Hej!
Min son som nu är 1,5 år har sedan några månader börjat vakna tidigt på morgonen, vid 5-5.30. Han har inte blivit kurad, men vissa delar har vi anammat här hemma. Vi har vi bland annat alltid hållit på fasta tider och har även en väl inarbetad godnattramsa och en annan ramsa på dagen. Detta har lett till en son som tycker det är mysigt att gå och lägga sig och somnar lätt själv dag som natt. Ofta kan han inte vänta på att få gå och lägga sig:-) Vakna på nätterna gör han inte heller längre.
Men trots detta har vi har alltid haft svårt att få till 12 timmars natt, vilket han behöver. Lillungen lägger sig 18:30 och vaknar som sagt runt 5:30. Dagsluren startar alltid 11:30 och när han sover den hemma sover han 2-2,5 timmar vilket innebär att han då får sin "sömndos" ändå, trots tidigt uppvak. Men, sedan han började på förskolan sover han inte längre än 1,5 timma vid lunch, vilket innebär att han verkligen behöver sova 12 timmars natt.
Hur får vi honom att sova till 06:30 på morgonen? Jag har funderat på att införa väckarklocka, är det ett bra sätt?
1,5 åring och tidiga mornar!
-
mamma080429
Hej!
Väckarklocka är en jättebra ide.
Det framgår inte riktigt i ditt inlägg vad ni gör nu när han vaknar så tidigt. Tar ni upp honom eller ramsar ni honom?
Om ni inte ramsar på morgonkvisten så är det kanske dags att införa det nu. Se det som en liten minikur. Haffa honom gärna direkt på morgonen och ramsa honom precis när ni hör att han vaknar till vid 5.30 tiden.
Lycka till!
Susanne
Väckarklocka är en jättebra ide.
Det framgår inte riktigt i ditt inlägg vad ni gör nu när han vaknar så tidigt. Tar ni upp honom eller ramsar ni honom?
Om ni inte ramsar på morgonkvisten så är det kanske dags att införa det nu. Se det som en liten minikur. Haffa honom gärna direkt på morgonen och ramsa honom precis när ni hör att han vaknar till vid 5.30 tiden.
Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
-
mamma080429
Hej!
Vi har testat att ramsa på morgonen (dock inte varit konsekventa i detta) utan för det mesta blir det en flaska välling och så mysa lite i vår säng. Ibland ligger han stilla där en stund.
Man förstår ju att han omöjligt kan veta om klokan är 5 på morgonen eller 10 på förmiddagen och han har ju ändå oftast sovit nästan 11 timmar i sträck så det är klart att han vill komma upp och leka:-)
Därför tror jag att veckarklocka är en bra idé så att han tryggt kan ligga kvar tills den har ringt. Hur inför vi den bäst?
Vi har testat att ramsa på morgonen (dock inte varit konsekventa i detta) utan för det mesta blir det en flaska välling och så mysa lite i vår säng. Ibland ligger han stilla där en stund.
Man förstår ju att han omöjligt kan veta om klokan är 5 på morgonen eller 10 på förmiddagen och han har ju ändå oftast sovit nästan 11 timmar i sträck så det är klart att han vill komma upp och leka:-)
Därför tror jag att veckarklocka är en bra idé så att han tryggt kan ligga kvar tills den har ringt. Hur inför vi den bäst?
Hej igen!
Som du själv skriver så kan han ju inte veta vad klockan är. Om jag hade varit er så hade jag infört klockan och ramsan samtidigt. Han kommer tyvärr inte börja sova längre direkt på morgonen pga klockan utan ni kommer att behöva ramsan som verktyg först.
Som det är nu kommer han att protestera i början eftersom han är van att komma upp och få välling. Då har ni ramsan att jobba med.
Läs på om kuren och så inför ni ramsan vid det tidiga uppvaken + väckarklockan. Under kurens gång kommer han att förstå att det är klockan som tillkännager när det är morgon och inget som han behöver hålla koll på.
Lycka till/Susanne
Som du själv skriver så kan han ju inte veta vad klockan är. Om jag hade varit er så hade jag infört klockan och ramsan samtidigt. Han kommer tyvärr inte börja sova längre direkt på morgonen pga klockan utan ni kommer att behöva ramsan som verktyg först.
Läs på om kuren och så inför ni ramsan vid det tidiga uppvaken + väckarklockan. Under kurens gång kommer han att förstå att det är klockan som tillkännager när det är morgon och inget som han behöver hålla koll på.
Lycka till/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.