Trubbel

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
1+2

Trubbel

Inlägg av 1+2 »

Har 2 killar på snart 2 år och en storasyster på 6 år.
Nu så är det den ena killen som vi inte riktigt vet hur vi ska kunna hantera på rätt sätt utan att han får sina utbrott.
Han är oxå A av killarna och verkar äldre än sin bror i mycket.
Han kan få utbrott för minsta lilla och grinar och tjuter i ett och det går inte att muta honom med nåt utan bästa är att sätta in honom på rummet i gästsängen och säga åt honom att komma ut när han är snäll igen och faktist han är tyst när han kommer ut igen.För stunden.

Ibland leker de så bra men ofta vill han ta leksaker av sin "lillebror" och så blir de osams och hinner vi inte mellan så bits de.
Har försökt med allt när det gäller bitandet.Men de slutar inte.
Kan ju inte heller köpa 2 av varje leksak verkar inte hjälpa det heller.

Är det försenad förtrots? Fast andra killen har inte heller trotsat.

Nu över helgen kom de på att de kunde få ner handtagen på dörrarna så nu får vi låsa alla dörrar så vi inte har 2 killar på språng.
Vi är mycket där ute speciellt nu när det varit så här fint väder så har varit bara in och ätit.
Sociala så har vi nog att de hjälps åt här hemma alla 3.

Nattandet och sovandet funkar bra och eftermiddagsvilan.

Vad är det som vi missar?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
1+2

Inlägg av 1+2 »

Har försökt leta överallt här efter tips och kommit fram till några:

Mera mellanmål ?

Äter: Frukost,lunch,middag och kvällsmål.

Sover: 20-7 och 12.30-13.45 (ungefär)

Han har oxå börjat nu de veckor vi är på familjedaghem (jag arbetar vecka vecka) skrika och hålla på när vi ska hem.Han vill inte hem.

Här hemma ute så strövar han på långa rutter och man får försöka muta honom med saker så att han inte ska falla från våran stengärdsgård som ju förstås är väldigt intressant och att gå i skogen.Nu undrar ni säkert varför han inte får undersöka den men det är inte alltid så lätt när man har en annan kille på andra sidan tomten som oxå vill nåt olovandes.
Idag var han extremt grinig.

Det har börjat nu för nån vecka sen och det verkar bara bli värre.

Snälla finns det nån som kan hjälpa oss???
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
blomman

Inlägg av blomman »

Hej 1+2!
Får jag fundera lite och återkomma? Jag vill gärna tänka över mina svar och så jag kan stå för dem..(någon annan hinner säkert svara något klokt innan också)
Det här att du har tvillingar är ju lite annorlunda rent praktiskt, så kanske någon annan tvillingförälder kan komma med råd i den frågan?!
/Blomman
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Jag kom pà en finfin tràd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16445
om Torsmammas tvààring.
Tràden kan vara en fin början innan nàgon kommer med ett svar till dig.
Där finns massa bra svar (pà sidan tvà har bla. Ewa och Susanne* svarat sà fint). Jag läste inte genom hela tràden nu, en gang till, men början är bra iallafall. :lol:

Kan ni vara mer ute och fà in minst ett tokskratt om dagen?

Vad skönt att nattandet och sovandet funkar!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan Miniz

Jo den där tråden hittade jag och läste oxå.

Där fanns ju tankar om att blodsockret sjönk så det har jag försökt sätta på minnet nu och försökt ge honom mellanmål lite nu som då mellan målen, märkte speciellt idag när vi var borta till främmande och vi åt glass och kakor där en timme före mat :oops: och sen när vi kom hem igen till maten så var han hungrig :shock: men inte hans bror så han kanske fodrar mer mat just nu.

Sen var det oxå sängdumpning det funkar ju här oxå han är lugn och allt går mycket bättre efter det.Igår fick jag springa in med honom och sängdumpa och tro det eller ej det funka jättebra så hade jag vetat det en halvtimme före så :roll: ....

Mer ute än vad vi är nu hinner vi nog inte :lol: nästan så det var då det börja när vi började vara mer ute.

Tycker vi nog skrattar mycket men kanske det borde vara mer ...
miniz

Inlägg av miniz »

Kör pà det, lite mera mat till killen som är i behov av mat!

Med utevistelsen tänkte jag bara att det är fà barn som bràkar ute, det är hemma det kan bli mera bràk.

Dà fàr vi bara vänta och se om nàgon annan har nàgra braiga ràd, i tillägg till maten.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Kort bara - för jag har inte hunnit vara här på några dagar:
1+2 skrev: Mer ute än vad vi är nu hinner vi nog inte :lol: nästan så det var då det börja när vi började vara mer ute.
:idea: En tanke bara - hur har ni det med dagvilan nu? Somliga ärtor blir hjärtans trötta av att springa omkring ute i solen en hel dag (mer eller mindre). Märks även på 3-åringar, som mycket väl kan slockna på sina dagvilor där det inte sovits på minst ett halvår.
Han kan få utbrott för minsta lilla och grinar och tjuter i ett och det går inte att muta honom med nåt utan bästa är att sätta in honom på rummet i gästsängen och säga åt honom att komma ut när han är snäll igen och faktist han är tyst när han kommer ut igen.
Jag tillhör nu falangen som inte är så förtjust i att barn ska göra si eller så för att de ska vara snälla... Barn är inte här för att vara oss till lags. Däremot kan ett barn behöva en paus, för sin EGEN skull, eller för förälderns, för att tålamodet och den konstruktiva, kreativa, positiva föräldern har försvunnit till skogs för en stund. Bättre då att pausa lite för alla. Det kan också kallas att BRYTA. Vilket inte alltid är så lätt för barnet självt. Bryta en frustration, en vanmaktssituation eller bara totalt sammanbrott pga trötthet eller vad som. Fundera på vad för muta som din lille raring vill ha för att må bra och få sig en vilostund. Här hemma har det räckt utmärkt med gosefilten, som jag tror framgår av tråden miniz länkade.

I övrigt tycker jag gemensam strävan (det Anna beskriver som social delaktighet) förtar nästan allt trät om pryttlar. "NU (har vi viktigare saker för oss än att träta om saker) ska vi fixa salladen! Här har du en skärbräda A, och här har du din B. Varsågod, lite gurka till dig, A! Och så lite paprika till dig B! Storasyster kan riva salladen, så tar jag tomaterna. Ååh, vad gott det ska bli! Tänk, vilken tur att vi har varandra!" Trät om saker, kan även på så här små ärtor faktiskt även innebära att sakerna försvinner. Gjordes mest för storebrors skull, här hemma - och då var liten syster kanske egentligen för liten, men hon misstyckte aldrig. Naturlig konsekvens upplevde jag det som att båda barnen tog det som. Och precis som Syskonkapitlet beskriver (vilket jag varmt rekommenderar) så såg jag hellre att de blev sura på mig än på varandra.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej!

Jo vi har eftermiddagsvila varje dag. Mellan 12.30 - 14.30 sover de ute i vagn.

Ja i vintras märkte jag verkligen att det behövdes en time out ute för om vi var sjuk nån dag var det nog närmare kaos inne.
Jag tillhör nu falangen som inte är så förtjust i att barn ska göra si eller så för att de ska vara snälla...

Nä vi vet inte riktigt vad vi ska säga åt honom om vi alls behöver säga nåt.
Ja han verkar få en timeout eftersom det har blåst av honom då.
Nä när han är som mest arg eller vad han nu är så då går det inte med tutt,gosefilten eller nåt han bara slänger runt omkring sig.
att sakerna försvinner
Ja vi har börjat göra så nu oxå. Jag har den allra första barnaboken och har läst den om och om igen :D har funderat på att köpa den allra nyaste finns det mer om syskon i den? Känns som om man skulle behöva läsa mer om syskon vill så gärna att mina barn inte bara nu som små ska stå varann nära utan som stora oxå. (Det verkar svårare än med små tycker jag mej sett :roll: jag är ju ensambarn men...)

Ja vi har att dom hjälper oss i olika situationer men det vill mest sluta med bråk de ska just ha brorsans sak fast de själva har nästan likadan.Är det typiskt tvillingar och när de är så här små att de är i luven på varann mycket? Var igår till en annan tvillingmamma och hennes pojkar ville komma i luven på varann om de var inne.Var väl för litet revir :roll: Men de var 4 år men pratar dåligt ännu så kanske det är det att de inte gör sig förstådda som orsakar problem?
Jaja det hörde ju inte riktigt hit.

Tack för att ni tar er tid :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Jodå, även första Barnaboken har ett stort syskonavsnitt. Under Fostran, längst bak hittar du både Syskon och Några råd i vardagen. Där har du svar på många av de funderingar du tar upp. Och nej - det ska inte överhuvudtaget behöva finnas det här revirtänket. Och det kan man aktivt motverka, som förälder. Genom att i allt man gör tänka: kitta samman!

När ni gemensamt ser till att få mat på bordet, rena kläder eller vad det nu kan vara, så finns inte tid för träta. Men då får man som förälder vara vägledare och vara tydlig, som i exemplet jag gav. Konkreta uppgifter till var och en, något utrymme för kiv ges inte. Varsågod - här har DU, och här har DU. Är du med? Det går naturligtvis också att dela upp sig en smula - och jobba med en i taget, men när de börjar bli lite större, som dina, så vill de ju utvecklas och vara med i livet, lära sig hur man gör saker och ting, och inte bara förpassas till lektillvaro. Då kommer kivet som ett brev på posten, nästan, tycker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Nu har du ju redan fått så himla bra och fina svar!
Strålande!
1+2

Inlägg av 1+2 »

Oja jag suger i mej allt vad ni skriver :D

Jo det är väl nog det här : Att arbeta ihop som det kärvar i.
Mamma försöker och så ryker de ihop om nåt och så är det kaos och så går luften ur mamma istället för att styra upp.

Jag vet inte jag har 3 barn men jag märker att jag jobbar antingen med storasyster eller med brorsorna inte allihopa på en gång.
Känns som om jag inte kan hålla kontroll på allt om de är alla och nu börjar det bli likadant mellan killarna.
MEN idag var vi ut och plockade rabarber och sen så skala och skar killarna dem i skivor till krämen :D .Storasyster :cry: hon blev så less på allt före de börja på rabarbern när killarna bara bråka så hon gick in på rummet och lyssnade på en musiksaga.

En annan sak som börja igår var att de var hungriga tidigare och ville gå och sova en timme tidigare.Trodde det var tillfälligt men idag upprepade sig samma sak.B kom med sovpåse och tutten och det var bara att sätta ner honom i vagnen och sen kom A killen.
Hur kommer det sig att de ändrar rutin efter ett år med samma och dessutom en timme tidigare ?
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej igen

Det har gått ett tag och det har skett förändringar igen.
Killen som var sur och tvär är jätte gosig nu och sååååååååå duktig tycker om att klara sig själv med på och avklädning m.m.
Att jag inte tänkte på det förr.Storasyster var ju precis likadann före hon skulle börja kunna nåt nytt så var det en svårare period före.
Nu är det andra killen som slår sig på tvären när han ska klädas på.
Men i det stora hela tycker jag det funkar helt bra.Vi är massor där ute för det är nog A och O.Hjälper till med lite av varje mest utomhus.
Så kan det förstås vara nån dag när allt går på tok och absolut inte som mamma hade tänkt sig men det är ju de dagar man minns sen med glädje :D
Storasyster går på förskolan nu varje dag mellan 9-13.
Så då är det bara jag och killarna hemma ett par timmar.Jag tror det är bra för mej då känns det mer som att jag hinner med alla.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt med en (harmonisk) liten rapport :D :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"