Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :wink: :lol:

Några små påminnelseramsor följer här :P

:arrow: Ju mindre barn desto mer UPP behöver man - barnet - få komma, så man ser vad som händer och fötter i den här världen. Först när det är dags att förflytta sig för egen maskin blir golvet den verkliga arbetsplatsen. Så upp, upp, upp - på bordet, på arbetsbänken, på diskbänken :!: Med ena handen på barnets rygg till beskydd lär man sig snart tekniken att arbeta med den andra :roll: :lol:

En liten tvåmnaders - ja, t o m en treveckors - har inga problem med att hållas lyft över ens huvud med ens armar raka, högt uppe i luften - anses helt i sin ordning :shock: Det är så långt från "marken" (och farliga vilddjuren) man kan komma, tydligen. Anses tryggt :P Så kan man också "dansa".

:arrow: Intrycksbombardemanget liksom själva kroppsställningen blir tröttsamma ibland efter redan fem minuter, eller två eller tre. Det betyder inte att barnet måste "räddas". Man kan vända lilla äsklingen till rygg en stund, eller fortfarande på mage men i en annan riktning, eller dra på HÖG musik (glad Strauss rekommenderas :!: Utan sång dock - förvirrande för små barn som söker ansiktet till rösten och inget hittar). God och glad musik låter annat än syn och känsel arbeta för högtryck, nämligen hörseln - som ju också den är under utveckling och behöver trevliga förutsättningar därför. Man kan ha som mål en 20 min eller så då barnet "hänvisas" (beskyddat, men inte räddat) till världen, den man - barnet - nu råkat hamna i och febrilt försöker bekanta sig med och begripa sig på. (Jfr beduinlägret i "Det psykiska välbefinnandet" :wink: )

:arrow: Tar man upp ett skrikande litet barn i famnen (eller i bärsele eller vad man nu möjligen har hängande på kroppen) har man snart utvecklat en "kommunikation" som brukar leda till väldiga klagomål från den ömma moderns sida om klängighet, mammighet, rädsla för allt och ingenting :cry: Det är inte snällt mot barnet, som i sin tur lär sig att det är så man "pratar": man skriker, och då blir man buren, återförpassad till fosterstadiet och slipper anstränga sig. Vi vill visserligen alla gärna slippa anstränga oss, men ingen mår bra av att ständigt ha semester och ligga i hängmatta på stranden... i längden :!: Utvecklingen, den som finns programmerad i oss alla, kräver mer än så.

Och barnet ÄR FÖTT. Navelsträngen ÄR AV. Grejen är att man (barnet) ska fatta att det 1) inte är farligt att leva - utanför livmodern - 2) faktiskt är riktigt kul, spännande, utmanande och intressant :wink: :lol:

:arrow: Så man lugnar ALLTID ett litet barn innan man tar upp det, dvs tar ALDRIG upp det skrikande. Det kan handla om någon minut eller en halv så kommer man rätt. Ska det skrikas under matningen t ex "rapar" man kolossalt energiskt och får på så vis ett hyfsat lugnt barn som förmår fortsätta äta. Ska det skrikas utanför matningen kan man hitta på att barnet absolut måste rapas i alla fall, just NU, för det har ju ätit SÅÅÅ mycket (för två timmar sedan) :roll: Men då tänker man alltså RAP, inte räddning eller tröst, och sedan, så fort barnet är lugnt igen, återgår man till det som gällde innan. (Och det var INTE ett planlöst bärande :lol: )

Så ligger man före, så tar man ledningen, så lär man lilla älsklingen att JAG VET VAD DU BEHÖVER (rapa!! Vända dig!! Lyssna på musik!! Ligga åt ett annat håll!! Nytt kul att titta på!! Spjärn för de nakna fötterna!! osv osv) och det har inte ett DUGG att göra med något skrikande, inte. O nej :P

:arrow: Och om och när det ska bäras, tänker man TRANSPORT, inte tröst eller räddning eller "herregud om jag bara kunde få tyst på ungen, var är nappen / sjalen / selen :?: :!: "

Och så går man på nästa programpunkt, efter transporten som är saklig och enkel, med barnet vänt utåt (urom vid "rapningarna", äkta eller, hm :oops: oäkta).

End of skrik :wink: :lol:

Och i vanlig ordning går man SM-målet igenom efter klockan, som man gör till sin bästa vän. Det är ju trots allt inte i hundra år ett litet barn är vaket per SM-mål, även om det kan tyckas väl så länge medan det pågår.

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Anna :heart:!!

Många, många tack för ditt svar :D

Läser.
Begrundar.
Kör.
Så det ryker.

Tusen tack!!
:heart:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Tack för den :!: :D Ska genast praktiseras här hemma också!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Dammar av lite* Länge sen nu va.. :D?

Vi har berört ämnet "Anknytning" inne hos Nancy och jag får lägga in en uppdatering här hos mig.

Ibland kommer inte kärleken på en gång.
Ibland sopas den undan av diverse anledningar, vilka många vi mammor inte rår över.
För vår del sopades den undan pga. skrik. Smulan skrek och hon har skrikit mycket. Min vanmakt har som ni vet varit stor stundtals, min sorg lika stor.

MEN, nu har den släppt. Proppen. Kärleksproppen.
Precis som med Klimp då det begav sig så hände det plötsligt, utan minsta förvarning.
Vi befann oss i en möbelaffär förra lördagen, det var mycket folk och vi hade just utsatt Smulan för en hell ride i bilen. Damen diggar inte att åka bil.
Så där inne i möbelaffären hade jag henne i selen, vänd mot mig. Och som genom ett trollslag tittar hon på mig, ler, öppnar min mun med sina små händer och börjar gräva.
DÄR. Där hände det. Min propp släppte och jag älskade henne. All den kärlek jag så länge väntat på att få känna kom där. Bara så där.

Sju månader och en vecka senare.

Jag hade dittills gillat tjejen. Sett till hennes överlevnad. Kunde mellan varven ibland känna något sippra, en liten kärleksstril.
Nu älskar jag henne. Nu är den här. Kärleken.

Sju månader och en vecka senare.

Ibland kommer den på en gång och ibland låter den vänta på sig.
Men kommer, det gör den.
Kärleken.
Trust me on that one!

Senast redigerad av Kalaskakan den sön 15 nov 2009, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: Kärlek är fantastiskt oavsett när den kommer, det är lycka på djupet, ända in i hjärteroten. Men ibland får man vänta, en stund eller ganska länge. Men det är vackert när det klickar, det är stort.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:heart: Åh vad fint Kalas-o! :cry:

Jag är så glad för din och Smulans skull! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Stilla

Inlägg av Stilla »

Tårögd vart jag nu... igen... :cry:
:heart: Lilla s och Stora S :heart: