Kalaskakan skrev:
Smulan är ju SM:ad i stor stil men det där med att "Nu skriker inte barnet längre/Nu skriker barnet på sin höjd 5-10 minuter per dag" känns jäkligt fjärran får jag säga.
Hej!!
Inne å luskar lite på din tråd och suger lite på detta ämne som man gärna återkommer till. Förra gången gjorde man ju allt "fel", men nu gör man "rätt" å ÄNDÅ blir det frågvisa barns klubb titt som tätt. Inte vill det heller sluta så där tvärt vid 3-månader, utan det liksom segar ut och kommer och går ett bra tag till.
Läste en rätt intressant artikel av doktorand i Lund om spädbarns-skrik-forskning, forskning som förflyttat skrikursprungsdiskussionen från mag-tarm-regionen till centrala nervsystemet och förmågan att använda det egna opioidsystemet, alltså egentröstförmågan. Kontentan var väl ungefär att det tycks jämna ut sig med tiden, och att bebisarna svarade bra på den där plastgrejen-som-du-inte-gillar (som stimulerar nåt njutningscentra i gommen) samt på kropp-mot-kropp och rörelse, alltså BabyBjörn-addiction, och sånt som Smulan avnjutit tidigare typ "HelaHavetGungar-och-FartygetÅkerSnartNerförStupet"-vagning.
I samma artikel hänvisades också till studier som gjorts i Afrika, där spädbarn som upplevts mer "temperamentsfulla" och skrikiga senare visat sig överlevt hungersnöd i större utsträckning (Hu-vilken forskning) och man menar även att skrikighet i många kulturer just ses som ett tecken på "livlighet" hos barnet som kommer att växa upp friskt och starkt. Att vara lite besvärlig tycks alltså ge utdelning. (Själv kan jag ju tycka att skrik-bebisarna borde riskera att bli utslängda genom fönstret, men, men...)
Nå, när man nu kommit så lång som ni har. Ordning på mat-å-sov, man har fått smaka på lugna glada dagar MEN när det gapas så har tröskeln filats ner på noll. Vad göra? Handlar det bara om att man "räddar bebin" för mycket? (är själv en bebis-räddare av rang)
Jag säger som så:

Du är sååå nära målsnöret, när du som mest tycker att det blir aaaldrig bra så kommer saker och ting börja lösa sig.
Grejer att prova under tiden när man inte orkar bära:

Arrangera Smulan-stationer i nivå med dig själv, typ hänga-på-bordet-stolar här och var, liggunderlag på toa. Stol vid låda i köket där allt man kommer på för tillfället kan läggas. Ta med Smulan i duschen, man kan plaska gott på mage på badkarsbotten.

Leksaker suger. erbjud allt möjligt "halvfarligt", geggit å jobbigt som du håller på med typ potatisskal, servetter som smulas, gurkor och äpplen som sugs på under övervakning, fjädrar och jord och ihopknutna grässtrån. Jag brukar fråga storebror om han inte hittar nåt spännande (alltid garanterat farligt)

Bra förslag från Chokoninen om små "runt-kvarteret-utflykter" halvsittandes i vagnen (om hon kan, annars snart, snart). Allt man kan hitta längs vägen sätts i nävarna.

När du toktröttnar, lägg henne i vagnen, sätt på värsta gungmusiken som du gillar jättemycket och ingen kan låta bli att bli glad av, dansa en sväng och gör tittut vid vagnen eller gunga lite eller nåt annat onödigt.
Här hemma har Conrad börjat åka vagn med behållning bara senaste två veckorna typ, och att kunna sitta (bättre och bättre senaste månaden) har varit en hit. Ålningen går det si och så med eftersom han bara kommer bakåt, ändar under soffan mycket missnöjd. Men jag bidar min tid, krypet kommer snart tror jag.
Smulan the Survivor of the Fitest
Kram