skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71

skrik och oro

Inlägg av Mian71 »

Min lilla är 15 veckor.
Somnar gott på kvällarna oftast. Lite napptjaffs så där allmänt.
Hon vaknar vid 1 och äter och somnar oftast om.
Sen kan hon vakna vid 3 och GALLSKRIKA i en timme. Inget hjälper. Hon är trött och försöker jag buffa henne så blir hon ännu mer hysterisk.
Jag blir nästan galen då jag inte vet hur jag ska bete mig.
Vissa nätter vaknar hon och bara " knorrar och snyftar" försöker komma till ro och kan vara lugn i 5 min och jag tror hon somnat. Sen spritter liksom kroppen till och hon börjar om igen och gnyr , spottar ut napp, vänder och vrider sig.
Bättre det- än gall skrik. Men varför kommer hon inte till RO??
Någon som har råd och tips???
Försöker ha ca 8 -9 timmars vaken tid på henne varje dag för att hon ska kunna sova gott om natten.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till forumet och grattis till lillan.

Ja varför kommer hon inte till ro? Något svar har jag inte på din fråga men vi kan väl försöka hitta det tillsammans. Hur ser hennes dagar ut med mat- och sömntider? Får du i henne tillräckligt med mat på dagen tror du? Ammar eller flaskmatar? Återkom så spånar vi vidare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Jag tycker vi har fått till ganska bra rutiner om dagarna .. så gott jag kunnat. Ser ut ungefär så här
Vaknar olika varje morgon.. men grunprincipen för dagen är att hon sover 2h ( ibland 1,5) på förmiddagen, 2h ( om jag hinner på den där förbaskade 45 minutersskarven) och sen en 45: på sen eftermiddag.
Hon äter 4ggr under dagen tills hon är proppis och jag ger henne Semper 2 nu ( i hop om bättre sömn) ... Hon är mycket lätt att lägga på kvällarna och det är exact samma rutin på det varje kväll. Bad, gos, mat, bok, sånger, godnatt.. sen lite napprodd men oftast så förstår hon och verkar tycka det är skönt att få sova.
Sen äter hon vid 1 och då tar jag alltid över henne i min säng och hon sover vidare där. ( men somnar ALLTID i sin egen säng) och äter kanske krign 4-5. Jag vill få bort 1 målet men jag är så himla trött ( ensamstående med henne 100%) och vet inte när jag ska ta den " striden". Men varför vaknar hon 3??? och GALLSKRIKER, varför Roddar hon med kroppen om hon inte skriker.. som om det var Myror iden.
Jag vet inte om hon är i en utvecklingsfas( ärlig.. jag är sååå trött på det som svar.. från vänner menar jag nu) Men hon ska kunna finna RO.
Vissa nätter går bättre, men andra inte alls.
Hon är Underbar min lilla prinsessa. Men hon är en " orolig själ".
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj vad snabb du var! :)

Tja utvecklingsfaser är vi väl i mer eller mindre alltid oavsett ålder och trots dem bordet vi ju få sova skönt allihopa tycker jag.

15 v är hon, snart 4 månader alltså. Jag har ju en liten som är född den 28 maj här hemma så de är ju jämngamla. Vi kör med ett schema med fasta tider så att hon kan koppla bort att själv behöva hålla koll på mat och sömn. För att få tösen din att finna ro tror jag stenhårt på att du ska ta ledningen även på dagen. Sover hon i vagn? Jag föredrar att ha såna småttingar sovandes i vagnen för det är lätt att vagna (man kan nästan göra det i sömnen faktiskt :wink: ) och då sover de på samma ställe dag som natt. När de små sover 12 tim natt brukar vi föra över dem i spjälsängen utan krusiduller utan bara pang bom. Såna är vi.

Men för att du nu ska få lite sömn själv och tösen också tycker jag att du ska fundera ut på ett schema som fungerar för er.
Vi väcker sju på morgonen har en lur på 45 min på fm, en långlur på två timmar mitt på dagen och så 45 min på em. Lägger 19 och tar upp och matar 23 sen sover hon (oftast, ibland blir det till att vagna någon gång under natten) tills vi väcker klockan sju. Vanligare är att lägga 19 och mata kl. 4 eller 5 på morgonkvisten.

Tycker du verkligen hon behöver nappen? Ibland kan den vara upphovet till nattrassel och hon börjar ju bli så stor att sugbehovet minskat drastiskt.

Fundera vidare.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Ja.. man e snabb när man liksom väntar på svar... :-)
Ditt schema innehåller mycket vaken tid till skillnad från mina tider. Problemt är bara att min lilla dam inte orkar mer en 1,5h i bland 2 h vakentid. Hon blir sååå trött. Kanske jag ska försöka hålla henne mer vaken ändå? Jag tycker nog att jag har kommandot på dagarna. Hon sover och äter nästan vid exakta tider. Men jag ska nog faktiskt börja göra om schemat lite och ha henne mera vaken.
Hon sover i sin spjälsäng från dag 1. Skulle gärna försöka med vagnen om det är enklare, men hon blir även hysterisk i den ( i tanke på när hon vaknar i sina skarvar ute och är hopplös att somna om så då ger jag mig). Problemet är att jag bor så tokigt med trappor upp i sovrummet och det skulle inte fungera att lyfta upp den varje kväll i sovrummet för att lyfta ner den igen på dagarna. ( går inte riktigt beskriva hur det ser ut här.. :-) )
Jag väkte henne 23.30 förr och gav henne mat. men inte fck jag sova längre för det inte. TÄnkte att Nuuuuu får jag i alla fall MINST 4h timmar. Men näe...
Jag bara jagar sömn. sömn för att få kraft.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, jag tycker att du ska försöka hålla henne vaken längre stunder under dagen. Ha henne liggandes på bordet eller diskbänken när du pysslar där, låt henne ligga på soffan när du läser tidningen och pratar med henne. Här hemma har vi två storebröder som gillar att syrran ligger med på golvet när de bygger tågbana eller med legot. Spännande tycker syrran.

Mer vakentid på dagen och så ös på med så mycket mat som det bara går så kommer hon att sova längre och längre på natten.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Åh, va skönt att kunna "bolla" med någon. Tack!
Ja. jag ska försöka utöka hennes vaken tid. Problemet är ju att när hon blir lite halvtrött så blir hon sååå grining. Jag har försökt att ha henne brevid mig i soffan när jag läser. På diskbänken när jag diskar. I babysitter när jag lagar mat och om hon är det minsta trött blir hon tokig..
Tror du jag kan göra smålurar , eller påverkar det en rutin liksom?
Om hon somnar säg.. 9.30 och jag väcker henne 10.15 .. sen dröjer det ju lite innan mat.. så vad tror du att hon får en 20 minuters också?
Sen längre på em.. och sen 45:an på sen eftermiddag?
Ska börja nästa vecka och kämpa med hennes vaken tid.
I går vaknade hon 23.30 och var arg i 20 minuter.. men somnade efter att jag buffade henne trots att hon var så jättearg. ( känner mig hämsk då men samtidigt måste jag ju vara konsekvent. eller hur?? Nu ska det SOVAS.. liksom"
Sen vaknade hon inte föresn halvtre och var urhungrig.. hade inte hjärta att buffa bort det och jag vill ju sova jag med. .-)

Och som jag sa, va skönt att ha ngn att " bolla det här med".
Tack och Kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej och varmt välkommen hit! :heart:

Med små tröttisar gäller det att vara uppfinningsrik och en god underhållare! :D Engagera henne i det du gör, var ute och titta på spännande saker osv! Visst kan du ta till både en och två 5-minutare under vakenpassen vid behov -det gjorde jag mycket under en period då jag skulle styra upp med schema. Och en del ÄR tröttisar som inte alls fixar klassiska 12+45+2+45. Min minsting hade följande scheman vid 3 och 4 månader:

3 månader
8: morgon, mat
10-12: sova vagn i uterummet 2 h (sov i praktiken minst 2,5 h)
mat
14-16: sova vagn ute 2 h (sov ofta 2,5 h)
mat
18: sova 20-45 min
20: nattslurk
20.30: sova natt 11,5 h
5: mat

4 månader: 12+2+1,5+20-45 min

Vill med det bara säga att det kan se olika ut, och "standardscheman" funkar inte för alla. :wink:

Lycka till! :thumbsup: KRAM :heart:
Mian71

jag försöker och försöker

Inlägg av Mian71 »

Hej och tack för råd och tips!
Har försökt tt hålla henne mer vaken på dagarna.
Jag lyckades i 2 nätter få sova ganska bra och hon var lugn. Men sen är det likt förbannat så att hon vaknar.
I går , ex, så fick hon 200 ml kl 20.00 , sover .. med lite napprodd innan, börjar knorra vid 23.30 och 00.30 ger jag upp och ger henne mat. Hon somnar om , vaknar vid 3 och sparkar och grejjar och roddar med kroppen. HOn får mat 3.30 och sen ber jag en bön om att hon nu ska sova i alla fall 3h,
Men hon roddar och pratar och sparkar med benen ( hon drar upp dem och skjuter i väg sig själv.. om ni förstår vad jag menar.. ligger på rygg.. ) Upplever inte hon har ont i magen men .. vet inte. Knorrar och grejjar tills att hon somnar om.. och vaknar igen vid 6.
och det roddas.. men då får det vara morgon liksom..

Hon sover så underligt, trots reducerad sovtid åp dagarna..

Blir galen! :-)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag förstår att inte alla vill lägga sitt barn att sova på mage, men nog tycker jag att din lilla verkar vara en liten magsovare som inte hittat (fått hjälp att hitta) rätt... :wink: :sleep: :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

( jag svarade tidigare och förstår inte vad det inlägget tog vägen...???.. försöker igen)
Jag har inga problem med att lägga henne på mage. Jag har även försökt det men det verkar inte heller vara nån hit. Men kanske jag har gett upp det för lätt. Hon far då nämligen med huvudet fram och tillbaka, fram och tillbaka.. Höger vänster höger vänser.. Jag försöker buffa henne och kan bli JÄTTEARG och kan då bli helt gråthysterisk. Och jag tycker inte om att buffa när huvudet far så där, för jag känner mig jätte elak på nå vis..
Men vid närmare eftertanke så gillade hon att ligga på rygg innan hennes kropp började leva " ett eget liv" :-) . För som jag ser det så besväras hon själv av att inte kunna somna om.
Men Jag ska verkligen ge magläget ett försök igen. Återkommer.
Hon kanske bara ska komma till "ro" med att det är ok att ligga på magen igen.

Jag ska ge detta ett försök .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Mian71 :wink: :lol:

Låt mig rekommendera dig Internationella Sova hela natten-boken. Där tror jag du kan förstå och lära och ta till dig hur små barn fungerar, och det skiljer sig inte säsrkilt mycket, eller alls, från hur vi vuxna fungerar :wink: :lol:

Det handlar om att njuta av livet. Små barn ska njutas - och njuta själva :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Oj, självaste Anna själv! :-)
Jag beställde boken direkt. Men ändå...
Jag har anammat " Barnboken" till min son som idag är 9år. Den blev och är ff min " bibel" i barnuppfostran tips och råd.
Samtidigt var han ett väldig väldigt " harmoniskt barn" som jag aldrig hade trassel med när han var bebis. Han sov från 20 -06 när han var 3 månader. Sov själv över nattmål osv. Därför är jag sååå förbrydd att denna lilla dam är som hon är och naturligtvis så tror jag att det är JAG som gör något fel.
Är hon inte mätt? Har hon haft för mycket/ för lite intryck underdagen, sovit för mycket? sovit för lite? och känner jag nästan bli knäpp av att ansalysera detta och vill bara släppa alla rutiner i uppgivenhet . Det gör jag ju inte- så klart. Skillnaden är också att jag är helt ensam med denna fröken och jag vill bara sova. TÄnker i bland att nu ska jag stålsätta mig 3 nätter för att få ordning på detta, men när natten kommer är jag så trött så jag ger henne mat och hon " roddar" på. I natt vaknade hon igen kl 3 ( alltid 3) efter att ha ätit 00.30. Äter 03.30 Sen har hon hållt på till 5. Hon tyckte ett tag det skulle vara morgon och sjöng med sin vackra röst. Jag stenignorerar henne och lägger henne till rätta och hon blir så klart arg. Och benen far upp och ner och hon ligger och sparkar med benen..
Sen somnar hon ändå vid 5. Provade inte magläget- eftersom ... som jag skrev .. jag fixar inte att buffa henne då hon vrider sig farm och tillbaka med huvudet och blir TOKIG på mig. Känns elakt. Eller gör jag fel?? Eller känner jag fel?? Kanske inte är elakt??
Nåväl, jag väntar på boken. Tar stöd av er på den här sidan. Är så glad jag fann det här på internet. Jag behöver all " stöttning" jag kan. Tack för att ni finns. Visst kan vi fortsätta bolla här?

Återkommer med hur det går.
Kramar kramar
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej hej!
Lite kort bara: alla vi som fastnat i buffningsträsk vet att det INTE på något vis är elakt att buffa ett litet barn, det är väl snarare så att de tycker att det är riktigt behagligt.

Att hon blir arg kan ju lika gärna bero på ren förvåning: vad tusan gör mamma?

Om du med STADIGA händer fortsätter buffa tills hon blir lugn - och det blir hon om du gör det rätt, kolla in filmklipp på sidan - så tror jag faktiskt att hon med tacksamhet kommer att ta emot både magläge och buffning framöver.

Om man inte alls tror på det man gör så gör nog inte barnet det heller.

Om huvudet far fram och tillbaka kan du dels lägga ena handen lite över nacken, eller bara välja att inte bry dig om det. Jag tänker att efter en stund lär barnet välja en sida att ha huvudet på.

MEN - det är du som är the boss och bestämmer vad som känns bra för dig. Bara lite tankar från mig.

Lycka till!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack ja, man gör sina jömförelser och tror att nästa barn ska fungera likadant som det första, dvs ha samma läggning (det FINNS onekligen lugna murmeldjur, de som brukar kallas "snälla" - vilket ju är lite sjukt eftersom de andra knappast föds "elaka"). Och man lär sig ganska snabbt att inget barn är det andra likt, lika lite som förlossning nummer två, tre eller femtioelva är någon tidigare lik.

Jag är glad att du hade glädje av BB med lilla stora sonen. Varför inte ha samma glädje av den nu :?: Ty när det gäller rutinerna - Standardmodellen - spelar lilla barnets personliga läggning ingen större roll. Eller roll alls, vågar jag påstå, tryggt förandrad i en massiv erfarenhet.

Det tar dig inte mer än tre dygn att införa SM, om du verkligen går in för det. BB beskriver den, här finns ett kompendium, och stöd och hjälp får du på vägen (som du ser!). Så varför inte :?: Du behöver känna att du har grepp om situationen med ett mål i sikte. Att som du nu gör försöka "följa" barnet och ständigt spekulera i vad som är "fel" är en vansklig väg därför att den ofelbart leder till barnets (ökande) förvirring, medan överlevnadsgarantens - din :!: - säkra ledning lika ofelbart leder till lättnad, glädje och trygghet.

:arrow: SM kan man införa när som helst, med omstart :idea:

Man låtsas i en vecka-tio dagar att barnet är tre-fyra veckor gammalt, alltså garanterat har avancerat till den egentliga födelsen, gör ett schema enligt principen 2-2 (med så mycket som en halvtimmes marginal), ger mat i fyra omgångar under en timme och en kvart i stöten (inte mer, oavsett), och möblerar in sex timmars obruten nattsömn, följt av ett kort nattmål i dunkel och sedan ytterligare (knappa) tre timmars sömn. Man kan då ha natt mellan kl 22 och kl 04 och sedan morgon kl 7. Det är klassiska bebispreferenser.

Efter en vecka-tio dagar låtsas man att barnet är två månader, justerar schemat så att natten infaller kl 20 med åtta timmars sömn och anpassar dagschemat efter barnets preferenser som man observerat under första varvet. Måltiderna, själva ätandet, klaras nu av inom en timme.

Och efter en vecka-tio dagar är man framme vid tre månader, intalar man sig, och skippar nattmålet och får tio eller elva timmars obruten natt och ett dagsschema med alltmera vakentid.

Låter enkelt, eller hur :?:

Det är det :wink: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"