3-åring slutat med napp och kan inte somna - tips?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madeleine

3-åring slutat med napp och kan inte somna - tips?

Inlägg av Madeleine »

Vår tre-åring har nu slutat med napp (3-e natten inatt) och det har gått jättefint :D . Första kvällen var han bara ledsen vid insomnandet och en gång på morgonkvisten. Sen har han inte efterfrågat nappen =D> . Kanonskönt! Har alltså gått jättebra. MEN det som jag tycker inte funkar är att det tar alldeles för lång tid för honom att somna nu (30-50 minuter). Tidigare tog det 5 minuter för han har precis slutat sova middag på dagis så han är kanontrött vid 18.30. Hade han haft nappen är jag övertygad om att han somnat på 5 minuter för han är supertrött på kvällen. Han har alltid somnat själv i sin egen säng och vi motar in honom vid de tillfällen som han INTE velat sova. Idag höll han på att somna under eftermiddagen vid några tillfällen. Dessutom så vaknar han tidigt på morgonen så han får inte ihop mer än 11 timmar per natt (somnar 19-19.30 och vaknar 06-06.30). Är det någon som har liknande erfarenhet eller vet hur sjutton vi ska få honom att somna lite fortare? Han är inte ledsen så det är inte jobbigt på det sättet. Det är bara det att han behöver sova mer än vad han gör :sleep:.

Är det någon som har lite tips och/eller erfarenhet av detta lilla problem?

Madeleine
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så skönt för alla att bli av med nappen!

:idea: Vad han gör nu är att få till ett annat sätt att komma till ro och för det behövs det mer än tre dagar. Ge det en vecka eller så! Att han sover mindre kan du nog se förbi med under den tiden. Han är så stor att han fixar det ändå och när han fått till en annan rutin för insomnande så går han säkert back to basic. Om inte så är det ju bara att gå på med ramsan på morgonen. Kvällens insomnande får han fixa själv så länge han är nöjd och glad!

:idea: En idé är att han får ett nytt gosedjur att pilla med när han ska sova!

:D Lycka till!
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag instämmer med Mammuten, det tar lite längre än tre dagar. Vi vande av vår kille i somras och han hade problem under vargtimmarna under en-två veckor och insomnandet tog förstås också lite längre, men det gav sig! Så kör på bara! Det är jätteskönt att slippa nappeländet nu!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Tack för svar! Jag hoppas att han somnar tidigare för han har alltid varit en morgonkille och inte kvällskille. Vi ska dessutom resa på solsemester nästa vecka så då kan det nog bli lite si och så med sömnen pga allt nytt spännande. Kanske gosedjur kan funka - fast å andra sidan har han sin snuttefilt kvar så den borde lösa strulet, tycker jag.

Jag hoppas att minstingen också kommit till bukt med vargtimmen. Den har vi kämpat med länge men inatt sov han sina tolv timmar för första gången! Så förhoppningsvis är den dåliga trenden nu bruten! Så vi slipper ha värsta hallaballot på morgonkvisten för alla grannar...

Tack!
Madeleine
/Madeleine
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Det är superskönt att slippa nappen. Jag var så glad när han hur lätt som helst ville skicka den till tomten. Napparna luktar förfärligt illa och slängs överallt. Tack och lov är det över!
/Madeleine
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"