Lite frågor om SHN!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sussa

Lite frågor om SHN!!

Inlägg av Sussa »

Hej alla!!
Vi har haft en ordentlig kolik här hemma i över 3 månader o med ett vaknande varje timme dygnet runt som inte heller tog slut bara för att koliken la sig!! Vår son fick ju tyvärr in det som vana att vakna så pass ofta :(
Från i fredags har vi nu kört SHN metoden med framgång :)
Han vaknade 49 gånger första natten men var nere på bara 3 vaknanden redan andra natten :)
Nu till min fråga: Vad ska vi gör när han vaknar en halvtimme eller ännu jobbigare, en kvart innan han egentligen ska vakna (detta gäller dagslurarna nu)?? Försöker ramsa om till sömns men det funkar oftast inte om det bara e 10 minuter eller en kvart kvar av sov tiden :(
Å han behöver ju hela sovtiden, han är 4 månader på pricken idag :)
Vi har gjort schemat så att han sover 3 lurar om 1,5 timme istället för 2 långa o 2 45 minuters, var det jätefel?? Spm nattsömn har vi valt 20.00 till 07.00..
Mycket tacksam för svar :)

Ha en bra kväll// Susanne (mamma till Douglas 4 månader o Vilmer 20 månader)
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej Sussa!

Jag hoppas att du får ett klokt svar av nån av hjärtebarnskontrollanterna under kvällen, jag är ju bara en vanlig mamma som är mitt upp i kurandet själv (vi har kommit en dryg vecka) men tills dess passar jag på att säga välkommen :heart: och slänga in mina tankar.

Det strular ofta lite med daglurarna i början, för han sover ju mer på natten och tror att han är utsövd. Det är ett VANLIGT problem och finns tips i massa trådar, prova sökfunktionen ovan och dagsov/dagssömn/daglur eller nåt liknande, så får du massor av träffar. Jag hade försökt prioritera att ta upp honom nöjd, inom marginalkvarten och ha lite is i magen ett par dar, och läsa på om olika strategier för daglurarna och sedan bestämt mig för en och kört på den om det fortsätter att strula på dan.

(själv sliiiter vi med långluren för dottern, hon envisas med att vakna efter 30min när hon skall sova 1,5)

Igen -kram och välkommen i gänget!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och vi är också helt vanliga mammor... 8) Dessutom har Sagasmamma svarat galant, så jag kan bara tillägga välkommen jag med!

Och is i magen och målet för ögonen!
Sussa

Inlägg av Sussa »

Tack för både svar o välkomnande ;)
jag tror att jag även ska "sätta in" lite mera mat i form av banan o gröt, bara det att vi kört med mjölkfritt Nutramigen (fast det egentligen troligen inte var nån mjölkintollernas, lite lugnare för Dogges kolik mage bara), e lite orolig över allt nytt o ville från början köra kuren ut (dvs, både uppföljningsveckan o kanske 2 till) innan jag vågade mig på någon ytterligare föda??!!
Fy man e rädd för allt när man levt i ett helvete så lång tid (vi var tom inlagada på Akademiska ett tag för extra avlastning).. med första sonen var jag istllet supertidig med både smakisar o vanlig mat men han sov hela nätter av sig själv från att han var knappt 3 månader!!
Nu kom jag nästan av mig om det jag egentligen tänkte skriva :roll:
Jag/vi ska som ni skriver fortsätta ha is i magen o hoppas att ramsan "trollar" bort hans uppvaknanden under dagslurarna (å givetvis de 2-3 gånger han vaknar på natten oxå, främst under vargtimmen)
Sov så gott vänner ;)
Kram kram
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej Sussa!
Min lilla skatt är mjölkallergiker och får nu nästan bara vanlig mat, ingen amning, men lite nutramigen kvar på programmet, det går utmärkt att fortsätta mjölkfritt även när man introducerar riktig mat. Banan är ju garanterat mjölkfritt -och uppskattat, fast man kan bli lite trög i magen!

Under forum "mat,mage,barnakropp" finns följande tråd om mjölkkänslighet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20886

Vi har det såhär på schemat nu(6,5mån):
Frukost: 1flaska nutramigen + mjölkfrigröt "industrigröt" från EnaGo
Lunch1, Lunch2 & middag, "riktig" mat (puré)
Kvällslurk: Välling gjord på Havremjölk, nutramigen och Sinlac pulver

Om du vill ha lite mer mjölkfria tips från mig, skicka ett pm

PS-skriv gärna in sonens födelsedatum och kurstart i signaturen
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Sussa

Inlägg av Sussa »

Sagasmamma:
Tack för tipsen!! Ja, jag ska nog plocka fram lite banan o bjuda på iaf ;)
Sen tänkte jag nog testa lite vanlig (icke mjölkfri) gröt eftersom allergin nog aldrig funnits, skulle kännas skönt om man slapp tänka på mjölkfritt ;)

Usch, jag kämpade nyss ihjäl mig med hur jag skulle göra när Douglas vaknade 10 minuter före han "skulle" (första dagsluren), jag ramsade i 5 minuter så han var tyst o lugn när jag gick in men han lyckades inte somna om innan tyvärr :(
Ska försöka mig på det du skrev att jag skulle lägga till om barnens födelse o kurens början, ska kika på hur man gör det ;)

Ha en toppen dag!!
Kraam
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej igen

Hur går det för er? Funkar dag-sov bättre?
Sussa

Inlägg av Sussa »

Halloj igen!!
Jo, det blir bättre o bättre men nu har vi gjort så att, är det bara 10 minuter kvar av dagsluren, så lugnar vi o går sen in o tar upp honom..
Har börjar lägga honom 19.30 istället för 20, tycker det funkar rätt bra.. Å inatt sov han HELA NATTEN lång, han hostade till runt kvart i 7, då fick han en tyst ramsa, sen väckte vi honom en kvart senare!!
Känner mig såå lycklig!!
:lol:
Mamma till Vilmer född 2007-12-21 och
Douglas född 2009-05-29
Kurstart 2009-09-25
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart! :D Vilken god morgonläsning!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"