från två sömnpass till ett

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mamanmia

från två sömnpass till ett

Inlägg av mamanmia »

Hej! Skrev detta för några dar sedan men fick inget svar och jag kan inte se att det ligger bland ämnena i listan, bara i min egen mejlbox. Så jag lägger in det igen, måste gjort nåt fel...
Har läst vad andra skrivit i ämnet, men osäker då våra sömntider ser ganska annorlunda ut. Saga, drygt ett år, har sovtid 19.45-07.30 (sover dock aldrig så länge på morgonen) samt 10-11.30 och 15.30-16.15. Om ett tag ska hon börja dagis och kommer då behöva vänta med sömnen till ca 12.30. Läste att man bör gå ner stegvis, antar att det i vårt fall blir 1h, 45 min, 20 min och sist 5 min på förmiddagssömnen? Eller ska man köra färre steg? Och hur länge på varje? Dessutom undrar jag: när vi drar ner på den, förlänger jag då eftermiddagssömnen, eller ska jag samtidigt förlägga det senare sovpasset till 12.30? Lite förvirrad...Hoppas att någon eller några kan hjälpa med tips!
mamma till Saga, född 080724, startat kuren 090306
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Med mina två yngsta har jag haft ett tvålursschema med kort lur på fm och långlur mitt på dagen. Sen har korta fm-luren fått vara kvar tills den fallit bort av sig självt.

Mitt råd till dig är att redan nu byta till att ha långlur vid 12.30 och erbjuda en kortare lur på fm (som kanske inte behövs egentligen men det märker du). Jag skulle bara bytt rakt av.

Hoppas det var till hjälp, fråga igen annars :D

Hälsningar från Nancy
byron

Re: från två sömnpass till ett

Inlägg av byron »

[quote="mamanmia"]Hej! Skrev detta för några dar sedan men fick inget svar och jag kan inte se att det ligger bland ämnena i listan, bara i min egen mejlbox. Så jag lägger in det igen, måste gjort nåt fel...
Har läst vad andra skrivit i ämnet, men osäker då våra sömntider ser ganska annorlunda ut. Saga, drygt ett år, har sovtid 19.45-07.30 (sover dock aldrig så länge på morgonen) samt 10-11.30 och 15.30-16.15. Om ett tag ska hon börja dagis och kommer då behöva vänta med sömnen till ca 12.30. Läste att man bör gå ner stegvis, antar att det i vårt fall blir 1h, 45 min, 20 min och sist 5 min på förmiddagssömnen? Eller ska man köra färre steg? Och hur länge på varje? Dessutom undrar jag: när vi drar ner på den, förlänger jag då eftermiddagssömnen, eller ska jag samtidigt förlägga det senare sovpasset till 12.30? Lite förvirrad...Hoppas att någon eller några kan hjälpa med tips![/quote

mamanmia, Vi är i exakt samma sits som ni - lång dagslur innan lunch, kort dagslur på eftermiddagen! Har inte sett så många som har haft det så - de flesta verkar ha korta luren först sen den långa.

Vår snart 13-månaders har hittills sovit 1,5 timme på fm (kl 10.15-11.45) och 45 min på em (14.15-15.00). Läggning vid 20.00 (och vaknar nångång mellan 06.00-06.45)

Vi behöver snart gå över till 1 dagslur per dag och jag hoppas kunna flytta fram den nuvarande fm-luren så att han sover efter (en tidig) lunch istället. Tänkte göra ett nytt schema och bara byta rakt av. Alltså inte hålla på att förlänga och förkorta de olika lurarna stegvis.
Ev funderar jag på att lägga in en 20 min-lur på morgonen så att han är pigg nog att vilja äta lunch vid 11-tiden och sen sova 1,5 timme runt 12. Förhoppningsvis kan man efter ett tag ta bort den där 20min-luren helt (eller korta ner den tills den försvinner).
Nu är jag ju långt ifrån en expert, men hur låter det? (andra får också gärna kommentera! :-) )
mamanmia

Inlägg av mamanmia »

hej! tack ni båda! konstigt nog har det hela löst sig av sig själv (kanske inte ska ropa hej efter tre dagar, men...). Just när de på förskolan hade sagt att det inte var nåt problem om hon sov två gånger... Men helt plötsligt märkte jag att hon inte ville sova på förmiddagen och peppar, peppar, hittills har det inte varit något större problem att hålla henne vaken till halv ett. så nu är det två timmars eftermiddagssömn halv ett som gäller. Hon har dock vaknat tidigare och skrikit väldigt, väldigt argt. Jättelänge igår, idag gick det lite fortare att få henne somna om. Så än så länge är jag grymt nöjd. Så kan man ju alltid lägga in en kortis på förmiddagen om det skulle knipa någon dag. Så tack Nancy och lycka till Byron!
mamma till Saga, född 080724, startat kuren 090306
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "