hur sluta med tummen och hur inte börja?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

:lol: HAHA! :lol:

Måste bara flika in att jag faktiskt känner en snart-60-åring som fortfarande suger på tummen! :shock: :lol: Inte så att hon väljer det medvetet, men den åker in i sömnen fortfarande! :lol: Det ni! :wink:

Förövrigt vill jag bara säga att äta genom tumsugning skulle jag omedelbart sätta stopp för! :!:

Lycka till med eller utan tummar! :thumbsup:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Instämmer, askuul tråd :lol:

Sen fick jag mig en poägterare där gällande tummandet vid matningarna ty dame Smulan gjorde så. Inte nu längre, f.o.m. idag alltså :roll: :mrgreen:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:

60 år :roll: Ränderna går aldrig ur :?: :!:

Själv måste jag alltid ha handen under kinden när jag ska sova. Undras om det är därför jag snarkar (enligt uppgift) :?: Säkert någon sorts syndrom som jag borde ha psykiatrisk behandling för :shock:

En unge hade jag "problem" med. Hon var bedårande på alla sätt och vis men fick från start för sig att hon skulle ha två fingrar i munnen och en BLÖJSA, som hon ansåg det hette. (På den tiden köpte man blöjor separat och la dem i en blöjsnibb av plast, som man knöt i sidorna på barnet; blöjsnibbarna köptes på rulle och revs av underhand som ena andra soppåsar.) Långt efter att denna lilla semla slutat med blöjor skulle hon ha sin BLÖJSA hängandes vid handen med fingrarna i munnen och sniffandes på, vad jag förstod - äkta plast (hur gott luktar det? Nej, blöjsan var åtminstone inte begagnad). Jag såg framför mig en tonårig thinnersniffare... to say the least :x Och blöjsarullen kunde hon ju själv förse sig av, och gjorde, stup i kvarten.

När hon skulle fylla FEM (herre milde) började jag älskvärt bearbeta henne i god tid innan. Vilken stor sak att hon skulle bli så STOR och fylla FEM! Visst, det kunde hon ju köpa med gillande och förtjusning, och rabbla önskelista, o ja :lol: En passant, sådär, "tipsade" jag henne då om att BLÖJSOR låg under en anständig femårings (praktiskt taget vuxna) värdighet och borde förpassas till byrålådan (kunde inte komma på något bättre. Lillasyster hade vid det laget slutat med blöjor hon också). Den blivande femåringen hade inga som helst problem med den bristande logiken (vaf-n skulle blöjsorna i byrålådan att göra :?: ) utan lyssnade och tog till sig, tydligen, denna min älskvärt raspiga grammofonskiva: "När du fyller FEM år lägger vi blöjsan i LÅDAN! Jaaaa :!: "

Och så kom den Stora Dagen. Och ungen går och lägger Blöjsan, hennes femåriga kompanjon, i lådan. Och tar den aldrig mer. Och fingrarna åkte ut på kuppen :!: (DET hade jag aldrig väntat mig.)

Idag är hon gravid med sitt första barn och blöjsor finns ej mer... O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja här fick man sig en hel del tips och skratt. :D Elsa suger på tummen nästan jämt. :shock: I sådär någon sekund och sedan grejar hon lite med det hon ska göra och sen åker den in igen. Det är ALLTID vänster tumme, så att hon kan göra allt med höger hand. :roll: Skicklig är hon, diskar, lagar mat, städar, gräva i sandlådan, det mesta går med en tumme i munnen (som åker in som en magnet och åker ut för att fixa till något och sen åker in igen). :roll: Jag har mest tänkt att bara hon håller sig sysselsatt så får den väl vara i då och då.

Badet eller duschen fixar hon också med tummen i ibland, och hon sitter inte bara och ser söt ut utan grejar med sina saker eller hjälper till att schamponera osv. Men sen står hon med duschen en stund och då åker den in igen, tills hon fixar med något.

Ska jag försöka lägga mig i mer?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"