4 åring och mardrömmar

Skriv svar
lilla mia

4 åring och mardrömmar

Inlägg av lilla mia »

hej!

stora tjejen har börjat krångla. hon påstår att hon drömmer/tänker på läskiga saker när hon ska lägga sig. tjuvar, lejon och annat läskigt. hon börjar protestera redan när barnprogrammet är slut. (läggs kl 19.00.) sen är det gnäll och protester ända in i sängen. när vi väl gått ut med ramsan så börjas det igen. hon ropar att det är läskigt. dörren ska vara mer eller mindre stängd, hon kan inte sova.... osv. ibland ropar hon bara efter oss och sen när vi utanför dörren frågar vad det är så har hon inget att säga. vi går därifran med ramsan igen. tyvär har det blivit så att vi blir arga på henne. :oops: säger åt henne på skarpen att "nu får du sluta! så här har vi alltid gjort och du stör lillasyster som försöker somna"- de sover i samma rum. hon har aldrig varit rädd förut och jag vet inte vad det här står för. :?
detta har pågått i en vecka och det som hänt i hennes liv är att hon började dagis för en dryg vecka sedan. hon gick innan sommaren hos dagmamma. kan det ha nått samband? hon håller på och skriker, protesterar frågar- krånglar! i minst 30 minuter varje kväll.

eller finns det nån mardrömsperiod runt 4 år? hon har ännu så länge inte vaknat på natten utan krånglar bara vid läggningen.

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej lilla mia!

Jag är jätteledsen att du fått vänta så länge på svar :cry: Mitt fel :oops:

Låter som det är dags för er att gå på lejonjakt :lol: Det är ganska vanligt att barn i den åldern kommer på läskiga saker, jag tror det har att göra med att de kan ta till sig ganska mycket av det de ser i TV och läser i böcker. Det viktiga är att man inte förringar deras rädsla, utan verkligen är intresserad. "Jaha, finns det ett lejon under din säng? Ojdå, då måste vi fånga det och släppa ut det där det hör hemma!" Sedan går ni på jakt. Söker noga överallt, under sängen, i garderoben, bakom dörren o.s.v. Samarbeta! Ena lyser med ficklampa, andra låter "Hoho, är det något lejon där?" Sedan om ni hittar ett lejon får ni låtsas fånga det, klappa det lite och föra ut det så det kan gå till skogen. Hittar ni inget lejon får ni tillsammans konstatera att det inte fanns något lejon där.

Men släta inte över rädslan med "Lilla gumman det vet du att lejon inte finns här" för som ni märkt har det föga verkan...

Och kom ihåg jakten INNAN läggdags :lol:

Kram och lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"