min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej och oj då!

jag hade ingen aning om att det uppfattats på detta viset. Absolut inte min mening att alla här inne ska känna press på att svara på allt.

Men du måste respektera att arbetsbördan för alla ideellt arbetande här är ENORM. Den måste reserveras för dem som söker sig hit för att få hjälp att verkligen komma till rätta med saker och ting, inte mest "prata av" sig, om du förstår - och som kan och vill ta till sig den hjälpen.

Jag har inte varit här inne för at prata av mig bara. Jag har ställt många frågor så här i början för att man är vilsen och ej vill göra fel. Jagom någon vill komma till rätta med saker. Kan dock hålla med om att jag skrivit slarvigt etc :oops:

Sen var min uppfattning att man i ett forum bollar, skriver hur det går, får tips och stöd etc. Du har ju skrivit bb för att du "kan " mycket med 9 barn bakom dig och med tanke på att du vill förmedla den kunskapen. Därav kommer många hit med frågor och hopp om hjälp. Sen är inte alla lika lättfattade.

Har läst lite på andras trådar och sett att många skriver hur det gått en dag etc och det är därifrån jag sett och trott att man kunnat skriva det här i.

Att lite annat om Bvc mm kommit med som ej har med bb att göra ber jag om ursäkt för.

SM handlar ju om MAT MAT MAT och därför har jag velat komma tillrätta med amning/ersättning/ont i mage/skrik innan jag proppar i min bebbe ersättningen så att han blir riktigt MÄTT och det är därför jag skrivit om det här för att få råd i att gå vidare...

Som du ser har jag nu punkt och stor bokstav...

sen er 3dagars regel om att ni måste svara inom 3 dagar visste jag inte ens att ni hade...då måste ni verkligen känt press av alla mina frågor, sorry. :oops:

:heart: Tack Elin, Torpsara, Torsmamma mfl för att ni verkligen tagit er tid. Har inte förstått att ni tagit illa upp.
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
vicky77

Inlägg av vicky77 »

det var en diplomerad kurare som först tyckte och rådde mig att ställa frågorna i forumet för det var det som det var till för.

:D Men jag vet att det blivit mycket. Hemma hela dagarna och tankar dyker upp och forumet fanns som bollplank, eller inte :?
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har inte tagit illa upp, alls inte! Men ibland märker man att skogen försvinner bakom träden, och då får man dra i nödbromsen! man får liksom ta en sak i taget :D Mata på nu allt enligt SM i lugn och ro ett par tre dygn (& skaffa ett andnigslarm) så hörs vi sedan! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorpSara :heart:

:D Ingen fara, vicky77 :heart: Det är ingen som har tagit illa upp alls. Vi (jag) har bara försökt förklara vad som gäller, och det vill jag faktiskt tro betjänar dig.

Liksom lugn, saklig ledning betjänar ditt lilla barn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vicky77

Inlägg av vicky77 »

oki..tack...

ska följa sm i ca 3 dagar så hörs vi sen...

:oops: en fråga i samband med sm bara som jag undrat över. Om han vaknar efter 20 min ska jag mata och lägga igen eller påbörja nytt smmål och låtsas att han sovit 2 tim?. Har för mig att det senare alt står i boken.

ha de gott
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är för tidigt för att påbörja ett helt nytt mål, så antingen söver du om honom eller slurkar i en snabb slatt till. Men jag tror inte att du behöver fundera så mycket över det om han bara blir mätt nog.
ElinN

Inlägg av ElinN »

vicky77 skrev: :oops: en fråga i samband med sm bara som jag undrat över. Om han vaknar efter 20 min ska jag mata och lägga igen eller påbörja nytt smmål och låtsas att han sovit 2 tim?. Har för mig att det senare alt står i boken.
Du har redan frågat och jag har redan svarat...
ElinN skrev:
vicky77 skrev: jo förresten när lillen vaknar efter bara 20 min är han ju ej glad...fortfarande trött...men man ska ta upp ändå enligt anna eller???tänkte på övertrötthet...
Om Liten vaknar efter 20-30 min: Ta upp, fyll på med liten slurk från bröstet, lägg för att sova färdigt i 2 sköna timmar! :sleep: :thumbsup:
Som redan påpekats -svaren finns här i din tråd om du bara läser det vi har skrivit...
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jag måste bara fråga en sak som har med sm och mitt matande att göra..

Vad gör jag om jag inte får i honom tillräckligt med mat så han blir proppmätt?! :!:
Han vill inte ta flaskan, jag bråkar med honom och han blir bara arg. Amma gör jag först men han bara krånglar och bökar och skriker och gråter och svettas vid bröstet efter ca 2 min. Så tanken som är att mata honom mätt lyckas jag liksom inte med och jag kan ju då inte komma vidare.

I och med att han inte blir mätt så sover han ju inte så bra så vid 17 och framåt är han så övertrött tror jag så han gåter hela tiden :cry:

Han sover faktiskt bra ett pass, halvt bra vid ett annat men sen när han ska läggas där runt 17 så får jag honom bara till ca 5-10 min, antagligen för att han ej är proppis och sen är det bara gråt resten av kvällen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu börjar ni närma er 7-8 v ökningsperiod också så då kommer det vara ÄNNU mera mat som skall till för att man skall bli proppmätt.

Ger du fortfarande ersättning ibland?

På kvällen blir ofta BM väldigt vattnig och tunn och då kan det hjälpa att just ge ersättning eller pumpad BM från förmiddagen. (men detta har vi ju redan sagt) :wink:

Så på kvällarna är det så att de blir för trötta för att äta och för hungriga för att sova. Då kan man ge en kort lur mitt i vakenpasset på 5 min (exakt) ta upp och mata halvsovandes bebis, LÄNGE. Sen luren på 45, 1,5 eller 20 min eller vad du nu har som skall in.

Att mata halvsovandes är oftast lättast.

:idea: Ett litet tips till dig. Läs HELA din tråd från början igen, inget bättre pepping och svar kan man få än att faktiskt läsa hur man började och vad som är annorlunda nu, vad har du gjort, vad har du missat osv... Som Elin sa, du har ju faktiskt fått svar på i princip alla dina frågor redan, det gäller bara att läsa dem, igen, igen och igen. Bestämma en väg ni skall gå och köra.

Du får jättegärna också gå in på "våra favoriter" läsa om Lucine och standardmodellen, Min egen resa som började vid 2 mån och vägen var knackig. Det är den bästa peppingen man kan få läsa sin egen tråd och andras i massor!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack..ja jag ska läsa igenom..och tro mig jag har märkt små framsteg :D

:?: vet att en tillökningsperiod kommer nu snart...men hur går dom ihop med sm?...har hört att man vid tillökningsperioder ska mata ofta och mycket...men hur blir det då med sm?
:arrow: Ska man fortfarande mata när bebbe vaknar och sen när han ska sova men MER och inte oftare?

:?: min bebbe vaknar nu varje timma och ammar på natten :roll: ...ska jag ta tag i det nu eller är det också en period tro? Hur tar jag tag i det?Tror han anv mig som napp,när han vaknar söker han direkt med munnen.

Har nu matat och matat. Inte alltid han tagit flaska innan sovningar men har då matat han om han vaknar efter ett tag eller vagnat. Ska mata ett par dagar till och sedan gå vidare.

Och ja som svar på din fråga torsmamma jag ger ers. Ha r bestämt att amma när han vaknar och ge ers när han ska sova(i den mån det går, annars kommer bröstet fram)

har förresten beställt ett larm. :)

:?: Är det inte jobbigt för bebis att ligga på mage när man är proppis och kanske dessutom bli vagnad? :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vicky och grattis till ett kanon bra beslut att skaffa andningslarm (oavsett sovläge). Magläget främjar ju matsmältningen så jag tror faktiskt ni kommer att uppleva det som att rapar och pruttar kommer ut lättare. Man kan höja huvudändan på sängen (med ca 7 cm) och vagnen kan man ställa på telefonkataloger där fram så man får till en lutning.

Nu börjar ju din inte vara så liten längre så nu är det detta jag skriver som gäller.

Mat B1, rap, påfyllning B1, rap, (kan ta allt mellan 15-40 min) sen byte av blöja lite mys och umgås. Sen amma B2 rap påfyllning om behövs av B2, sen flaskan det sista. Du behöver se till att amma båda brösten ORDENTLIGT. Allt enl. SM som vi har visat dig. Denna procedur skall ta ca 1,5 tim. Sen skall barnet vara vaket i 10-30 min innan han skall sova. Så INGEN mera insomningslurk eller sova i famnen. [-X Det är dags att han läggs vaken i vagnen och lär sig somna själv. Detta kommer att förebygga uppvaken på både lurar och natten. Som man somnar vill man vakna typ. Då skall han sova 1,5-2,5 innan du påbörjar ett nytt SM mål. Sover han efter 2,5 så väcks han och blir matad enl. konstens alla regler igen.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Nu är det alltså dags att sträva jag skriver igen STRÄVA mot 2-2 rytmen. Det kan hända att morgon passet först på morgonen blir bara 1,5 tim men så kanske kvällspasset kan få bli 2,5 timme istället. TIll natten får du fortfarande amma till sömns om du vill det sista du gör.
Mitt tips är då, lägg i redan uppvämd vagn/säng så det inte blir en kallchock. Samt ha en filt runt som du kan lägga ner ihop med så blir inte övergången så abrupt. Man kan få amma LÄÄÄÄÄNGE om kvällarna för att de skall tanka upp på natten.

Sen kommer vi nu då till nätterna. Här måste du bestämma dig, antingen göra som jag säger eller köra highchaparall. Men det som vanligt tar 3 dagar att införa detta och upp till en vecka att det sätter sig. Så igen är det TÅLAMOD du behöver odla.

:!: NATTEN. Spika nattmålet kl. 22.30, 01 och 04 gör alltid morgon kl 07.

Amning ca 20-40 min MAX sittandes i mörker!
Amma B1 (byt blöja i mörker om det behövs) Amma B2 lägg sovandes bebis i säng/vagn. Ställ väckarklockan! på 01 (du kan få amma med ca 15 min marginalkvart om det behövs) ALL tid däremellan VAGNAS! Man vagnar inte gnöl, bök, jox, sug, m.m. Man vagnar frågor och ledsamheter.

Jag tror precis som du att du håller på att odla dig själv till napp och då kommer han dessutom att lära sig äta ännu sämre om dagen. Så det är dags att sluta med detta nu, nu börjar han bli en stor kille som KAN somna själv och ta hand om lite bök och stök själv.

Här kommer inspirationsläsning. Jag vill gärna att du läser, reflekterar och funderar någon dag innan du ställer alla dina frågor igen.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

Pepping pepping, ni gör ju små framsteg och du skall se, snart har även ni en vacker väg till Rom, jag lovar! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej igen!

Ok här är några frågor.

:arrow: När du nu skrev att han nu ska läggas vaken och somna själv. Visst får jag väl vagna?

:arrow: jag skulle ju mata honom allt vad jag kunde i 3 dagar och det har jag gjort. Om han nu vaknar efter 20 min eller 45 min ska jag inte ta upp och ge mat och söva om(som jag skulle förr när han överlevnadsångset skulle stillas) utan vagna direkt eller?

:arrow: du skrev att jag ska tömma mina bröst ordentligt vid amning. Men det är ett problem då han börjar böka och vrida sig och vara ledsen vid bröstet efter första utdrivningen. har tyvärr ej kommit på vad det beror på :cry: kanske är han övertrött, kanske magknip Sen har jag svårt att få i honom mat innan läggningar. han blir ledsen och arg och bråkar. Hur gör man då? Maten är ju så viktig!

:arrow: När jag lägger han för lurar så ska han ju sova 1,5 -2,5 tim. Betyder det att om han vaknar efter 1,5 tim så är det ingen ide att söva om till 2 eller 2,5 tim?

jag har fått larmet nu. har ej testat det på natten än men ska lägga han på mage även då.

:arrow: När jag har larmet i vagnen, kan det ej gå sönder då av allt vagnande? Visst måste man stänga av det vid vagnandet eller?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vicky,

Här kommer mina svar i rött :D
vicky77 skrev:
:arrow: När du nu skrev att han nu ska läggas vaken och somna själv. Visst får jag väl vagna?

Du vagnar för att lugna, inte söva! Så så fort han slutar skika så slutar du vagna och går med skak i handtaget. Se till att GÅ där ifrån, gå tillbaka med bestämda steg och skaka eller vagna igen tills tyst.

:arrow: jag skulle ju mata honom allt vad jag kunde i 3 dagar och det har jag gjort. Om han nu vaknar efter 20 min eller 45 min ska jag inte ta upp och ge mat och söva om(som jag skulle förr när han överlevnadsångset skulle stillas) utan vagna direkt eller?

Nu vagnar/skak i handtag direkt, ingen mera påfyllning. Han har nog lärt sig nu, tror du inte?

:arrow: du skrev att jag ska tömma mina bröst ordentligt vid amning. Men det är ett problem då han börjar böka och vrida sig och vara ledsen vid bröstet efter första utdrivningen. har tyvärr ej kommit på vad det beror på :cry: kanske är han övertrött, kanske magknip Sen har jag svårt att få i honom mat innan läggningar. han blir ledsen och arg och bråkar. Hur gör man då? Maten är ju så viktig!

Du har 1,5 timme på dig att amma och mata, sen skall du helst inte ge någon insomningsslurk längre utan låta honom vara vaken 5-30 min innan du lägger honom.
En del när de ammar ammar båda brösten i ett svep, utan rap. Sen kanske du kan fylla på med båda brösten igen. Har du läst på om ömma järngreppet?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

:arrow: När jag lägger han för lurar så ska han ju sova 1,5 -2,5 tim. Betyder det att om han vaknar efter 1,5 tim så är det ingen ide att söva om till 2 eller 2,5 tim?

Nej jag tycker att om han vaknar efter 1,5 så kan du påbörja ett nytt SM pass på 2 timmar (1,5 tim mat, 30 min vaken). Sen igen sova 1,5-2,5

jag har fått larmet nu. har ej testat det på natten än men ska lägga han på mage även då.

Hurra, grattis!! Det kommer nog att bli skillnad för er skulle jag tro. sover han bättre på dagen?

:arrow: När jag har larmet i vagnen, kan det ej gå sönder då av allt vagnande? Visst måste man stänga av det vid vagnandet eller?

Nej, du måste inte stänga av det vid vagnandet tycker jag. Det kommer liksom inte att varken gå sönder eller tjuta när du vagnar precis. Så låt det stå på så du inte glömmer slå på det istället. Inte göra saker jobbigare än de är. Och skulle det gå sönder hoppas jag du har garanti kvar, då får man ett nytt direkt!
Jobba på nu, läs gärna på forumet, om och om igen. Läs också gärna bland "våra favoriter" där är allt det gottaste sparat. :D
Tor 2006

ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!
Har du sett att jag PM:at dig om väldens bästa amningsexpert? :D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

torsmamma:

tack för svaren :P

Jo han sover bättre på dagarna men vaknar dock i skarvarna. Ibland efetr 20 min men oftast i 45min. På morgonen sover han första passet ganska bra. Känns bra!! Så nu får vi se om magsovandet gör skillnad på natten med...

:arrow: vagnandet: ok jagska sluta vagna när han slutar skrika. men om han fortfarande "skäller" eller gnäller ska jag sluta ändå och gå eller vagna tills han är helt tyst och stilla? För han ligger gärna och suger på handen och gnäller,efter jag lugnat ner skriket.
Sen verkar det som om skaket snarare gör att han kommer ur ron igen?? :shock:

:arrow: matningen: om han ska vara uppe 10-30 min hinner han ej bli hungrig då? det sägs ju att bm är borta ur magen efter 20 min..
Han har nog lärt sig sin överlevnadsångest men jag kan inte säga att jag är helt 100 på att han är mätt vid varje mål då han somnar eller blir övertrött. Därav har jag tagit upp honom när han vaknat och matat för jag har tolkat hans sugande på handen som hunger.

Sen har jag en undran. I bb står att man ska vänja bebben vid ljud när han sover. Jag har haft honom i vagn i tvättstugan(som ligger vid hallen, alltså centralt i huset). Hade torkskåpet på :oops: så att ljuden utanför ska sorlas bort lite. men min sambo sa nu att mankanske ej ska vänja honom vid det så jag har stängt av det men då blir det såå tyst och alla ljud, röster som är hörs och väcker honom. Han söker ju fortfarande ansiktet till rösten eller?Därför har jag velat bespara honom allt för mkt ljud, har en storebror som är ganska högljudd också...men jag kanske måste ta tjuren vid hornen och låta honom störas och vakna och vagna i ngr dagar?? men han har varit såå övertrött ibland så jag vill inte förvärra det...

:arrow: min lille orkar bara vara uppe lite över 1 tim i stöten har jag märkt :shock: kan jag lägga honom då?

Märkte nu att jag har nog vagnat lite för länge...(inte för att det varit några problem, jo kanske skarvarna). Jag testade nu att göra det ännu kortare och gå och gissa om han protesterade. Så fort jag gick började han. Fick göra om det minst 10 ggr nu när han vaknade i 45 min skarven.

Elin: Jo jag såg ditt pm. :P tack!!! Ska kontakta henne när jag åker till Stockholm om ca 2-3 v.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"