skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja du tänk så mycket åsikter folk har som de så gärna delar med sig. 8) Är man fyra månader klarar man av att sova 12 tim natt utan att äta en endaste droppe. Mika gjorde det inatt för jag somnade på soffan igår och vaknade inte förräns efter midnatt, därför blev det inget 23-mål, det ställdes helt enkelt in. :wink: Vår Prinsessa sov hela natten gott och fick väckas klockan sju då hon go och glad ville diskutera livets stora frågor istället för att äta. :wink: Så visst kan dom, tro på dig själv och genomför det som du tänkt dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ja.. Anna W är inte populär hos alla.. Det är helt sant.
Och just att de tror man gör barnet en björntjänst.
Ja, jag försöker slå dövörat till faktiskt. Men eftersom jag varit så svajjig med lilla fröken ett tag så blir man ju lite så här" jahaa.. kaaanske det.. ja.. det kanske ääääär lite tidigt.. " MES MIA! Men jag vet att jag är lite "vek" för att jag inte har någon hemma att bolla med, typ pappan.
Jag tror faktiskt att hon kände att morsan var lite dämpad och blev lite orolig.. och att det följt henne lite. Jag vet inte . Jag tror det bara..

Som jag skrev. Jag går på den här linjen och detta forum. Absolut bäst!! :heart: Är
lite fundersam hur natten kommer bli då hon åt dåligt både på em och kvällsmål. Hur mycket jag en trugade blev det bara 100 per mål i stället för 200. Nåväl, det korrigerar hon själv sen tror jag. Jag vill inte ge vika nu när jag tycker 2 senaste nätterna gått så bra. ( men hon har varit trött idag...)
Och blir det en besvärlig natt så får det vara så i natt då. :?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Åhhh.. i natt var jag sååå nära att bara ge upp!!
Hon vaknade 23.00 och grät och var jätte ARG när jag buffade henne. Höll säkert på fram till 24.00 till och från.. och sen vaknade hon lite då och då och grät och roddade. Och jag buffa och buffa!
Nu höll jag i mig själv och tänkte att " näe!!! nu har jag hållt på 2 nätter".
Men när jag står där börjar mina tankar att hon kanske är jätte hungrig eftersom hon åt så dåligt under em och kvällsmål.
Tankarna far, Varför gav jag henne inte en slurk nu då? Vid 23 när hon är så ledsen och ätit så dåligt och börjar tvivla på att jag gör rätt osv osv :? Men jag buffade på med attetyd och jäklar anamma.. Men det har varit ett fasligt buffande i natt :-(
Trodde 3:e natten skulle vara lugnare men det var tvärt om.
Hon vaknade sen 4 och då är ju det godkänt för mat och somnade om.

Åh va lite less jag är.. faktiskt..Men jag ska inte ge mig alls. Snart så... .-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

I går somnade hon 19.40 lätt som en plätt
vaknar 23..buffar mkt kort och hon somnar
02. så vakanar hon igen och vägrar somna om och kl 3.15 fixar jag inte mer.
Jag släpper allt . Jag är trött, förbannad och slut på ork och hon med vilket hon visar med att bli hysterisk , trots mitt buffande.
Jag går ut och röker för att inte bli galen! :cry:
Jag tar upp henne när jag kommer in och ger henne mat och hon äter som hon aldrig sett mat. Somnar om och sover till halv sju , men vaknar gråtandes. Attans, för jag hade faktiskt ställt klockan för att kunna ge henne innan hon liksom vaknar.

Förvirrad! Har jag förstört allt nu? För att jag gav vika 3 istället för 4. Tog upp henne gråtandes för hur jag än försökte så klarade jag inte att lugna henne. .
Men jag undrar jag om hon är riktigt mätt och får tillräckligt under dagen.
Kanske ska lägga till gröt efter 45:an på em.
Kan jag backa bandet och börja ge mål igen kl 00 och börja om om några veckor igen.
Jag vet inte hur jag ska bete mig.
:cry:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tjejen var hungrig och självklart gjorde du helt rätt som gav henne mat! Jag tycker gott att du kan ha en marginaltimme på nattmaten. Du måste vara snäll mot dig själv också, det ska inte vara en kamp. Du ska orka.

Mätt unge är hela förutsättning så lägg du lite extra krut på matintaget under dagen. Ett grötmål kan göra under! =P~ :heart:

Du har höga krav på dig själv. För höga. :cry: :heart: Ta det lite lugnt, inget blir förstört över en natt. Är hon så pass "uppjagad" redan kl 02 i natt, så ge mat direkt då tycker jag! Jag tror ni lätt hamnar i onda cirklar med mer och mer skrik annars. Och förstätt mata på dagtid, för att sen skjuta på nattmålet mot kl 4, om det är där du vill ha det!

Så tycker jag och någon annan tycker säkert annorlunda, men så skulle jag göra! :heart:

KRAM :heart: :thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Mian71 skrev:I går somnade hon 19.40 lätt som en plätt
vaknar 23..buffar mkt kort och hon somnar
02. så vakanar hon igen och vägrar somna om och kl 3.15 fixar jag inte mer.
Jag släpper allt . Jag är trött, förbannad och slut på ork och hon med vilket hon visar med att bli hysterisk , trots mitt buffande.
Jag går ut och röker för att inte bli galen! :cry:
Jag tar upp henne när jag kommer in och ger henne mat och hon äter som hon aldrig sett mat. Somnar om och sover till halv sju , men vaknar gråtandes. Attans, för jag hade faktiskt ställt klockan för att kunna ge henne innan hon liksom vaknar.

Förvirrad! Har jag förstört allt nu? För att jag gav vika 3 istället för 4. Tog upp henne gråtandes för hur jag än försökte så klarade jag inte att lugna henne. .
Men jag undrar jag om hon är riktigt mätt och får tillräckligt under dagen.
Kanske ska lägga till gröt efter 45:an på em.
Kan jag backa bandet och börja ge mål igen kl 00 och börja om om några veckor igen.
Jag vet inte hur jag ska bete mig.
:cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Anna sitter på en galen uppkoppling i Österrike och ville hälsa i korta kärleksfulla drag att:

1) En gång är ingen gång
2) allt med de små tar tre nätter.

Målet för ögonen och lugnet i magen! :D
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ja, en gång är kanske ingen gång.
men idag har hela lilla världen varit upp och ner.
Fröken vaknar som sagt i morse och får mat. Sover 45:an i vagnen till 10.00
Mat 10.30. Sen är jag tvungen att göra ärenden på stan och hon är vaken i vagen och tittar ( BRA tänker jag - här får vi intryck och spännade saker att titta på) Vid 13.00 efter 3h vaken tid.. så somnar hon .. EN HALVITMME.. går ICKE att söva...
vaken till 15.00 sen och sover 45 min till kvart i 4.
Nu har hon fått en 45:a till här innan bad.
Mat och sovklockan kom helt ur spår. Dock har jag gett gröt idag - en hel potion( för att flytta fram kvällsmålet lite.. annars kom det lite för tidigt).
Och hon åt och skrattade,så det var riktig lyckat:-)

Ja, det tar 3 nätter- men jag gav upp efter 4:e... jag måste nog backa lite känner jag. Ska inte vara så NITISK på kl 4. Vill hon ha käk 3 så ger jag det som rådet jag fick. Jag känner att jag virrar till det och det var inte meningen. Och ju tröttare jag är - mer virrar jag. :?
Så back back och sen tar jag nya tag.
Ni är guld värda här, vet ni det.

Jag har en " kurare" istan där jag bor. Jag såg på hemsidan- och det visar sig vara en tjej jag känner :-) Hade ingen aning om att hon var diplomerad SHN:are.
Så jag har börjat bolla med henne via e-post och vi ska även träffas och snacka lite.

Mången kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Fanny83
Inlägg: 299
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 22:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Fanny83 »

Bra tänkt, heja dig!

Och om schemat går åt helvete en dag så är det lätt att få panik, det känner jag verkligen igen. Men sen styr man upp det nästa dag och allt är glömt och förlåtet!

Det är lätt att ställa för höga krav på sig själv så här i början, men det gör ingen gladare, tvärtom. Du gör ett superbra jobb!

Så jag tycker att du själv kom fram till en alldeles strålande lösning.

Lycka till!
Fanny
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Ja, tänk att jag ska ha så höga krav på mig själv?!?
Men när jag var gravid så tänkte jag alltid och bestämde mig för att " när den här damen är född så ska rutiner vara A och O för mig" . Detta för att jag just är ensam med henne och ville ha ett drägligt liv.
Men nu har det varit dimma i 4 månader och till min förtvivlan blev det absolut inte som jag tänk att ha det.
Nåväl nåväl.. jag är bara människa.
Nu släpper jag ett tag här. Jag återkommer om hur allt går, längre fram.
( eftersom jag fått kontakt med SHN tjejen i stan - tack kosmos - för det).

Mången kram till er!

Bless!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lycka till Mian, kommer att tänka på dig!

:heart:!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

TorpSara skrev:Anna sitter på en galen uppkoppling i Österrike och ville hälsa i korta kärleksfulla drag att:

1) En gång är ingen gång
2) allt med de små tar tre nätter.
:D Tack, TorpSara :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt LYCKA TILL, till er! :thumbsup: Det kommer att gå toppen. :heart: Mera mat, putsad attityd och lite välbehövlig hjälp till mamma kommer att "do the trick"!

Slänger in lite ATTITYD-pepp att ha med på er fortsatta resa!
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kika gärna in och uppdatera oss sen! :heart: KRAM
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Nu attans blir det kur här med start 16 oktober.
Här ska sovas och schema ska ristas i sten. !!! :-)


Och jag kommer få hjälp.

Änglar finns! Jag vet det nu.

Återkommer!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Fanny83
Inlägg: 299
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 22:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Fanny83 »

Hurra, vad bra! Alldeles underbart. Ser fram emot rapport!

Kram!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"