Tvillingar 19 månader - behöver kuras om

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Öjja71
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 15:07

Tvillingar 19 månader - behöver kuras om

Inlägg av Öjja71 »

Hej! Här kommer ett långt brev.

Jag kurade mina tvillingtjejer när de var 8 månader, november 08.
Idag är de 19månader och vaknar båda två varje natt. Det har pågått en längre tid.

Tvillingtjejen S kurades om i mars 09 då hennes sömn blev störd av en sjukhusvistelse. Sedan dess har hon sovit hyggligt bra. Hennes syster F har sovit fint hela tiden sen den första kuren.

Under sommaren började S igen att vakna på nätterna. Inte varje natt men någon gång i veckan. Tjejerna sover i samma rum. S gråt väckte ofta F så vi började dumt nog att låta S somna om i vår säng för att sedan bära över henne igen till sin spjälsäng. Några nätter hos mormor förstärkte denna ovana - sen dess har det varit kört!

F gick alltid att lägga tillrätta så att hon själv somnade om, vi tog henne aldrig ur spjälsängen. S vande sig att nu varje natt hamna i vår säng då hon så lätt annars väckte sin syster.

För ca två veckor sedan började även F att gråta ordentligt på nätterna utan att vilja somna om när vi stoppade om henne. Även hon plockades upp, fick välling mitt i natten, läts somna om i famnen och läggas tillbaka i sin säng. Ibland har det inte gått så bra så att även hon hamnat i vår säng. Jag har fått ha S liggande bredvid mig på soffan varje natt de sista tio nätter.

En vansinnig nedåtgående spiral som vi själva givetvis är orsaken till.

Enda lättnaden är att de somnar hur fint som helst varje kväll enligt schema kl 19.15. Inte ett pip kommer från dem, de tycker läggningen är mysig, visar självmant att de vill gå och lägga sig.

I förrgår började jag kura om S. Valde att börja med henne då hon är svårast av dem två. F fick sova hos farmor. Till vår förvåning sov hon genom hela natten fram till 06.15 då vi normalt går upp. Det var nog bara tur tänkte vi och kurade S igår natt igen. Det blev raka motsatsen! Började med en dålig läggning, S kräkte upp vällingen, drack den nog lite för hastigt. Somnade sen fint men väcktes av stökiga ljud (läs frustration kring kvalfotbollen igår) kring 21.30. Jag var direkt på plats, ramsade hurtigt men bestämt men hon blev bara arg. Jag lät henne hålla på att gråta argt samtidigt som hon kunde höra mig i rummet bredvid göra husliga ljud. Tyvärr eskalerade hennes utbrott att hon kräktes igen ordentligt. Allt behövdes bäddas om och S fick sitta med oss en dryg timma med ny välling innan hon snällt somnade om i sin säng. Vid 02 på natten vaknade hon på nytt, jag ramsade snabbt men hon blev arg och lät det eskalera igen. Orolig att hon igen skulle må dåligt går jag jag in och gör solfjädern. Den funkar bra, hon lugnar sig och nästan somnar men blir igen rosenrasande så fort jag lyfter bort händerna och ramsar ut. Sen blir hon närmast hysterisk, låter sig inte solfjädras en andra gång och jag vågar inte vara bestämd längre då hon är så utom sig. Plockar upp henne, och hon somnar på mitt bröst på soffan, någon timma senare lägger jag oss båda i vår säng, jag vågar inte lägga henne tillbaka i hennes.

Hur göra nu? Inatt tänker jag inte kura, vill först få lite hjälp av er innan nytt försök. Båda tjejerna sover ikväll hemma. Jag har t.o.m förberett en madrass i vardagsrummet så att jag slipper ligga på soffan i natt.

Hur gör man solfjädern på ett barn som så starkt spjärnar emot? Hon är så stark!

Väntar med spänning på era kommentarer. I övrigt följer vi samma schema sedan de var 1 år gamla. Barnen sover lunch 2 timmar.

Tack på förhand.
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
elsaviola
Inlägg: 388
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:30

Inlägg av elsaviola »

Svarar bara lite kort nu.
Men så här tänker jag:
Först så vill jag stärka dig i ditt beslut att kura. De behöver verkligen sova.

Men sen tänker jag också att denna gång kanske man skulle kunna visa i kuren ATT man kan sova under vilka omständigheter som helst. Och köra så från dag ett. Alla för'ändringar på en gång.
Och med vilka omständigheter som helst menar jag att sova med varandra, och kuras samtidigt, på ett och samma bräde, i samma rum 8), i en och samma attityd :)
Lugna på plast och gå, ramsa dig ut, ramsa igen, och bekräftelseramsa när ögonlocken faller tungt.

(ett litet tips för framtiden, är att om en vaknar på natten så ska du inte "rädas" att ramsa det ena barnet, i oro för att väcka den andre tvillingen, ramsa för full hals, och rätt snabbt har den som sover lärt sig att sova förbi ljudet av ramsan)

Att göra kuren för båda samtidigt är nog kanske en smaksak, några tycker det är bäst att köra dem separat. Och några tycker som mig dvs: Intensitv och med alla förändringar på en gång.
Men sen är beslutet naturligtvis ditt.

*kram*
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
elsaviola
Inlägg: 388
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:30

Inlägg av elsaviola »

Glömde att svara om solfjädern, men jag tänker så här att barnet är så stort och de kan nog spjärna emot så det räcker och blir över. Gör inte det om du inte känner dig trygg med det.
Lägg ner, lägg ner på nytt, stryk över ryggen, stryk då helst inte ömkande, utan försök att behålla konskevensen och ett slags övertygande kroppsspråk.

Du ska göra det som känns bra för dig och för barnen.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Öjja71
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 15:07

Inlägg av Öjja71 »

Tack för svar!

Jag tror inte våra tjejer är lämpade att kuras samtidigt då båda är envisa och högljudda. Om jag skulle solfjädra den ena samtidigt som den andra står upp i sin säng bredvid och stortjuter av sympati/oro/iska/frustration/rädsla så blir det ren cirkus som jag tror bara förvärrar situationen.

Men hur ska jag bära mig åt att solfjädra ett barn som så starkt kämpar emot?
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
Öjja71
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 15:07

Inlägg av Öjja71 »

:) Tack igen, våra inlägg gick om varandra.

Din variation av solfjädern låter bra, jag ska prova det.
Ska jag då hålla på tills hon lugnar sig och ligger ner och är sömntung? Ska jag göra om samma process om hon sedan blir arg igen?
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fast gör de det? Min erfarenhet är att en fast och stadig solfjäder ÄLSKAS av de flesta, ungar som hundar, höll jag på att säga. En initial ilska över att inte få som man vill, ja, men sedan en lättnad som inte låter vänta på sig, på samma sätt som när man håller ett utåtagerande barn tätt ifamnen. Har du använt dig av solfjädern förut? Man kan hålla en stadig fjäder på en hysterisk vuxen, så en knappt tvååring går också bra. Den ska vara fast och statisk, men inte hårdhänt. Öva på varandra så ser du vad jag menar.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Öjja71 skrev::) Tack igen, våra inlägg gick om varandra.

Din variation av solfjädern låter bra, jag ska prova det.
Ska jag då hålla på tills hon lugnar sig och ligger ner och är sömntung? Ska jag göra om samma process om hon sedan blir arg igen?
Precis så första kvällen, men alltid ut med ramsan och låt henne reagera. De lär ju kunna ramsan där bak i huvudet sedan förr, så de behöver nog bara påminnas en del.
elsaviola
Inlägg: 388
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:30

Inlägg av elsaviola »

TorpSara skrev:Fast gör de det? Min erfarenhet är att en fast och stadig solfjäder ÄLSKAS av de flesta
18 månaders icke förr solfrjädrade barn i 45 minuter :?:
Det är ganska starka barn som reser sig :?: Och var det inte attityden som var viktigast :?: säkerheten :?: Vilken förälder har övertygelsen när man gör något som inte känns bra :?:
Lugna övertygande och inte ömkande är bra. Lugna med kamp och tvång är mindre bra, inte minst för sin egen övertygelse och attityd.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Öjja71
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 15:07

Inlägg av Öjja71 »

Tack elsaviola, jag tror också mer på din linje. jag vill inte ha en brottningsmatch med min dotter mitt i natten, hon kommer definitivt bli rädd av det och undra vad tusan hennes mamma gör!

Nu måste kuren vänta några dagar på ett lämpligt tillfälle då farmor kan ta hand om den andra systern. Under tiden läser jag om boken igen.
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
elsaviola
Inlägg: 388
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:30

Inlägg av elsaviola »

Öjja71 skrev:Tack för svar!

Jag tror inte våra tjejer är lämpade att kuras samtidigt då båda är envisa och högljudda. Om jag skulle solfjädra den ena samtidigt som den andra står upp i sin säng bredvid och stortjuter av sympati/oro/iska/frustration/rädsla så blir det ren cirkus som jag tror bara förvärrar situationen.

Men hur ska jag bära mig åt att solfjädra ett barn som så starkt kämpar emot?
Jag kan bara tänka mig :roll: mina tvillingar är jämngamla med dina. Och jag känner igen att om man ska finnas tillhands för båda samtidigt så blir det lätt cirkus.

Alternativt kan du ju flytta ihop andra natten när ramsan tagit över :?: Anledningen till att jag gnäller om det viktiga i att kuras med varandra är för att min tolkning av det du skriver är att de har svårt med varandras ljud och väcker varandra i nuläget. Jag tänker att det vore bra att VISA att det går bra att sova med diverse ljud :roll: Och inte minst för att inte nya "frågor" och skrik ska behöva uppkomma sen när de redan kurats och sen flyttas ihop.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

elsaviola skrev:
TorpSara skrev:Fast gör de det? Min erfarenhet är att en fast och stadig solfjäder ÄLSKAS av de flesta
18 månaders icke förr solfrjädrade barn i 45 minuter :?:
Det är ganska starka barn som reser sig :?: Och var det inte attityden som var viktigast :?: säkerheten :?: Vilken förälder har övertygelsen när man gör något som inte känns bra :?:
Lugna övertygande och inte ömkande är bra. Lugna med kamp och tvång är mindre bra, inte minst för sin egen övertygelse och attityd.
Ah, jag hade missat att det avr ett nytt verktyg. Håller med elsaviola på alla plan. Naturligtvis måste det kännas bra, annars går det inte att kura.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "