Vagna en 3-veckors?
-
ElinN
hej!
Jag brukar skriva om "linfröslem" då och då!
Här är det citat jag brukar slänga in:
Krya på sig Liten!
Jag brukar skriva om "linfröslem" då och då!
Det finns koksaltlösning som nässpray till bebisar -rekommenderas! Om det VERKLIGEN behövs finns numera även Nezeril (som näsdroppar) för de minsta.Emmy skrev: Jag ville bara tacka för det bästa tipset mot tröga magar. Vet inte vem av er klokas mammor =D> som skrev det, men det var att blanda välling- eller grötpulvret med "linfrö-slem-vatten". Klart bättre än messmör, linfröolja och andra tips vi fått. Tack
Man lägger helt enkelt 2 msk linfrö i 1 glas och fyller på med vatten. Låter dra över natten (el lika många timmar) och silar sedan bort fröna.
Krya på sig Liten!
Nu går det dåligt.
Lilltjejen äter inte lika bra som förut och har vaknat tidigt på morgonen tre nätter i rad nu kl 3-5 ungefär och jag har ammat då eftersom hon ätit så dåligt under dagen. Jag tappar attityden när jag vet att hon är hungrig, men jag kanske skulle framhärdat med ramsan ändå?
Usch hur ska jag göra?
Lilltjejen äter inte lika bra som förut och har vaknat tidigt på morgonen tre nätter i rad nu kl 3-5 ungefär och jag har ammat då eftersom hon ätit så dåligt under dagen. Jag tappar attityden när jag vet att hon är hungrig, men jag kanske skulle framhärdat med ramsan ändå?
Usch hur ska jag göra?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
-
Kalaskakan
Hejje Elin
!
Jag läste om de senaste händelserna och lägger in lite inputs.
Nässpray. Jag slår ett slag för Nezeril droppar, funkade perfa på Smulan när det begav sig. Koksaltet använde jag innan Näsfridan. På med koksalt, vänta ett tag, sug upp snoret. Innan läggning droppade jag Nezeril enl. anvisningar.
Vid sjukor är jag generös med allt, sätter det mesta ur spel och styr upp det vid tillfriskning. Jag tänker att några dagar inte gör något för i slutändan är det det stora som räknas.
Maten. När Damen här matdippar ser jag till att mata så mycket det går vid varje mål på dagen. Här om kvällens var det stooort nej tack till 4e målet så det var bara att lägga "utan mat" och invänta. Hon vaknade 05.30 hungrig som en jag vet inte vad och jag matade på då. En gång igen gång resonerar jag.
Jag kör också de mest kufiska sammansättningar, dvs. jag drar mig inte för att t.ex. ha päronpuréen ovanpå maten och ge allt på en och samma gång. (Det är mer i vår hjärna som man inte äter huvudrätten med efterräten på, resonerar jag
).
Linfröslem. Funkar alla tiders men tänk på att inte ha för mycket. Så gjorde jag först
och herregud.. vilka raketbajsar det kom. Inte alls skoj för Smulan. Nu har jag ca 30ml/matportion. Testa dig fram och ta det varligt.
Katrinplommonpuré tjorvade till hennes mage ännu mer så jag har nu gått över till päronpuré.
Hur du skall göra nu. Andas och kom ihåg att det hela rättar upp sig på någon/några dagar. Lovar! Herregud bejb, ni kan det här, det går ju hur strålande som helst
Ge det några dagar där du matar på på dagarna så är ni strax tbx på banan törs jag lova!
Jag läste om de senaste händelserna och lägger in lite inputs.
Vid sjukor är jag generös med allt, sätter det mesta ur spel och styr upp det vid tillfriskning. Jag tänker att några dagar inte gör något för i slutändan är det det stora som räknas.
Jag kör också de mest kufiska sammansättningar, dvs. jag drar mig inte för att t.ex. ha päronpuréen ovanpå maten och ge allt på en och samma gång. (Det är mer i vår hjärna som man inte äter huvudrätten med efterräten på, resonerar jag
Katrinplommonpuré tjorvade till hennes mage ännu mer så jag har nu gått över till päronpuré.
-
ElinN
Du har fått ett jättefint svar av Kalaskakan redan, jag vill bara nicka instämmande och säga att jag tycker du gör helt rätt. Är hon hungrig ska hon ha mat tycker jag!!! Är man sjuk är det ju lättare att äta lite och ofta och det gäller ju även såna här små. När hon blir frisk och du vet att hon ätit ordentligt under dagen, så kommer ni snart vara tillbaka på banan igen, promise!elinmats skrev:Nu går det dåligt.
Usch hur ska jag göra?
Hoppas hon kryar på sig snart! KRAM
Tack för svar
Var var väl ungefär det jag ville höra
Jag tror också att det ordnar upp sig. Men lite tråkigt känns det när det har varit tre nätter i rad men men... det går inte längre att säga en gång ingen gång 
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Hej igen!
Ammade kl 4 inatt igen
Nu är jag jättetrött. Behöver sovan nu...
Problemet är att hon helt uppenbart är hungrig kl4. Hon vaknade första gången kl 3 men somnade om med ramsan.
Idag har hon fått gröt till frukost + bröstmjölk.
Massa potatis och fruktpuré till lunch+ bröstmjölk
Tänker fortsätta proppa i henne mat under dagen. Vad tror ni? är det lösningen?
Vad gör jag inatt om hon ändå är hungrig? Insisterar på ramsan?
Förresten: ramsan på natten säger man ju inne i sovrummet (hon ligger brevid oss i sin spjälis) ska man säga den 4 ggr? (alltså 4x4 såas) direkt när hon vaknar?
Inatt buffade vi - funkade sådär...
Ammade kl 4 inatt igen
Problemet är att hon helt uppenbart är hungrig kl4. Hon vaknade första gången kl 3 men somnade om med ramsan.
Idag har hon fått gröt till frukost + bröstmjölk.
Massa potatis och fruktpuré till lunch+ bröstmjölk
Tänker fortsätta proppa i henne mat under dagen. Vad tror ni? är det lösningen?
Vad gör jag inatt om hon ändå är hungrig? Insisterar på ramsan?
Förresten: ramsan på natten säger man ju inne i sovrummet (hon ligger brevid oss i sin spjälis) ska man säga den 4 ggr? (alltså 4x4 såas) direkt när hon vaknar?
Inatt buffade vi - funkade sådär...
-
Kalaskakan
Hoy Elin!
Ramsan har jag inte erfarenhet av med de här små så den biten bollar jag över till någon bättre kunnande.
Maten; här hade jag bestämt mig. Alltså liksom, "Idag/Imorgon/På onsdag kör vi" och gjort så här:
-Matat på utav bara den vid VARJE mål. I den ordningen som funkade bäst; ersättning/börst först sen mat eller omvänt ända tills Liten självmant spottade ut maten.
(Här hemma får hon ers. först, efter 20-30min får hon maten).
När jag sen varit SÄKER på att NU har jag toppat damen i ett par dagar kört en offensiv på natten. That's it. Säger jag ät, så äter vi. Säger jag nu är det natt så sover vi.
Jag förstår att du är trött och då kan moden och tron på att en ljusning komma skall kan svikta. Så bestäm dig och kör sedan. Du kan det här Elin, dä' ä' bare' tröttheten som spelar en spratt nu. Tror jag. Å det bestämdaste.

Slänger in Smulans matschema för inspiration:
07.20 Ersättning. Äter hon mindre än 100ml får hon iordninggjort 1dl gröt på ersättningen. Inbildar mig att den kombon mättar ännu mer.
11.20 Ersättning, äter oftast minst 150ml.
11.50 Matpuré, typ 0,75dl och får äta tills hon säger stopp.
15.20 Fruktmos, hemmagjord. 0.5 avocado, 0.5 banan, 15ml ersättning, 1tsk messmör, 3tsk päronmos. Blir drygt 1dl. Vill hon ha mer så får hon mer.
18.40 Ersättning. Gör iordning 200ml, äter varierande.
19.00 1dl gröt toppad med 3tsk päronpuré
Läggning 19.30 och morgon 07.00.
Ramsan har jag inte erfarenhet av med de här små så den biten bollar jag över till någon bättre kunnande.
Maten; här hade jag bestämt mig. Alltså liksom, "Idag/Imorgon/På onsdag kör vi" och gjort så här:
-Matat på utav bara den vid VARJE mål. I den ordningen som funkade bäst; ersättning/börst först sen mat eller omvänt ända tills Liten självmant spottade ut maten.
(Här hemma får hon ers. först, efter 20-30min får hon maten).
När jag sen varit SÄKER på att NU har jag toppat damen i ett par dagar kört en offensiv på natten. That's it. Säger jag ät, så äter vi. Säger jag nu är det natt så sover vi.
Jag förstår att du är trött och då kan moden och tron på att en ljusning komma skall kan svikta. Så bestäm dig och kör sedan. Du kan det här Elin, dä' ä' bare' tröttheten som spelar en spratt nu. Tror jag. Å det bestämdaste.
Slänger in Smulans matschema för inspiration:
07.20 Ersättning. Äter hon mindre än 100ml får hon iordninggjort 1dl gröt på ersättningen. Inbildar mig att den kombon mättar ännu mer.
11.20 Ersättning, äter oftast minst 150ml.
11.50 Matpuré, typ 0,75dl och får äta tills hon säger stopp.
15.20 Fruktmos, hemmagjord. 0.5 avocado, 0.5 banan, 15ml ersättning, 1tsk messmör, 3tsk päronmos. Blir drygt 1dl. Vill hon ha mer så får hon mer.
18.40 Ersättning. Gör iordning 200ml, äter varierande.
19.00 1dl gröt toppad med 3tsk päronpuré
Läggning 19.30 och morgon 07.00.
-
chokladkaninen
Alltså vad är det som händer
Jag har aldrig sett en bebis som äter så mycket som min just nu.
Igår:
Frukost med bröstmjölk och gröt
Lunch med potatis och kött+frukt+bröstmjölk
Mellis med frukt och havregrynsgröt
Middag pasta och kött+grukt+bröstmjölk
Nattslurk med bröstmjölk och havregrynsgröt
Ändå vaknade hon kl 03, jättehungrig. Somnade om med ramsan. Vaknade igen vid 3.30 somnade ej om med ramsan och jag ammade kl 4.15.
Alltså det är jättesvårt att framhärda med en liten som verkar hungrig. Hon är fortfarande snorig och mycket svårare att roa nu - gnällig trots underhållning och ensamlek...
Ja, jag antar att jag inte har någon fråga egentligen, jag är bara SÅ trött och min man också. Jag är för gammal
snart 40!
Igår:
Frukost med bröstmjölk och gröt
Lunch med potatis och kött+frukt+bröstmjölk
Mellis med frukt och havregrynsgröt
Middag pasta och kött+grukt+bröstmjölk
Nattslurk med bröstmjölk och havregrynsgröt
Ändå vaknade hon kl 03, jättehungrig. Somnade om med ramsan. Vaknade igen vid 3.30 somnade ej om med ramsan och jag ammade kl 4.15.
Alltså det är jättesvårt att framhärda med en liten som verkar hungrig. Hon är fortfarande snorig och mycket svårare att roa nu - gnällig trots underhållning och ensamlek...
Ja, jag antar att jag inte har någon fråga egentligen, jag är bara SÅ trött och min man också. Jag är för gammal
-
chokladkaninen
Hej Elin! 
Hur har det gått? Som Kalasis skrev så behöver ju inte matintaget under en dag få effekt just på DEN natten, det kan också bli på nästa natt.
Så jag tänker mig att genom att mata på till max ett par dagar har nätterna kanske förbättrats?
Hur har det gått? Som Kalasis skrev så behöver ju inte matintaget under en dag få effekt just på DEN natten, det kan också bli på nästa natt.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Här har det blivit bättre. För det är mesta är vi nog många på forumet som är för snabba att kasta oss över tangenterna när det är något
Nu tampas jag med för tidiga uppvak men det ska vi nog också klara av - det finns ju bra trådar att läsa
Tack så länge!
Nu tampas jag med för tidiga uppvak men det ska vi nog också klara av - det finns ju bra trådar att läsa
Usch nu behöver jag lite stöd. Lilltjejen har varit förkyld, vänder på sig till rygg och fått tänder samtidigt. Detta har gjort att hon ställt en del frågor om man säger så
och vi har med tanke på de större barnen som ligger i samma rum fuskat lite. Vi har inte framhärdat med ramsan utan tagit upp henne och ammat efter ett tag. Nu har det eskalerat och hon börjar vakna mitt i natten också
Vad gör vi nu? Vi funderar på att lägga henne i eget rum och kura henne för det kan vi ju inte göra i samma rum som de äldre barnen eller hur? Eller blir det konstigt för henne att plötsligt ligga ensam. Förvirrad och trött... behöver lite stöd
Vad gör vi nu? Vi funderar på att lägga henne i eget rum och kura henne för det kan vi ju inte göra i samma rum som de äldre barnen eller hur? Eller blir det konstigt för henne att plötsligt ligga ensam. Förvirrad och trött... behöver lite stöd