Jag har gått här och "pratat" med dig i mina tankar hela förmiddagen
Äldsta dottern kurade ni när hon var 7 månader. Yngsta dottern har haft ända sedan födseln på sig att tillsammans med er gå ner i i diverse verktygsträsk. Jo, jag tror att det är så. De verktyg som innebär fysiskt ingripande har tappat sin verkan helt och hållet.
Som jag ser det är tanken med dessa verktyg att man så småningom (helst ganska snart) skall sluta använda dem. För i längden befäster de barnets oförmåga att somna och somna om på egen hand.
Jag tror inte att alla som inte lär barnen somna själva gör "fel". Jag menar att om man verkligen vill lära dem att somna själva (utan att vara ledsna såklart) så är det väldigt viktigt att man inte motverkar sina egna syften.
Jag skulle för er dotters skull vilja att ni slutar omedelbart med den halvdana variant ni kör nu med spring ut och in en halvtimma. Inte för att man inte får köra sitt eget race utan för att det ju inte fungerar. Antingen ser ni till att lära tösen somna av egen kraft eller också stannar ni och klappar tills hon somnar. Om det bara tar runt nån minut av klappande är det väl kanske inget att bråka om
Nu har ni dock ett guldläge till förändring och det är att lilla tösen har en storasyster som är säker sovare. Flytta ihop tjejerna i samma rum vet ja, förbered och genomför :thumbsup: Låt båda flickorna vara med och möblera och bädda. Prata glatt om hur trevligt och mysigt det skall bli. Ha kvar eran gosestund i soffan och sen nattar ni dem båda. Sen är det ramsa som gäller, inget dutt och inget spring efter att ni stängt dörren.
Är ni rädda för att storasyster skall bli störd
Påminnelseramsa om det behövs. Eller så kanske det inte behövs alls.
Föresten, vad menar du med att "pappa kör natten"
Nancy
ps. våra yngsta är ungefär lika gamla. Ville bara tips om Lanis schema som funkar så bra (hon ligger lite plus med sömntimmar dock, alltid gjort), Lussi hade ungefär samma i den åldern: natt 19.30-07.00, 9.00-9.45 och långlur 12.00-14.00. Långt till natten som du ser men hon klarar det fint. ds.