Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maiyah

Inlägg av maiyah »

Men en positiv sak :-) i allt gnäll. Idag var jag väldigt noga med att det skulle vara 4 timmar mellan målen på dagen, och se då åt hon bättre!! Lyckades truga i nästan hela båda brösten på målen tid 3 tiden..och även 11 målet åy hon en hel del när hon inte ätit sen 8..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men VAD ska du med flaskan till? Hon står sig ju helt ok på brösten. Vänta i lugn och ro tills ökningsperioden är över. Det handlar lika mycket om att hon ska kuna ta emot alla mat som att tuttarna ska kunna producera den. Det är en tid men det går över.

Det är bra och bekvämt att de tar flaska, men det är inte avgörande om man har gott om mat som du har.

Det du pumpar har inget att göra med hur mycket det är i bröstet, barnet suger effektivare, och om hon drog 60 som påfyllning efter en tutte vid 18 låter rimligt.
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack! JA det är väl det lilltjejen tycker, vad ska hon äta ur den för när det finns en massa käk på en mysigare plats :-) IDag har det gått mycket bättre med matningen. Tog till mig era tips och la henne till bröstet innan hon vaknat till ordentligt klockan 11 och då åt hon bra ur det, sen har jag jobbat järnet med att hålla vaken, med god hjälp av storebror, och vi lyckades faktiskt med 2 timmar!! Minus 10 minuter då :-) men det är ju inom marginalkvarten så jag kände mig rätt nöjd :P

Åt bra också, från både B1 och B2, inte så det är tomt men ändå, så nån ökningsperiod är det nog helt klart frågan om. Märker att hon verkligen måste få vänta mellan målen, annars är allting annat mer intressant än att äta, däremot så fungerar det bättre att inte vänta så länge mellan att erbjuda mat, börjar man med annat så tycker hon att hon är mätt sen. Så nu satt jag 30 min, sen bytte jag i kanske 10 min och sen 30 min till..inte för att hon åt hela tiden men hon var iaf inte arg och försökte sticka :-)

Hann med en del magtid och vara med och laga mat tid också, då fick hon sitta i babybjörnen. På morgonen däremot åt hon inte alls lika mycket, hon hinner inte bli hungrig mellan 4.30 och 7 verkar det som. Så i natt tänkte jag att jag skulle försöka väcka henne 1 och 4.

Då blir dagen enligt följande:

vakna 7.00 äta
sova 8.30-11
vaken 11-13
sova 13-15
vaken 15-16.30 (eller gärna till 17 om det går)
sova 16.30-18 eller 17-18.30

sova natt 20 eller 20.30 (äta 1 och 4)

Hur låter det? Verkar inte vara någon idé att försöka ge mat oftare för att det är ökningsperiod, för då äter hon ju inte, och det är ju fortfarande väldigt svårt att få ihop kvällen med både mat och kvällsslurk eftersom hon är så jäkla trött..

Inatt somnade hon 20.10, jag gav lite extra mat när jag kom hem 21 eftersom vi tyckte hon ätit lite dåligt när hon bara åt 60 ml, sen sov hon till 2 och sen till 4.30, väckte henne sju.

Åt ganska lite vid båda målen så jag undrar om hon egentligen skulle kunna somna om, men jag börjar nog bråka om det först efter hon blivit 2 månader så att jag vet att det inte är ökningsperiod..nu har jag tagit upp i två nätter vid minsta pip i princip..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp tycker jag! :thumbsup:

(Vet att jag började mata båda tuttarnai ett svep, utan paus efter ett tag, funkade galant det med)
ElinN

Inlägg av ElinN »

maiyah skrev: Så nu satt jag 30 min, sen bytte jag i kanske 10 min och sen 30 min till..inte för att hon åt hela tiden men hon var iaf inte arg och försökte sticka :-)
Måste bara flika in att jag är mäkta imponerad av att hon ligger så länge vid bröstet! Det är inte alla i den åldern som gör ska du veta! :D

KRAM och fortsatt lycka till! :heart: Ni jobbar på så fint! :thumbsup:
maiyah

Inlägg av maiyah »

hehe..hon åt nog inte mycket mer än 20 min av tiden totalt :-) men storebror satt brevid och var underhållning och hon gillar att ligga och kolla upp på mig när hon är vid bröstet. Hon är jämt så himla nöjd, förutom när hon är trött..

Älskar att prata, har massor med ljud den lilla goingen..

Ni tror inte att jag skapar en dålig vana om jag matar 1 och 4?

Tack för all uppmuntran!!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Avlägger rapport :-)

Inatt vaknade hon 00.50, jag hade ju ställt klockan på 01.00 men tyckte jag kunde bjuda på marginalkvart och tog upp och matade, ett bröst sen sov hon som en sten.

Fick väcka 4!! Tog emot litegrann för jag var rätt trött själv och hon var nog inte så himla hungrig för hon åt väl 10 min på ett bröst sen ville hon inte ha mer.

Vaknade tyvärr halv sju när jag ställt klockan på 07..men då låg hon mest och snackade, var lite upprörd först så jag var uppe och vagnade några tag, sen tog jag upp 07, då var hon åtminstonde lite hungrig, dock äter hon bara ett bröst första matningen och jag får verkligen kämpa för att få i henne hela det.

Sen har det dock varit mycket mat de andra två matningarna, lillan har för en gång skull haft en riktig aptit. Men sen spårar det ur på kvällskvisten. Lyckades få i henne ett bröst och sen höll jag på att truga och truga och några gånger får jag henne att ta bröstet och börja suga men sen håller hon på att somna och så rinner mjölken till och hon sätter i halsen och blir tvärarg och bara skriker och sen tar det 20 min innan jag ens får henne att närma sig bröstet igen utan att skrika och då blir det samma visa igen. Så fort det börjar komma mjölk "av sig självt" så tar hon bort munnen och blir arg. Iadg försökte jag hålla kvar henne men då vägrade hon svälja så då blev det kladd överallt. Så tillslut ger jag upp och lägger henne och då grymtar hon ett tag och somnar sen. Igår försökte jag ta upp efter 20 min och fylla på men det blev samma visa där så jag fick pumpa lite ur det bröstet istället för att det inte skulle läcka så mycket.

Enligt alla konstens regler ska de ju vara mer hungriga på kvällen!! Men hon är oftast mest hungrig på 3 målet då hon idag nästan tömde båda brösten, sen är hon helt enkelt inte så intresserad när hon bara sovit 1,5 timme..

Hur ska jag göra för att få in ett riktigt SM plus kvällsslurk?

Var inne och kollade på inspirationstråden när det gäller scheman också men tvåmånadersschemana känns verkligen långt borta. Hon klarar aldrig så mycket vakenhet. Nu sover hon ju 11-2.5-2-1.5 eller 11-2.5-2-45 och då får jag verkligen kämpa för att hålla vaken mellan passen! Plus att hon måste få en 20 minutare på kvällen för att klara av det vakenpasset.

Idag har hon varit tröttare än igår också så jag lyckades inte med någon tvåtimmars annat än på kvällen och då blir det väldigt mycket trötta skrik..
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Maiyah!

Ser att det går alldeles ypperligt för er, vad roligt :D

Jag vill bara flika in, jag med, att ngn nattslurk har vi aldrig haft här. Ever. Och nu är damen snart 5 månader.
4 mål/dag klarar hon sig på.

Jag säger så för att ge dig pepp och tro på att de små kan relgera själva, såvida överlevandsångesten är stillad.

För att hinna få till dessa 4 mål har vi 11.5 timmars natt här hemma och jag matar på utav bara helsike, höllt' jag på att säga, vid varje mål. Vid alla ökningsperioderna har Smulan ätit massor för att se gå tillbaka till sina pytteportioner.

Som sagt, en till infallsvinkel.. alla går inte "by the book" så bli inte stressad. Lär dig av din lilla Boll där lika mycket som du lär lilla Boll där :wink:
maiyah

Inlägg av maiyah »

tack kalaskakan! vad har du för schema till din lilla smula? hittar inte så många tvåmånaders i trådarna..kanske är få som sätter schema redan då? Skulle bara väldigt gärna få till lite mer vakentid på dan och lite längre sömnpass på natten. nu får jag inte i henne nån mat när klockan passerat 19, ocg då vaknar hon ofelbart innan 1..inatt var det halv ett. fast sen fick jag väcka 4 ändå. och 7 fick jag inte i henne mycket..
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

När hon var 2 månader fungerade inte något schema. Alls.
Jag försökte köra något som gick ut på sova 11, vaken 1.5, sova 2, vaken 2 och här gick det som sagt inte alls.
Det var bara att släppa på alla tyglar och följa henne och det visade sig att hon ville ha:

Sova 11
Vaken 1.5
Sova 2.5 (helst 3)
Vaken 2
Sova 2
Vaken 2
..och här på sista sov blev det allt mellan 20-45, trial and error.
Vaken 1.5 på sin höjd
Natt

Slutligen satte jag:

Sova 11
Vaken 2
Sova 2.5
Vaken 2
Sova 2
Vaken 2
Sova 45
Vaken ca 1.5
Natt

Det tog tid Maiyah för min minsta största tröttmössa att komma fram till "regelrätta"/föreslagna vakentimmar för hennes ålder.
Men tiden förlängde jag hennes natt till 11.5, varpå första luren fick bli 2 timmar. Efter ännu lite tid drog jag bort 0.5 på andra luren varpå den blev 1.5.

Mer om det ser du i min tråd, längre ner i SoS.

Med en tröttis får man mer följa dem, samarbeta för risken finns annars att man tappar bort antal vakentimmar, varpå det blir lite rock'n'roll på natten och/eller har en övertrött mindre glad bebis på dagarna.

Det är min erfarenhet.
Ngn 12-45-2-45 finns INTE i det här hemmet. Då dör vi. Typ :lol::heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

Skönt att höra! FÖr här blir dagarna fortfarande lite olika, går helt enkelt inte att hålla vaken 1,5 eller 2 vissa dagar medan jag andra dagar får till det utan några större problem. Idag har varit en total knas dag där hon bara velat sova sova sova fram till 17 sen har hon bara sovit 20 min plus nån feminutare till 20..så på nått märkligt sätt verkar hon få till sina vakentimmar ändå. Men jag blir galen för det blir bara ett långt maraton av skrik och gnäll på eftermiddagen kvällen. Hon är för pigg för att sova men för trött för att äta osv osv..

Odag blev jag helt knäpp och bara var tvungen att gå ut, visste att hon var superhungrig men hade fått för sig att mina bröst var livsfarliga och skrek i högan sky så fort jag försökte mata. Åt ett bröst 14 sen ingenting förren 19 och då var det min man som tog lite morgonmjölk och lyckades få i henne från flaskan, han var inte halvt hysterisk som jag var..

När hon fått ca 20 ml av det så lugnade hon sig såpass att hon kunde äta ett bröst, men sen ingenting igen innan hon gick och la sig. Vaknar väl 23 och har nattklubb inatt!!

Vill verkligen få ordning på det hela men det känns helt hopplöst..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Jag har ingen erfarenhet alls av matkrånglare :shock: så där är nog Kalaskakan ett bättre bet - men jag kan flika in att det du själv skriver
maiyah skrev: han var inte halvt hysterisk som jag var..
nog är nyckeln till det hela: Attityden av Självklarhet, du vet. :wink: Så gör som Kalaskakan föreslår och tagga ned oron över matandet lite - din tjej lär ju ha förstått att mat finns i överflöd vid det här laget och lär säga till ifall hon plötsligt skulle tycka att tilldelningen är för snål. Så håll dig cool. 8) Det går ju jättebra för er på alla andra sätt! :D

PS om du vill ha nåt mer att läsa så rekommenderar jag ElinNs tråd som nog ligger en bit ned på nästa sida - hon har också en tröttis. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack Chokladkaninen :) Ska läsa den absolut. KÄnner att jag nog snöat in lite på det där med mat mat och ännu mera mat.

Ikväll tänkte jag att jag skulle vara grymt smart och klämma in så mycket mat det någonsin gick innan hon hunnit vakna ordentlig till kvällen. Så jag tog upp klockan 6 och lyckades, hör och häpna!!! Klämma i henne mat från båda brösten!! Woho tänkte jag, natten är räddadm kvällsslurk here we come! Tänkte att om hon får hela 1,5 timme på sig och dessutom en 20 minutare innan kvällslurken så måste hon ju äta.. Men se då ville ju tjejen inte äta nått mer innan nattningen, överhuvudtaget. Inte från mig och inte från flaskan. Tar snällt tag och ligger där och tittar, tills mjölken rinner till, då blir hon tvärarg och slänger bort huvudet...

Så nu fick vi lägga henne 20.15 utan att ha fått i henne en droppe sen hon åt mellan 18-18.30 blä!!!

Men gårdagsnatten var bra, jag bestämde mig faktiskt för att mata 22 för att få sova lite längre själv, äter hon åtta och 1 så blir det så himla lite sömn för mig om inte jag också lägger mig åtta. Så jag matade 22 när jag la mig och sen ställde jag klockan på 04, men hon vaknade halv, och jag tyckte jag kunde mata då med, hade ju ändå fått en del sömn och vill inte bråka om ökningsperioden inte är över. Så hon åt från ett bröst 15 min och sov sen till 06.58 hehe..

Men en tanke, om jag väcker och matar, hur får hon då möjligheten att "sova över" ett mål. Sov ju över ettmålet själv, men började då vakna vid 3 istället för 4..så mer än 5-5,5 timme har hon ju inte sovit i streck..

Fast hon går upp bra säger de på BVC..var där idag på lite tidig 2 månaderskontroll..vägde 5310 g..8 veckor och en dag gammal..vägde 3605 när hon kom.

Överlevnadsångesten känns ju rätt långt borta men så även 8 timmars natt som ju ska vänta runt hörnet....

:?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mayiah, vet du? Ingen annan kan visa dig vad som hända skall förutom Cera.
Alltså.. hur skall jag förklara? Jag vet att det är pisshimlajobbigt när de matdippar, men det enda som återstår oss att göra är att erbjuda maten.

Vi kan inte tvinga dem till att äta, vi kan inte äta åt dem. Det vi kan göra är att erbjuda, inte till hysterins rand - min åsikt, tro, är att man istället riskerar att skapa matångest och dit vill vi inte. Vi måste ha tillit till att de kan styra matintaget själva.
Jag brukar tänka mig: "Hur jävla happy skulle jag vara om ngn tvingade mig att äta om jag varken var hungrig, sugen eller ens hade aptit? Fråga gärna, erbjud, men tvinga mig inte."
Jag tror mångt om mycket, eller, jag har fått visat för mig att de små kan, till viss mån själva.

Så vännen, släpp din fixering (f'låt för ordvalet men jag ser din frustration, liksom jag kände min när det beger sig) på maten :heart:
Men en tanke, om jag väcker och matar, hur får hon då möjligheten att "sova över" ett mål. Sov ju över ettmålet själv, men började då vakna vid 3 istället för 4..så mer än 5-5,5 timme har hon ju inte sovit i streck..
:arrow: Det kommer, det kommer. Det du gör nu är att övertyga henne om att mat FINNS. Endera natt KOMMER hon att tröttna på att vakna för mat, alldeles av sig själv (eller med hjälp). För ett är säkert gällande Tröttisar; får de välja mellan mat eller sömn om nätterna så kommer sömnen att vinna. Alltid.

Dessutom tar jag mig friheten att påminna dig om att Cera bara är 9 veckor. Liten liten ännu Maiyah.
En sak i taget. Små steg. Tro. Leda. Lära. Hjälpa. Visa.
:arrow: Och sist men inte minst; tillit :heart:

//Sagt med stor respekt för dig!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Jag tror helt klart att vi är på väg dit, till mathysterin alltså. För jag försöker nog helt klart tvinga i henne mat. Och hon är nog mest bara trött trött trött..

Men idag har det varit extremt dålig ätning igen, eller så producerar mina bröst så sjukt mycket mat så att hon blir helt överväldigad. Kan det vara så att ökningsperioden är över? Eller är det att hon egentligen behöver mer mat och jag bara inte lyckas ge henne det? För idag har jag haft så ont i brösten nästan hela dan för att hon äter så sällan och så lite.

Eller så är lillskruttan övertrött för att jag inte får till nått vettigt schema med sovningar. Har sjukt dålig attityd känner jag, så idag har det varit skrik hela tiden nästan. Så fort man lämnar henne ifred och låter henne bara sova så sover hon men vakenstunderna är supertrevliga första 45-60 min sen blir det bara ledset ledset ledset.

Funderar på att bara helt enkelt backa totalt och låta henne bestämma mat och sovtider några dagar för att se vad det blir. Utan att hamna i snuttträsket då förstås, men det känns som att risken är rätt liten..får väl ta att det blir några nätter med rock and roll, märker jag att hon inte klarar det så får jag väl styra upp det igen.

Kan man ta upp och mata efter typ 20-30 min sovning när man nattat? istället för vid 22? För jag fick lägga henne 19.40 utan att ha lyckats med mer än en påfyllning från B1 och jag har så sjukt ont i det andra bröstet. Och ju mer jag håller på och pumpar desto mer kommer jag ju producera och det blir ännu värre med ätningen. Hon avskyr när det kommer så snabbt och så mycket på en gång så hon bara hostar och tar bort huvudet.

När jag pumpade inatt så fyller jag lätt upp 60-80 ml på 1-2 min medan hon äter på andra bröstet, det bara forsar!!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"