Min kille äter ALLT!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Noah`s Mummy

Min kille äter ALLT!

Inlägg av Noah`s Mummy »

Hej!
Jag har en liten elva månaders som stoppar ALLT i munnen :!: och så lite mat också ;-)
Tänkte vända mig till er här på forumet för att se om jag kan få lite tips och råd om hur jag ska bära mig åt :?
Jag vill ju inte lägga mig i hans utforskning av världen men jag blir orolig när grus, stenar, flera nävar sand eller små bitar av asfalt etc..försvinner in i den lilla munnen. När jag tar ut föremålen blir han jätte ledsen och det kan jag ju förstå, det var ju hans lilla "mission" att ta reda på hur just den saken kändes i mun. Men jag tycker det är jätte läskigt :shock:
Vill ju inte att det ska bli en sån där grej som man måste göra i smyg så inte mamma ser.. :roll:
Vad funkar för er som har små avsmakare hemma och när brukar fixeringen gå över?
-Hannah
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
cillus

Inlägg av cillus »

Hej!

En liten finsmakare alltså! :-)
Jag resonerade som så att så länge det inte fanns risk att det kunde sättas i halsen eller att det var giftigt eller kunde skada henne fick hon smaka på.
Stenar och annat visade jag vad hon kunde göra med istället.
Tex hade jag en sommar jämt en liten hink med mig som hon kunde lägga sakerna i. Går ju bra med påse med för den delen, får ju plats i fickan!
Detta resulterade faktiskt i att vi rensade centrumlekparken på skräp en förmiddag! :-)
Såg jag att hon var på väg att stoppa en sten, fimp eller annat olämpligt i munnen, sa jag urk eller nåt och knep ihop alla ansiktsmuskler samtidigt som jag tog fram hinken och visade hur man kan göra istället. När hon blev lite större sa jag , stenen är vass eller, här du kan känna med fingrarna. Ja vilken skrovlig sten, mjuk videkisse etc etc. Urk fimpem slänger vi här.
Min tjej är nu 2,5 år och har slutat utforska oralt. Fast det är klart är det en helt ny grej så måste den ju provsmakas lite iallafall... :D

Kan tillägga att när hon stoppat någonting i munnen som jag funnit olämpligt(tex en gång en glasbit! :shock: ) utbrast jag glatt, entusiastiskt, storögt och nyfiket frågande: men vad har du hittat? Räckte fram handen och hon spottade självmant ut det till mig. Jag har aldrig behövt stoppa in mina fingrar i hennes mun.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Noah`s Mummy

Inlägg av Noah`s Mummy »

Åh så smart!
Det ska testas imorgon på promenaden :D
Jag tackar och bockar!
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
Noah`s Mummy

Inlägg av Noah`s Mummy »

Hej igen.
Nu har vi provat det här med att plocka ner farliga saker i påse istället för i mun och det gick väl sådär. I påsen låg ju massor av spännande saker som man kunde plocka UR också och stoppa i munnen. Jag behöver nog öva lite :lol:
Sen när jag sa urk och bläää om vissa äckliga saker så började lilleman bara skratta för att jag förmodligen såg rätt dum ut :oops: och då blev det ju ÄNNU roligare att stoppa saker i mun för då gör mamma konstiga miner.
Hmm..det blev inte riktigt som jag tänkt mig :roll:
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, cillus :D Underbart svar :lol:

:D Välkommen är du, Noah's Mummy :wink: :lol:
Noah`s Mummy skrev:I påsen låg ju massor av spännande saker som man kunde plocka UR också och stoppa i munnen. Jag behöver nog öva lite :lol:
Ja, ha ha, det behöver du :lol: Först och främst behöver du komma ihåg varför Saken skulle hamna i påsen och inte i munnen. Den var farlig / giftig. Då ska den ju inte in i munnen sedan heller. Det är inte förbjudet att faktiskt bara ta Saken från barnet och säga tack, tack och lägga tillbaks den i påsen och deklarera att nu får den sova här, "Hej då Saken!" Vink, vink 8)
Noah`s Mummy skrev:Sen när jag sa urk och bläää om vissa äckliga saker så började lilleman bara skratta för att jag förmodligen såg rätt dum ut :oops: och då blev det ju ÄNNU roligare att stoppa saker i mun för då gör mamma konstiga miner.
Ja, underbar underhållning :lol: Att få mamma att grimasera är ju strålande trevligt. Vilket inte det minsta hindrar att du vidhåller att Saken ska ner i påsen och ligga kvar där och vara äcklig / farlig, INTE i barnets mun.

I fortsättningen sover alltså Saken och får inte störas. Snark, snark :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Noah`s Mummy

Inlägg av Noah`s Mummy »

Ja det ska jag komma ihåg !
Farlig sak i påsen, farlig sak i påsen :lol:
Fortsättning följer :wink:
Kram!
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
cillus

Inlägg av cillus »

hehe.. :D Kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag!
Noah`s Mummy skrev:Ja det ska jag komma ihåg !
Farlig sak i påsen, farlig sak i påsen :lol:
Fortsättning följer :wink:
Kram!
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Noah`s Mummy

Inlägg av Noah`s Mummy »

Ville bara meddela att påsen är med varje dag och den fylls också varje gång :D
Så fort jag hade fått snitts med påsen :roll: så fattade lilleman direkt och tyckte att det var en toppen idè :lol:
Nu har vi SÅ trevligt på våra små promenader, det är ren njutning!
Älskar forumet, Anna W och alla underbara föräldrar som tänker till och vill ha en bättre värld.
pussar och kramar!
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar