Nattsömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej!
Vad tror du om att flytta sista sovpasset så det ligger 14-15.30, så sover han inte direkt på vällingen!? :-k

Angående storasyster så skulle jag inte låta henne ha det ljust (har själv varit där! :roll: :D ). Jag skulle istället prata om mörker och att det inte är farligt, bara skönt för ögonen som måste vila efter att ha tittat heeeela låååånga dagen osv...

Lycka till nu! :thumbsup: :heart:
Maja T

Inlägg av Maja T »

TACK för så snabbt svar! :heart:

Det är det jag helst skulle vilja göra - få honom att sova direkt på melliset, dvs 14-15.30 men det verkar som att han inte vill det. Han blev så pigg idag av vällingen ... eller var det så att han fick sig en powernap vid bröstet? :oops: Eller så var väl något annat fel ... man vet aldrig.

Jag ska kolla igen imorgon om det funkar, vi är bara inne på dag 3 med det nya schemat så det är fortfarande under utvärdering.

Men jag har ett annat, relaterat, bekymmer också.

Vad ska han äta, nu 7 mån gammal?
Så här gör vi nu:
7 amma (brukar äta bra)
10.45: amma först en slurk, sedan lunch riktig mat (äter mycket)
13.30. Mellis (vad ska jag ge här?)
16.45 gröt
18.45 välling

De mål jag undrar vad jag ska ge honom är 13.30 mellis och 16.45 gröten. De andra tycker jag funkar bra. Något av dessa vill jag gärna ska vara gröt. Ska jag ge välling 13.30 och gröt 16.45 eller blir det för mycket välling/gröt-måltider per dag då? Ska jag köra frukt/smörgås/yougurt eller sånt?

En annan sak jag tänkt på är om man kan dra ihop mellis och grötmålet på något sätt? Idag åt han 50 ml välling 13.30, alltså inga mängder. Sedan gröt på typ 60 ml vatten, återigen, inga mängder. Eller? På lunchen äter han massor och vid läggdags kan han lätt suga i sig välling gjord på 2.5 dl vätska.
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Kanske servera gröt som mellanmål och vanlig mat vid 16.45. En tanke bara :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maja T

Inlägg av Maja T »

Precis vad jag testade idag! Det gick sådär, han var så trött vid melliset att han inte fick i sig så mycket men han sov gott i typ 1.45 efteråt ändå. Till middag fick han sedan lunchrester och det slank ner.

Jag tror att det får bli så att vi kör gröt-mellis ändå, så gott vi kan. Och välling ibland när det passar bättre.

Tack för att ni orkar svara på alla frågor. Det är verkligen ganska banala grejer jag funderar över ibland... så jag uppskattar verkligen ert tålamod!

:heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag ammade mellis. Det är ju liksom bara ett mellis, tänkte jag... Och hade han ätit knappt till lunch så fick han lite mosad banan också. (men jag ammade inte till lunch.)
ElinN

Inlägg av ElinN »

HEJ igen! :D
Maja T skrev: Det är det jag helst skulle vilja göra - få honom att sova direkt på melliset, dvs 14-15.30 men det verkar som att han inte vill det. Han blev så pigg idag av vällingen ... eller var det så att han fick sig en powernap vid bröstet? :oops: Eller så var väl något annat fel ... man vet aldrig.
INTE dra en massa slutsatser efter EN dag! [-X Skissa, spika schema, kör en vecka, sen utvärdera! :!:

Så här såg schemat ut för min Elvira när hon var 7 månader (och jag får väl erkänna att vi fortfarande kör exakt samma schema nu vid 11 månader! :D O:) förutom att morgongröten är borta och amningen likaså).

Elvira 7 månader, schema (~14,5 h sömn)

20-7: natt 11 h
7: amning
8: lite gröt + macka
9.30-11.30: Sova 2 h
11.30: lunch matpuré
14.30: mellis, välling +amning
15-16.30: sova 1,5 h
18: middag matpuré
bad/skötning
Kvällsslurk: välling + amning
20: natt
Maja T

Inlägg av Maja T »

HEJ igen

Tack för tips. Jag ska köra så här ett tag nu och kolla. Sömnen idag gick jättebra, båda passen. Han är svårlagd på andra passet, som vanligt, men när jag nu visste det och gick en promenad innan så att fick stå som en galjonsfigur en stund var han villig att lägga sig och sova efter det.

HURRA!

:heart:

Vad gäller maten tänker jag att det inte M;ÅSTE vara exakt samma meny varje gång, bara tiderna inte varieras?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Maja T skrev: Vad gäller maten tänker jag att det inte M;ÅSTE vara exakt samma meny varje gång, bara tiderna inte varieras?
Nä, det är bara i början precis som Anna rekommenderar samma mat i ett par dagar (för att liten ska komma över chocken, typ 8) ). Sedan är det fritt fram att variera måltidens innehåll - men inte dess tidpunkt. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen och tack för alla tips

En kort statusrapport:

Schemat funkar jättebra nu. Jag har givit upp grötmålet, det får komma senare. Och det funkar, trots allt, att amma mellis. Han somnar inte utan får i sig tillräckligt för att orka sova 1.5h på det. Jag har dock tidigarelagt middagen lite grann.

6.30 - 7 amma frukost, långdraget
9.15-10.45 sova 1.5
11 äta lunch (mat-mat)
13.30 amma mellis
14-15.30 sova 1.5 h
16.30 äta middag (mat-mat)
18.30 välling
19.30 sova natt

I övrigt en ganska svår period tycker jag. Allt-allt-allt ska in i munnen. Jag VET att man ska vara en hjälp/guide etc och tycker att det står så jättefint beskrivet i BB. Jag håller verkligen med när jag läser. MEN det är ju så mycket äckel han får i sig. Jag försöker vara lagom tålig men det händer att jag tar saker ifrån honom som han satt sina tandlösa käkar i. Då blir han ill-arg och jag känner mig lumpen.

Vad är er attityd till
- Skor (används dagligen och har gått i all sköns lort!)
- Fläckborttagningsmedel, typ Tabort (flaskan är ju så härligt orange, jag har tänkt diska en noggrant när den är slut och donera men än så länge har jag hållt honom ifrån dem)
- Storasysters snoriga näsdukar
- Sten
- Vagnshjul

Jag vet att jag ska vara där med honom hela tiden men då får jag INGET gjort (vi måste ju äta) och även om jag är det lyckas jag inte avleda honom utan måste just HINDRA vilket jag ju helst ville undvika.

Några tankar på vägen?

Kramar
chokladkaninen

Hej Maja! :D

Fläckborttagningsmedlet skulle jag - och har jag - stänga in i ett överskåp långt över bebissikt och det får bara komma fram när inga bebisar (eller tvååringar :shock:) är i närheten. Allt det andra tolererar jag. Faktiskt. :shock: Ibland rätt motvilligt, men jag har kommit fram till att det allra effektivaste är att avdramatisera. Ju mindre uppståndelse det blir, desto mindre intressant blir saken, liksom. Så därför har jag upparbetat en viss tolerans för just sånt som skor, vagnshjul och sten. :wink:

(Om våra äventyr med toaborsten, däremot... :oops: kan man läsa på Barnafostran. Det slutade med att den fick hitta ett nytt hem efter att ha blivit provstädad med, med handen om handen, MÅÅÅÅÅNGA gånger. :roll: 8))

Ett hett BB-tips är annars: mutor! Äppelklyftor, knäckebrödsbitar, smörgåsrån, skorpor.... Alltså frisk tillgång på saker man ska stoppa i munnen, liksom. :idea:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Halloj där!

Vilka intressanta frågor, känner jag också vill svara 8)
Min gräns går vid bajs. Typ. Jo definitivt där när det kommer till det ofarligt kemiska. TaBort och grejer finns inte inom räckhåll, endera i skåp med barnsäkra lås eller långt upp där de inte nås.

Jag resonerar mer att allt det andra befrämjar bakteriefloran i magen och så kör jag lite á la Chokonin, avdramatiserar. Om jag inte "bryr" mig så kanske den där dojan i hallen är mindre rolig.

:D :heart:
chokladkaninen

Åh, titta titta titta! :D Ett jättebra svar om samma sak dök precis upp på Barnafostran: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20821

Vilken vishet! :D
Maja T

Inlägg av Maja T »

Det är ju fantastiskt vad mycket klokhet det finns här :heart:! Tack!

Avdramatisering har jag redan tvingats testa. Jag fortsätter på inslagen bana. Hinken ska jag absolut testa också. Riktigt bra idé. Jag är dock rädd att lillebror 7.5 mån inte riktigt fattar ännu ... vi får se, ibland överraskar de. Men storasyster kan säkert förklara och uppmuntra.

Tack snälla ni!

Jag har en ytterligare fråga: Har ni några tips på social delaktighet till den här åldern (7.5 mån)? Det blir ju så att jag måste tillbringa ganska mycket tid i köket för att laga frukost, lunch, mellis och middag till mig själv och barnen + diska efterråt och röja etc. Och det MÅSTE jag ju få gjort. När han inte rörde sig brukade jag ha honom i babysittern på köksbordet eller på arbetsbänken bredvid mig och det funkade bra. Men nu går inte det ju längre.

Jag har testat att sätta honom i antilopen (IKEA-barnstolen) bredvid mig när jag lagar mat etc och det funkar ett kort tag men han vill inte riktigt sitta stilla. Att laga mat på golvet (flytta ner mig istället) funkar inte heller, han kryper fram och ska pilla på allt (knivar!) det blir alldeles för stökigt (är jag lumpen när jag säger så? :oops: )

Det känns inte heller rätt att laga allt när de sover (kvällar, dagpass) eftersom matlagning ju är en del av det naturliga livet och dagliga jobbet i vår "flock".

En tanke jag haft är att "trötta ut" honom jobbmässigt genom att torka golvet (han får en egen trasa), hänga tvätt, dammsuga, etc så att han sedan kan ta ledigt och låta mig laga mat etc i fred ... men det har inte riktigt heller funkat.

I ärlighetens namn är han inte så intresserad av att "jobba" (handen om handen stoppa tvätt i maskinen etc). Han vill bara stoppa ALLT, precis ALLT i munnen.

Har ni klokingar några förslag?

Tacksam för inspel
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma ord till oss :lol: :heart: :lol:
Maja T skrev:Har ni några tips på social delaktighet till den här åldern (7.5 mån)? Det blir ju så att jag måste tillbringa ganska mycket tid i köket för att laga frukost, lunch, mellis och middag till mig själv och barnen + diska efteråt och röja etc. Och det MÅSTE jag ju få gjort.
Jag säger bara det: diskhon :idea:

Vad sätter det igång för kreativa tankar hos dig, tro :?: :lol:
Maja T skrev:Matlagning ju är en del av det naturliga livet och dagliga jobbet i vår "flock".
Ja. Och kolossalt viktigt att få förkovra sig i. Vi ska inte glömma att små barn sysslar med en frenetisk inlärning varje vaken stund som kan TE sig passiv men verkligen inte är det. Hemligheten är att de SER vad som pågår - inte "bara" hjälper till eller tar aktiv del. Läs gärna de båda kapitlen om det psykiska välbefinnandet i BB och ta till dig - ur barnets synvinkel - jämförelserna med beduinlägret \:D/
Maja T skrev:Han vill bara stoppa ALLT, precis ALLT i munnen.
Och det ska han få göra. Här utvecklas de fem sinnena i rasande fart (och därmed hjärnan, eller tvärtom) :!: Smak och lukt är visserligen inte lika avgörande för människans överlevnad som syn, hörsel och känsel men onekligen viktiga beståndsdelar i utvecklingsarsenalen - inte minst för att de kan - och bör - stavas NJUTNING :lol:

Man ska alltså aldrig underskatta mutans betydelse. Åtskilliga mutor kan ses som rena redskap :!: Så bombardera honom med saker han får, bör, ska undersöka / smaka / känna på /lukta på :wink: :lol: Och förstärk eller bekräfta gärna upptäckarglädjen med ditt hulda MMMMM eller ÅÅÅÅÅ så GOOOOTTTTT eller TITTA SÅ VAAAACKERT... :-({|=

Ett diskhobombardemang, där lilla ungen sitter tryggt parkerad (med eller utan vatten respektive kläder) blir till en förtjusande orgie i frid där du enkelt och skickligt kan få tid och ro att laga mat i evigheter :lol: :heart: :lol:

Och lika lite som något annat här i (spädbarns)världen varar ju detta för evigt. Han växer ur diskhon och kan då snart sitta stadigt själv bredvid dig i arbetshöjd och börja jobba seriöst med maten. Självmutad :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maja T

Inlägg av Maja T »

Ja, ni på det här forumet är verkligen värda alla varma ord man kan tänka sig! :heart:

Ha ha ha ja det låter som en orgie det (diskhon). Jag ska absolut testa. Han älskar att bada :D . Men det kräver lite förberedelser, inser jag´(inga farligheter i diskhon att smaka av). Jag är dock rädd att det blir lite farligt, han klättrar och kryper och kränger och ställer sig upp precis hela tiden mot precis allt på golvet. :? Och vår diskho är av den "vanliga" gammelmodiga ganska grunda typen. Osäkert om det blir en speciellt trygg parkering alltså. Men vår arbetsyta är så liten att jag tvingas ändå stå ganska nära. Absolut värt ett försök, han kanske är så upptagen med att undersöka allt att han inte alls blir intresserad av att kränga runt som vanligt. 8)

Tack för tips :heart: - får se om det blir något :-({|=

Mutor: en fråga bara om det: Ska de alltså vara ätbara? Hur är det med matmålen, påverkas inte aptiten till dem om barnen är så här små? Är det isf för att de i praktiken inte får i sig så mycket?

Återkommer med statusrapport om våra eskapader!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"