Lill-katt som kissar där hon inte ska

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Lill-katt som kissar där hon inte ska

Inlägg av tove79 »

Läget är nu desperat och lätt förtvivlat!
Gustavs lilla katt-bebis Selma var helt prickfritt rumsren i 4 veckor. Sen började hon kissa på andra ställen än lådan. Jag ser inget mönster eller sammanhang, har inget med ostädad låda, under- respektive överstimulans, hon går inte ens till samma ställe! Hon kan sätta sig och kissa på badrumsgolvet 1 meter ifrån lådan!
Ikväll kissade hon på Gustavs skolväska... i förrgår i verktygslådan, som stod och balanserade uppe på en stol...
Det kan gå flera dagar utan att olycka händer men sen kan hon göra flera pölar på samma dag. Har ingen aning om vad jag ska göra. Hon är en sån himla trevlig liten katt, charmig, social och verkar nöjd med livet.
Hon är 17 veckor nu.
Alla tips eller råd mottages tacksamt.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Testa att "tjata" på henne på samma sätt som man gör med barn. Doppa nosen i kisset och bär henne till lådan. Varje gång det kommer fel. Det brukar hjälpa.
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Vilken tur

Inlägg av galaxen »

att du har en djursjukvårdare här :)

Lilla bebisen är på väg att bli stor (katter kan bli könsmogna tidigt och vara lite tonåringar med kisseriet) eller så har hon en urinvägsinfektion.
Ta henne till veterinären så de får kolla upp henne. Allra bäst är det om du kan lyckas få ett urinprov. Sätter hon sig i lådans alls? För då kan du lägga popcornsmajs i den så du kan hälla kisset sen i nånting och ta med det.

Ibland kan det också vara lite oro som sätter in när de bott ett tag i sitt nya hem. På många katter funkar Feliway bra. Finns som spray eller en grej man sätter i väggurtaget. Feliway är kemiskt framställda hormoner liknande kattens eget "må-bra-hormon".
Försök att inte ha grejer på golvet; speciellt inte sånt som är tyg och mysigt att trampa i.

Ännu en variant är att hon inte gillar kattsanden. Katter gillar oftast klumpande sand där kisset kapslas in och inte luktar. De har bättre luktsinne än en hund så när det luktar blir de sura.

Men som sagt: Börja med ett besök hos veterinären så ni ka utsluta UVI eller annan infektion.

Lycka till!
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Många bra tips. Är så tacksam för svar. Hon går på lådan också, mest, ska jag tillägga, det är bara ibland det blir fel. Jag provar "tjat"-varianten nu ett tag, bär henne till lådan i tid och otid och krafsar med hennes lilla tass. Ibland sätter hon sig då och kissar, som om hon blir påmind om att det var det hon skulle.
Intressant det där med den där lukt-grejen.
Hon verkar i övrigt må utmärkt och känna sig trygg.
Tyvärr får hon byta "hem" snart, vi ska flytta till en annan lägenhet om två veckor...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

TorpSara skrev:Doppa nosen i kisset och bär henne till lådan.
Oj, Nej! Har sett och hört folk som gjort det där doppandet, och jag står mkt undrande till vad djuret lär sig på det? Måste gnälla på dig för att du tipsar om det!
Att bli snabbt lyft till lådan så fort man visar tendenser till att kissa, och få beröm när man kissar på rätt ställe funkar. Men att, med sin ytterst känsliga nos, bli doppad i sitt eget kiss...?! :shock:
Djur förstår straff ännu mindre än barn.

Tjata genom att ofta och även utan anledning lyfta till lådan funkar!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Ha flera lådor är mitt tips! När vår katt var liten hade vi lådor på flera ställen så att han kunde välja, och har ni stort så låt honom vara i få rum tills han lär sig ordenligt. Ungefär som man gör med en hundvalp i början, har de för mycket plats kan de göra vissa rum eller ställen till "kiss och bajsplatser".

Och en annan sak som kan vara bra - ta sand utifrån! Den kanske lockar fram kiss och krafsinstikterna bättre :wink:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

blomman skrev: Djur förstår straff ännu mindre än barn.

Tjata genom att ofta och även utan anledning lyfta till lådan funkar!
:shock: Det är inte tänkt som straff! Det är bara för att koppla ihop det ena med det andra. Mammakatten kan också göra ungefär samma sak när hon tränar de små. Och sedan tror jag inte att vi kan eller bör applicera våra mänskilga hygienaspekter på dem. :wink:
TorpSara

Re: Vilken tur

Inlägg av TorpSara »

galaxen skrev:att du har en djursjukvårdare här :)

Lilla bebisen är på väg att bli stor (katter kan bli könsmogna tidigt och vara lite tonåringar med kisseriet) eller så har hon en urinvägsinfektion.
Ta henne till veterinären så de får kolla upp henne. Allra bäst är det om du kan lyckas få ett urinprov. Sätter hon sig i lådans alls? För då kan du lägga popcornsmajs i den så du kan hälla kisset sen i nånting och ta med det.

Ibland kan det också vara lite oro som sätter in när de bott ett tag i sitt nya hem. På många katter funkar Feliway bra. Finns som spray eller en grej man sätter i väggurtaget. Feliway är kemiskt framställda hormoner liknande kattens eget "må-bra-hormon".
Försök att inte ha grejer på golvet; speciellt inte sånt som är tyg och mysigt att trampa i.

Ännu en variant är att hon inte gillar kattsanden. Katter gillar oftast klumpande sand där kisset kapslas in och inte luktar. De har bättre luktsinne än en hund så när det luktar blir de sura.

Men som sagt: Börja med ett besök hos veterinären så ni ka utsluta UVI eller annan infektion.

Lycka till!
En till variant som jag har sett rätt ofta är att katter som inte hunnit fostras klart av sin mamma alternativt haft en för ung mamma tenderat till samma trassel, just när det gått ur bebisstadiet men fortfranade är ungar. Känner du igen?
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

TorpSara skrev:
blomman skrev: Djur förstår straff ännu mindre än barn.

Tjata genom att ofta och även utan anledning lyfta till lådan funkar!
:shock: Det är inte tänkt som straff! Det är bara för att koppla ihop det ena med det andra. Mammakatten kan också göra ungefär samma sak när hon tränar de små. Och sedan tror jag inte att vi kan eller bör applicera våra mänskilga hygienaspekter på dem. :wink:
Jag har aldrig sett kattmammor göra så...

Nej, vi ska väl aldrig applicera något mänskligt beteende på djur. De slipper ju alla våra lagar och regler :wink:


Att få beröm är ju inte tänkt som beröm utan som positiv förstärkning. Typ.
Som all annan djurträning.
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Tänka sig!
Det där med fler lådor hade även jag tänkt så innan jag hade hunnit läsa det tipset så hade vi inhandlat en låda till. Den står också i badrummet nu, men på den plats där flera olyckor inträffat på sista tiden. Efter lite tjat har hon nu invigt den.
Jag tror på tjatandet, att lyfta henne dit ofta och kanske krafsa med hennes tass snarare än doppa nosen i kisset. Ofta kan ju krafsandet sätta igång reflexen att tömma blåsan.

Well well, vi får se hur det utvecklar sig.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Lite upprepning kanske...men kanske något av nytta ändå. Har lyssnat på en kattetolog ifrån Uppsala, SLU vid ett tillfälle. Hon tog upp detta med kissande katter...på ställen där vi inte tycker det är ok då. Hon hade ingen universallösning men tips som är väl värda att prova.

1. Många lådor med så fin sand som möjligt. För en del kan det fungera med jord istället.

2. Lugna platser för lådorna, gärna lite "gömda".

3. Om en katt har valt ut ett ställe, olämpligt i våra ögon, tex en mjuk säng, så har den "känselceller" i trampdynorna som den kommer ihåg med hur det kändes med när den kissade då. Om det var ett "bra" ställe så vill katten uppleva denna "braiga" känsla igen, det skall alltså kännas lika dant igen. Så då måste man för att ha en chans, förhindra att katten får tillgång till detta ställe igen. Typ plasta in sängen om man inte kan ha stängd dörr, ja fantasin får flöda fritt menade hon, men bara man hindrar katten från stället igen.

Jag instämmer i förre djursjukvårdarens kommentar annars. Fortsätter det så boka tid hos veterinären - det är aldrig fel att kolla. Och Feliway är bra!

Lycka till.
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Lite uppdatering...vågar inte ropa hej än men ändå. Lilla Fröken Katt har skött sina behov i nya lådan sen den installerades. Ingen olycka har skett på annan plats än.

Håller tummarna...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Inlägg av galaxen »

tove79 skrev:Lite uppdatering...vågar inte ropa hej än men ändå. Lilla Fröken Katt har skött sina behov i nya lådan sen den installerades. Ingen olycka har skett på annan plats än.

Håller tummarna...

Härligt! Då var det kanske bara placeringen hon inte gillade.
Hoppas problemet är löst annars finns här ju fler saker att prova.

Ang doppa nosen i kisset. Nej, nej och åter nej. :!:
Med valpar tar man istället en tidning som de kissat på och gräver ner under ett tunnt lager jord. Då tänker lilla valpen att: "Aha här har vi toaletten".
Med en kattunge får man "tjata" och bära den till lådan tills den fattar.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nå, jag framhärdar inte. 8)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"