skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:heart:

yes!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Toppensvar har du fått av Kalaskakan, jag håller med till hundra procent. Det tar lite tid för småttingar att sätta de nya rutinera, låt det ta en vecka så kanske du inte alls behöver kura i stor stil.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo jag skulle ju säga en sak till angående de däringa 45 och 2 tim lurarna tänkte jag. Småttingar blir tryggare om de blir väckta och får mat istället för att de ska vakna och undra om det är dags för mat. Det gäller att ta ledningen så de slipper hålla koll själva.

Håll tiderna så exakt som du bara kan så sätter de sig i småttingens lilla kropp och hon kommer sova ett helt tvåtimmarspass utan att vakna. Väck så att du tar ledningen, vagna eller buffa om hon vaknar efter en och en halvtimme på ett tvåtimmarspass. Sätt tiderna så tar hon dem till sig.

Kram igen från Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Susan
Ja, jag tänkte på det. med 45:orna och 2timmaren.
Men grejen är den att hon kan sova 45 min , men då är det liksom inte mat förenes om en timme i bland när hon vaknar. Har klurat på det där. För med min förste så vet jag att det första jag gjorde från dag ett i hans liv var att proppa honom med mat så fort han vaknade. Men sen var ju han ett annat barn. Men det var det ända rådet från Annas bok jag följde. Alltid LE till ett spädbarn och ge mat diiiiirekt.
Men.. den här lilla dramaqueenen vill sig annat.
Ska nu bara proppa mat, lära mage, ramsa ( gjorde det i kväll och kände mig urfånig.. hihi) , Thats it , för en vecka.
Ska läsa på som fasiken i annas bok. Samt ska en vän vara här när vi ska Kura så jag får stöd under nätterna och sen har jag ju er. :-))

Kram . Återkommer.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Uhum, hur ser Prinsessans schema ut?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Nja.. det ser liite olika ut beroende på hur natten varit faktiskt , men till 80% kör vi så här. Nu ger jag hur en dag oftast ser ut...

Hon äter sitt bökiga nattmål vid ca 4.00
Vakna 7 ( inte hungrig) I bland vaknar hon 6.00 - inte ett DUGG hungrig..
Mat 8
Sova 9.15-10.00 ( här är det alltså nästan 2h kvar till mat)
Mat 11.30-1200
Sova: 12.30-14-30 ( här är det då ca 1h kvar till mat)
Mat 16.00
Sova 17.00- 17, 45

Sen är det kvällningen som bröjar med ett bad i bland 18,00 och i bland 18.30 beroende hur sista målet kommer att komma. mat vid ca 19.00-19, 30
god natt och sov gott utan svårigeheter 20.00 eller 20.30

Det här är på ett ungefär. Kom gärna med förslag på hur jag skulle kunna ändra. Men det funkar bra och det är som om hon faktiskt vet att det " snart" är mat och stressar inte upp sig alls. Problemet som jag ser det är att hon somnar när hon äter och jag får sitta och Väcka henne med små hostningar.

Det här är inga tider som jag har ristat i sten alls.
Förövrigt vill jag bara tillägga att i går vaknade hon 23.00 och ville käka - jag tänkte då " nehe du lilla gumman.. vi äter inte förens kl. 00.. )buffade i anna wahlgren style i 5 minuter. Och hon somnade om till halvtvå! Sen SOV hon till hon 5.30!!!! Utan RODD!! :-) Så idag såg "schemat" annorulunda ut.
Då åt hon alltså 5.30
sov sen till 8 - väckt av mig
Mat 8.45
Sov i vagn mellan 9.30-10.30
Mat. 11.30
Sova 13-15
Sen har jag inte hunnit längre på dagen.

Kändes bra idag. Och jag proppar i henne mat vid matningen..

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Då tycker jag att du ska rista det i sten! Styr upp henne lite till, håll tiderna och ändra dem inte efter hur natten har varit, den är ju som den är när den är så att säga.

Genom att ge och ta lite med tiderna så blir hela dygnet något vingligt.

Så här ser Mikas schema ut just nu:
7.00 väckning och amning, inte dödshungrig men det går ner en hel del ändå
9-9.45 Sova
10.30 - 11.30 amning och smakportion, just nu är det morot som gäller
12.00-14.00 sova
14-15 amning
16-16.45 sova
17-18 amning, här är hon ju inte jättehungrig för maten kommer tätt på em men hon äter ändå så både hon och jag är nöjda. Här brukar hon även äta lite gröt.
Nattslurk en kvart innan läggning.
19 sova natt.
23 lyfter jag Mika från vagnen och ammar, hon äter i princip i sömnen så när hon är klar lyfter jag bara tillbaka henne vagnen.

Fundera vidare men jag vidhåller absolut att du ska spika tiderna.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej!
Jag kan bara instämma i SusanD:s inlägg. Jag körde också olika "schema" beroende på natten. Både tid för när det var morgon och då han åt. Trodde inte att det var så petnoga. Men sedan jag sprikade ett fast schema och följde det till punkt och pricka är allt 100 procent new and improved super duper excellence.

Så gör't!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Jo, korrigering ska kanske göras av hennes schema. Men nu måste jag ta en sak i sänder. Annars blir jag knäpp
Mat och Magläge
Sen- så tog jag bort första nattmålet i natt ( vette sjutton vart jag fått energin ifrån). Hon vaknade 23.00 - buff - somnade om. 01.30 - enviiis buff ( här leker jag Anna W- och tänker JAG ÄR EXPERT PÅ ATT FÅ BEBISAR ATT SOMNA OM .. 1,2,3,4 - buff.. 1,2,3,4-buff i all besämdhet och rytm och utan prat..:-)), Hon somnade om , vaknade 3.30 - DÅ fick hon äta.
Jag var faktiskt skitmallig att jag fixade det. Sen var hon inte så där vrålhungrig som jag trodde 3.30. åt bara 100ml.
( och roddet hon hade tidigare och inte kom till RO, har jag inte sett mycket av alls de senaste nätterna)
Det kanske börjar arta sig...?

Mitt mål för kommande dagar och nätter är nu
MAGE
MAT MAT och mera MAT under matning
Och- nu har jag gett mig den på att få bort natt målet vid 23-00
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup: Bra jobbat! :D Vilken Attityd du har nu! :lol:

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: \:D/

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:D Ja.. Nu jächlar liksom.!!Jag vill inte gå omkring i en dimma hela dagarna och känna mig så slut och emmlig!!!
Och jag tror energi har kommit från ER!!! :heart: . Sen - även om jag inte ska KURA nu liksom så har jag ju fått lite inspiration ändå av boken som jag har läst lite i !

Bless!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Och nu får jag höra av omgivningen att hon är för liten för att ta bort natt målet kl. 23.00-24-00 för att klara sig till ca 4.00 När hon äter kl 19.00.
" Men du kan ju inte ta bort det nuuuuuu.. hon är ju för liiiiiiten. hon måste ju få ääääta om hon är hungrig."

Inte är det väl så???
Grrr... Jag har tyckt jag har varit så jäkla duktigt nu, när jag buffat bort det målet under 2 nätter och ville mallla mig och får det i nyllet. Igår sov hon från 20-00 till 01.30 utan ett enda upvaknande. Och jag buffade fram och åter fram till kl 2 och sen vaknade hon 4 och fick äta då ..

Jag fortsätter som jag tänkt! Basta.

( ville bara " arga ur " mig lite)

:-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mia, vet du vad?
Folk kommer att säga SÅ mycket till dig den kommande tiden, de kommande åren. Hör bara vad de säger, lyssna och ta till dig först när de säger det som passar DIG - no more no less. Folk/omgivningen är ganska snabba med att ha åsikter, i synerhet om/när man ypar "Anna Wahlgren och Sov-"... man hinner oftast inte fortsätta meningen som består av "-a hela nätter".

Men vet du?
Sen när omgivningen beklagar sig över välling hit och dit mitt i nätterna när omgivningens barn är över 1 år, 2 år, 3 år, när de beklagar sig över läggningar som tar uppåt flera timmar, över sin egna trötthet osv så ler du bara. För ditt leende kommer att säga MER än alla ord du någonsin kan uppbringa.

Kör ditt race, må väl, må gott och likaså dina raringar där hemma.
Snart min vän, kan du luta dig tillbaka och enjoya the ride!

Kram!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Kalaskakan har så rätt! :thumbsup:

Och, som en liten anekdot, så strulade vi till barnens sovtider idag, och vad hände? Vår 2,5-åring, som hade fått för lång sovmorgon i morse och därför inte somnade under lunchvilan (medskyldig var även lillebror, som håller på att ta bort morgonsömnen men inte riktigt pallade hela vägen utan somnade före lunch och därför tjoade istället för att sova under lunchvilan, han med) avslutade dagen med att i sin trötthet ramla från en rutschkana och slå upp en rejäl fläskläpp. :cry: Tänk vad mycket olyckor och missöden man skyddar sina barn från genom att hålla dem utsövda! :wink: :D Gäller alldeles särskilt såna små som din som ju ska orka lära sig åla, rulla och krypa och alla möjliga avancerade konster!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"