Vaknar dagstid efter 10 eller 30 minuter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Oj! :D Jag började på ett svar, som försvann! :( Retligt.

Vad jag ville säga var i alla fall:

Du kan byta tiderna när du vill, förutsatt att du håller dem sjukt exakt i minst tre dagar sedan, så att det nya schemat hinner sätta sig. :idea: Det du dock bör känna till är att naturliga sömnpass är 20 min, 45 min, 1,5h eller 2h. Så att schemalägga 1h resp 30 min är ingen bra idé, då riskerar du mest en bebis som vaknar på fel sida. Jag skulle nog satsa på 12+1,5+1,5+45 istället (den extra kvarten kan du dra av nånstans om du känner att det blir för mycket :wink:).

Vad tror du? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
othelia

Inlägg av othelia »

Hej :)

Tack så mycket för funderingarna :D Jag har själv klurat på de naturliga sömnpassen men glömde sedan bort dem.

Hur skulle hennes schema bli? Början får jag koll på men sedan på eftermiddagen vet jag inte riktigt hur jag ska få till det så att det fungerar med vakentid och sömn.

Hon vaknar oftast kring 08 och är trött och somnar 09.30 (1,5h). 11 vaknar hon alltså igen och blir trött kring 13 på nytt. Så passar det med sovpass 13-14.30 (1,5h) eller ska jag försöka skjuta på det 30 minuter? Och sedan fortsättningen??? Hon lägger sig kring 20 och har alltid gjort.

Alltså totalt hjärnsläpp hos mig idag :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Elle

Inlägg av Elle »

Kan det här passa lilltjejen?

08.00 Godmorgon mål 1
9.30-11.00 Sova 1,5 tim
11.30 mål 2
13-14.30 Sova 1,5 tim
14.30 mål 3
16.30-17.15 Sova 45 min
17.30 mål 4
Bad och mys
19.30 Nattslurk
20.00 :sleep:
nattmål när?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen

Har helt missat svaret. Här har det varit lite sämre igen från att ha fungerat helt prickfritt nästan. Det hör väl kanske till med lite motgångar emellanåt och vi får försöka passa tiderna så gott det går. Vilket betyder att det oftast inte skiljer många minuter åt :D

Det som varit sämre är nattsömnen. Tidigare vaknade hon ca 2 ggr/natt men nu har uppvaken ökat i antal. Varför??? Försöker ligga kvar och lyssna innan jag hämtar henne för att ge henne en chans att somna om. Trots det så får jag hämta henne kanske 4 ggr/natt och det tycker jag är mycket. Speciellt eftersom vi vant oss vid att hon vaknade bara 2 ggr/natt och då var hon mindre. Ska man försöka göra ngt åt uppvaken eller ska man vänta ut tiden bara???

Kanske jag är lat mor men jag tycker 4 uppvak per natt är mycket. Speciellt också då hon inte alltid är villig att äta heller. Puh, nu har jag fått skriva av mig lite och hoppas på bättre tider och goda råd igen. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
ElinN

Inlägg av ElinN »

othelia skrev: Det som varit sämre är nattsömnen. Tidigare vaknade hon ca 2 ggr/natt men nu har uppvaken ökat i antal. Varför??? Försöker ligga kvar och lyssna innan jag hämtar henne för att ge henne en chans att somna om. Trots det så får jag hämta henne kanske 4 ggr/natt och det tycker jag är mycket. Speciellt eftersom vi vant oss vid att hon vaknade bara 2 ggr/natt och då var hon mindre. Ska man försöka göra ngt åt uppvaken eller ska man vänta ut tiden bara???

Kanske jag är lat mor men jag tycker 4 uppvak per natt är mycket. Speciellt också då hon inte alltid är villig att äta heller. Puh, nu har jag fått skriva av mig lite och hoppas på bättre tider och goda råd igen. :)
Först skulle jag se över matintaget under dagen, så jag var säker på att det inte hängde på maten trots allt (man blir förvånad hur ofta det är just maten det hänger på! :shock: :P ).

Om jag visste att min älskling fått allt vad hon behövde under dagen så skulle då inte jag "hämta" denna stora lilla dam 4 gånger per natt. Jag skulle vagna eller buffa dessa uppvak (förutom det spikade nattmålet) OM hon inte klarade ut det själv! :!:

KRAM :heart:
othelia

Inlägg av othelia »

Nu har förstås nätterna varit bra men dagssömnen har krånglat. Hur ska vi få allt att fungera bra??

Shcemat vi följer är

08.00 Morgon mål 1
09.30 Sova 1,5 h
11.30 Mål 2
13.00 Sova 1,5 h
14.30 Mål 3
16.45 Sova 45 min
17.30 Mål 4
19.30 Nattslurk
20.00 Natt

Inatt vaknade hon ca 03.30 och det är helt ok enligt mig. Men jag vill verkligen inte stiga upp 4 ggr per natt med henne då jag inte gjorde det då hon var ens 1 vecka. Något galet!

Hur vet man att hon fått tillrcäkligt med mat??? Försöker och trugar och trugar men då hon är helt ointresserad av mat får det vara. Får se över matschemat mer bara. Kan också tänka mig att det är maten som krånglar.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Godmorgon Othelia!

Ang. hur man vet att de får tillräckligt med mat. Vår facit har varit lurar och/eller nattsömnen.

En annan tanke är att det KAN (med verklig betoning på "kan") var en smula för mycket sömn på schemat. Jag vet att det rör sig om 15 minuter, men för vissa gör den hela skillnaden.
Dock är min främsta tanke faktiskt mat.

Nu är Damen snart 4 månader; har ni börjat med smakisar?
Det är annars en tanke i denna "Trial and error"-fasen. För det är just vad det får bli, man får backa bandet lite granna och felsöka för att sen försöka göra rätt.

I övrigt har jag inget att tillägga då ElinN kom med di alla svaren :)

:heart:!
othelia

Inlägg av othelia »

:D

Jaha, då var man inne igen. Natten till idag sov hon 11h 45min i ett kör. De sista 15min låg hon vaken i sängen innan det var morgon för henne också. Men mor i huset sov förstås dåligt och var inne och kikade till henne 1 gång för att kolla att lillstumpan ännu levde.

Jag tycker inte att hon skulle få för lite mat. Enlgt alla kurvor växer hon väldigt bra och annars är hon väldigt nöjd. Så vi har fått rådet att avvakta med smakisar ännu en tid just eftersom hon växer så bra. Vi ska dock på vägning och mätning inkommande måndag så då får vi se hur hon har vuxit och utvecklats.

Kan man göra så då, angående sömnen, att den sista luren på kvällen får hon sova så länge hon vill men max 45 min? Alltså vi ger henne förutsättningar att sova/vila då men blir det bara 30 min är det också ok. För det är också med den luren som hon kan vara krånglig. Har svårt att somna själv i vagnen och det tar länge. Vilket i vårt fall är upp till 10 min med vagnande.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Kan man göra så då, angående sömnen, att den sista luren på kvällen får hon sova så länge hon vill men max 45 min? Alltså vi ger henne förutsättningar att sova/vila då men blir det bara 30 min är det också ok.
:arrow: Jupp, går prima det. Ni känner Skatten bäst och behöver hon inte mer än 20-30min utan efterföljande trassel av div. sort så tuta och kör tycker jag :) !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"