Jannika skrev:Citat ur lokaltidningen idag, sidan Stora och små:
I vilken ålder är det lämpligt att börja i förskolan?
Det går lättast när de är ungefär ett och ett halvt, det är lättare att avleda dem. Om barnet är tre eller fyra år är de mycket mer medvetna om tid och avsked. De har vant sig vid att vara hemma och blir mer knutna till sina föräldrar och då blir avskedet jobbigare, säger Lena Öhlander, förskolechef på Högbergsgården.

](*,)
Jamen... hur dum får folk bli (hur dum som helst

, som en viss AW brukar säga och här med rätta!)...
Min alldeles egen empiriska forskning ger det här citatet en stor spark i baken!
Mina tre äldsta började dagis samtidigt, de var då ett, (nästan) tre och (nästan) fem.
Femåringen bara fann sin plats från dag ett.
Treåringen behövde ungefär en vecka på sig medans lilla
Ettåringen grät varje, varje lämning. Och ofta stora delar av dagen
Hennes lyckligaste stund var förmodligen den dagen hon fick sluta dagis (karriären blev inte så långvarig där) och hon säger än idag, som 15-åring "jag minns bara att jag var ledsen och ville hem jämt"

. Det var DÅ jag bestämde mig för att om det nånsin blev några fler barn skulle de inte in på dagis före tre års ålder!
Så fyran och femman har börjat dagis när de precis fyllt fyra, och någon inskolning har det inte varit tal om. Jag har, precis som Jannika, varit med första två dagarna men mestadels fått roat mig med andra barn

vilket iofs är väldigt trevligt

men kanske inte syftet med inskolningen... Det har aldrig, inte en enda gång, varit gråt eller tandagnisslan när vi varit på väg till eller lämnat på dagis!
Nu är så sista lilla sexan på väg in i dagisvärlden, snart tre år fyllda. Ett år tidigare än med de två före henne, men med syrran med sig går det väldigt, väldigt bra! Första dagen jag lämnade henne fick hon en gråtattack och ville vara med "mammaaa" men med sång, tröst och syster så gick det fort över! De senaste dagarna har jag varit med en liten stund mest för att visa mig där

men inte en enda lämning har varit gråtig och alla hämtningar har gått hur bra som helst!
Så inskolningen med treåringen har varit en heldag, en halvdag, tre entimmesdagar och resten en liten stund vid lämningen.
Så hur sammanfattar jag min egen lilla undersökning? Om man kan och har valet - vänta med dagis till åtminstone tre års ålder! Kan man inte så tycker jag dagmamma verkar vara ett jättefint alternativ. Men ettåringar borde få vara hemma. Det är så synd att det har blivit en oskriven lag om att alla barn från 18 månader ska vara på dagis...