Schema och sömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
conny

Inlägg av conny »

Hej TorsMamma och tack för ditt snabba svar! :heart:
Det känndes helt riktigt det Du skrev och det slog mig genast att Du måste ha rätt. :D Jag hade ju många gånger tvivlat om lillan verkligen var mätt. Men att ge henne riktigt mat, det kom jag inte på. (Dels beror det på att man från alla sidor får höra att man skulle amma och inte ge något annat tills barnet har hunnit bli 6 månader gammal - men uppenbarligen går det helt enkelt inte att få barnet mätt på det viset, förutom man accepterar flera nattmål vilket jag egentligen inte tänker göra).
Så jag har genast gett lillan lite banan och så lite gröt vid kvällsmaten också. Och det kändes som om hon hade väntat på det. :D Därefter har jag ammat som vanligt och även det gick bättre nu. Hon var mycket mer intresserad och koncentrerad än förut.
Jag la henne för natten kl 20.00 och hon sov 7 timmar utan uppvak, vilket är nog en förbättring. Det var kl 3.00 när hon vaknade och hon hade jättesvårt att somna om. Kl 4.00 bestämde jag mig att ge en påfyllning, jag trodde att hon kanske har varit törstig efter dessa nya smakportioner. Sedan sov hon vidare tills vi gjorde morgon för henne kl 6.00.
För att undvika att hon skulle vara törstig i natt fick hon extra mycket vid nattslurken ikväll. Men vad hände då: Hon blev sömnig vid 20.00-tiden men sökte förtfarande bröstet. Sedan bajsade hon och det gällde att byta blöjan. Därefter fortsatte hon att dricka. Kl 21.00 ville jag äntligen natta henne för att hon nästan somnade vid bröstet och jag tyckte att nattslurken då hade varat långt nog. Men så fort jag la henne i sängen var hon klarvaken igen och hade jättesvårt att somna. Klockan blev 21.30 när hon äntligen sov.
Hoppas att all trassel löser sig när hon kan äta mer och mer mat varje dag. Fundera dessutom på att kanske ge henne flaska vid nattsluren igen så att hon kan dricka snabbare och behöver inte gå över hennes rythm, dvs. stanna vaken för länge.
Tack för all hjälp :heart:
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
conny

Inlägg av conny »

Hej!
Liten uppdatering: I natt har Franziska vaknat flera gånger igen. Jag hoppas verkligen att det blir bättre snart. Man orkar inte mycket om man inte får sova om nätterna och det får ju barnet inte heller. Blir så småningom lite desperat för hon hade ju sovit så fint förut och jag vet helt enkelt inte vad jag än kan göra för att komma tillbaka på banan igen ... :?
Idag har jag gett en lite större matportion (kanske 50 g püré) och då fick jag ett nytt problem. Hon ville inte ha någon mjölk efteråt. Jag fick vänta i en timme innan jag kunde starta amningen. Var det en för större portion då? Jag kom ihåg att jag ammade Victor strax efteråt (men han hade då hunnit bli 5 månader innan jag började med riktig mat). Jag fundera på att göra så här: Amma när hon vaknar, en smakportion efter en halvtimme och sedan en tredje slurk innan hon sover igen. Hur har ni gjort?
Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du vet att vid 4 mån så skall maten (inkl. amningen) ner inom 45 min. Det jag gjorde var att jag ammade direkt på luren och kanske 20 min senare gav mat. Ingen mera insomningslurk skall till. Då tror jag också att ni kommer att ha bättre aptit för varje måltid och på så sätt få i mera.

Andra har haft "rena" måltider och ammat morgon, mellis och kvällsslurk. Så det är lite olika.

Men det verkar ju helt klart som om maten är med och spökar för er.

Har du forfarande "nattmål" kl. 04? Kanske blir det lite lugnare för er när hon får HEL natt och EGET rum eller syskonrum, ni kan införa ramsan och köra med den.

Hur känns det?

Jag minns att Tor sov 12 timmar nätter utan mat vid 4 mån, men att nätterna inte var "Prickfria" förrän vid 6 mån. Han hade en hel del frågor att ställa och besvara som jag gjorde dessa månader.

Här är beskrivningen på en av våra nätter som jag hade.

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Det jag märkte precis i denna tid med Tor var att när han sov i sitt rum om natten så kom jag när han skrek, men han lugnade sig så fort han hörde mina fotsteg utanför dörren. DÅ gick jag inte in, han lugnade sig ju av ljud utanför, så jag började städa utanför och joxa i skåp, badrum m.m. och då lugnade han sig också väldigt bra.
Men visst så fint och rent som det var hemma då har det aldrig varit igen kan jag lova. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
conny

Inlägg av conny »

Tack TorsMamma för svaret! :heart:
Jo, faktist vet jag att måltiderna inte skall vara längre än en timme vid hennes ålder. Men därför att hon dricker bara några få minuter när jag ammar tror jag alltid att hon får för lite mat (se ovan). Men kanske är det där felet ligger, att måltiderna kommer för tätt.
Det senaste nattmål vid kl 4.00 jag gav förrgår skulle bli ett undantag vid en kris, inatt har jag inte ammat utan bara vagnat.
När jag läste kin länk - tack för det - kom jag på tanken att jag kanske förväntar mig för mycket - att barnet ska sova 10 timmar eller även 12 utan uppvak eller frågor. Men därför att hon för några veckor sedan sov 9 timmar så fint trodde jag att det var lika enkelt att fortsätta med 10 timmar.
Ska berätta hur det går inatt.
Tusen tack för stöd och hjälp :heart:
Conny
conny

Inlägg av conny »

Hej igen! :D
Nu kommer alltså rapporten: För två dagar sedan hade lillan och jag återigen en natt med flera uppvak bakom oss. Därtill kom att jag hade fått en rejäl förkylning, jag mådde riktigt dåligt och kände att nu måste det vara slut med vakna nätter, jag stod inte ut längre och barnet inte heller. Jag startade första dagen av SHN-kuren. Först och främst försökte jag under dagen att begränsa måltiderna (tidsmässigt menar jag), som ni hade hade ju skrivit om. Jag fick i alla fall ner dem på en timme. (Jag stötte till och med på en mening i en av AWs böcker där hon ungefärligen skrev: Var inte orolig om Du inte kan stoppa in så mycket mat som du skulle önska, barnet ska inte svälta ijäl under kuren). Jag tror att detta var min VARG, som hade saboterat allt. Men nu ville jag håller den på avstånd. Dagen gick ganska bra trots lite mer frågor när lag lade henne i vagnen för sina lurar (hon var säkert lite förvånad var insommningsslurken hade tagit vägen ...). På kvällen behövde hon en timme innan hon sov då jag hade jobbat hård på att inte vagna för mycket utan bara för att lugna och sedan ut med ramsan.
Under natten vaknade hon inte förran kl 5.20 :shock: :D Då var det jättesvårt att få henne somna om. Kl 5.45 tog jag slutligen upp henne. Men ändå tyckte jag att det var en strålande resultat för första natten! Igår kväll behövde hon bara 10 minuter för att somna. Inatt blev hon lite orolig vid 1.30, men vaknade inte på riktigt. Kl 4.30 behövde hon lite hjälp, bara en skak i handtaget sedan somnade hon om. Hon sov tills kl 6.30 :shock: Jag hade inte förväntat mig att hon skulle sova så länge, därför hade jag ingen väckaklocka - morgonrutinen blev alltså lite stressigt imorse :lol: Men jag var så lycklig! Det var länge sedan att lillan och jag har sovit så långt och skönt. Jag mådde genast bättre och också lilla Franziska var bara på gott humör idag. :D
Men jag är verkligen ett exempel för vad attityden avgör: Vid insommningslurken kände jag idag att jag hade lite mindre bröstmjölk jämfört med dem andra dagar - och genast kom min VARG tillbaka: Oron om att barnet inte kunde vara ordentligt mätt (trots att jag hade ammat i nästan en timme). Och vad ska jag säga: Det tog återigen 40 min innan lillan sov. Men nu vet jag vad det beror på och ska jobba hård på att också håller mina vargar på avstånd ...
Tack ska ni alla ha, jag är så lycklig att ni finns :heart: :D
Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Conny, vad otroligt fantastiskt jobbat av dig. Har du börjat med lite smakisar än? Annars kanske du vill göra det så hon står sig lite bättre? Lite 4 mån gröt kanske (Hipps har en bra).

Lycka till och skjut vargen och inför maten, det kommer gå så bra så bra! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
conny

Inlägg av conny »

Hej TorsMamma! :D
Ja, jag införde maten redan för en vecka sedan (innan jag startade kuren). Hon äter nu fruktpuré på eftermiddagen och gröt på kvällen. Det är lite olika hur mycket hon äter, ibland är det ganska mycket som går ner, ibland bara några skedar. Jag ger maten efter amningen, ovanpå så att säga, dels för min egen bekräftelse - så vet jag att hon verkligen kan äta sig ordentligt mätt :)

Kurnätterna 3 och 4 gick förresten också ganska bra: I natt 3 vaknade hon tre gånger, varav hon två gånger somnade om direkt efter ramsan, en gång behövde hon en mycket kort skak i vagnen och somnade sedan om. I natt 4 vaknade hon inte förrän kl 5.15, somnade direkt om efter ramsan, vaknade till efter 5 minuter, somnade direkt om igen och sov vidare tills vi gjorde morgon för henne :D

Jag tror att nu finns det med varje dag som går färre vargar kvar här hemma ! :D

Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat, jag vet ju att du kan detta egentligen! :lol: :heart:
Tor 2006

conny

Inlägg av conny »

Ja, men utan dig och alla andra här på forumet hade jag inte kommit så långt ... :D :heart: :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Bra jobbat! :D =D>
Fortsätt så! :thumbsup: :sleep:

Vilket härligt jävlar-anama du har nu! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
conny

Inlägg av conny »

Hej! :D
Det är så skönt att ni finns! Ni har alltid goda råd när det uppstår problem! :D
Sedan lilla F sover så fint på nätterna (hon sover jättefint nu :D ) har tyvärr dagslurarna börjat strula rejält.
Egentligen hade vi ju natt mellan 20.00 och 6.00 och sedan dagslurarna 2 / 2/ 1,5. Men hon vaknar ALLTID efter 45 minuter nu och därför har jag försökt anpassa schemat. Vi har nu natt mellan 19.30 och 6.00 och sedan dagslurarna 1 / 2,5 / 1. Jag vet att 1 timme inte är något naturligt sömnpass men det var tänkt så här att hon skulle kunna sova antingen 45 minuter eller 1,5 timmar efter behov. Ibland gör hon så och sover 1,5 timmar på för- eller eftermiddagen. Men hon vaknar ändå alltid efter 45 min och särskild vid långluren måste vi vagna ofta för att få henne somna om på riktigt. Det kan hända att hon stanna vaken i nästan en timme tills hon somnar om.
Har ni tankar och idéer angående schemat eller vad jag än kunde förbättra?
Tack för hjälpen i förväg!
Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Conny,

Det var av dessa anledningar som jag skapade schemat 12-45-2-45 för att just slippa problemen med 45 min skarvarna. :wink:

Nu är ju din inte så liten längre utan nästan 5 mån så jag tycker aboslut att du skall införa lite smakisar/mat/gröt och 12 timmar natt så får du till dagslurarna bättre.

Sömnbehovet minskar med 30 min vid 5+6 mån och då gör man schemat till 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45.

Vad tror du om dessa tankar?

Hur länge hade du tänkt vara hemma med barn innan det börjar på "dagis"/dagmamma? Om det är före 3 års ålder rekommenderar jag att du inför just 12 timmars natt från början så ni har mindre problem med detta sen. Det gäller att tänka LÅNGSIKTIGT nu när hon börjar bli så stor. :D
Tor 2006

conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och tack för ditt snabba svar! :D
Vi tänkte ha 11 timmar natt som målet därför att storebror också sover 11 timmar och vi vill ha samma sovtider för båda. Anledningen till att vi bara har 11 timmar natt är att pappan jobbar långt på kvällarna och vi vill ha lite "familjetid" på kvällen också.
Jag vill nog gärna lägga lillan vid 19.00-tiden så att hon får ihop sina 11 timmar - hon är trött också vid den tiden - men mätt är hon inte. Hon äter sedan några veckor tillbaka smakisar under dagen och gröt på kvällen, men inga stora mängder (en halv burk gröt på kvällen t.ex.). Hon vill fortfarande suga också och då är problemet att det inte finns så mycket bröstmjölk på kvällen som det behövdes för att göra henne mätt snabbt (ersättning har vi provat också men tycker hon inte om särskild mycket).
Det hela påminner mig på den tid då hon skulle sova vid 20.00-tiden men sov faktist först kl 21.00 pga maten.
Kanske gäller det helt enkelt att fortsätta och avvakta tills hon äter mer gröt på kvällen? (Om hon då får 11 timmar natt och sedan 45 /2,5/45 skulle det ju passa med 15 timmar sömn)
Jag är nog lite orolig därför att hon - som det är nu - får för lite sömn sammanlagt (med hänsyn till att hon stannar vaken under dagslurarna också).
Dagis ska lillan först börja när hon hunnit bli 3 år gammal, så där har vi alltså lite tid på oss :D .
Än en gång tack för hjälpen!
Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan du köra med 11-45-2,5-45, inga problem. Låter som en jättebra plan! :thumbsup:

En liten parentes bara. (inget barn äter mer på dagen om de kan äta på natten) Så ha det i bakhuvudet när du vill att hon skall äta på dagen.... :wink:

Har ni inte typ HIPPS 4 mån gröt som du kan göra? Den brukar vara väldans poppis.
Sötpotatis pure, majspure, med mycket smör och/eller ekologisk rapsolja.
Tor 2006

conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och tack för ditt svar!
Har först idag sett att du svarade, vet absolut inte vad som hände ???
Vi har tyvärr fortfarande stora problem med långluren, hon sover så dåligt, trots att jag matar. Hon kan vaknar efter en halv timme och sedan fortsätter det. Till slut skriker hon riktigt ledsen. Då hon sover i vagnen har jag vagnat hittills. Ville nu införa ramsan dagtid också men känner inte att den ta lika bra som på kvällen. Även när jag ta upp henne efter luren fortsätter hon skriker trots att jag först hade lugnat henne innan jag tog upp henne. Förstå absolut inte vad som händer. De andra luren fungera bra, hon somnar själv och skriker inte när hon vaknar. Det är bara långluren som är katastrofalt nu. (Nätterna fungera bra också).
Några idéer? Ännu mer eller annat mat?
(Förresten: Hon äter Hipps gröt på kvällen, men jag måste trugas ändå :D )
Tack att Du finns! :D :heart:
Conny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"