Hjälp! Gjorde jag rätt??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kocken

Hjälp! Gjorde jag rätt??

Inlägg av kocken »

Hej,
Jag har en sexåring som fått en rejäl "fnurra på sömntråden", eller ska vi säga läggningstråden?

Så här avlöpte gårdagkvällen. Hon har nyligen börjat med att få vara uppe till halv åtta (istället för sju som lillebror) för att få känna sig "lite stor". Inga problem allt är frid och fröjd TILLS sagan är läst och det är god natt. Själva dealen är att om hon ska få vara uppe lite längre så är det god natt och slutpratat efter sagan.

Jo, nu har hon börjat med att efter god natt så kommer hon på något som hon är JÄTTERÄDD för, igår kväll var det att hon skulle bryta armen och få lov att röntga sig. Jag förklarade att det inte är farligt, man tar bara "kort" på armen etc...ok, jag borde kanske inte gått in i en diskussion då men eftersom hon var så otröstligt ledsen så gjorde jag det.

Nåväl, hon slutar inte gråta utan det fortsätter med, jag kan inte sova, jag kommer aldrig att somna m m. Jag besvarar detta med att det kan hon visst, det är bara att lägga sig ner punkt slut (jag sitter på en stol i hennes rum). Då börjar det stora mammatestet, hon tar istället till nävarna (när inte tjatet funkar), hon slår, nyper, stampar, skriker (och då menar jag skriker), spottar och fräser. Jag besvarar med "lägg dig ner och sov gott. Då testar hon "snälla mamma" taktiken och blir len och ber snällt att få krama pappa bara en gång till. Jag säger du får krama pappa hur mycket du vill i morgon men du när det god natt. Då sover jag på golvet meddelar hon. Varsågod säger jag. Men då drar hon igång nyp/spott och fräs igen och jag fortsätter med god natt och lägg dig ner och sov.

Så där fortsätter det ett tag tills hon ger upp och lägger sig ner i sängen och somnar med ett "mamma är dum". Hon vaknar sedan efter en timme och börjar om men den här gången blir det en light variant av den tidigare proceduren.

Nu över till MINA rädslor. Gör jag rätt som ignorerar hennes utbrott och slag? Ska jag tillrättavisa slagen i det läget (jag bara ignorerade dem rakt upp och ner) eller ta det senare? Är det här rädslorna "ren taktik" eller ska jag förklara och trösta?

Uj vad långt det blev, tack för att du orkade läsa ända hit.
:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kocken!

Det är en stor tjej du har att göra med, är man sex år accepteras inga slåss och slag alls skulle jag vilja säga! Där måste du absolut sätta punkt innan hon börjar med något sådant, det är ett oacceptabelt beteende och det måste du absolut sätta stopp för.

Har du Barnaboken? Där står massor om just sexåringen och hur uppochner världen kan kännas i den åldern. Dag och natt hänger ihop, och en sexåring måste absolut känna sig behövd genom social delaktighet, läs den här toppentråden om just sexåringar:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sex%E5ring

Hur har de senaste kvällarna avlöpt?

Kram så länge!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kocken

Inlägg av kocken »

Hej och tack Miar70,

Sedan inlägget har läggningarna gått galant. Inga protester och inga rädslor och själklart SKA inte en sexåring slåss men när det går till ytterligheter och hon märker att inget annat hjälper, gör hon ett sista försök med nävarna.

På dagtid när detta händer har jag förklarat att så gör man inte och att hon får gå in på sitt rum tills hon slutat att skria och slåss, därefter är hon välkommen ut igen. Detta har funkat sådär, hon slåss fortfarande ibland som sagt, vad gör jag/vi för fel? Och hur ska vi ska bete oss när detta händer utanför hemmet t ex? Man kan ju inte "förvisa" henne någonstans då, ska vi bara sakligt förklara att man inte gör så, eller?

Kram.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen kocken :!:

Vad härligt att läggningarna går galant igen, bra jobbat! Små svackor kommer och går, det gäller att se dem för vad de är och inte fastna i dem :wink: .

Om du vet att ni ska bort och befarar att flickan kan bli våldsam, så förbered henne på vad som händer. En sexåring går utmärkt att tala med, och förklara att du eller någon annan inte accepterar att man slåss, ingenstans någongång. ATt om hon väljer att göra det kan hon inte vara med, för det är inte okej att använda våld.
OM hon ändå slåss så bryt, se till att hon kramar och klappar om den hon slagits med (visa, leda, lära, hjälpa..). Fortsätter hon ändå att slåss så bryt och åk hem. Lugnt och tydligt visar du då att hennes beteende inte är okej, att man inte får och kan vara med om man väljer att slåss.

Jag puffar lite för min fråga ovanför; om du har Barnaboken? På sid 648 börjar kapitlet Barnavåld som finns i femte delen av boken (Fostrandelen) och hela den delen är verkligen underbar. Så om du har boken - fram med den och läs :wink: om inte så tycker jag du ska beställa den från förstasidan här på forumet :!:

Hoppas det fortsatt gå bra för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kocken

Inlägg av kocken »

Tack Miar70,

Jorå, jag har boken men ibland hittar jag liksom inte rätt i den :lol:

Tack för tipsen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vad bra att du har boken, hoppas du hittar de avsnitt jag menade :wink:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "