Sömnstrul vid dagisinskolning

Skriv svar
helena&felix

Sömnstrul vid dagisinskolning

Inlägg av helena&felix »

Hej,
Vår son kurades i januari 2008 och har sovit som en prins sedan dess (observera att det här var ett barn som innan kuren aldrig sovit längre än 1 h i sträck!).

Men nu har strulet börjat pga dagisinskolning och mitt dåliga samvete är enormt. Både jag och min sambo tycker egentligen att det är för tidigt för Felix att börja på dagis nu, men så fick vi plats på det dagis som vi verkligen vill ha på lång sikt och skulle vi säga nej till den platsen så skulle vi sen inte bli erbjudna en plats igen. Så trots dåligt samvete så har han börjat nu, men kommer bara gå 15h/vecka så snart inskolning är över.

Han började förra måndagen (14/9) och allt går jätte bra på dagarna - sover, äter och leker jätte fint där. Glad både vid lämning och hämtning!

Men på nätterna vaknar han flera gånger och är olycklig och på morgnarna vaknar han ca 1,5h tidigare än vanligt.

Vad har ni för erfarenheter av dagisinskolning? Brukar sömnen alltid strula då? Går det över efter ett tag? Och hur ska jag hantera situationen nu? (Ramsan biter inte på morgnarna.)

Jag vet att många på forumet inte är så förtjusta i dagis och jag kan förstå det, men hoppas trots det på lite vägledning!

/Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Helena :lol: (jag har också en Felix, men han är lite större)

Jag tror att många kan vittna om sömnstrul vid dagisstarten, i varje fall såna här småttingar. Det är jobbigt att gå på dagis, en hel massa intryck som måste bearbetas av en alldeles för liten kille. Jag gjorde så att jag kompenserade sömnen, jag la Mio en halvtimme tidigare på kvällen och ökade på dagvilan till 2 timmar, ibland mer. Hur många dagar går han? Om han går varje dag 3 timmar så har du ju koll på dagvilan och kan se till att han får marginalkvartar där. Går han 3 dagar 5 timmar så be att han får sova ordentligt på dagis, att dom inte väcker mitt i sömnpasset t.ex.

Så sömn föder sömn gäller, och tänk på att det ÄR jobbigt att gå på dagis så ta det extra lugnt när ni är hemma. Halvtimmes marginal på kvällen och kvartar åt båda hållen på vilan ger en timme extra och ni är strax på banan igen.

Vad tror du om det?
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

Hej igen och tack för ditt svar Kristina!
Vi har gjort precis som du föreslagit (lagt en halvtimme tidigare på kvällen och sett till att han fått mycket vila på dagen). Han kommer gå på dagis 9-14 tre dagar i veckan, och då sover han där kl 12-14, så det är egentligen bara 3h "vakentimmar" på dagis. Än så länge har han sovit prima de 2 timmarna på dagis, och problemet har just varit nätterna.

Men, imorse vaknade han med lite feber, så kanske kan även det vara en bidragande orsak till att nätterna varit oroliga.

Vi fortsätter försöka ge honom så mycket rygghet och vila vi kan och hoppas snart vara tillbaka på banan igen!

Om det är någon annan som haft liknande erfarenheter vore det toppen att få höra om ni har några andra tips utöver Kristinas!

Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"