Allergi

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
AnnaH

Allergi

Inlägg av AnnaH »

:D Hej!

Vi är intresserade av att köpa en lägenhet där det för närvarande bor en kvinna med två innekatter (de har bott där i över tio år). Problemet är att jag är kattallergiker. Frågan är om jag överhuvud taget kan bo där utan att bli sjuk.

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om hur omfattande sanering som krävs för att en päljdjursallergiker ska kunna bo i en lägenhet där det tidigare bott pälsdjur?
:?: Vad måste/bör man göra?
:?: Gör man det själv, eller anlitar man en firma?
:?: Vad kostar det?
:?: Viktigast av allt: räcker det? Kan man verkligen få bort alla allergiframkallande partiklar?

Alla tips och tankar mottages tacksamt.
Kram Annah
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej AnnaH

Jag har egentligen ingen egen aning :? 8) men maken är kattallergiker och han mumlade om att det tar 10 år att städa bort katt :shock:

Jag skulle googla om jag var du och kolla med astma och allergi-förbundet.

lycka till Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Hej Kiki!

Tack för tipset om astma- och allergiförbundet, jag ringde dit och pratade en halvtimme med en påläst och trevlig tjej! Det ÄR svårt att få bort katt, men det går. Det krävs mycket jobb, man måste sanera i två omgångar och vara mycket noggrann och helst inte bo där den första månaden efter saneringen.

Vi får se hur vi gör, det skulle kännas mycket bättre att flytta in i en lägenhet där det inte bott katter, så mycket är klart.

/Annah
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

mm, men då är det ju nyproducerat som gäller om man ska vara helt säker...

Mio har en historia med förkylnigsastma vilket är ju helt troligt med tanke på hennes allergiska pappa, och här i min nya lägenhet har det bott en stor hund. Andra natten hon bodde här så vaknade hon strax efter kl 6 och andades konstigt och grät, jag har ju ingen egen erfarenhet så jag vet ju inte riktigt hur astma låter. Hon återhämtade sig så fort hon kom upp ur sängen. Jag kopplade det iallafall till de nya otvättade lakanen (korkat att inte tvätta dom innan :oops: ) nu kommer hon till mig i morgon igen för 3 nätter så får vi se hur det går.

Lycka till med allt.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"