Problem med läggning
Problem med läggning
Hej,
vi har haft lite problem med läggningen på kvällen och förmiddagsluren i spjälsängen de senaste dagarna. Jag tror att det beror på schemaändring, men vem vet, han utvecklar sig ju så snabbt nu kring årsdagen. Han blir alltså ett år nästa vecka (kurat med 7 månader). När vi lägger honom skriker han häftigt i tio minuter sedan börjar det avta så småningom. Han tystnar efter 15 minuter. Jag måste medge att jag inte alltid kan skilja protest från ledsen gråt. Vi gör husljud för att hjälpa honom. Men tror ni att vi ska hjälpa honom redan efter 5 minuter med en ramsa eller med musik (musik har ofta varit vår största hjälp)? Jag är lite tveksam för att jag inte vill överdriven använda dessa verktyg. Musik är egentligen vårt krisverktyg.
Tacksam för råd.
vi har haft lite problem med läggningen på kvällen och förmiddagsluren i spjälsängen de senaste dagarna. Jag tror att det beror på schemaändring, men vem vet, han utvecklar sig ju så snabbt nu kring årsdagen. Han blir alltså ett år nästa vecka (kurat med 7 månader). När vi lägger honom skriker han häftigt i tio minuter sedan börjar det avta så småningom. Han tystnar efter 15 minuter. Jag måste medge att jag inte alltid kan skilja protest från ledsen gråt. Vi gör husljud för att hjälpa honom. Men tror ni att vi ska hjälpa honom redan efter 5 minuter med en ramsa eller med musik (musik har ofta varit vår största hjälp)? Jag är lite tveksam för att jag inte vill överdriven använda dessa verktyg. Musik är egentligen vårt krisverktyg.
Tacksam för råd.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Problem med läggning
Klart han ska ha sin ramsa - en glad, hurtig, trevlig, HÖG och punktsättande x4 - så fort han börjar "skrika häftigt". Han ska inte skrika häftigt allsRosine skrev:Men tror ni att vi ska hjälpa honom redan efter 5 minuter med en ramsa eller med musik (musik har ofta varit vår största hjälp)? Jag är lite tveksam för att jag inte vill överdrivet använda dessa verktyg.
Att ge besked respektive påminnelse FÖRST är inte fel. Sedan kan man (barnet) få reagera, sura, protestera - det är inte förbjudet. Då har svaret på frågan redan utgått och barnet behöver inte "skrika häftigt" dvs fråga förgäves, utan att få svar, och försöka svara sig själv.
Förstår du
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack, Anna, för ditt svar. Visst får han sin ramsa (som besked) när jag eller min man lämna rummet, då skriker/protesterar han redan. Men du menar att det inte är överdrivet att påminna med en ny ramsa ganska snart?
Rosine
Bara ett kort fundering till. Om jag förstår dig rätt, Anna, så skiljer du mellan häftigt skrik = obesvarad fråga och protest. Men protest visar sig ju också i form av skrik. Som sagt kan jag inte alltid skilja mellan de. Om han börjar låter som en liten katt då låter det mycket ledsen för mina öron - vilket lyckligtvis inte händer ofta - och jag måste svara. Men övergången är ibland svårt att bestämma. Jag vet inte om andra föräldrar känner sig säkrare här. Men med SHN är ju just det så pass viktigt...
Rosine
-
annawahlgren
Rosine skrev:Men du menar att det inte är överdrivet att påminna med en ny ramsa ganska snart?
Men den i sin tur ska man inte överarbeta. Det räcker med en gång (x4) men läs min beskrivning av den - den måste verkligen nå fram
SEDAN får barnet reagera; det är inte detsamma som obesvarade frågor - barnet har ju FÅTT sina svar. Och då gör man andra ljud i huset som neutraliserar det hela, lugnar barnet och låter en själv dra tillbaks sina överkoncentrerade öron från tröskeln
Tack igen för ditt svar, Anna. De senaste två kvällar har vi gjort som du föreslår: mycket skratt, besked, glad påminnelse, musik. Han somnar sedan ganska snabbt. Det känns förstås ändå tråkigt att han gråter när vi lägger honom, det gör mig ganska ledsen. Han är så glad hela dagen, skrattar, flirtar, hjälper till eller sysslar upptagen med sina egna saker. Vi hade sådana fina tider där han nöjd rullade sig på mage och somnade utan ett piep. Det är svårt att förstå varför han nu gråter/frågar/protesterar vid läggdags. Å andra sidan känns det mycket bra att kunna ge ett tillfredsställande svar, och det är vi mycket tacksam för!
Rosine
-
annawahlgren
Kära duRosine skrev: Det känns förstås ändå tråkigt att han gråter när vi lägger honom, det gör mig ganska ledsen.
Skjut orosvargarna och ha lite tålamod
Läggningen går bra igen, både på kvällen och på dagen. Tack för hjälpen!
Men nu vi har vi ett annat problem (jag antar att jag ändå ska fortsätta samma tråd?) som vi haft sedan tidigare utan en riktigt bra lösning. Vi har ställt om till bara en dagslur. Insomnandet funkar bra, men han vaknar gråtande efter 30 minuter eller 70 minuter, utan att vi får honom att somna om. På det viset blir det förstås för lite sömn.
Schemat ser ut så här:
Natt: kl. 19.30 - 7.00
7.15 välling
8.30 frukost med mamma (ibland äter han något, ibland inte)
11.15 lunch (lagat mat)
12.15 - 14.15 middagslur i spjälsängen
14.30 äta filmjölk med bröd
18.00 äta havregröt med mjölk
19.15 nattslurk (välling)
19.30 Godnatt
Han har mycket social delaktighet och han är ute (aktiv) varje förmiddag i tre kvart och på eftermiddagen också i tre kvart. Vi har börjat ge honom blåbärsoppa i flaskan direkt före middagssömn (läste i Barnaboken att AW gjorde så med sina barn) och först verkade det hjälpa mot för tidigt uppvakt. Men inte länge.
När han vaknar och gråter säger vi ramsan, sedan spelar vi musik eller diskar eller pratar med varandra (om vi båda två är hemma). Men sonen lugnar sig inte.
Som sagt har vi haft problemet sedan tidigare, han vaknade gråtande efter 30 minuter ur middagssömnen som var 45 minuter enligt schema. Men han hade en lång förmiddagssömn då. Problemet var alltså inte så pass stort, han fick ju ändå sina sovtimmar. Men nu har vi bara en dagslur och ibland en femminutare på förmiddagen.
Som jag förstår så är det nog ett skarvproblem. Men vad kan vi göra för att lösa det?
Jag är mycket tacksam för råd och hjälp så att vår son får sina sovtimmar som han verkligen behöver.
Men nu vi har vi ett annat problem (jag antar att jag ändå ska fortsätta samma tråd?) som vi haft sedan tidigare utan en riktigt bra lösning. Vi har ställt om till bara en dagslur. Insomnandet funkar bra, men han vaknar gråtande efter 30 minuter eller 70 minuter, utan att vi får honom att somna om. På det viset blir det förstås för lite sömn.
Schemat ser ut så här:
Natt: kl. 19.30 - 7.00
7.15 välling
8.30 frukost med mamma (ibland äter han något, ibland inte)
11.15 lunch (lagat mat)
12.15 - 14.15 middagslur i spjälsängen
14.30 äta filmjölk med bröd
18.00 äta havregröt med mjölk
19.15 nattslurk (välling)
19.30 Godnatt
Han har mycket social delaktighet och han är ute (aktiv) varje förmiddag i tre kvart och på eftermiddagen också i tre kvart. Vi har börjat ge honom blåbärsoppa i flaskan direkt före middagssömn (läste i Barnaboken att AW gjorde så med sina barn) och först verkade det hjälpa mot för tidigt uppvakt. Men inte länge.
När han vaknar och gråter säger vi ramsan, sedan spelar vi musik eller diskar eller pratar med varandra (om vi båda två är hemma). Men sonen lugnar sig inte.
Som sagt har vi haft problemet sedan tidigare, han vaknade gråtande efter 30 minuter ur middagssömnen som var 45 minuter enligt schema. Men han hade en lång förmiddagssömn då. Problemet var alltså inte så pass stort, han fick ju ändå sina sovtimmar. Men nu har vi bara en dagslur och ibland en femminutare på förmiddagen.
Som jag förstår så är det nog ett skarvproblem. Men vad kan vi göra för att lösa det?
Jag är mycket tacksam för råd och hjälp så att vår son får sina sovtimmar som han verkligen behöver.
Rosine
-
chokladkaninen
Hej Rosine! 
Om ni precis har ställt om till en lur kanske morgonpasset bara känns lite långt för honom? Skarvar hänger ofta ihop med övertrötthet, har jag märkt.
Vad händer om du tidigarelägger lunchvilan en kvart eller halvtimme?
När min dotter var ett år och jag lade om schemat till en lur tog hon sig ofta en spontan 20-minlur på förmiddagen om vi t ex åkte bil.
Nu kanske inte alla barn är precis så glada i att sova att de somnar av sig själva när man kan hålla på med roligheter istället...
men det jag lärde mig var att det kändes som en stor omställning för henne att byta till en lur, så att det var bra när jag kunde vara lite flexibel. 
Om ni precis har ställt om till en lur kanske morgonpasset bara känns lite långt för honom? Skarvar hänger ofta ihop med övertrötthet, har jag märkt.
När min dotter var ett år och jag lade om schemat till en lur tog hon sig ofta en spontan 20-minlur på förmiddagen om vi t ex åkte bil.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej Chokladkanin, tack för ditt svar!
Mycket trött är han säkert. Jag har också redan funderat på att tidigarelägga middagsvilan för att han klarar långa eftermiddagar mycket bättre än långa förmiddagar (han sov ju sina 1,5 timmar på förmiddagar ganska länge före schemabyte). Så kanske satsar vi på det.
Men det låter också bra att ge honom 20 minuter istället för 5 minuter på förmiddagen. Han kan nog behöver 20 minuter kl. halv elva. Men sedan är det inte långt till middagssömnen. Hur mycket vakentid mellan den 20minutare och middagssömnen skulle han ha enligt din uppfattning?
Tycker du att vi ska ändra direkt eller vänta i en vecka som under kuren?
I fall ändringen inte hjälper direkt, har du eventuellt något förslag vad vi kan göra vid uppvakt? Hittils har vi försökt att få honom somna om som jag beskrev i mitt inlägg, men sedan tagit upp honom då han inte gjorde det.
Mycket trött är han säkert. Jag har också redan funderat på att tidigarelägga middagsvilan för att han klarar långa eftermiddagar mycket bättre än långa förmiddagar (han sov ju sina 1,5 timmar på förmiddagar ganska länge före schemabyte). Så kanske satsar vi på det.
Men det låter också bra att ge honom 20 minuter istället för 5 minuter på förmiddagen. Han kan nog behöver 20 minuter kl. halv elva. Men sedan är det inte långt till middagssömnen. Hur mycket vakentid mellan den 20minutare och middagssömnen skulle han ha enligt din uppfattning?
Tycker du att vi ska ändra direkt eller vänta i en vecka som under kuren?
I fall ändringen inte hjälper direkt, har du eventuellt något förslag vad vi kan göra vid uppvakt? Hittils har vi försökt att få honom somna om som jag beskrev i mitt inlägg, men sedan tagit upp honom då han inte gjorde det.
Rosine
De senaste två dagar hade vi middagsluren (samt lunchen) en halv timme tidigare. Han tog sig även fem minuter på förmiddagen. Men han vaknar fortfarande gråtande efter 60-70 minuter.
Och nu funderar vi över chokladkanins annat förslag, att ge honom 20 minuter på förmiddagen. Låter det bra att han sover 20 minuter kl. 10.30-10.50 och sedan middagsluren kl. 13.00-14.30? Eller är det för tätt?
Konstigt nog är han tröttare på förmiddagen nu än före schemabyte. Han var ju inte så trött längre, därför ville vi gå över till bara en dagslur. Men nu får han inte sina timmar för att middagsluren inte fungerar. Kan det vara därför att han plötsligt är trött igen på förmiddagen?
Och så vill jag passa på och ställa en annan fråga. Vi har morgon kl. 7, men ofta vaknar han redan kl. 6. Han låter nöjd men inte klarvaken. Jag pangramsar då och sätter på musik och han är tyst. Ibland somnar han, ibland inte, men är nöjd. Det har hänt att jag trodde att han somnat och ställde av musiken och så var han vaken igen på en gång. Kanske hade han bara dåsat på ytan eller lyssnat. Tycker ni att musik i det här läget är ”underhållning” som man ska undvika? Det funkar dock bättre än annat husljud och samtidigt kan jag arbeta vid skrivbordet denna timme vilket gör ju inte så mycket ljud.
Och nu funderar vi över chokladkanins annat förslag, att ge honom 20 minuter på förmiddagen. Låter det bra att han sover 20 minuter kl. 10.30-10.50 och sedan middagsluren kl. 13.00-14.30? Eller är det för tätt?
Konstigt nog är han tröttare på förmiddagen nu än före schemabyte. Han var ju inte så trött längre, därför ville vi gå över till bara en dagslur. Men nu får han inte sina timmar för att middagsluren inte fungerar. Kan det vara därför att han plötsligt är trött igen på förmiddagen?
Och så vill jag passa på och ställa en annan fråga. Vi har morgon kl. 7, men ofta vaknar han redan kl. 6. Han låter nöjd men inte klarvaken. Jag pangramsar då och sätter på musik och han är tyst. Ibland somnar han, ibland inte, men är nöjd. Det har hänt att jag trodde att han somnat och ställde av musiken och så var han vaken igen på en gång. Kanske hade han bara dåsat på ytan eller lyssnat. Tycker ni att musik i det här läget är ”underhållning” som man ska undvika? Det funkar dock bättre än annat husljud och samtidigt kan jag arbeta vid skrivbordet denna timme vilket gör ju inte så mycket ljud.
Rosine
Hej Rosine!
Jag tycker ditt schemaförslag låter bra
Ge det en knapp vecka innan ni utvärderar! Om han fortfarande vaknar efter 60-70 minuter på em så får han ju i alla fall mera sömn totalt än med bara 5 minuter på fm.
Hans trötthet hänger helt klart ihop med att han sover för lite som det är nu. Fortsätt jobba som ni gör med en pangramsa direkt ni hör att han vaknar och sedan bort med överkoncentrationen. Husljud är bra. Ge en påminnelse ganska snart ifall han skriker upp sig.
Fortsätt du med musiken när han vaknar för tidigt! Sök inte problem där det inte finns några
Lycka till!
Jag tycker ditt schemaförslag låter bra
Hans trötthet hänger helt klart ihop med att han sover för lite som det är nu. Fortsätt jobba som ni gör med en pangramsa direkt ni hör att han vaknar och sedan bort med överkoncentrationen. Husljud är bra. Ge en påminnelse ganska snart ifall han skriker upp sig.
Fortsätt du med musiken när han vaknar för tidigt! Sök inte problem där det inte finns några
Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Nu vill jag bara berätta hur det har gått. Vi har tagit ett eller ett halvt steg tillbaka, dvs. sonen sover fortfarande två dagslurar: en dryg timme från 9.30 till 10.40, ibland lite längre (han vaknar glad) och exakt 20 minuter från 15.10 till 15.30. Samtidigt börjar natten klockan 19.00 i stället för 19.30. Eftermiddagssömnen påverkar inte alls insomningen på kvällen. Middagsluren funkade helt enkelt inte. Min man, som nu oftast är hemma med barnet, har en ganska speciell inställning till sömntider. Han är kvällspigg och hemsk morgontrött, och har alltid lidit under omständigheter (skola, jobb) som tvingat honom till tider som inte är hans. Därför tycker han att det kan vara så att sonen helt enkelt inte kan sova bra mitt på dagen och däremot bättre på förmiddagen och eftermiddagen. Sonen är verkligen låg på energi på förmiddagen, han verkar inte heller vara hungrig före halv tolv (frukost kvart över sju).
Jag antar att det vore bättre med en riktig långlur på dagen, men trots detta är jag nöjd för att det funkar för båda killarna; ända undantag är att vi tycker att Öppen förskola vore ganska skönt en gång i veckan, men då passar tiderna inte.
Någon gång måste vi nog införa middagslur i stället för två lurar. Men kanske blir det som skulle vara ett problem nu inget problem sedan.
Jag antar att det vore bättre med en riktig långlur på dagen, men trots detta är jag nöjd för att det funkar för båda killarna; ända undantag är att vi tycker att Öppen förskola vore ganska skönt en gång i veckan, men då passar tiderna inte.
Någon gång måste vi nog införa middagslur i stället för två lurar. Men kanske blir det som skulle vara ett problem nu inget problem sedan.
Rosine
Fortsätt njuta av livet tillsammans med er guldklimp!
Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
I natt hade vi kris som vi inte lyckades lösa. De senaste veckorna hände det ganska ofta att vår son (13 månader) vaknade gråtande någon gång på natten, ibland två gånger. Han drömmer kanske mycket just nu. Jag brukar vara upp mycket snabbt, pangramsa utanför hans dörr och pyssla lite i köket. Hittills har han somnat om nästan på en gång. Dock inte i natt när han vaknade kvart i fyra. Efter påminnelsen följd av musik vilket inte lugnade honom gick jag in och lugnade honom i sängen. Jag körde ingen riktig solfjäder (har jag aldrig gjort) utan la bara mina händer på honom, med lite försiktigt tryck. Efter 10 minuter ungefär slutade han skrika; han kände på mina fingra hela tiden (han la på mage) och sedan började han snart andas lugn. Jag visste inte riktigt när det är bäst att gå ut. Läste att det rekommenderas att solfjädra nästan intill sömn. Men hur kan man veta när det är dags? När jag gick ut började han skrika på en gång. Påminnelse, musik, men ingen förändring. Vi tog sedan upp honom och lugnade honom i vardagsrummet; läggningen med ramsa och påminnelse + musik funkade inte, så tog vi upp honom igen. Då var det redan halv sex och jag beslutade att börja med morgonrutinerna, en och en halv timme före schemat. Åtminstone somnade han sedan utan ett piep medan han lekte i sängen.
Vi kände oss mycket hjälplös i natt. Hittills lyckades vi ju att lugna honom snabbt vid uppvak utan att gå in. Det hände kanske tre gånger i våras, relativt snart efter kuren i mars, att vi tog upp honom då han inte lugnades efter uppvak på sen kväll. Men det blev ingen vana. Nu trodde jag att vi har ett bra verktyg med ramsa och lite husljud. Jag hoppas att denna natt var ett undantag men ändå är jag rädd att vårt verktyg inte heller ska fungera nästa gång:
Hans schema är:
natt 19-7
fm lur 9:30 – ca. 10:40
em lur 15:00 – 15:20
Han somnar som än ängel på kvällarna och sover oftast till kvart i sju på morgonen. Därför antar jag att dessa nattliga uppvak inte hänger ihop med eftermiddagssömnen.
Tacksam för råd och tips – utöver våra vanliga verktyg – hur vi kan undvika kris nästa gång.
Vi kände oss mycket hjälplös i natt. Hittills lyckades vi ju att lugna honom snabbt vid uppvak utan att gå in. Det hände kanske tre gånger i våras, relativt snart efter kuren i mars, att vi tog upp honom då han inte lugnades efter uppvak på sen kväll. Men det blev ingen vana. Nu trodde jag att vi har ett bra verktyg med ramsa och lite husljud. Jag hoppas att denna natt var ett undantag men ändå är jag rädd att vårt verktyg inte heller ska fungera nästa gång:
Hans schema är:
natt 19-7
fm lur 9:30 – ca. 10:40
em lur 15:00 – 15:20
Han somnar som än ängel på kvällarna och sover oftast till kvart i sju på morgonen. Därför antar jag att dessa nattliga uppvak inte hänger ihop med eftermiddagssömnen.
Tacksam för råd och tips – utöver våra vanliga verktyg – hur vi kan undvika kris nästa gång.
Rosine