säga att den inte "tar" - man måste se till att den tar. Och det kan kräva sin idoga lilla övning. Den ska vara hög och glad nog att kunna försätta berg :lol: I princip.

Skulle verklig KRIS uppstå, och då menar jag inte att barnet ställer frågor, mer eller mindre högljudda, vilket ramsan ska kunna hantera, utan kris som vid 40 graders feber eller total övertrötthet p g a överstimulans och sömnbrist eller rentav hysteri - så är solfjädern ett säkrare (=tryggare) kort för så här pass stora barn.

Buffandet som "vana" blir lätt till motsvarande thailändsk massage som man hemskt gärna vill njuta hela natten... :shock: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret :)
Nu fattar jag - sluta med buffning [-X
Öva ramsan :-({|= :P
Använda ramsan mera :thumbsup:

Några korta frågor till: har märkt att när Emil vänder sig till ryggen (i somnen) då sover han mer oroligt (vaknar oftare). Ska jag vända honom på magen eller låta honom sova i fred :?:

Vad är pangramsa :oops: :?:
Vad är upplysningsramsa :oops: :?:

Tänkte ja var påläst, men nu är jag helt förvirrad, (zombie stadiet?) :shock: 8-[
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"