Ramsa eller inte i vargtimmen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KAKRI77

Ramsa eller inte i vargtimmen?

Inlägg av KAKRI77 »

Hej hej!

Jag har en fråga gällande vargtimmen. Jag har kurat dottern för en månad sen men fint resultat och konsekvent kört vargtimmen med "pangramsa" + akustisk musik sedan kurstarten. Lilltjejen vaknar alltid 04:30-05:30 (vi har morgon 06:00), hon är i stort sett aldrig ledsen, kan smågnälla lite någon gång men annars är det mest prat. Hon pratar/muttrar en kort stund (rör sig sällan om mer än 1-2 ”meningar”) sen är det tyst 5-20 min, småprat/mutter/gnäll, tyst i 5-20 min... och så håller hon på fram till ”väckning” 06:00. Oftast låter hon mer vaken och är inte tyst mer än någon minut sista halvtimmen. Låter hon mer gnällig/på gränsen till ledsen än pratig när det närmar sig 05:45 har vi stormat in och skojat så fort hon varit tyst för att inte riskera en ledsen tjej. :?

Jag vet att vargtimmen kan spöka ett par veckor till ett par månader och jag tycker egentligen inte att det är något problem att tala om eftersom ALLT :!: annat funkar klockrent :D . Det som känns lite trist är att lilltjejen ibland är supertrött före 08:00 (eftersom hon gissningsvis varit mer eller mindre vaken sen före 05:00....).

Frågorna:
:?: Ska jag fortsätta med ”pangramsa” trots att hon egentligen verkar klara morgonen på egen hand (bortsett från att hon inte sover...) eller ska jag avvakta på samma sätt som under resten av natten tills hon verjligen behöver en ramsa?
:?: Kan mitt schema påverka vargtimmen i någon riktning?

Vårt schema (för en tjej på 1 år och snart 2 veckor):
  • 06:00 God morgon!
    06:15 Välling
    08:15 Frukost med familjen + katrinplommonpuré
    09:00-09:45 Sova (45min)
    11:30 Lunch
    13:00-15:00 Sova (2h)
    15:15 Mellis (frukt + lite smörgås, mjölk, youghurt eller liknande)
    17:30 Middag
    18:45 Välling
    19:00 Sova natt (11h)
:idea: :?: Vet att det ligger i överkant med timmarna för 1-åringen men hon är supertrött på förmiddan så det passet behöver hon mer än väl, skulle kunna tänka mig att dra ner andra sovpasset till 1,5 h och kanske förlänga natten med 15 min om det skulle hjälpa?????? :?: :?: :!: :!:

:idea: :?: Funderar även på om det skulle vara en idé att justera schemat något så att lunchen kommer tidigare och eftermiddagsvilan likaså, men gör jag den justeringen + kortar eftermiddagsvila så blir ju eftermiddan väldigt lång för henne....

Alla tips mottages tacksamt (schemaförslag vet jag att jag kan hitta i andra trådar så det ska jag klura på ett bra tag innan jag ger mig på eventuella justeringar)
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har ett toppenschema tycker jag, och jag tror inte att det påverkar vargtimmen. Behåll det du.

Jag pangramsade i ett par månader, men införde också väckarklocka på morgonen. Andra har Inte gjort nått alls, det är helt och hållet en smaksak.
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

OK, då kör jag vidare! Känns bara lite knas att flyga upp och "pangramsa" när lilltjejen bara sagt nåt gulligt till gosekaninen :wink:
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Nancy

Inlägg av Nancy »

KAKRI77 skrev:OK, då kör jag vidare! Känns bara lite knas att flyga upp och "pangramsa" när lilltjejen bara sagt nåt gulligt till gosekaninen :wink:
:wink: Föreslår pangramsa (i upplysande syfte) från din egen säng och sen strunta i musiken.

Kram från Nancy
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Körde med det nu imorse, kändes bra. Var ingen skillnad på hur lillan betedde sig men det kändes rätt naturligt att pangramsa i upplysningssyfte och sen vara utan musiken. Det är ju fortfarande natt! :D

Hoppas det sitter snart så hon kan få mer än 10 timmars natt...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "