Hjälp 2 månader med vagning och det funkar fortfarande inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej smulan3 :wink:

Jag har gått här och "pratat" med dig i mina tankar hela förmiddagen :lol: Får se om jag lyckas få ned det i skrift, annars fyller jag på senare.

Äldsta dottern kurade ni när hon var 7 månader. Yngsta dottern har haft ända sedan födseln på sig att tillsammans med er gå ner i i diverse verktygsträsk. Jo, jag tror att det är så. De verktyg som innebär fysiskt ingripande har tappat sin verkan helt och hållet.

Som jag ser det är tanken med dessa verktyg att man så småningom (helst ganska snart) skall sluta använda dem. För i längden befäster de barnets oförmåga att somna och somna om på egen hand.

Jag tror inte att alla som inte lär barnen somna själva gör "fel". Jag menar att om man verkligen vill lära dem att somna själva (utan att vara ledsna såklart) så är det väldigt viktigt att man inte motverkar sina egna syften.

Jag skulle för er dotters skull vilja att ni slutar omedelbart med den halvdana variant ni kör nu med spring ut och in en halvtimma. Inte för att man inte får köra sitt eget race utan för att det ju inte fungerar. Antingen ser ni till att lära tösen somna av egen kraft eller också stannar ni och klappar tills hon somnar. Om det bara tar runt nån minut av klappande är det väl kanske inget att bråka om :?:

Nu har ni dock ett guldläge till förändring och det är att lilla tösen har en storasyster som är säker sovare. Flytta ihop tjejerna i samma rum vet ja, förbered och genomför :thumbsup: Låt båda flickorna vara med och möblera och bädda. Prata glatt om hur trevligt och mysigt det skall bli. Ha kvar eran gosestund i soffan och sen nattar ni dem båda. Sen är det ramsa som gäller, inget dutt och inget spring efter att ni stängt dörren.

Är ni rädda för att storasyster skall bli störd :?: Det klarar hon, jag lovar. Är hon riktigt trött somnar hon oavsett och i annat fall går det ingen nöd på henne. Agera som det är den naturligaste sak i världen att lillasyster skall sova där.

Påminnelseramsa om det behövs. Eller så kanske det inte behövs alls.

Föresten, vad menar du med att "pappa kör natten" :?: Jag tycker att pappa skall ägna sig åt att sova och ni andra med :wink: 8)

:idea: Tänkte bara avsluta (för denna gång, du skall få chans att smälta mina krassa ord :lol: ) med att berätta om Lussi, snart 2 år. Lussi är den säkraste sovare jag hört talas om. Hon njuter verkligen av att sova och om vi slarvar med sovtider hämtar hon "gosen" och travar iväg till sin säng. Är nästan aldrig ledsen oavsett om hon somnar direkt eller ej. Tacksamt läge eller hur :wink: :?: Men, det skulle antagligen gå på ett ögonblick att rasera det hela om man ville. Lussi kom på för några månader att hon kunde be om "puss å kjaaam" innan vi gick. Det fick hon såklart. Sen ville hon ha "puss till, kjaam till". Det fick hon såklart av en mamma och en pappa som var förtjusta över dessa nytillkomna kärleksbedyrelser. Men det tog inte slut och oavsett om vi pussade 1 eller 20 ggr var Lussi inte nöjd utan blev bara ledsnare och ledsnare. De ledsna nattningarna upphörde inte förrän jag bestämde att det får räcka med EN puss och EN kram och sen är det natten. Fortfarande händer det att den lilla luregosan försöker trixa till det men då är det glatt "ses imorn" till svar. Istället gosar vi så mycket vi bara orkar dagtid istället.

Nancy

ps. våra yngsta är ungefär lika gamla. Ville bara tips om Lanis schema som funkar så bra (hon ligger lite plus med sömntimmar dock, alltid gjort), Lussi hade ungefär samma i den åldern: natt 19.30-07.00, 9.00-9.45 och långlur 12.00-14.00. Långt till natten som du ser men hon klarar det fint. ds.
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej Nancy
Jag tror att du har alldeles rätt, det jobbiga är ju bara att komma ur det. Men vi kommer att göra som du säger och flytta ihop tjejerna, storasyster har sån underbar verkan på lilla tjejen och hon är så snäll mot henne när hon är ledsen så jag är säker på att det går bra. Hon har längtat efter att få dela rum med syrran sen de föddes för det har vi hela tiden lovat henne att de skall få göra så det kommer inte att vara ett problem. Det kommer att bli efter helgen för vi åker till landet då och det är ingen idé att börja med mörkläggning i barnrummet nu.
Jag bara hoppas att hon inte skriker och gråter sig till sömns för det känns så hemskt.
Att pappa kör natten är egentligen att han sover i lillans rum för han är mycket bättre på att inte höra varje litet pip och vakna av det, jag störs av ett litet knorr vilket min man aldrig skulle höra 8)
Om skrutt inte haft svårt att somna om när hon vaknar på natten skulle jag gärna klappa henne till sömns för det är verkligen inte nåt problem att göra det när det går så fort men som sagt problemet är ju attt somna om sen
Men vi kör på måndag med dem i samma rum och slutar överfokusera!!!
Tack tack tack och kram
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Nancy

Inlägg av Nancy »

smulan3 skrev:storasyster har sån underbar verkan på lilla tjejen och hon är så snäll mot henne när hon är ledsen så jag är säker på att det går bra. Hon har längtat efter att få dela rum med syrran sen de föddes för det har vi hela tiden lovat henne att de skall få göra så det kommer inte att vara ett problem.

* * *
Men vi kör på måndag med dem i samma rum och slutar överfokusera!!!
Låter som ni har en suverän strategi, det här kommer ni alla att fixa hur bra som helst :thumbsup:

Kram från Nancy
smulan3

Hjälp det gick bra men nu är det helt uppåt väggarna

Inlägg av smulan3 »

Hej
Först av allt tusen tack för all hjälp vi fick under vår och sommar när vi kämpade med vår lilltjej. Vi hade ingen rolig resa men lyckades till slut få till det GANSKA bra. Vi har aldrig fått henne att sova 12 timmars natt mer än i undantag men vi var i alla fall uppe på 11 timmar med vakning kl 6,30. Det vi hade riktigt tufft med var insomningarna och det klarar hon galant nu. Hon ligger och babblar och gör pruttljud och sen blir det bara tyst helt plötsligt.

Men så för två veckor sen vet jag inte vad som hände, helt plötsligt börjar hon vakna kl 5,30! inte så himla kul kan jag säga, hon jollrar i en halvtimme och sätter sen igång att gallskrika så hela huset vaknar garanterat. Storasyrran störs ju såklart också av allt liv.

vi brukar ramsa ett par gånger och sen ignorera henne men det funkar som sagt inget vidare. Nu har det hållt på i två veckor :?

skrutt är 1 år om en vecka och det kan vara tänder på gång för det dreglas och tuggas hela tiden.

Shemat ser ut som följer:
19.30-07.00 natt (som sagt hon vaknar 5,30)
11.30--13.30 sova

Dock blir det ibland en 20 minutare på förmiddagen, vi åker bil en timme på morgonen och det är inte alltid det går att hålla henne vaken när hon vaknat 5,30. Sammanlagt blir det dock aldrig mer än 2 timmar sömn per dag så hon kan omöjligt sovar för mycket
Tips nån på vad som händer och vad vi kan göra?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Smulan! :D

Jag har funderat på ditt inlägg i flera dagar nu, och kan bara tänka utifrån min egen Bebbo som ju är precis jämnårig med din lilla Skrutta. Jag har kommit fram till två saker:

:idea: Kan det vara så enkelt att hon fryser? Bebbo har vaknat för tidigt, och fast han har somnat om på ramsa har han sedan sovit så lätt att han har vaknat så fort vi har rört på oss. Och lite kalla händer har han haft också. Men med dubbla pyjamasar och faktiskt elementet på i rummet har han sovit bättre på morgonkvisten. (Vi har fått gå upp en blöjstorlek för natten också, han var onödigt ofta lite fuktig och då sover man ju inte heller så bra, förstås. :wink:)

:idea: Schemastrul har vi också haft - Bebbo gick på lite för mycket sömn, lite för länge, och det blev en jobbig spiral av kompenserande, tidiga uppvak och struliga insomningar. Det ENDA som funkar mot det, enl min erfarenhet, är att lägga ett schema med lagom mycket sömn (alltså inte för lite heller, för då hamnar man lätt i kompensationsträsket) och hålla det SJUKT exakt i en vecka.
Här ville vi ta bort morgonens 20-minlur och behålla 2h mitt på dagen samt 12h på natten. Men det funkade inte - Bebbo blev för trött till lunch då. Så det vi till slut bestämde oss för var natt 20-7.30 (11.5h, alltså O:)), 20 minlur kl 10-10.20 och 2h kl13-15. Vi accepterar mariginalkvart på lunchsömnen, och när han har blivit ett om nån vecka eller så gör vi kanske nya försök att få bort morgonluren.

Jag skulle rekommendera dig något liknande; 8) eftersom du inte kan "hindra" henne från en morgonlur skulle jag hellre institutionalisera den. Blir liksom enklare för alla. Samt att jag tror att de nog faktiskt behöver 2 lurar någon månad till.

Hoppas det här var till någon nytta och att ni löser det! :D

PS Hur har ni det med maten :?: Bebbo äter samma mat som vi andra nu och äääälskar det. Kompletterat med äpple då och då som mellanmål och sysselsättning och så kvällsvälling, förstås, i händelse av att han har missat några kalorier någonstans.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej

Tack för tipsen. Jag tror inte att hon fryser faktiskt, det har vi också funderat på men hon ligger i pyjamas och grobag och det är ganska varmt hos oss. Har dock beställt en varmare grobag åt henne så vi kan eliminera det helt, jag är helt frälst i grobags, körde det med stora tjejen och det är ju underbart, går inte att sparka av sig.
Bra tips med blöjan den är ju väldigt kissig, vet att vi körde med större nattblöjor med stora tjejen så det skall jag göra.
Maten funkar toppen, hon äter allt och med god aptit, helst det vi äter men burkar när det är lättare. Mycket mat i alla fall och en stor välling innan hon lägger sig.
vi har försökt att som du säger instituionalisera morgonlur nu i veckan men det är omöjligt, spelar ingen roll vad vi gör, hon somnar varken i säng, vagn eller bil längre så nu tar vi bort den helt istället så det blir ordning för henne.
Hon har ett schema med 13,5 timmar sömn men sover oftast cirka 11,5-12 vilket jag tycker är otroligt lite. Fast hon varit vaken sen 13,30 och lägger sig 19,15 så kan hon lätt ligga och jollra i en kvart. Helt otroligt, man tycker hon borde vara trött. De senaste dagarna har det varit kl 6 och inte 5,30 men det är ju fortf en timme för tidigt
Men hon är go och glad och otroligt aktiv.
Verktygsträsket har vi helt kommit ur så det är inte felet, hon somnar alltid på egen hand numera, välling, sång och natti natti.
Börjar misströsta lite om morgnarna, hon kanske helt enkelt inte behöver sova mer än 12timmar?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Halloj, Smulan :D

Jag har haft det likadant med min stora tjej som faktiskt alltid sovit mindre än rekommenderat ( 2: an är tvärt emot)

Men vad som hände oss var att hon blev övertrött av att alltid ligga minus i sömn och blev speedad. Vi tänkte, men hon som är så aktiv :lol: vilket hon är men inte sååå aktiv!

Hur som, jag la 30 min tidigare till natten, alltså gjorde tvärtemot det man kan tro :wink: Sömn föder sömn och det löste det hela för oss, så prova!

Kram Johanna och lycka till :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"