Hur det går att kura Emil, 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat!
Lite tankar från mig: 30 minuterspass är vanliga när de är övertrötta. Om det håller i sig så justera schemat efter uppföljningsveckan.
Långluren: Jag tror nog att du störde ett par gånger. Inre kriser av typen gnäll och tycka synd om sig själv lämnas bäst därhän. Jag brukar likna det med att man själv har lite svårt att komma till ro, inte vill man då ha nån farande som hela tiden påminner om att det är dags att sova? Ge honom hjälpen när han ber om den och behöver den. Inte vid smågnäll och ynkepynk. Då brukar mjuk musik vara bättre.
Mjukdjur eller inte: Det är olika. Vi har en V.I.P. Sovan som bor hos oss (i tre exemplar... :roll: ). Andra har inget. Jag tycker att det är mysigt att han har nån att snacka med förutom tårna. :D
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret TorpSara :)
Inre kriser av typen gnäll och tycka synd om sig själv lämnas bäst därhän.
Menar du att då behöver jag inte ramsa utan bara vänta tills han kommer till ro? Ska jag ge bekräftelse när han är på väg att somna?

Rapport från Natt 3:
18.55 pappa lägger Emil, nattningen går för 3 minuter.

00.21 mumlar något i sömnen,

1.32 mumlar något i sömnen

3.59 vaknar, pappa ramsar, tyst 4.00

4.57 vaknar, pappa ramsar, tyst 4.58

5.58 samma

6.30 samma

6.38 vaknar och skriker, jag ramsar, han ligger på ryggen och skriker mer, jag går in och vänder honom på mage, ut med ramsa, han somnar om

7.00 vi väcker honom glaaaaaaaad go’moron

Vi sov båda två (jag och sambon) på madrasserna framför Emils rum. Pappa skulle skötta nattningen och ramsandet under natten och jag skulle coacha honom och väcka honom eftersom han sover djupare än vad jag gör (men snart kommer jag att sova lika djupt :lol: :P :lol: :P

Sammanfatning: Vilken fantastisk tredje natt! Anna Wahlgren är barnens goda feen :!: :!: :!: [/i]
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :lol: Pris och beröm :-({|=

Fortsätt nu fint det vackra arbetet, framåt, framåt :wink: :lol:

Och tack :heart: för de vackra orden :oops:

O:) :heart: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt!! Vilken glädjande läsning!! :D Nu kan ni snart flytta hem till sängen igen och ramsa därifrån i vargtimmen. Den kan ju strula lite, men jag tycker mig ana att ni har en morgontröttis, så det ger sig nog snart!
bejbe skrev: Menar du att då behöver jag inte ramsa utan bara vänta tills han kommer till ro? Ska jag ge bekräftelse när han är på väg att somna?
Precis så!
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack tack, nu fick jag beröm från självaste Anna Wahlgren :oops: tack tack

Idag hade jag dock större strul med långluren :cry:

FM luren gick okej:
9.00 läggningen. Det tog 20 minuter. Jag tänkte på att inte gå in i rummet i onödan och att inte ramsa för ofta. Först stod han i sängen och pratade med sig själv, sedan började gnälla, sedan började låta ledsen och då gick jag in och lagt honom tillrätta. Ramsade utanför ett par gånger, han smågnällde då och då och till slut slutade och somnade. Jag väcker honom efter 45 minuter, 10.05.

MEN, långluren gick inte okej:
13.00 läggningen, det tar 20 min att somna. Först pratar han med sig själv, och leker med nalle som han fick idag, sedan börjar bli trött och gnäller, och slår sig i huvudet på sängkanten igen, då går jag in och lägger tillrätta och ramsar ut och då lugnar han sig och smågnäller en liten stund till och somnar till slut. Jag tänkte på att inte ramsa och påminna ofta utan låta honom i fred.
Men sedan vaknade han efter 30 minuter och skrek, jag ramsade, han skrek, jag ramsade, han skrek…. Jag gick in och buffade, och ramsade… flera gånger... det var inte bra. Han kunde inte komma till ro, efter 30 minuter gick jag in och buffade honom lätt tills han somnat. Och sedan väckte jag honom efter 20 minuter.

Vad gjorde jag fel och hur ska jag hantera dessa situationer? :?:

Hur ska jag väcka honom? Det verkar som om jag skrämmer honom när jag väcker honom? :?:

Har fortfarande inte bestämd mig om det är 9.00 eller 9.15 jag lägger honom FM! Jag gjorde olika alla dagar, gör det något? :?:

Tack tack
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
bejbe skrev:
Vad gjorde jag fel och hur ska jag hantera dessa situationer? :?:
:arrow: Hördu, jag tyckte inte att du gjorde så många fel alls jag... Att det tar tid att komma till ro i början av kuren är inga konstigheter och det verkar definitivt som att han var mottaglig för din hjälp när han fick den. Om långlursskarven hade jag nog gått in och stått lääänge så här i början, för skarvar kan vara envisa, speciellt dagtid och speciellt med lite större barn. Så gör som du gjorde men stå längre redan första gången du går in.
Hur ska jag väcka honom? Det verkar som om jag skrämmer honom när jag väcker honom? :?:
:arrow: Du känner din son bäst. Huvudsaken väckningen är glad. Superglada väckningar blir alltid bra på sikt, men jag har själv en trögmornad herre som inte riktigt har uppskattat det jämt, kan jag lova. Så jag har kört mjukt men alltid glatt. Lågmält jubel, kanske... :wink:
Har fortfarande inte bestämd mig om det är 9.00 eller 9.15 jag lägger honom FM! Jag gjorde olika alla dagar, gör det något? :?:
:arrow: Det är alltid bra att hålla tiden exakt under kurdagarna, men inom marginalkvarten kan väl få godkänt. Anars är det ju inte svårare än att man bestämmer sig. 8)

Hoppas på en god natt!
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack TorpSara!

Detta med väckningen... Min lille har alltid vaknat glad, varje morgon och varje dagslur (om han sover längre än 30 minuter). Men nu är det så att vi väcker honom, vilket vi aldrig gjorde förut. Kanske därför blir han skrämd? Inte van att bli väckt av någon? Jag vill gärna ändra detta, tänkte att jag kan få lite väckningsidéer från er erfarna mammor :) :lol:

[/quote]
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tålamod är ett jättebra knep. :D

Skämt åsido. Vi väcker med en mjuk klapp på huvuder och sedan, när han är lite medveten, så blir det ett glatt återseende.
Graze1

Inlägg av Graze1 »

Hej!! Blir grymt taggad när jag läser om din kurning . Har precis hittat hit och tänker oxå kura min Wendy som är 1 år i nov. Ska köpa boken idag ..wendys sov schema på dagarna ser ut så här . Vaknar 5,30 - 6,00 sover kl 8,30 till10,30( allså 2 tim )och sen sover hon på em mellan 14,00-16,00 sen är det natt kl.19,30 ca .. sover sen oroligt hela natten ska gärna ligga och tutta på mig .. sover hon för mycket på dagarna?? :? Och hon har inget eget rum så jag får väll kasta ut resten av familjen..[/b]
Graze1

Inlägg av Graze1 »

Hon somnar vanligtvis i sked med mig i våran säng hur ska jag lägga henne hon är ju lite äldre än din son , ge mig tips :D
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej Graze1! Jag är helt ny här också men jag säger ändå välkommen hit :D

Min första tips är att verkligen läsa boken, då får du en bra förståelse som du behöver för att genomföra kuren på rätt sätt. Och läs på forumet självklart, läs så mycket du bara kan innan du börjar göra något!

Ställ dina frågor här på forumet, det som du undrar både innan och under kuren, du får så mycket praktisk hjälp från erfarna mammor.

Angående eget rum, du kan kura lilla Wendy i vilket rum som helst, men du måste avskilja hennes spjälsäng från resten av rummet med mörka gardiner från taket till golvet. Ljud är okej, men det måste vara mörkt där hon sover.

Hon sover sammanlagt 14 timmar, och så mycket behöver hon, men det är bättre att sova natten 12 timmar + en kortare förmiddagslur (20 eller 45 min) och en längre eftermiddagslur (1,5 timme).

Så Wendy är också en liten tuttare som Emil (var) :lol: :P :lol: :P

Du ska lägga henne så som man gör, enligt reglerna, på magen med händerna upp, benen ut och huvudet åt höger, och hon kommer att älska det snart! Läs boken, det kommer att gå superbra! :P :)
bejbe

Inlägg av bejbe »

Och här kommer min rapport från Natt 4:

19.00 2minuters nattning by pappa :)

två gånger mumlade i sömnen men vaknade inte

6.00 vaknar, pappa ramsar, tyst
6.45 vaknar, jag ramsar, tyst
6.50 vaknar, jag går in och tänder ljuset och glaaaaaaaaaaaad go’moron :)

Sammanfattning: Helt otroligt! Emil sov 11 timmar i sträck :P :) :D

Ursäkta hur kan jag få de där superhäftiga smilisar
:?:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

ÅÅÅH vad roligt!! Grattis!

Tryck på "fler smilies" så kommer det upp en ruta med massor av :mrgreen: =D> :heart: :sleep: :lol: :!: :!:
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
bejbe

Inlägg av bejbe »

ÅÅÅ Sagasmamma tack så mycket [-o< :thumbsup:

Idag var det såhär med dagslurarna:
9.00 läggningen. Emil verkar glad och lugn, pratar med sig själv och mjukisen i sängen. Efter 10 minuter börjar bli trött och gnällig, jag låter honom vara i fred. Men sedan börjar han skrika, jag tror att det var att han inte kunde somna och var jättetrött, så jag gick in och buffade lätt tills han somnade, det gick supersnabbt. Jag vet inte om jag gjorde rätt, det var inte någon skarv, utan han skulle somna från början.
När skarven dock kom, efter 30 minuter, gnällde han lite i sömnen men vaknade inte. Jag väckte honom efter 45 minuter och han var glad.

13.00 läggningen. Gnäller direkt efter läggningen, så jag buffar lite men det lugnar inte honom så jag går ut med ramsan och han gnäller sådär.. Blir ledsen och gråter, jag lägger honom tillrätta, solfjäder och går ut, han ännu mer ledsen, så jag går tillbaka och buffar till sömn. Somnar 13.20. Vaknar efter 30 minuter (skarven!) då går jag in direkt och buffar och han somnar om. Kommer att väcka honom 14.30, enligt schema, fast han inte har sovit 1,5 timme.

Tycker ni att jag gjorde rätt eller?:?:

Förstår jag rätt att man är mer generous med verktygen på dagslurarna än på natten, eftersom de är krångliga? Alltså man ska sluta buffa på natten redan natt 2, men dagslurarna får vi buffa? Jag har inte problem med att buffa lite på dagarna, men kommer det att påverka nattsömnen? Kommer han att vilja ha buffning under natten då? Jag vill inte förstöra det fina resultatet vi har åstadkommit på natten. :?:
Graze1

Inlägg av Graze1 »

Det är helt fantastiskt :P det funkar .. Jag ammar fortfarande på kvällen och på natten förstås .. måste jag sluta att amma eller räcker det att sluta på natten ? vad har du för ramsa ? ska man säga ramsan medans man buffar ? :? blir så exalterad , min man ska köpa boken på vägen hem från jobbet .. :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"