Tre månaders bebbe o mamma behöver lite råd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
malinmauritsen
Kontakt:

Nu är hon 6 månader!!

Inlägg av malinmauritsen »

Hej igen - nu gör jag ett nytt försök!
Här har det gått upp och ned med sömn och mat från början, orken har trytit och ja...... nu viull jag försöka igen!

Elviras enda numer fasta rutin är att hon somnar för natten 19.30, såååå skönt! Äter fortfarande 1-2 ggr per natt vilket vi snart ska avstyra (jag o sonen ska åka på eweekend vid havet, pappan tar då Elvira ;-) ) Sen har hon perioder där hon är vaken och pigg 2 h på natten, jobbigt. Vi låter henne vara i sängen, buffar och ramsar, men det tar den tiden ändå. Det som stökar mycket är dagssömnen. Har en powernap-dotter som ofta sover 30min pass, ibland slår hon till med en timme efter lunch. Men detta betyderr att hon kan ta två naps på fm innan lunch och samma mellan lunch och 14målet. Och tiderna ser olika ut, spelar ingen roll om det är vagn eller hennes säng. Maten går bättre o bättre - men det är svårt när hon är trött.... Så här KAN en dag se ut:

6.00 vaknar, ammas eller om vi lyckas lura i henne välling ;-)
11/11.30 lunch (pure)

Där mellan hinner hon sova en lur eller två, prövar med gröt som ofta ratas för att hon e trött. Somnar sen i vagnen på väg tii dagis vid 12.30

ca 14/15 ammas

17/18 gröt, sen bad

hinner däremellan sova 1-2 småpass till, sover hon INTE vid 16.30/17 blir det svårt m kvällsgröten.

19 ammas och i säng

Det jag vill är att ha 11/11.30 som fast tid för lunch för att det ska passa m dagishämtning, samt äta gröt där på kvällen och gärna välling - som hon inte gärna vill ha - vid 19. Resten är så svårt att sätta tider på när jag inte får till sömnen. Hur göra??
Alfred 22 maj 06, Elvira 17 mars 09
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej
Hur gammal är är Elvira nu? Skriv in i profilen, så vi kan hjälpa på bästa sätt.

Spika ett schema utifrån Elviras preferenser (är hon morgonpigg/trött osv) och övriga familjens behov. Vi hjälper dig gärna att bolla idéer, men det finns också schemainpiration bland "våra favoriter".

Det är bara att bestämma sig och köra på! :thumbsup: :heart:
malinmauritsen
Kontakt:

Inlägg av malinmauritsen »

Men om jag bestämmer mig och så vänder hennes sömn upp och ned på allt? Det är lite så det känns... kan verkligen inte få henne att somna om på dagarna. Och det blir liksom olika varje dag känns det som. Det enda som funkar och som länge varit samma varje kväll, är gröten runt 18, sen bad, amma och i säng. Vet inte vilken ände jag ska börja styra upp det för att det ska funka? Om hon inte vill äta när jag vill att hon ska det tex, ska man bara låta henne vara hungrig till nästa tänkta mål? Känns heller itne jättekul :-( Men kanske är det det som behövs? Två nätter nu har det återigen också varit bök och stök med massa vakentid.

Så det enda fasta jag kan sätta nu är lunch 11/12 och kvällsrutiner från 18 med gröt. Men lunchen dissas ibland, vilket gör att jag en stund senare gett bröstet (inte direkt i samband med pureen dock)

Förvirrad!

Elvira blir 6 månader i dagarna, har nu skrivit det i signaturen :lol:
Alfred 22 maj 06, Elvira 17 mars 09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Malin - det låter verkligen som att det är SHN-kuren som är det enklaste och effektivaste sättet för er och Elvira att komma i fas nu. Mitt tips är därför att läsa på i Sova Hela Natten-boken och sedan köra en regelrätt kur. :shock: Då får du hjälp att strukturera upp schemat, få in verktygen ordentligt och sätta alla förändringar på ett bräde, liksom. 8) Vad tror du om det?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"