Jag har en sexåring som fått en rejäl "fnurra på sömntråden", eller ska vi säga läggningstråden?
Så här avlöpte gårdagkvällen. Hon har nyligen börjat med att få vara uppe till halv åtta (istället för sju som lillebror) för att få känna sig "lite stor". Inga problem allt är frid och fröjd TILLS sagan är läst och det är god natt. Själva dealen är att om hon ska få vara uppe lite längre så är det god natt och slutpratat efter sagan.
Jo, nu har hon börjat med att efter god natt så kommer hon på något som hon är JÄTTERÄDD för, igår kväll var det att hon skulle bryta armen och få lov att röntga sig. Jag förklarade att det inte är farligt, man tar bara "kort" på armen etc...ok, jag borde kanske inte gått in i en diskussion då men eftersom hon var så otröstligt ledsen så gjorde jag det.
Nåväl, hon slutar inte gråta utan det fortsätter med, jag kan inte sova, jag kommer aldrig att somna m m. Jag besvarar detta med att det kan hon visst, det är bara att lägga sig ner punkt slut (jag sitter på en stol i hennes rum). Då börjar det stora mammatestet, hon tar istället till nävarna (när inte tjatet funkar), hon slår, nyper, stampar, skriker (och då menar jag skriker), spottar och fräser. Jag besvarar med "lägg dig ner och sov gott. Då testar hon "snälla mamma" taktiken och blir len och ber snällt att få krama pappa bara en gång till. Jag säger du får krama pappa hur mycket du vill i morgon men du när det god natt. Då sover jag på golvet meddelar hon. Varsågod säger jag. Men då drar hon igång nyp/spott och fräs igen och jag fortsätter med god natt och lägg dig ner och sov.
Så där fortsätter det ett tag tills hon ger upp och lägger sig ner i sängen och somnar med ett "mamma är dum". Hon vaknar sedan efter en timme och börjar om men den här gången blir det en light variant av den tidigare proceduren.
Nu över till MINA rädslor. Gör jag rätt som ignorerar hennes utbrott och slag? Ska jag tillrättavisa slagen i det läget (jag bara ignorerade dem rakt upp och ner) eller ta det senare? Är det här rädslorna "ren taktik" eller ska jag förklara och trösta?
Uj vad långt det blev, tack för att du orkade läsa ända hit.