Vad är det nappen ställer till med?
Vad är det nappen ställer till med?
Lillen använder inte napp, men det har hänt att jag funderat på att introducera den, de gånger det känts som att inget har hjälpt för att lugna den lille. Nu har det inte blivit så, men är ändå nyfiken - klart nappen är onödig om den verkligen inte behövs, men vad är det som ställer till problem? Har ju läst om att nappen absolut ska bort vid 6 månader, om inte förr. Varför, egentligen?
Är sååå trött på nappen.
Just nu jobbar jag som napp-i-stoppar-apparat HELA nätterna. Pluttar in nappen på honom minst 15 gånger varje natt. Jag kan ju inte säkert veta att han vaknar för att han saknar nappen, men jag tror ju det. Om barnet somnar med nappen i munnen och vaknar till och nappen är borta så behöver det nappen för att somna om. Så enkelt är det nog. Isak har lärt sej (RÄTTELSE: VI har lärt honom) att han inte kan somna om utan nappen. Piper man till lite som kommer nappen in i munnen igen, va praktiskt. Vi ska ta bort den när vi ska köra kuren om några veckor. Jag kommer helt klart sakna den när man åker bil och när han trasslar på kvällen (vilket händer sällan nu för tiden), men det ska bli SÅ skönt att bli av med den på natten!
Men jag vet många som tycker att nappen är den bästa uppfinning som gjorts. Som kanske bara behöver stoppa in nappen nån enstaka gång på natten om ens det. Men jag tror verkligen att nappen stör mer än den gör nytta.
Min store pojk tog aldrig nappen. Vi försökte och försökte med massor av olika modeller (minns inte varför vi tyckte det var så viktigt). När han var tre månader tog han tummen och snutte. Vi tycker tummen är toppen, även om jag vet att många föredrar nappen. Isak var väldigt kvällstrasslig (läs skrikig) sin första månad och vi satt med vårt lillfinger i hans mun ständigt. Han blev förbannad av att ammas, när mjölken kom. Så nappen var verkligen en befrielse. Men nu ställer den mest till bekymmer!
Men jag vet många som tycker att nappen är den bästa uppfinning som gjorts. Som kanske bara behöver stoppa in nappen nån enstaka gång på natten om ens det. Men jag tror verkligen att nappen stör mer än den gör nytta.
Min store pojk tog aldrig nappen. Vi försökte och försökte med massor av olika modeller (minns inte varför vi tyckte det var så viktigt). När han var tre månader tog han tummen och snutte. Vi tycker tummen är toppen, även om jag vet att många föredrar nappen. Isak var väldigt kvällstrasslig (läs skrikig) sin första månad och vi satt med vårt lillfinger i hans mun ständigt. Han blev förbannad av att ammas, när mjölken kom. Så nappen var verkligen en befrielse. Men nu ställer den mest till bekymmer!
Kom att tänka på att magsovare säkert har det extra krångligt med nappen, den borde ju faktiskt trilla ur lilla munnen vid varje huvudvändning.
För oss finns inget behov för någon napp på natten, det är snarare kvällarna och just i bilen som jag har tänkt tanken att en napp vore skönt att ha... fy mig...
Ambra och lillen 2,5 månader
Ja, fy dig!!
Vi har aldrig haft napp på någon av flickorna, och det känns så skönt!!
Det var faktiskt det där med nappen som fick mig att få kontakt med AW!
Sambon och "alla andra" tyckte bebbar skulle ha napp, medan jag inte alls förstod vitsen. Tyckte helt enkelt det såg så fult och illa ut.
Satt på BVC i väntrummet och väntade på vägning/mätning, och läste en tidning där AW skrivit en krönika som handlade om nappar och att det inte alls var nödvändigt att ha. Då jag ständigt fick mothugg från folk som tyckte Clara skulle ha napp, skrev jag ett brev till AW och frågade hur det egentligen var med detta och krönikan. Som svar fick jag ett personligt brev och Barnaboken som gåva!
Sedan var jag såld!
Hon förklarade att nappen passiviserar (stavas det verkligen så
)barnet, munnen ska användas till så mycket annat! Smaka på världen! Nappen sitter som en propp och hindrar barnet till just detta så viktiga.
Och, som kattis 73 skriver, det hindrar även barnet/OCH föräldrarna att sova gott på natten!
Dessutom är det väl bättre att lära känna sitt barn, och ta reda på VARFÖR det skriker, än att ständigt peta dit en napp! Ofta, ofta ser jag mammor som petar in en napp i munnen på en helt lugn jollrande glad liten unge som sitter i sin vagn. Då undrar jag alltid VARFÖR DÅ?? (ja jag säger det inte, men jag undrar verkligen
)
Clara tog inte tummen istället.
Det gjorde däremot Ida, som heller inte fick någon napp, men det är ju betydligt bättre än napp, då kan man ju utforska världen om dagarna!
kram anna
Vi har aldrig haft napp på någon av flickorna, och det känns så skönt!!
Det var faktiskt det där med nappen som fick mig att få kontakt med AW!
Sambon och "alla andra" tyckte bebbar skulle ha napp, medan jag inte alls förstod vitsen. Tyckte helt enkelt det såg så fult och illa ut.
Satt på BVC i väntrummet och väntade på vägning/mätning, och läste en tidning där AW skrivit en krönika som handlade om nappar och att det inte alls var nödvändigt att ha. Då jag ständigt fick mothugg från folk som tyckte Clara skulle ha napp, skrev jag ett brev till AW och frågade hur det egentligen var med detta och krönikan. Som svar fick jag ett personligt brev och Barnaboken som gåva!
Hon förklarade att nappen passiviserar (stavas det verkligen så
Och, som kattis 73 skriver, det hindrar även barnet/OCH föräldrarna att sova gott på natten!
Dessutom är det väl bättre att lära känna sitt barn, och ta reda på VARFÖR det skriker, än att ständigt peta dit en napp! Ofta, ofta ser jag mammor som petar in en napp i munnen på en helt lugn jollrande glad liten unge som sitter i sin vagn. Då undrar jag alltid VARFÖR DÅ?? (ja jag säger det inte, men jag undrar verkligen
Clara tog inte tummen istället.
Det gjorde däremot Ida, som heller inte fick någon napp, men det är ju betydligt bättre än napp, då kan man ju utforska världen om dagarna!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Fru-Angelsmark
Jag har använt napp njae.. mina barn har gjort det pga....
Insomning... men har alltid tagit ut den när insomningen är klar
Avslappning tex så man slipper göra välling i 370 knyck. På natten
Med tanke på att man fick sluta med napp med attityd e jag glad att det inte var tummen eller mitt lillfinger...
Jag tycker att de som känner sig lugna och trygga absolut ska låta bli sugdon, men de stackare som inte står ut med en tröstlös stund
Då är napp en stunds timeout.
Därför har jag sett till att mina barn använt napp så länge det behövdes.
Men då kan jag ju berätta att jag hällt kaffe i vällingflaskan och vice versa :-s , duschat med behån :-k , haft pumptvål på tandborsten
osv....
:-$
8) 8) 8) 8) 8) 8)
Insomning... men har alltid tagit ut den när insomningen är klar
Avslappning tex så man slipper göra välling i 370 knyck. På natten
Med tanke på att man fick sluta med napp med attityd e jag glad att det inte var tummen eller mitt lillfinger...
Jag tycker att de som känner sig lugna och trygga absolut ska låta bli sugdon, men de stackare som inte står ut med en tröstlös stund
Därför har jag sett till att mina barn använt napp så länge det behövdes.
Men då kan jag ju berätta att jag hällt kaffe i vällingflaskan och vice versa :-s , duschat med behån :-k , haft pumptvål på tandborsten
8) 8) 8) 8) 8) 8)
Hel?ne med Sanna -91 Zara -01 Unni-Viktoria -03 Jonny-Viking -05 och bonus barnet Joakim -98
http://spaces.msn.com/members/Angelsmark/
http://spaces.msn.com/members/Angelsmark/