Schema för 4 månaders vildvittrejänta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Schema för 4 månaders vildvittrejänta

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Jag kör enligt schemaförslaget i lathunden eftersom de tiderna passar oss ypperligt med hämtning och lämning på dagis av den lilla storasystern.
Men hur vet jag när det skall ändras? Alltså när hon inte behöver sova lika mkt? Är det bara att testa att utesluta en sömnperiod eller skall summan av timmarna vara konstant och jag bara kortar ner ett och förlänger ett?

SEdan har jag en undring. I lathunden så skriver Anna att man skall vagna en 4månaders till nästansömn(med olika intensitet, avvakta och sedan börja om igen om det blir protester, osv för att sedan ramsa när de somnat(eftersom man tydligen kan göra det när de är så små).
Men sedan har jag fått rådet här inne att inte vagna alls efter första natten utan att ramsa endast.

Nu vagnar jag ganska mkt men är mkt snabb på att dra ner tempot till nästan stillastående. Jag går ut när jag tycker att hon är i nästansömnstadium och går in och vagnar igen om hon blir tvärilsk. Om skriket inte är jättestarkt så ramsar utanför dörren och går in och vagnar om hon eldar upp sig.
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det enda jag kan säga är att det är lätt att fastna i det sk vagnträsket (som vi gjorde :oops: ). Vi påbörjade kuren oplanerat den 3 nov på vår då 3 månader gamla son och det var inte förrän den 30 nov som vi gick över till spjälsäng :!: :oops: . Veckan innan vi flyttade honom till spjälsäng hade vi bara behövt gå upp en gång/natt och vagna.

Samma kväll som vi flyttade honom till spjälsäng kom det lite högljuda toner från junior. När jag tittar i våra anteckningar från den natten ser jag att vi gick upp 3 ggr á 6 min och det tycker inte jag var så farligt :) . Vagningen var så effektiv för oss att det var därför vi behöll det systemet, men till slut ansåg vi att det inte var en långsiktig lösning och DÅ bytte vi.

Nu kör vi ramsning för full hals och det fungerar bra. Junior somnar oftast inom 5-10 min (ibland med skrik ibland med joller) vid nattläggning. Ramsan fungerar bättre och bättre för var dag som går :) .

Lycka till!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: när påbörjade ni kuren? Skriv gärna in det i din profil/signatur.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Jag kom på för nån vecka sen att det var dags att ändra schemat. 5-6-månaders bebisar behöver bara 15 timmars sömn. Jag märkte att killen ville vara vaken längre stund på morgonen: det blev svårare och svårare att lägga honom. Så nu har han inte lika långt sovpass på morgonen helt enkelt (har tagit bort en halvtimme och förskjutit sovpasset en timme: från 8-10 till 9-10.30). Jag tog tillfället i akt och justerade allt som jag tyckte behövde ändras i schemat. Det krånglade lite lite första dagen men sen har det varit som om det alltid har varit så här. De anpassar sig snabbt.

Ang vagning: Vi fastnade också i vagningen bara för att det är så otroligt lätt att få tyst genom vagningen och så känner man ju att man gör nåt... Men man hjälper inte till genom oändlig vagning. Hoppas att nån annan kan hjälpa dig mer, jag vet bara att för oss har det fungerat bäst när vi bestämt oss för att backa (dvs låta honom fråga lite mer och svara med ramsor och inte buffning eller vagning).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du behöver inte (och ska inte) "testa". Lilla barnet visar dig tydligt när en lur ska kortas ner. Du märker det på några dagar. Saker och ting påverkas och/eller fungerar inte lika bra längre. Då justerar du schemat. Men tänk efter före, noga, med papper och penna :!: Varje nytt schema måste få en hel vecka på sig innan du kan utvärdera, så att lilla älsklingen kan få en chans att fatta vad som gäller NU.

Det tycks mig som om du är på väg att fastna i vagningsträsket... Vilket är verkligt lätt hänt :roll: Titta i vektygslådan och läs här på forumet, så du passar dig :!: Drar du "ner på tempot till nästan stillastående" lär du få stå där :evil: Poängen är att vagna kortare och kortare för varje gång.

En liten överkurs (som är verkligt effektiv för somliga) är att bara kasta sig på handtaget och PANG :!: slå ner det/vagnen, rätt ner, en eller två gånger, och sedan skak, helt kort, och GÅ, med ramsan. Så kan man komma ur vagningsträsket 8)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"