Kan man kura fast man inte får i så mycket mat på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tesen

Kan man kura fast man inte får i så mycket mat på dagen?

Inlägg av Tesen »

Hej alla!

Jag och min man har tänkt börja kura vår 5-månaders bebis ikväll. Hon är vår andra tös och den äldsta kurade vi vid 13 månader. På mini körde vi standardmodellen från början, vilket funkade jättebra, men när hennes matbehov blev större och hon vägrade ta flaska så började hon vakna mer på nätterna igen och vi känner nu att det är läge för en regelrätt kur. Jag införde smakportioner när hon var fyra månader, men jag har svårt att få i henne rejäla portioner. Hon vill verkligen inte matas. Hon verkar inte särskilt intresserad av mat överhuvudtaget, och på dagarna har jag svårt att få i henne mat från bröstet också. Jag känner lite nu att med fasta måltider och om man tar bort nattmålen kanske intresset för att äta på dagen blir större. Men när man är osäker på hur mycket hon har fått i sig blir man även osäker på om man vågar kura. Men kanske det är det som skall till för att hon faktiskt skall ha tillräcklig aptit på dagen... Vad tror ni? Vågar vi köra enligt planen ikväll?

Tacksam för svar!
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Tesen! :D

Det här med mat och sömn hör ju oftast ihop. Om du sover dåligt så mister du aptiten och om du inte äter ordentligt med mat så blir du trött. :roll: Om ni är säkra på att ni är väl förberedda på en kur så kör på det. Aptiten kommer som ett brev på posten skulle jag våga påstå. :wink: Fyll på med så mycket mat det går, gå efter ett genomtänkt schema och kör.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej Bea,
tack för svar. Vi försköt kurningen 1 dag så vi startar ikväll istället. Vi kände vargarna komma smygande hos oss, och då är det svårt att uppbåda attityden. Så ikväll är det alltså dags. Och är det inte lustigt, inatt sov lillstumpan hela natten, åtminstone 10 timmar i sträck (21.30-07.45). Hennes natt kommer sen att bli 20-07.30. Hon sov alltså hela natten trots att jag trodde att hon fått i sig alldeles för lite. Och det var ju bra, för nu är åtminstone mina vargar bortskrämda. Hon klarar sig en natt utan mat, så nu skall jag kämpa med att tuta i henne så mycket som möjligt idag, och så kör vi sen. Oavsett om hon sover bra (vilket hon normalt gör, åtminstone helt ok) så kurar vi henne, just för att vi skall kunna få verktygen att ta till om det verkligen strular.

Ha en toppenhelg och wish us luck! :)

Kram Tesen
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tesen!

Hur har det gått för er?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04