Behöver erat stöd inför kuren som börjar på sön kväll!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tottan

Behöver erat stöd inför kuren som börjar på sön kväll!!

Inlägg av Tottan »

Hej alla livsnjutare! 8)

Har läst boken SHN 2x o även strukit under dt viktigaste så jag lätt kan fortsätta plugga. Kontaktaktat 2st dipl kurare via mail utan resultat o därför beslutat mig för att fixa det själv. Efter ett yrkesliv med stallar blandat av ston o hingstar o ett hem med 2 schäferhanar vore det sjutton om min konsekvens o attityd inte skulle räcka till för mitt eget 20mån barn?!?! :lol:

Nog om dt o till mitt bekymmer....
Jag har efter BBs o div barnpsykologers inrådan samsovit med sonen, vilket givetvis gjort det oerhört svårt för honom att somna själv. Har precis i dagarna fått honom att somna medans jag sitter en bit från sängen o han alltså inte måste nypa mig i ngn kroppsdel... :oops:
Till en början står jag lutad mot hans säng(ryggen emot) annars klättrar han ut. De ggr jag går ut ur rummet fullkomligt kastar han sig handlöst ur spjälsängen innan jag hinner till dörren. Han får själv gå tillbaka o klättra i under bestämd muntlig tillsägelse. Jag går ut o samma sak händer igen han fortsätter envist vilket tyder på att jag inte hittat "rätt"...
Det som "Oroar" mig är hur jag ska kunna genomföra lämnandet, vill ju absolut inte fastna hos honom!!

Vi bor just nu trångt så han sover i vårat sovrum. Tänkte from sön göra en hörna i vardagsrummet med svarta lakan. Vet inte om det betyder nåt xtra att tänka på ang mina funderingar kring sängrymmaren.

Avslutningsvis vill jag säga att filosofin SHN är helt underbart glasklar o riktigt sunt bondförnuft, att jag var tvungen att läsa en bok för att införa dessa kloka vanor efter en uppväxt full av djur... :lol: Härligt att livet är fullt av möjligheter som aldrig försent att börja med, men alltid för tidiga att "sluta med"...

Hoppas på era kloka råd!!!
<3 Pojke Dec -07 :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Tottan och välkommen hit :!:

Jag är fullständigt övertygad om att din Attityd kommer att vara till ytterst stor hjälp för sonens sömn :wink: :!: Att lära sitt barn somna själv och sova gott i egen säng är en stor gåva som han kommer att bära med sig resten av sitt liv.

Var inte rädd för att "fastna" hos gossen när du kurar, de första nätterna får och bör du stå kvar och solfjädra / buffa tills han nästan sover och med lite äldre barn kan det ta någon natt längre. Skynda långsamt :wink: Det viktiga är att alltid, alltid avsluta med ramsan och inte fuska där!

Jag blir glad av att läsa ditt inlägg, jag förstår precis hur du menar med att SHN andas bondförnuft och ger råg i ryggen - som att hitta hem :wink: :!: (Har du läst Barnaboken? Om inte så har du ljuvlig läsning framför dig!)

Det ska bli jätteroligt att få vara med på er resa!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tottan

Inlägg av Tottan »

Tusen tack för de orden!

Hur det än är när man ska göra ngt "nytt" så kommer tankar som kommer jag klara det här?
Jättebra om jag kan hrm "hålla fast" honom lite längre till en början. Han är riktigt riktigt arg på mig att jag inte tar över honom till min säng vid uppvaknanden på nätterna, vilket bara gör att han ligger o krafsar o nyper på mig så ingen av oss egentligen sover. I nuläget "måste" han krafsa o nypa i min handflata för att somna om, som i sin tur leder till ett nytt uppvaknande efter ca 30 min när jag tagit tillbaka handen för att själv sova :P pust ögonen blöder o jag är så sjukt motiverad att genemföra detta så vi äntligen får den sömn vi behöver!

En annan fundering som dykt upp... Han är hos sin pappa varannan helg, ja tyvärr man kan inte styra allt o nu får jag försöka göra det bästa av den situationen... Iaf tror jag inte han tar detta med schema på fullaste allvar, har bett honom köpa boken som han tyvärr inte gjort eller kollat hemsidan heller. Kan det funka för mig o pjken även om pappan tänker köra "sitt race" ??

Ja, jag är såld på "barnafilosofin" o tror barnaboken dimper ned i postlådan idag!!! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag hade också en handkrafsare... min äldste son skulle pilla nagelband nätterna igenom, vilket resulterade i att både jag och min mor (som barnvaktade ibland) fick inflammation :roll: och det var där och då jag bestämde mig för att lära nästkommande barn att somna och sova själv från start :wink: . Först när sonen fick egen säng och somna själv fick han (och jag!) god nattsömn.

Visst underlättar det om du och pappan kör samma race, men går det inte så går det inte... Kanske kan du prata med pappan och ha med honom någon läggning, så att han ser och lär irl? Och det kan absolut bli så att pappan blir mer intresserad när han ser hur bra det är för gossen - många hä på forumet kan vittna om att så ofta sker med pappor :wink: .

Tror du att du kan ha sonen själv över hela kuren och under uppföljningsveckan så att allt sätter sig? Ni kanske kan kompromissa fram nåt?

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tottan

Inlägg av Tottan »

Ja, det kan bli en del tok när man följer det som känns "enklast" för stunden :)

Jo vi har gjort upp så han bor hos mig gnm hela kuren!

Nu har vi kört första natten jag är verkligen imponerad o stolt över hos båda hur bra det gick!! Samtidigt lite besviken att jag missade lite på morgonen, hoppas det inte ska grusa kommande dagar...

Natten gick ju fantastiskt bra, insomningen tog ca 1 timme jag var endast in en gång för påminnelse precis i början för sedan var det bara arga skrik. Vilken skön o härlig känsla när bekräftelseramsan svarades med tysthet lr lite gny ist för illvrål! :thumbsup:

Ett uppvaknande strax efter 01 somnar om efter 45min jag var bara in o solfjädra precis vid uppvaknandet sen tog han hand om alla känslor själv tills han tog emot bekräftelsen!

Det enda jag inte är nöjd med (mig själv) var nu på morgonen när han vaknar 45 min för tidigt (kvart i sex). Jag in o solfjädrar, ramsar ut, ger påminnelse utifrån, vid andra blir han tyst en stund, jag vill helst att han ska sova ist varvar han upp o hoppar ur sängen halv sju :( Skiit jag skulle gått in o "väckt" honom när det var tyst.... Vet jag nu! Jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på för tiden hade gått ut. Det blev en solfjäder tills han var tyst o lugn o s väckte jag honom utan att gå ut emellan.. Tog nästan en halvtimme, "väckte" strax före 7. Ja, det var lite synd att han fick tillfälle att hoppa ur sängen eftersom han inte gjort det på hela natten...

En fundering på hans lilla "koja" Har hängt upp svarta lakan men eftersom det är ljusare i tvrummet än hos han kan han se våra silhuetter i soffan, ska jag försöka hänga dubbla lr gör det inget om det är mörkt hos honom??
Tottan

Inlägg av Tottan »

Andra natten avklarad... Natten känns piece of cake, värre med morgonen. :wink: Vid nattningen hoppade han ur sängen 3x innan han äntligen stannade kvar. Häftigt att jag fick svar på en påminnelseramsa o kunde dra ihop den med bekräftelsen! Sov efter 40min, vaknade till halv elva o somnade om själv. Sen kom vargtimmen,,,,puh! Vaknar 04.40 gallskriker, ramsar o påminner, han lägger sig tyst flera ggr men flyger upp o är rasande på mina bekräftelser. 05.17 tar han emot bekräftelsen YES! efter 10 min går jag på toa o då drar det igång igen :^o Jag ramsar o påminner, han är ursinnig o börjar hoppa ur sängen 6.08, jag går in o solfjädrar tills han är tyst o ramsar ut, han flyger upp vrålar o ur igen. Vi håller på så till 6.27 då det är tyst ett ögonblick, jag springer in o gör glad morgon medans han är på väg ur igen :?

Jag ska köpa en väckarklocka åt honom som hjälp. Har ni andra tips? Ska jag bara ramsa en gång på vargtimmen o sen låta honom vara?? Tycker det är lite krångel när han prompt ska ur sängen :roll:

På återhörande!
Tottan

Inlägg av Tottan »

Hjälp vad vi backar!!!
Ikväll blev det bara en kamp om att stanna i sängen, grabben skrattade o jag kokade :( En timme tog det tills han somnade. Jag försökte sitta i glipan mellan lakanen (vi har ju inget rum än utan en liten koja) o ge bestämd ramsa när han börja klättra men den bara triggade igång ännu mer tillslut kändes det som varje ramsa bekräftelse/påminnelse var ett kommando att dra igång liv o klättra ur. Jag fick sätta mig tyst 1m från sängen o bara ta ner benet när han började flå, ville inte ramsa hela tiden då det bara kändes som den "försvagades" för varje gång. Iaf la han sig självmant och fick bekräftelseramsa x4 då, vilket behövdes göra om en gång pga nytt rymningsförsök. Han somnade alltså in till bekräftelseramsa x4 dock när jag satt vid sängkanten, det kändes ju inte så jättebra... Jag vill ju kunna gå ut, vi är jussom inne på 3e natten o ska ju inte vara där inne hos honom!!!
Vad säger ni?? Tak på sängen är jag inne på just nu! :lol:
Tottan

Inlägg av Tottan »

Usch o fy! År så matt på mig själv att jag inte fört in goda sömnvanor tidigt i sonens liv :evil:
Jag har verkligen stött på patrull o vill helst bara kura! Han tar mig helt enkelt inte på allvar o jag vet inte varför, har inga som helst problem med att vara bestämd o springer absolut inte in i onödan utan stannar utanför med ramsan men han bara bestämmer sig för att inte vara i sängen. Tyckte att första nätterna gick så bra, ganske började det gå sämre för jag inte fick till mornarna? Inatt bara riktade jag in mig på att få kvar honom i sängen, han skiter i om jag sitter i dörröppningen o säller i med en ramsa eller rätt o slätt säger LÄGG DIG! Inatt har jag sovit på en madrass bredvid sängen o grabbat tag i hans fot när han började klättra stå fick han göra. Tillslut la han sig ner o somnade sov till klockan ringde(det här började 00.15).

Jag vill absolut inte göra på det här viset, solfjädrade längre tid oxå men som sagt så fort jag lämnar studsar han ur(han verkar lixom inte tröttna).
Känns jättetråkigt att det jag säger inte betyder nåt, skämt bort honom att få sin vilja fram verkr jag ha lyckats bra med :(

What to do??
Tottan

Inlägg av Tottan »

Ok såhär har vi fortsatt...
Först o främst bestämde jag mig att hålla fattningen NO MATTER WHAT, klart man inte kan känna sig trygg o sova när själva Flockledaren är flyförbannad o därmed ur balans. "Där konsten slutar tar våldet vid" Trots allt är det samsovning vi "tränat" i 1,5år så det kanske tar mer än 4 nätter att få bukt på :wink:
Vid middagen pratade jag med lillen om att om du klättrar ur sängen ikväll kommer inte mamma prata med dig o du får gå tillbaka själv -JAA... På natten sover man o det gör man i sin säng -JAA.. Sen hade vi "nattning" med en mininalle som vi ställde klockan med inför morgonen o så berättade vi för nallen om Glad morgon o att han skulle få hjälpa till att stänga av klockan. Pojken njöt o tyckte det va så kul! När Nallen fick sin ramsa lyfte han upp honom "grät åt honom" o slängde den i backen. Då pratade vi om att Nallen inte kunde sova om han inte låg i sin säng vi lyfte tillbaka den o ramsade på nytt, då blev det en hit nattinattinatti o vinkvink åt Nallen! :)

Sen busade vi inte så hårt som vi "kan" eftersom sängklättrandet blev lite av ett bus för honom utan vi hade trevligt o småbusade ist för att jaga varann o vråla som lejon o brottas. Jag tyckte att det här funkade bättre så länge :wink:
Solfjäder i ca 8 min tills lugn o sen parkering i "gardinen" oj vad trött han var o hängde grinandes med benet på kanten. La sig självmant några ggr o tog emot bekräftelsen när den kom upp igen dock.. Här blev det tydligt att han faktiskt ville ur sängen när han inte "kunde" somna o som sagt vi har ju tränat in nåt annat så här långt. :roll:

Slutade gråta o somnade på stört då jag satt mig i gardinen vid sängens långsida ist för kortsidan där han väljer att hoppa ut. Tog emot bekräftelsen o insomnade på mage med huvudet bortvänt :wink: :wink:

Jag har alltså valt att ge honom 1 Ramsa i samband med utgången, passivt invänta eget initativ till att lägga sig tyst o då få bekräftelse, vilken han iofs gasar igång på igen ibland ffa på natten... Alltså inga påminnelser, vad tycks om det??
Sen undrar jag om natten är det ok att solfjädra igen eller vad ska jag göra när han blockerar sig o bara SKA ur sängen. Ramsorna går inte fram då hur bestämda lr långa de blir det är anledningen till att jag just nu valt "positiv förstärkning" enkom....

Ja jäklar vad funderingar som dyker upp i samband med kurstart 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tottan!

Oj, det blev visst en monolog här för dig, nu har jag läst igenom dina inlägg och du löser problemen så fint efterhand! Ska försöka ge dig lite feedback iallafall :wink: trots att jag är helt säker på att du grejar det här själv :D :!:

Mycket smart av dig att spela teater, det är något som ofta glöms bort. "Learning by doing" funkar hur bra som helst även på små barn, jag vet många som använt sig av det till både läggning och potträning!

Du tänker helt rätt vad gäller att det kan och brukar ta lite längre tid med de större barnen som kuras - precis som du själv skriver så har ni lärt honom under lång tid att sova med er och nu ändras allt - såklart frågorna blir lite större och envetnare då! Visst är det okej att solfjädra under natten också, stirra dig inte blind på var i kuren ni är, utan använd de verktyg som du känner att du behöver. Han har (o)vanor som måste brytas och du måste ge honom den hjälp han behöver! Avsluta vad du än gör med en ramsa, fuska inte med det - även om det kan vara nog så frestande :roll: :wink: ...

Känner du att det är några funderingar du inte fått svar på? Hojta till isåfall!

Kram och hoppas ni får en bra natt!

Mia
Tottan

Inlägg av Tottan »

Ska försöka mig på en sammanfattning hur våra kvällar o nätter ser ut nu.
Det är så svårt att se dem små framstegen när man är "mitt uppe i" fast jag har tvingat mig själv till att se dem. Därför börjar jag tala om vad som blivit bättre! :) Vi har fortfarande nattningsprocedur med Nallen, det är bara kul o Nallen "grinar" inget längre. när han lägger sig i sängen är han mkt nöjdare o småpratar o skojar, inte som förut då han grinade direkt. Dessutom somnar han direkt dem ggr han vaknar före midnatt då jag gett "pangramsa".
Pga sängrymmandet har vi inte kommit längre, jag känner att jag helt klart skulle få ett annat resultat om jag kunde "lämna" sängen men jag får helt enkelt passa den har märkt att han "tröttnar" snabbast om han aldrig hinner landa i golvet (brukar hålla ut 1-1,5 timme). Varje morgon vaknar han minst en timme för tidigt o jag upplever honom som mest "målmedveten" att ta sig ur då. insomningen på kvällen tar upp emot en timme. Vi ska snart flytta så han får eget rum, jag kommer oxå skaffa en säng med mera djup, den här är lite grundare än de flesta. Ev även "förlänga" sidorna om dt behövs. Jag märkte en sån otrolig skillnad i genomslagskraft på ramsorna de två första kvällarna när han inte gick ur sängen som har varit ett problem även innan. Tror helt enkelt det var lite läskigt med lakanen i början men nu är dem som "hemma" o hoppandet ur är i full gång o han får dt sällskap han är ute efter hela tiden :?
Jag försöker rannsaka mig om dt finns mer jag kan göra ang rymningarna, är ganska säker på att attityden inte brister. Å andra sidan har jag alltid innan tagit upp honom i min säng så fort han vaknat o grinat tidigare så dt kanske är det som sitter som berget o han är både frusterad o vilsen vad mamma menar med detta??
Är jag bara otålig (vill ju helst få allt på en gång) o bara ska fortsätta vara konsekvent lr har jag missat nåt helt?? Går kanske inte att veta via skrift men jag vill så gärna o mkt! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JAG tycker i jobbar på helt utmärkt. Minns att det går över, han kommer att tröttna, snart nog. Men visst kommer en flytt och en stadigare säng vara bra också!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "