Krångel med dagslur. 13 månader

Skriv svar
KMI

Krångel med dagslur. 13 månader

Inlägg av KMI »

Hej!

Vår dotter är nu dryga 13 månader, sover 12 timmar på natten sedan hon var 3 månader. Dagslurarna har alltid gått jättebra. För några veckor sedan så sover hon dock bara en timma under dagen istället för 1,5 som hon ska. Kanske känner hon att hon inte behöver mer, men hon gråter alltid när hon vaknar och jag känner att hon nog skulle vilja sova sitt hela pass. Hon blir rätt trött framåt middagstid också.
Vi hade strul med tidiga uppvak i somras som vi nu har kommit tillrätta med genom att skärpa till ramsor etc men dagsluren strular alltjämt. Jag tror att jag vet vad jag ska göra, ramsa?? Erkänner att jag just nu jobbar mot minsta möjliga motstånd eftersom jag själv är höggravid och hellre tar upp henne efter en timma än tar "striden". Men nu skulle jag alltså behöva lite extra pepp, tips och kanske magiska förklaringar på varför hon vaknar efter en timma, så jag kan sätta igång och komma tillrätta med det, om inte annat så inför lillebrors ankomst!

TACK!
Kajsa
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

HEj igen,

Det blev lite hastigt tidigare, vill bara säga att jag alltid ramsar lillan när hon vaknar efter ca 50-60 minuter. Hon brukar nästan alltid vara ledsen och ramsan biter inte. De gånger jag har gått in så står hon upp och sträcker armarna mot mig och vill upp. Jag lägger henne ner och har en hand på hennes mage och försöker lugna ner henne. Ibland funkar det och jag går ut och så kan hon vara tyst en liten stund innan det drar igång igen. Oftast håller det på tills jag känner att det är ok att plocka upp henne. Jag vet inte om jag inte är tillräckligt bestämd eller konsekvent men det fortsätter att strula hur som helst så jag behöver som sagt lite råd på hur jag ska gå till väga!

Tack igen!
Kajsa
Buster 091130 39+3
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade också en del trassel i den åldern vill jag minnas. Det rådde vi bukt med genom en "minikur" som bestod av tre delar:

:arrow: Massa motion. Edvard fick gå, gå, och gå utomhus på förmiddagen. Han skulle vara "skidbacketrrött" när han kom in var tanken, på både kall luft och motion. (Går man inte får man krypa, det är också motion!
:arrow: Mörkt sovrum. Vi mörklade rätt ordentligt.
:arrow: Musik under luren och väckarklocka som väckte.

Det gav bra resultat för oss i allafall.
KMI

Inlägg av KMI »

Tack för råd!

De två första punkterna följer vi till punkt och pricka, det gås nästan tills hon faller ihop när vi är i parken och rummet är absolut becksvart. Ska prova musiken!
Grejen är också att hon är så himla trött på förmiddagarna. Hon somnar nästan i vagnen på väg hem för att äta lunch innan luren. De senaste två veckorna har ätandet gått si så där, men jag gissar mig till att det är ytterligare en kindtand på väg och hon är lite snorig så hon kanske inte känner sig i form för att äta, men det hjälper ju inte upp de lite för korta lurarna.
Så här ser schemat ut, kanske är det någon klok som kan komma med input på hur det kan förbättras!?

7.30 Godmorgon, Välling! (Dricker ca 200 ml)
9.00 Frukost. (Väääldigt olika hur mycket som går ner, gillar inte gröt. Yoghurt, lite flingor, små tuggor från våra smörgåsar, men mest och allra helst rött te och frukt.)
12.00 Lunch. (Rejäl hemlagad mat med frukt till efterrätt. Vatten och ibland mjölk att dricka.)
12.30-14.00 SOVA (Blir oftast ca 50-60 minuter)
14.00 Välling
Mellis, frukt, riskaka, skorpa, ostbit etc under eftermiddagen
17.00 Middag (Samma upplägg som lunch)
18.30 Bad
19.00 Välling
19.30 God Natt

- Något som kan förbättras?
- OM musik etc inte funkar, är det då dags att kavla upp ärmarna och låta henne skrika, med ramsa så klart? Grejen är att hon snabbt låter rätt ledsen (antagligen för att hon vaknat för tidigt) och att gå in när det är relativt kort tid kvar för henne att sova känns mest som hon blir förvirrad av.
Kanske går det bort av sig själv....?

Tack igen!
Kram Kajsa
Buster 091130 39+3
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Schemat ser bra ut tycker jag.

Jag skulle söva om henne och se till att få väcka, helst med klocka på luren. Ofta är de rätt lätta att söva om när de vaknar sådär "mitt i sömnen" och är ledsna och förvirrade. Får de då bara besked om att det är sova som gäller brukar det accepteras med lättnad.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"