Förväntansfull inför vad som komma skall...
-
dubbel glädje
-
dubbel glädje
Sagt och gjort vi flyttade i hop tjejerna, och det gick hur bra som helst
Hanna var lite gnölig vid läggningen men somnade in efter 10min och sov sedan gott!!!
Hedvig somnade på 1 min (ramsan har verkligen fastnat på henne) vaknade sedan först kl.05.43 och 06.14, men tystnades av ramsan....
Mamma till Hanna & Hedvig 081107, två härliga tjejer! (Kurad Juli-09)
-
dubbel glädje
Ännu en hel natts sömn
om jag bortser från att Hedvig vaknar lite tidigt...05.50 idag räckte det ej med ramsandet, fick gå in och göra ett tillrätta läggande, vilket jag trodde hjälpte tills söndagens DN smällde i brevlådan, då blev hon som tokig och skrek därefter... tillslut vaknade även Hanna och stämde in i syrrans klagolåt... men nu hade morgonen kommit, så vi inväntade ett tyst ögonblick för att göra vår hejdundrande morgon entre, som de verkar ha lite svårt för eftersom de gråter varje gång...Skrämmer
vi dem? Hur gör man egentligen med "väckningen" då de redan vaknat och klockan är slagen?
Till helgen då vi avslutat uppföln.veckan ska vi åka till barnens farmor och farfar, bilresan tar ca 1 1/2 tim. När är bäst att åka? Sovtid eller vakentid??
Till helgen då vi avslutat uppföln.veckan ska vi åka till barnens farmor och farfar, bilresan tar ca 1 1/2 tim. När är bäst att åka? Sovtid eller vakentid??
Ja, inte vet jag hur läskiga ni är, haha!
Stoj och stim och glada miner biter fortare på vissa än andra. Det ger sig. De har ju dessutom varit lite kinkiga innan så om inte morgonhumöret är på topp än så får det vara så. "Be" inte om godkännande med kroppsspråk och röst när ni kommer in glada och uppåt. Visst är det häääärligt att vakna efter en skön natts sömn?
Fiska upp damerna bestämt och glatt och gå vidare till nästa viktiga syssla (vispa välling eller vad som nu står på schemat) med barnet på armen medan ni vuxna pratar med varandra om ditten och datten. Ingen överkoncentration alltså.
Har ni bilsovarbarn skulle jag definitivt välja att åka på sovtid.
Helt fantastiskt att flickorna sover så bra redan! Ni måste vara jättenöjda.
Kram Jannika
Har ni bilsovarbarn skulle jag definitivt välja att åka på sovtid.
Helt fantastiskt att flickorna sover så bra redan! Ni måste vara jättenöjda.
Kram Jannika
-
dubbel glädje
Jag undrar om vi haft ett litet återfall...läste att det kunde ske under uppföljningen.
Hedvig vaknade vi 21-tiden, ramsades vaknade sedan 04.10 och väsnades en hel del...ramsan bet ej, efter 20 min vaknade även Hanna, båda ramsades buffades och solfjädrades i omgångar...vid 05.30 somnade de till slut
Angående helgens bilresa, så på söndagen är vi lite bundna och kan antingen åka kl.17 alternativt kl.19 när de ska sova för natten, men hur blir det då?? de blir ju då väckta när vi kommer hem...
Marginalkvartarna gäller de även maten?
Om vi nu säger att töserna har fattat galoppen, hur ramsar jag då på bästa sätt är det x4, eller räcker det med en gång? och dag tid då de sover i vagnen hur ramsar jag då? Har jag förstått rätt att ihopdragandet av ramsan och bekräftelsen räcker alltså om jag drar ihop de vid läggningen och töserna ligger nöjda och pratar då behöver jag inte få "sista ordet" genom bekräftelsen...eller ska jag fortsätta ha sista ordet?
Oj vad mkt frågor det blev...
Hedvig vaknade vi 21-tiden, ramsades vaknade sedan 04.10 och väsnades en hel del...ramsan bet ej, efter 20 min vaknade även Hanna, båda ramsades buffades och solfjädrades i omgångar...vid 05.30 somnade de till slut
Angående helgens bilresa, så på söndagen är vi lite bundna och kan antingen åka kl.17 alternativt kl.19 när de ska sova för natten, men hur blir det då?? de blir ju då väckta när vi kommer hem...
Marginalkvartarna gäller de även maten?
Om vi nu säger att töserna har fattat galoppen, hur ramsar jag då på bästa sätt är det x4, eller räcker det med en gång? och dag tid då de sover i vagnen hur ramsar jag då? Har jag förstått rätt att ihopdragandet av ramsan och bekräftelsen räcker alltså om jag drar ihop de vid läggningen och töserna ligger nöjda och pratar då behöver jag inte få "sista ordet" genom bekräftelsen...eller ska jag fortsätta ha sista ordet?
Oj vad mkt frågor det blev...
Hejsan.
Jag hoppas att det gick lite bättre i natten som var.
Ni har varit så duktiga hitills, så jag håller verkligen tummarna.
Jag hoppas att ni känner att ramsan verkligen "tar" och att ni kan använda den utan att gå in på morgonkvisten.
Man kan verkligen fastna med "morgonspring" och de vänjer sig lätt vid det också de små vanedjuren.
Det finns sen också ett sätt att komma förbi tidiga morgnar, som jag tror det står om i SHN boken.
(pangramsa, endast en, och på en endaste gång du överhuvudtaget hör att knystas eller pips till)
Men jag tror att man brukar rekomendera detta knep efter kurens slut
Vi var på bilsemester förra veckan. Och vi gjorde så här:
När barnen somnat i bilen så fick de sova 5-20 minuter.
Ju närmare natten, ju kortare vila.
Och när vi tyckte att de sovit tillräckligt, så stannade vi bilen, lyfte upp ur bilstolarna, och så fick de frisk luft. Sen när de var väckta så fortsatte vi resan igen.
Ramsan ska dras i hop med bekräftelsen som du själv skriver.
Men beroende på vad du får för "svar" i retur från barnet så kan den ihopdragna ramsan fortsätta fungera som bekräftelse.
Kram
Jag hoppas att det gick lite bättre i natten som var.
Ni har varit så duktiga hitills, så jag håller verkligen tummarna.
Jag hoppas att ni känner att ramsan verkligen "tar" och att ni kan använda den utan att gå in på morgonkvisten.
Man kan verkligen fastna med "morgonspring" och de vänjer sig lätt vid det också de små vanedjuren.
Det finns sen också ett sätt att komma förbi tidiga morgnar, som jag tror det står om i SHN boken.
(pangramsa, endast en, och på en endaste gång du överhuvudtaget hör att knystas eller pips till)
Men jag tror att man brukar rekomendera detta knep efter kurens slut
Vi var på bilsemester förra veckan. Och vi gjorde så här:
När barnen somnat i bilen så fick de sova 5-20 minuter.
Ju närmare natten, ju kortare vila.
Och när vi tyckte att de sovit tillräckligt, så stannade vi bilen, lyfte upp ur bilstolarna, och så fick de frisk luft. Sen när de var väckta så fortsatte vi resan igen.
Ramsan ska dras i hop med bekräftelsen som du själv skriver.
Men beroende på vad du får för "svar" i retur från barnet så kan den ihopdragna ramsan fortsätta fungera som bekräftelse.
Kram
kaxiga storebror på 15 vårar
illbattingen på 2 år och 10 månader
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader
-
dubbel glädje
hej,
det har nu gått en månad sedan vi kurade våra tjejer och Hedvig (som var anledningen till kuren) är en helt ny tjej! FANTASTISKT
är ordet som beskriver förvandlingen!
Fortfarande strular em sovningen, de sover sällan mer än 30-40min, funderar därför på att göra om schemat lite grann. Tänkte först förlänga natten med en kvart dvs till 06.45 och dra av en kvart på em sovningen för att sedan dra bort en halvtimme till på em sovningen då de snart blir 9mån. och då återstår bara 30min, vad tror ni om det?
det har nu gått en månad sedan vi kurade våra tjejer och Hedvig (som var anledningen till kuren) är en helt ny tjej! FANTASTISKT
Fortfarande strular em sovningen, de sover sällan mer än 30-40min, funderar därför på att göra om schemat lite grann. Tänkte först förlänga natten med en kvart dvs till 06.45 och dra av en kvart på em sovningen för att sedan dra bort en halvtimme till på em sovningen då de snart blir 9mån. och då återstår bara 30min, vad tror ni om det?
-
dubbel glädje
hej,
är ordet som beskriver förvandlingen!
Jag är inte helt hundra på hur du menar, 8) med att dra bort en kvart på em sovningen, och en halvtimme på em sovningen.dubbel glädje skrev:hej,
det har nu gått en månad sedan vi kurade våra tjejer och Hedvig (som var anledningen till kuren) är en helt ny tjej! FANTASTISKTär ordet som beskriver förvandlingen!
Menar du att du totalt tar bort 45 från em sovningen, eller menade du fm vilan..
Vi har gjort så att när det börjat strula har vi kapat fm vilan, och förlängt vakenpasset fram till em och möjligen justerat den också.
Fast det var kanske så du menade...
man är ju lite *trög* emellanåt
kaxiga storebror på 15 vårar
illbattingen på 2 år och 10 månader
-
dubbel glädje
Ändringar i schemat....
Hej igen!
Vad underbart det är att få sova hela nätter!! TACK
Nu när tjejerna snart blir 1år, funderar vi på att ändra i schemat så att vi har endast en sovning dagtid...idag ser vårat schema ut så här:
Morgon 06.30
Frukost 07.15
fm-vila 09.00-10.30
Lunch 11.00
Mellis 13.00
em-vila 14.00-15.00
middag 15.45
välling 18.30
natt 19.00
Vad tror ni, hur gör vi detta på bästa sätt?? och finns det en risk att nätterna börjar strula om vi petar för mkt i schemat?
Tacksam för svar
Vad underbart det är att få sova hela nätter!! TACK
Nu när tjejerna snart blir 1år, funderar vi på att ändra i schemat så att vi har endast en sovning dagtid...idag ser vårat schema ut så här:
Morgon 06.30
Frukost 07.15
fm-vila 09.00-10.30
Lunch 11.00
Mellis 13.00
em-vila 14.00-15.00
middag 15.45
välling 18.30
natt 19.00
Vad tror ni, hur gör vi detta på bästa sätt?? och finns det en risk att nätterna börjar strula om vi petar för mkt i schemat?
Tacksam för svar
-
TorpSara
Nätterna sitter nog där de sitter, kan jag lova. Säkra sovare trasslar inte mer än sällsynt på nätterna även om dagarna blir annorlunda.
Om Schema: När äter ni i övrigt i familjen? Nu när de är så stora är ju en gemensam middag att föredra, och sedan en tuppis direkt unch. I en övergångsperiod kan det behövas en liten morgontuppis efter behov, 5-20 minuter.
Om Schema: När äter ni i övrigt i familjen? Nu när de är så stora är ju en gemensam middag att föredra, och sedan en tuppis direkt unch. I en övergångsperiod kan det behövas en liten morgontuppis efter behov, 5-20 minuter.
-
dubbel glädje