Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack för grattisarna! Jo förmodligen har jag ju varit det, och det är väldigt skönt att vara framme även fast stora gossen är lite i ofas och ledsen och arg en del, inte något man är van vid! Har fått mig att tänka på något jag läst i BB, att man inte reser och gör roliga saker för barnens skull när de är så små, utan för sin egen. Inte konstigt att Kaspian trotsar när han blir uppryckt ur sina vanliga rutiner och ivägslängd runt jorden med tidsskillnader och massa trista turer till olika affärer i bil för att inreda boendet osv..

Men han är ju en sån guldkille och klarar det ändå med glans, idag badade han totalt 3 timmar i poolen!! Och hoppade från kanten själv!

Hjälpa till att byta bajsblöjor och visa Cera hur man suger i sig spagetti hans också med, vad vore livet utan barn!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah

Inlägg av maiyah »

Det här borde väl inte alls ligga här egentligen, men eftersom Kaspians egen tråd är uråldrig och den här tråden är igång så slänger jag ur mig detta här istället.

Vad gör man när ens 20 månaders barn, som inte haft blöja dagtid på några månader, idag när vi ska gå ut, inte vill klä på sig sina skor och byxor (hade kalsonger och tröja) och när jag då ändå tar på byxorna så kissar han i dem med flit?

Ska man sätta på en blöja och gå ut ändå, ska man ta av och sätta på annat? Men då kan han ju kissa i det också? Han gjorde det med vilja, fick verkligen anstränga sig för att få ut lite kiss för han hade nyss varit på pottan, som han går på på eget intiativ.

Eller ska man ta av kläderna och beklaga att man inte kan gå ut?

Jag blev helt ställd så jag bara tog av och sa att vi inte kunde gå ut längre, och gick upp och var supertråkig, men han leker själv och verkar helnöjd med att stanna inne..

Gahh!! Kände att jag nog gjorde helt fel, men vill heller inte ändra mig! Nån som har nått tips! Är han inte redo att vara utan blöja när han gör en sån grej?
maiyah

Inlägg av maiyah »

Kanske ska tillägga att vi skulle gå ut och måla på vägen med kritor, han hade verkligen sett fram emot det och packat kritorna i en påse och förberett sig, så det var något roligt som skulle hända som han ville göra..
maiyah

Inlägg av maiyah »

Läste lite trådar här för att vara sjukt tråkig, och ser att vissa kämpat en massa för att få till flaskan, jag har bara försökt på kvällen och då ser hon ut som ett stort frågetecken och bara tuggar för att tillslut tröttna och bli arg, är helt övertygad om att hon skulle behöva lite mer käk på kvällen, visserligen somnar hon fint och sover när jag tar upp och fyller på efter en timme 1,5 men då äter hon rätt bra, skulle ju hellre få in det under vakentiden så att hon kunde få lite mer sammanhängande sömn. Men det går ju varken med nattmacka eller ersättning så länge som hon inte tar flaskan. Min man har fått det att fungera en eller två ggr då hon ätit kanske 30 ml, men nu får han heller inte till det, fast jag går ut.

Ska kanske börja försöka vid varje mål istället? Men då blir det körigt att få mjölken att räcka om jag ska värma och kasta varenda gång, som det är nu värmer jag och kastar kanske 40-60 ml varje dag. Fryser in ca 1 dl också till framtida gröttillagning..
Elle

Inlägg av Elle »

Hej maiyah!

Under "Barnafostran" så hittar du flera trådar om just "blöjproblem".

Här hemma har vi gjort så här vid införande av flaska: pappan har matat, tillräckligt stort hål på nappen, hungrig bebis och ömma järngreppet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej,

Nu har vi lite kaos här igen, lillan är så himla dålig på att äta! Och då blir såklart kvalitén på sömnen lidande. Hon är mest missnöjd hela tiden och skriker mycket mer nu än hon gjort tidigare i sitt liv någonsin..och skarvar och grejar.

Har försökt följa ett schema men problemet är ju att hon har så extremt svårt att klara 2 timmar vaken! Och det gäller hela tiden, över hela dygnet, såväl kväll som morgon och mitt på dan.

Läste ett tips om att ändå föröska hålla schema och ge lite feminutare i vakenpassen och det håller vi som bäst på med nu..men hennes schema ser ut såhär ändå för att få det att gå ihop så att hon iaf orkar äta någonting...

vakna 7.30 (måste nog ändra till 7 för att det ska gå ihop sig men storebror sover 19.30-7.30 och målet är ju att de ska ha samma..)
sova 9.00 1.5 (går oftast inte att väcka förren efter tidigast 2 timmar, vill helst sova ännu mer och vill inte vara vaken 1,5 om hon får bestämma)

sova 13.00 i 2 timmar (här skarvar hon ofta 45 min men somnar om själv och vill även här sova längre om hon får)

sova 17.00 i 45 min (här är det svårt att få till mer än 45, helst vill hon sova bara 20 men orkar nästan aldrig vara vaken ända till 17 utan slocknar som ett ljus redan 16.30 )

sova natt 20.00 (även här är det nästan omöjligt att hålla vaken mer än 1,5 ibland 2 och ska det vara 2 krävs en 20 minutare)

Sen har hon sovit till ca 04 men då har jag tagit upp vid 22 och matat. Dock har hon de senaste nätterna varit hungrig 22 och sedan sovit längre än 04 och sedan inte varit hungrig på morgonen. Så inatt matade jag inte 22 och då vakande hon superhungrig 01.30 åt ett bröst i ca 15 min och somande om utan att vara väckbar trots att jag bytte blöja. Sen sov hon på det till 06:30 jag vagnade lite då och då till 07:10 då jag tog upp och då åt hon faktiskt rätt bra..

Så mina tankar är följande:

Hon måste ha lååång tid mellan målen för att äta ordentligt, annars äter hon nästan inte alls.

JAg har mycket mjölk och hon står sig på ett bröst i nattmålet 6 timmar utan problem. Alltså 15 min nattmål sen sova 6 timmar.

Hon klarar förmodligen längre än 01.30 om jag envisas lite..utan nattmål.

Hon tar fortfarande inte flaska trots att vi försöker varje kväll och har provat olika flaskor..

Åtgärder: Sova natt 20.00-07:00 med ett nattmål 03.00

Men sen? Hur fasiken ska jag få ihop dagen? Hon sover ju fortfarande som en nyfödd i tid och är trött trött trött efter 1 tim, får en feminutare och vill ändå sova efter 1,5.

Sover oftast som en ängel och klarar uppvak själv, om man lyckats mata mer än 5 minuter av ett vakenpass..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Jag tänker lite tillsammans med dig:
Lillan är en TRÖTTIS :!: Låt oss därför göra ett mega-tröttisschema åt henne, så kan du börja dra av marginalkvartar när du märker att det börjar "bottna". Som du vet skriver Anna W att en 3-månaders (och där är ni ju snart nog :wink:) behöver sova 15,5h per dygn. Låt oss utgå från 16,5h istället. När det blir för mycket sömn på dagen märker du det på att det blir nattklubb - då är det dags att börja ransonera lite, men inte förr. OK? :D

:arrow: 12+2+2+45 blir 16,5 (lite drygt :wink: 8) ) Det känns väl som OK sovintervaller utifrån de preferenser du beskriver? Ponera att du kör väckning kl 8, läggning kl 20. I så fall blir logiska sovtider 9-11, 13-15 och 17-17.45. Med en 20-minlur till före läggningen om det behövs.

:arrow: Logiska mattider blir då 8, 11, 15, 18 och 19.30. (Samt t ex kl 2 på natten.) Är det för tätt för lilla damen? Glöm i så fall kvällsslurk (eller fortsätt mata i sömnen kl 22) och satsa på 4 måltider istället, kl 8, 12, 16 och 19. Känns det bättre?

:arrow: Fundera över dessa förslag, och anpassa dem om du behöver för att passa med era övriga tider, men kom ihåg de bakomliggande principerna: :idea: Lillan vill ha mycket sömn, och :idea: satsa hellre på färre måltider då hon äter ordentligt än fler då ni bara bråkar och blir ledsna.

:arrow: När du har bestämt dig så får du ge schemat en vecka, och verkligen KÄMPA för att hålla tiderna. Så att hon kan vrida till sin rytm och hinner lära sig när det ska ätas, och att man ska passa på att äta allt man orkar då. :wink: Har du tur så kommer det en ökningsperiod snart och hjälper dig på traven! O:)

:arrow: Läs gärna ElinNs tråd om Lilla E - också en sjukt trött bebis - och Nancys om Lani - ännu en tröttmössa. :lol: Du är inte ensam. En del barn är trötta, och då ska man inte bråka med dem. :wink:
ElinN :heart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17286
Nancy :heart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16925

Sist och slutligen skulle jag vilja be dig besinna vad Kalaskakan skrev till Caln häromdagen. Hon jobbar ju med flaskmatning, inte amning (ja, just det, jag glömde skriva: glöm flaskan! till dig. TorpSara har ju redan skrivit det, så släpp det nu. Ingen flaska behövs hos er.) men problemet med en liten som inte vill äta ordentligt är det samma och råden kan gälla dig också. :D
Kalaskakan skrev:Hej kära kämpande Caln!

Du, allt det du skriver har jag också skrivit. Det enda vi inte testade var att just mata hängandes knäveck i taknocken kändes det som.

Vad som gjorde att det hela till slut satte sig här hemma var att jag till slut tröttnade på mata-på-alla-möjliga-vis-med-alla-möjliga-flaskor och bestämde mig för EN flaska, EN dinapp, EN ersättning och följde AW's råd i min tråd (de som du såg).

:arrow: Innan jag gjorde det hade jag noga bevakat/studerat ut när Smulan åt som bäst. Det var egentligen huvudnyckeln. Gick det inte 4 timmar emellan så var det lönlösa fighter.

Därför säger jag det igen, för det FINNS hopp i allt detta Caln - ÄR Liten verkligen verkligen hungrig när det är flaskamatadags?
Jag vill minnas att du testade lite olika och bäst var det när det gick 4 timmar emellan.

Just nu stångar ni er blodiga med få utvägar så att säga; så det är något tjall på linjen där. Vi kan inte äta åt dem, vi kan bara utröna preferenserna.

Så konkret:
Kolla av när Liten verkligen ÄR hungrig. Släpp alla tyglar, eller lossa lite på dem. Låt gå 4 timmar och haka inte upp dig på att "då hinner du inte med nattslurk". Gör isf nattslurk till ett _mål_ och ha 4 mål.
Se därefter vad som händer med nätterna. Klarar sig Liten på 4mål så klarar sig Liten på 4 mål, spelar ingen roll vad boken eller vi andra säger eller föreslår.

Backa bandet, utröna, finn, kör. Efter ERA preferenser!
Jag tror att du har nosat på lösningen nämligen!

Följer dig Caln och stöttar dig :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Strålande svar chokladkaninen, skönt att höra att det finns flera tröttmössor, även fast jag redan hört det hundra ggr så behövs det en påminelse tror jag :-)

Har faktiskt satt ett schema som är nästan som ditt :-) och kört det stenhårt i helgen och det har faktiskt blivit lite bättre. Lillan äter oftast bara ett bröst utan bråk men ibland kan jag lura i henne lite till utan alltför mycket besvär, och jag tror faktiskt att det räcker för hon har sovit som en liten ängel.

En sak som också har märkts idag, med två nätter utan mål vid 21-22 är att hon faktiskt ökat på matintaget något på de två dagmål som varit!! WOho!!!

Som jag satt det är enligt följande:

natt: 20:00-07:00 (nattmål ca 03) (så får jag 30 min att amma och greja med henne innan storebror ska upp, hon äter mycket bättre när det är helt lugnt omkring så jag får ta striden om att vakna 30 min senare senare ;))

sova 8:30-11
äta: 11
sova:13-15
äta:15
sova 17-17.45

äta: 18:30 eller 19, beroende på när jag märker att hon faktiskt är hungrig, brukar variera lite beroende på hur bra hon ätit målet innan, ibland är hon verkligen hungrig 18.30 men ibland måste jag vänta..

Så vitt jag får ihop det blir det 11-2,5-2-45 = 16,25 timmar vilket hon verkar tycka är ok, blir nån marginalkvart på 2 timmarsluren ibland för att hon inte riktigt orkar till 13 samt att laggtiden oftast blir 19:45.

Min tanke är att korta ner förmiddagsluren först när jag märker att hon orkar lite längre, alltså väcka tidigare då..? Och låta tvåtimmars vara kvar ganska länge, samt öka natten med en timme när hon orkar mer på dan. Då borde jag ju tillslut kunna komma till 12-45-2-45... men det får vi väl se när det blir. Lär ju ta ett tag :-)

De tre sista nätterna har hon sovit från ca 19:45 -03 eller 04 och sen igen till 07. Har dock inte fått förmånen att väcka 07 annat än en av dagarna, annars har hon vaknat två minuter innan klockan eller nått.

Har också lyckats få till ett par leenden innan godnatt!! Istället för ledset, trött skrik! KÄnns fantastiskt!

Tack för all fantastisk hjälp och peppning jag fått!!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Det där med 4 timmar fungerar verkligen! Innan dess är det helt enkelt inte värt att ta striden om maten för då äter hon ändå inte bra även om hon tar bröstet. Förutom ibland på kvällen då hon är lite mer hungrig ibland..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

TÄnkte jag skulle uppdatera efter att ha satt schema och följt det ganska många dagar nu..

Så här ser våra dagar ut:

7.30 vakna glad som en sol oavsett om jag väcker eller hon redan vaknat. Har hon redan vaknat verkar hon roa sig själv för det hörs sällan ett ljud från vagnen fast hon uppenbarligen varit vaken ett tag när jag kommer..

mat ca 7.40 när hon hunnit säga godmorgon ordentligt, ofast inte värst hungrig. Lek på mage på golvet när storebror och jag äter frukost, påfyllning som oftast måste bråkas och trugas en hel del.

9.00 -11.00 sova måste alltid väckas..

11.30 mat, blir oftast lite senare eftersom jag verkligen måste vänta tills hon själv säger till att hon är hungrig, annars är det bara ledset och argt. Brukar tillbringa ca 10 min med matlagning av de första 30 min innan mat. Sen ligga på mage på bordet när storebror och jag äter lunch.

13.00 -15.00 sova, igen vill gärna sova längre

15.30 mat, vill gärna vänta ytterligare lite längre för det finns ju så mycket att titta på som är roligare än att äta..

17.00-17.45 sova lite gungig lur, vaknar ofta till efter 20 och gnyr lite innan omsomning..är sen med och lagar mat, sitter lite i babysittern när vi äter och badar visssa kvällar, inte så himla förtjust i bad än så länge, om inte mamma badar också. Blir ofta lite trött och gnällig men vill inte äta före 19. Får ofta en feminutare eller ibland tom 20 om det är riktigt trött..

19.00 äta, eller något senare om hon är för trött. 19.30 påfyllning och sen byte och skratt och godnatt och sova 20.00

Sova 20.00 -7.30 med nattmål 03.00 (väcks och det måste ligga så tidigt om hon ska äta på morgonen..)

Vagna vet vi knappt vad det är, hon sköter sina uppvak själv 9 ggr av 10 både dagtid och nattetid.

Finns det bebisar som liksom kan somna själva från födseln? För så verkar hon vara, tog bara ett tag för mig att fatta det :-)

Så allt är inte frid och fröjd, vi är inte riktigt nere i 2 minuter skrik per dag, hon är en liten matkrånglare som sällan är pigg på att ta bröstet. Och flaskan är bara att glömma, aldrig i livet säger hon. Ser fram emot att testa riktig mat och se vad hon säger om det..

Tror ev att hon har en liten ökningsperiod som hjälpt mig lite på traven att få till bra SM mål de två senaste dagarna. Är det möjligt? Hon är 12 veckor idag? De senaste dagarna har hon nämligen tackast ja till påfyllning inom en timme med en del trugande, förut har det bara varit argt och ledset om jag försökt ge mer än 1 bröst, men nu har hon ätit 1 först och sen nästan ett helt till ca 50 min senare..och inatt ville hon tom ha lite påfyllning efter B1 på natten, har aldrig hänt förut!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt att läsa!

Jag tror att det mycket väl kan vara extrahunger vid tre månader. Det hade vi. Och precis som du säger brukar små mattrasslare KASTA sig över riktigt käk, när man äntligen får nått att bita i, liksom... :D
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej,

Jag igen..tänkte bara skriva att lilla damen har varit ovanligt hungrig de sista dagarna och mina bröst har för ovanlighetens skull varit lite trötta framåt kvällskvisten så vi gjorde ett nytt försök med lite utpumpad BM på kvällskvisten och det fungerade! Så två dagar har honfaktiskt ätit lite från flaska.

Tyckte väl att hon ändå var lite mer hungrig lilla sötnosen.

Annars så tycker jag det är väldigt roligt att notera att SM fungerar trots att man bara matar med BM och inte ens fyller på med morgonmjölk :-)

Lillskruttan har ju själv sovit över alla sina nattmål, inatt tror jag nästan att hon hade kunnat sova hela natten utan mat för när jag tog upp henne var hon inte alls intresserad och åt pyttelite, men fick ändå väckas 7.30

Hon har varit lite senare än Annas rekommendationer, sov 6 timmar vid 1,5 månad och 8 timmar vid 2,5. Men nu sover hon stadigt 8 timmar innan jag väcker och matar och så kommer jag låta henne göra tills mat introduceras, då det blir 12 timmar natt..runt 4 månader.

Var inställd på att det skulle krävas lite ersättning för att sätta nätterna men det har ju damen visat att det gör det inte alls! Trots att man är en liten matkrånglare..

Kram på er alla underbaringar som finns här, så himla roligt när man kan konstatera att Anna verkligen har huvet på spiken när det gäller småttningar, gång på gång!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Visst är det underbart!
Mycket bra jobbat från er sida, nu är det bara att njuta för fulla muggar :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Visst njuter vi, har vi nog gjort mesta tiden hela tiden :-) Det härligaste är nästan på morgonen när jag och Kaspian går in och tar upp Cera. Kaspian går först och ropar Hallå Cera, sovit klart! Så himla gulligt, så klättrar han upp på vagnen för att kolla om hon vaknat. Oftast är hon vaken då så vi vänder henne bara till rygg och säger godmorgon och hon bara smilar som bara den.

Då känner man sig rikast i världen!

Himlars att hon ska krångla så med matningen bara. är inte något större nöje att mata när det blir argt allt som oftast.

En fråga, hur har era barn ätit när de varit runt 3 månader? Ceras senaste tilltag är att oftast ta båda brösten på en gång, med bara nån rap emellan? Sen försöker jag truga när det gått nästan en timme och då tar hon oftast bröstet efter en del bråk, men suger inte direkt utan ligger mer och snuttar, sen när mjölken rinner till sliter hon bort huvudet och börjar gallskrika och sen vill hon inte alls ta tag igen. Därefter är hon rätt gnällig sista vakentiden, som brukar vara ca 30 min eftersom hon är vaken ca 30 min innan hon börjar målet (vid 2 timmars vakentid)

jag tolkar det som att hon inte riktigt är mätt när hon blir lite gnällig och jag lägger till henne efter 50 min, men varför drar hon bort huvudet när mjölken kommer? Eftersom hon inte suger så effektivt kan det ta en liten stund innan det rinner till ordentligt, brösten är ju rätt tomma då eftersom hon redan ätit från båda..men absolut inte så att det inte finns nått och det kommer ju rätt mycket när det sätter igång så när hon drar bort huvudet bir både hon och jag helt nedsprutade!

Nått bra tips? Ska jag låta bli att truga det sista och anta att hon fått nog? Har inte velat ha flaska nu igen, men äter som sagt båda brösten i nästan ett svep när jag ammar.

Sover fortfarande bra på nätterna, brukar vakna till vid ammningstiden som jag nu satt till 3.30 eftersom hon alltid sov så djup 03. Har haft några lite ledsna läggningar på dan och nån liten skarvning som hon dock brukar ta hand om själv...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"