4 veckors flicka -nattmål bort?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Vid 5-6 månader är tiderna 45-1.5-45 klassiska, så passar det för er så kör på tycker jag!

Hur är det med mörkläggningen? När det är så här ljusa tider som det är just nu så är det verkligen super viktigt att det är mörkt ( för att inte säga becksvart) om man vill få bukt med tidiga morgnar.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
erifre

Inlägg av erifre »

Hej!

Vi har fortfarande lite "problem" med tidiga morgnar. Vi har skaffat en mörk rullgardin men det är ju inte riktigt bäcksvart i rummet. Kan det vara det som är problemet?

Hon sover i eget rum sedan en dryg månad tillbaka, det var inga problem att få henne att sova där (förutom då att hon vaknar tidigt). Någon gång mellan kl 5 och 6 vaknar vi av att hon ligger och "sjunger" inte alls missnöjd (hon har nog världens bästa morgonhumör:) ) Då byter vi blöja på henne, i sängen utan att säga ett ord. Lägger henne på magen, solfjädrar lite. Hon stoppar genast in tummen och slumrar till. Sover 15-20 min sen är hon vaken igen. Vi tar aldrig upp henne förrän klockan närmar sig 7.

Det sägs att nyblivna mammor sover väldigt lätt och vaknar av minsta lilla, stämmer inte på mig! Sover som en stock, ofta är det pappa som får kliva upp och lägga tillrätta :lol: Och han är inte heller direkt lättväkt. Kan det vara så att hon hinner vakna "för mycket" och därför har svårt att somna om? Vi kanske borde slå på babyvakten på högst volym så att vi kan söva om henne så fort hon börjar vakna till liv.

På dagarna sover hon 20-1,5-45 Hon är glad som en lärka i stort sett hela tiden. Äter som en häst allt vi har provat hittills. Jag upplever inte att hon är vrålhungrig när jag ammar henne vid 7 tiden.

Förra helgen hade vi sovgäster, då flyttade vi in henne med spjälsäng och allt i vårt sovrum.Då fick jag väcka henne kl 7.15 :?: Inte ett pip på hela natten. Till saken hör att vi varken har rullgardin eller persienn i vårt sovrum. Var inte de lite märkligt.

Tycker ni att jag ska göra nåt åt det här eller bara gilla läget och njuta av världens gulligaste tjej? :wink:
Estris

Flicka 090209
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, mörkläggningen kan påverka. Prova!

En undran från mig: Varför byter ni blöja när hon vaknar mellan 5 och 6?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
erifre

Inlägg av erifre »

Vi byter blöjan för att den är jätteblöt. Vi tycker att det går lättare att söva om henne om hon får torr blöja.
Estris

Flicka 090209
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Erifre! :D

Givetvis är det upp till er med blöjbytet (fast om ni upplever att den är "full" är det kanske värt att gå upp en stl?) och sådär, det jag reagerar på är bara
erifre skrev:Vi tycker att det går lättare att söva om henne
Jag tänker: Er flicka är stor nu, 7 månader, väl? Hon kan somna själv och sova själv sedan lång tid tillbaka, och hon vet att ni är där och tar vara på hennes intressen. Hon vet också att morgonen inte infaller förrän NI säger det och tar upp henne. :idea: Jag tror helt enkelt att det är dags att ni bestämmer er för att ni har gjort vad ni kan och låter henne själv ta ansvar för sitt omsomnande. 8)

Mörkläggningsgardin är bra (här finns tips på effektiv mörkläggning http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19343 ), att se över schemat så att det innehåller lagom mycket sömn totalt är också bra (14,5h vid 7 mån) och en pangramsa om ni hör när hon vaknar till är också suve. Men, sedan tänker jag: sov så gott och låt henne sköta sig själv. Om ni sover i närheten av hennes rum tycker jag t o m att ni ska stänga av babyvakten helt. :wink: Blir det totalkris så kommer ni att höra det ändå. :shock: Lovar! :D

Jag har varit på samma punkt i tillvaron själv. Läs om det i min tråd om du vill: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=135

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
erifre

Inlägg av erifre »

Jag tror att "chokladkaninen" har helt rätt, vi måste nog bestämma oss för att hon klarar av att somna om själv.

Ang blöjbytet så är blöjan full tidigt på morgonen. Vi använder Pampers Baby dry storlek 5 (vilket är 11-25 kg, hon väger ju bara 8kg). Men vi kanske måste ha ännu större...Ibland har jag bytt på henne innan jag går och lägger mig på kvällen ca 22-23, men då är den helt torr så det är vi inte hjälpta av.

Jag har lite dåligt samvete för ramsan :oops: Har inte fått de att funka. Har kört "Go natti med sig sov så gott" Men när jag ramsade precis vid insomnade (när hon var 3-4 månader) då vaknade hon till. Nu ramsar jag när jag lägger henne men det kan ju ta 10-15 min innan hon somnar så då vet jag inte om den har någon effekt.
Estris

Flicka 090209
ElinN

Inlägg av ElinN »

erifre skrev: Ang blöjbytet så är blöjan full tidigt på morgonen. Vi använder Pampers Baby dry storlek 5 (vilket är 11-25 kg, hon väger ju bara 8kg). Men vi kanske måste ha ännu större...Ibland har jag bytt på henne innan jag går och lägger mig på kvällen ca 22-23, men då är den helt torr så det är vi inte hjälpta av.

Jag har lite dåligt samvete för ramsan :oops: Har inte fått de att funka. Har kört "Go natti med sig sov så gott" Men när jag ramsade precis vid insomnade (när hon var 3-4 månader) då vaknade hon till. Nu ramsar jag när jag lägger henne men det kan ju ta 10-15 min innan hon somnar så då vet jag inte om den har någon effekt.
Pampers Baby Dry = Pampers Baby WET på mornarna vet jag av erfarenhet. :evil: Jag rekommenderar verkligen Libero (comfort fit) till natten! Då behöver man inte fundera över tidiga blöjbyten för lilla rumpan är torr! :D 8)

Ha inte dåligt samvete för ramsan (eller nått annat)! :!: Du kommer att få den att "ta" när ni behöver, det lovar jag! Hon känner till den, och vet att den betyder sova och det är gott så! :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"