Ny här
-
Kalaskakan
45-minutersskarv
Ja det får bli en test av detta idag.
Vad gör man i 45-minutersskarven? Har just fått Jalle att somna om efter 25 minuters panikskrik efter 45 minuters sömn. Känns sådär bra. Men för det mesta sover han bra i ca 2 timmar på fm. Nu tänkte jag låta honom sova 1 timme till.
Vad gör man i 45-minutersskarven? Har just fått Jalle att somna om efter 25 minuters panikskrik efter 45 minuters sömn. Känns sådär bra. Men för det mesta sover han bra i ca 2 timmar på fm. Nu tänkte jag låta honom sova 1 timme till.
Lille Jalle 090603
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter som om du borde träna upp vagningstekniken
Schemat ser fint ut, tycker jag. 16 tim sömn känns kanske aningen mycket - men inte för nuet, när vi har lite sömnbrist att åtgärda
På kvällen kan du alltid lägga en hel halvtimme tidigare, om det av någon anledning skulle behövas. Det märker han inte och det påverkar inte schemat.
På dagarna bör du däremot laborera med högst en marginalkvart. Räkna lurarna efter hur länge han har sina förutättningar att sova - inte efter hur länge han faktiskt sover. Så gör klockan till din bästa vän (nåja
SM arbetar förebyggande - det är den stora poängen med Standardmodellen. Då befrias barnet från allt "ansvarstagande" för rutinerna, och reaktionen brukar inte låta vänta på sig: ren lättnad
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vilse i pannkakan!
Tack för svaret/svaren!
Efter att ha trott att jag fått in snitsen på det här med schemat fick jag idag inse att det hade jag ju inte alls.
Jag får honom helt enkelt inte att somna om.
Vagningen har jag övat på men det verkar tamejtusan inte fungera. Jag får fortsätta öva med tom vagn. Inget bra schvung i vagnen heller, kanske inte den ultimata modellen. Idag har han alltså sovit två 45-minuterslurar och en entimmes. I skarvarna har jag försökt vagna och lugna utan att ta upp men efter en halvtimme känns det så lönlöst att jag ger mig. Jag behöver hjälp här.
Det finfina är att gullungen inatt sussade mellan halv nio och åtta så det är ju superbt och jätteskönt för honom! :thumbsup: Natten sover han alltid på rygg och det fungerar hur bra som helst. Vaknar inte och somnar nästan alltid inom kort.
Jag vet inte men man kanske kan börja vagna i ryggläge i stället, kanske han föredrar det. Svårt att veta vad som är ovant och vad han faktiskt inte "gillar".
Känns som ju mer jag försöker desto rörigare blir det men jag intalar mig att det måste gå ner innan det vänder upp igen. Och överlag är det ju helt fantastiskt med nätterna och Jalle i allmänhet – världens charmigaste och gladaste lilla fis
Ja det blev visst en lång harang igen, om det är någon som har tid så... HELP!
Efter att ha trott att jag fått in snitsen på det här med schemat fick jag idag inse att det hade jag ju inte alls.
Jag får honom helt enkelt inte att somna om.
Vagningen har jag övat på men det verkar tamejtusan inte fungera. Jag får fortsätta öva med tom vagn. Inget bra schvung i vagnen heller, kanske inte den ultimata modellen. Idag har han alltså sovit två 45-minuterslurar och en entimmes. I skarvarna har jag försökt vagna och lugna utan att ta upp men efter en halvtimme känns det så lönlöst att jag ger mig. Jag behöver hjälp här.
Det finfina är att gullungen inatt sussade mellan halv nio och åtta så det är ju superbt och jätteskönt för honom! :thumbsup: Natten sover han alltid på rygg och det fungerar hur bra som helst. Vaknar inte och somnar nästan alltid inom kort.
Jag vet inte men man kanske kan börja vagna i ryggläge i stället, kanske han föredrar det. Svårt att veta vad som är ovant och vad han faktiskt inte "gillar".
Känns som ju mer jag försöker desto rörigare blir det men jag intalar mig att det måste gå ner innan det vänder upp igen. Och överlag är det ju helt fantastiskt med nätterna och Jalle i allmänhet – världens charmigaste och gladaste lilla fis
Ja det blev visst en lång harang igen, om det är någon som har tid så... HELP!
Lille Jalle 090603
God lördag!
Jag fortsätter tjata hål i huvet.
Funderar på att lägga mattimmen (fast i Jalles fall handlar det snarare om en halvtimme, han slukar maten som en hel lastbilschaffis
) innan lurarna i stället för direkt efter. Han brukar inte verka hungrig direkt efter sömnen nämligen utan rätt nöjd och glad. Men däremot kan ju insomningssvårigheterna kanske bero på att han helt enkelt inte är helt och hållet mätt i lilla maggen.. Jag ska testa lägga det så idag.
Och – är det för tidigt att börja med några skedar gröt innan ersättningen vid 12 veckors ålder? Han kan ju äta mycket den här lilla pysen men det blir så dyrt osv med ännu mer än de 190-235 ml (ja mer eller mindre i alla fall) han äter idag varje gång.
Kram på er medmänniskor :-({|=

Jag fortsätter tjata hål i huvet.
Funderar på att lägga mattimmen (fast i Jalles fall handlar det snarare om en halvtimme, han slukar maten som en hel lastbilschaffis
Och – är det för tidigt att börja med några skedar gröt innan ersättningen vid 12 veckors ålder? Han kan ju äta mycket den här lilla pysen men det blir så dyrt osv med ännu mer än de 190-235 ml (ja mer eller mindre i alla fall) han äter idag varje gång.
Kram på er medmänniskor :-({|=
Lille Jalle 090603
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och jag tycker din tanke om att ge lilla charmören mat före lurarna verkar helt rätt. Kom bara ihåg att vad man än hittar på av förändring för små barn så tar det tre dagar att landa
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Influensa nojig morsa alltså!
TACK för svaret! Vi kör nu på lite gröt/puré innan några måltider. Tas emot med skräckblandad förtjusning
Idag när jag skulle sätta igång med vagnandet märkte jag att Jalle jagade upp sig eftersom han antagligen märkte att jag redan innan var nervös för huruvida detta skulle funka eller ej. Så efter någon minuts vagnande satte jag på klassisk musik och låtsades att jag var min sambo (som alltid lyckas med detta) Haha, det funkade! Och varje gång han argt sa "oä-ä" så sa jag vänligt men bestämt "jo-o". Haha, undrar vem det var till för, Jalle eller Jalles ömma modes.
Ja men i alla fall, det jag egentligen tänkte fråga om nu var angående denna förbaskade svininfluensa! Alltså jag får PANIK när jag tänker på att småttingarna inte får vaccin.
Nån som har tips alternativt nedlugnande råd (förutom att inte läsa Aftonbladet då
)?
Kram på er där ute
Idag när jag skulle sätta igång med vagnandet märkte jag att Jalle jagade upp sig eftersom han antagligen märkte att jag redan innan var nervös för huruvida detta skulle funka eller ej. Så efter någon minuts vagnande satte jag på klassisk musik och låtsades att jag var min sambo (som alltid lyckas med detta) Haha, det funkade! Och varje gång han argt sa "oä-ä" så sa jag vänligt men bestämt "jo-o". Haha, undrar vem det var till för, Jalle eller Jalles ömma modes.
Ja men i alla fall, det jag egentligen tänkte fråga om nu var angående denna förbaskade svininfluensa! Alltså jag får PANIK när jag tänker på att småttingarna inte får vaccin.
Nån som har tips alternativt nedlugnande råd (förutom att inte läsa Aftonbladet då
Kram på er där ute
Lille Jalle 090603
Härlig inställning vid vagningen
Här kommer en tråd om svininfluensan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20469
Elle
Här kommer en tråd om svininfluensan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20469
Alice min vän, jag delar din oro för den här jäkla grissjukdomen. Tråden var intressant, men handlar ju om man ska vaccinera sig eller ej. Våra små pluttar FÅR väl inte vaccinera sig?
Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv varit bekymrad över baciller och smittor. Nu tänker jag mer och mer på var man rör sina händer under en dag - och det är sannerligen omöjligt att vistas utanför hemmet utan att utsätta sig för andras baciller.
Vad sjutton ska man göra? Än så länge är jag cool, men snart kanske man måste börja fundera på om man över huvud taget ska ta med sin älskling ut bland folk. Det blir en intressant vinter ... "Så ja älskling, jag kopplar dig här utanför, mamma ska bara in och handla lite mat!"
Fy fasiken vad trist egentligen. Hur ska man stå ut? Jag som har en öppen förskola i huset som jag tänkte skulle bli guld när plutten blir lite större...i vinter.
Ps. Ska man fortsätta diskutera detta inne på ett annat forum egentligen?
Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv varit bekymrad över baciller och smittor. Nu tänker jag mer och mer på var man rör sina händer under en dag - och det är sannerligen omöjligt att vistas utanför hemmet utan att utsätta sig för andras baciller.
Vad sjutton ska man göra? Än så länge är jag cool, men snart kanske man måste börja fundera på om man över huvud taget ska ta med sin älskling ut bland folk. Det blir en intressant vinter ... "Så ja älskling, jag kopplar dig här utanför, mamma ska bara in och handla lite mat!"
Fy fasiken vad trist egentligen. Hur ska man stå ut? Jag som har en öppen förskola i huset som jag tänkte skulle bli guld när plutten blir lite större...i vinter.
Ps. Ska man fortsätta diskutera detta inne på ett annat forum egentligen?
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Tack ännu än gång för svaren!
Ja nu har influensahelvetet kommit hem till oss iaf. Vet ju inte VILKEN flunsa dock men enligt sjukvårdsupplysningen låter det sannolikt som "den nya".. Stackars Joel. Rådet var att inte visats i samma rum. Alls. Ännu mer stackars Joel, som således både blir sjuk och ensam. Man ska tydligen också gå till vårdcentralen imorron bitti så att han eventuellt kan få Tamiflu eftersom vi har lille Hjalmar som ska skyddas från smitta. Hugaligen. Jag fullkomligt badar i handsprit idag.
Ja nu har influensahelvetet kommit hem till oss iaf. Vet ju inte VILKEN flunsa dock men enligt sjukvårdsupplysningen låter det sannolikt som "den nya".. Stackars Joel. Rådet var att inte visats i samma rum. Alls. Ännu mer stackars Joel, som således både blir sjuk och ensam. Man ska tydligen också gå till vårdcentralen imorron bitti så att han eventuellt kan få Tamiflu eftersom vi har lille Hjalmar som ska skyddas från smitta. Hugaligen. Jag fullkomligt badar i handsprit idag.
Lille Jalle 090603
-
chokladkaninen
Usch, stackars er! 
Härhemma har vi också nåt virus (och handsprit hjälper inte mot virus utan bara mot bakterier, by the way, så även om hygien förstås är bra behöver du nog inte överdriva
säger min svåger som är sjuksyrra, i alla fall) så Bebbo har haft hög feber i två dagar. Men han verkar bättre nu och vi andra bara nyser lite än så länge så det var kanske bara en förkylning. 
Och du, lova nu att du inte köper mera Aftonbladet!
Man blir helt knäckt av att ens gå nära den tidningen. O:)
Härhemma har vi också nåt virus (och handsprit hjälper inte mot virus utan bara mot bakterier, by the way, så även om hygien förstås är bra behöver du nog inte överdriva
Och du, lova nu att du inte köper mera Aftonbladet!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Jag är i chock. Jag som trodde att handsprit var lösningen på alla problem. Nu vet jag inte vad jag ska tro på längre. Det känns bara...tomt.
Men på ett sätt lugnare, eftersom vår handsprit är slut och Apotekets också.
Alice, vi vill ha rapporter!
Men på ett sätt lugnare, eftersom vår handsprit är slut och Apotekets också.
Alice, vi vill ha rapporter!
På bättringsvägen verkar det som. Ingen feber nu men den "ska" väl gå upp mot eftermiddag/kväll enligt läkaren. Jaa Joel skulle ju få Tamiflu idag eftersom vi har bebben men det fick han alltså inte eftersom han redan varit som mest smittsam och då finns det ingen poäng att sätta in antivirala läkemedel enligt vår läkare och hans konsultation från smittskyddet. Men Jalle vistas inte i samma rum som Joel. Och det smittar på armlängds avstånd så man behöver ju inte vara för hysterisk. Stackars man, han måste känna sig som en spetälsk. Nu är knubbis hos mina föräldrar några timmar. Jaja, usch jag hatar mediarappoterna. Men va fasen, de flesta får ju en lindrig flunsa - och sen är man immun så så kan man ju tänka så känns det mindre besvärande.
Chokladkaninen - hoppas Bebbo mår ännu bättre nu och att ni inte blir suka!
Fanny - läkaren lugnade med att små bebisar faktiskt klarar flunsor mycket bra, OM de nu skulle få den. OM.
Kram på er och håll er friska!
Chokladkaninen - hoppas Bebbo mår ännu bättre nu och att ni inte blir suka!
Fanny - läkaren lugnade med att små bebisar faktiskt klarar flunsor mycket bra, OM de nu skulle få den. OM.
Kram på er och håll er friska!
Lille Jalle 090603
Skönt att det är på bättringsvägen! Och som du säger, sen blir ju Joel untouchable. Det kan han säkert utnyttja till sin fördel på något sätt.
Ska ni ta några prover för att få reda på om det verkligen är svinflunsan?
Och det där med att bebisar klarar sig bra: varför säger de att barn under 2 år är i den här riskgruppen då? Förvirrande!
Ska ni ta några prover för att få reda på om det verkligen är svinflunsan?
Och det där med att bebisar klarar sig bra: varför säger de att barn under 2 år är i den här riskgruppen då? Förvirrande!